Bouwverslag EXTRA 300S "Toscano" (2,40 meter span) scratch build.

hey Cor ,
ik heb het zo zitten op mijn yak .
plaatje epoxiet ( waar ook die hevels van gemaakt worden ) en dan een lipje maken en deze aan de voorkant van de motor op de bout zetten.
hier een plastic buisje doorheen steken die tot in de motorbox komt ( door de firewall ) en dan een pianodraad naar de choke toewerken .
je zal alleen moeten kijken of je met jopuw kist aan de voorkant in de kap kan komen om het stanghetje te bedienen.
wel effe goed kijken , ik had geen betere foto helaas .

15dulbp.jpg

Het gaat een 3 blads 24x12 van die Elster worden (met dank aan Alexzzz voor de doorslag) , ook zal ik daar een spinner bestellen ( Eric , jouw spinner is van diameter te klein , ik heb een 110 mm nodig).

Dat van de choke is duidelijk , geen servo dan , ik zal de choke aansturen d.m.v. een stuurstang die ik vanaf binnen de canopy kan bedienen.

Het landings gestel wat ik bij Pefa heb gekocht is vandaag de oostenrijkse kliko in gegaan , zelfs plamuren had geen zin , het bleef erg slecht en werd alleen maar zwaarder. Ik heb nog een emailtje naar Elster gestuurd , want die heeft ook landings gestellen in zijn assortiment , en die zien er wel goed uit ...In het emailtje vraag ik , of deze netjes is afgewerkt en geen verdere afwerking nodig heeft. landingsgestel

Een aantal pagina's terug heeft iemand geschreven dat 't beste is om de uitlaat in een soort van koker (van balsa ?)te plaatsen tegen het geluid, iemand daar meer info over en wellicht een plaatje. Hoe zit het met de hitte en eventuele warmte afvoer?

Vandaag heb ik wat geëxperimenteerd met een soort van "druppel" om de cilinder die uit de motorkap steekt weg te moffelen.... als het resultaat een beetje aanvaardbaar is ... morgen een foto :-)

Cor

hoi maakt mij niks uit hoor dat je de spinner niet wil hebben , hij is echter niet te klein voor jouw kist daar hij op mijn 2,60m extra 300 prima stond .
mijne is geloof ik 120mm trouwens dus misschien eerder te groot dan te klein .
de pijp waar je over spreekt noemt men een tunnel , dit zijn balsa plankjes van 1 mm dik die om een buis worden gewikkeld en gel;ijmd en daaromheen wordt glasmat gesopt .
als dit de volgende dag hard is schuif je de buis waar het omheen zit eruit en heb je een koker met balsa binnenkant , het balsa zal wat trillingen ( dus geluid ) wegnemen waardoor hij wat stiller kan worden .
kwa koeling moet je wel zorgen dat aan de achterkant van de buis waar hij in de romp uitkomt een kanaal met opening zit om evt de warmte af te voeren .
ikzelf denk dat dit niet nodig is , als de uitlaat hierdoor iets heter wordt dan smoked hij alleen maar beter straks ;)
overigens vind ik het een hoop gedoe om zo`n buis te maken , omdat het niet echt heel veel zal schelen kwa geluid en het is ff werk om het te maken.
normaal maak je zo`n buis voor in de romp als je een reso inbouwd en niet met de gedachte om hem stiller te maken.

als je wat meer foto materiaal over dit soort dingen wil moet je ff op flying giants kijken bij build treads , daar staan heel veel foto`s

@ Eric , dacht ergens te lezen dat de spinner 95 diameter was. Maar de 105 mm die ik ga bestellen zal precies uitkomen met de ronding die ik heb aan de voorkant.

Zo'n tunnel , op zich ontzie ik me dat niet om te maken , als het wat geluid wegneemt , dan is dat alleen maar goed. Maar ik denk dat het zo'n uitlaat is die wordt opgestuurd
rdl_01.JPG

Dus de buis komt er nergens aan de achterkant de romp uit, Mag ik de uitlaat -tunnel dichtmaken? >> sta m'n toestel dan niet in de fik als de motor een paar minuten draaid?

Cor

je kan die tunnel niet dicht maken, dan fikt hij op,

persoonlijk gebruik ik bij dit soort dempers nooit een tunnel, de tunnel heeft meer zin als je er een reso pijp in gebruikt, omdat die aan de achterkant de uitgang heeft.

als een demper zoals hierboven genoeg ruimte in de romp heeft, is een tunnel niet nodig, je kan dan wel een rooster of een andeere opening in de onderkant van je romp maken, zodat de warme lucht er uit kan, en ook is het zaak dat er genoeg lucht langs je motor door de romp kan stromen.

Hoi Cor.

Ik heb nog eens zitten kijken (kwijlen) naar het folie werk, tjonge man, met je uitleg snap ik hoe je het doet, ik snap alleen niet hoe je het voor elkaar krijg.
Bij mijn is het altijd een grote worstel partij, vooral bij de hoeken.
Knap, knap, knap!!!
Als ik zo zie, zijn een paar skietjes ook niet overbodig voor je toestel.

Mvg Pascal.

als je het toch zo wil doen cor dan moet je denken aan een stuk buis met een 90 graden bocht aan het eind .
deze moet dan in de romp met de uitlaat erin en dan de 90 graden bocht naar beneden laten wijzen en aan de onderkant van je model eruit laten steken .
zo kan de lucht langs je demper stromen en er aan de onderkant van je model weer uit komen .

kijk effe naar deze paar plaatjes , dan zie je wat ik bedoel .

klik op de volgende dingen

motormodellen
extra330s herex ( 207 )
bau der extra.........
inbouw schalldampfer

http://www.bastelstube-horst.de/ind...astelstube-horst.de/modules/4images/index.php

@ Ultimate en Razor: dank voor de info , zal vanavond eens op m'n gemakje kijken , maar als ik dan een gat maak naar buiten voor die tunnel, wordt dan niet het hele idee van geluidsdemping teniet gedaan?

Ook als ik niet zo'n tunnel maak , begrijp ik dat er een flink gat in de romp moet komen om de hitte te verdrijven...

@ Pascall: Bij mij is het ook altijd een worstelpartij, en elke keer als ik aan een nieuw vlak begin en een nieuw stuk erop begin te folien, denk ik .. oh nee, dat gaat niet goed komen met al die bochten en rondingen.... tot nu toe is gelukkig wel elke keer goed gegaan , oracover kan gelukkig erg goed krimpen. Ben wel elke keer weer blij dat ik ervan af ben.

Skietjes...mwah ... met dit tempo gaat die pas komende zomer klaar zijn :-)

Heb zojuist sipnner, prop en landingsgestel besteld, voor het landingsgestel moest elster het gewicht van het toestel hebben , dus maar meteen eens ff gewogen . Ik kom uit op 5,8 kg :-) hoe hij er nu bij staat (met nog hier en daar wat losse onderdelen meegewogen).
Daar kom nog bij:
-demper
-emcotec schakelaar
-ontvanger
-landingsgestel + wielen en eventueel wheelpants
-canopy
-gas servo
-tankjes

Dus ik denk dat ik ruim onder de 7 kg ga uitkomen ..... niet slecht denk ik voor een toestel van 2,4 kg , of zit ik ernaast?

Cor
-

Dus ik denk dat ik ruim onder de 7 kg ga uitkomen ..... niet slecht denk ik voor een toestel van 2,4 kg , of zit ik ernaast?

Uiteraard is dat extreem licht, maar dat ga je never nooit niet halen vliegklaar:) Mijn 2.2 meter Pilot RC Yak (DLE-55) zit rond de 7.5kg al....

het is niet zo zeer de tunnel die het geluid dempt, maar meer hoe sneller de Demper afkoelt hoe minder geluid hij produceert:

het is niet heel noodzakelijk om een enorm gat in je romp te maken, je kan ook de achterlijst zo maken dat er een groot volume lucht langs je richtings-roer kan ontsnappen, als de temp beneden de 50gr blijft in je romp, heb je geen last.

tot nog toe heb ik alle kisten voorzien van losse potten in de romp, zonder tunnels, en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.

Uiteraard is dat extreem licht, maar dat ga je never nooit niet halen vliegklaar:) Mijn 2.2 meter Pilot RC Yak (DLE-55) zit rond de 7.5kg al....

Tja .. tijd om hem op dieet te sturen dan he ;-) Ik ben erg nieuwsgierig wat het uiteindelijk gewicht (zonder brandstof) zal zijn...Hoe het er nu naar uitziet ga ik denk ik toch niet boven de 7 kilo uitkomen.

-demper weegt 350 gram
-tunnel van balsa en epoxy: 100 gram?
-ontvanger
-emcotec aan uit schakelaar
-landingsgestel: 130 gram
-wielen + wheelpants: ?
ohhhh oh ja , ik ben de 3 lipo's vergeten...

Ja, het zal dan toch wellicht iets boven die 7 kilo uitkomen.... maar zal nog steeds in orde zijn denk ik zo :-)

@ Razor; ah ... .ik dacht dat de meeste demping zou komen van het opsluiten van het geheel. Aan de achterkant openlaten , daar is het wat te laat voor voor de mijne.

Ik ga denk ik zo'n tunnel maken , met een 90 graden bocht erin die dan uit de romp komt aan de onderkant.

De ruimte tussen demper en het balsahout , hoeveel zou dit zo'n beetje moeten zijn.?

Cor

als je de tunnel hebt gemaaktt moet je gewoon op 2 punten van de demper een stuk dik ijzerdraad met 4 stukjes hittebestedig sillicone slang om de dempeer vastdraaien met een vlecht tang .
de stukjes sillicone slang kun je dan in het vierkant verdelen en als je dan 2 cm dik sillicone slang gebruikt dan kun je de demper gewoon in de tunnel schuiven en zit hij gecentreerd en trillingsvrij opgehangen door de stukjes slang .
als je niet begrijpt wat ik bedoel zeg het even dan maak ik in paint effe een tekeningetje.

mvg

knip 4 ringen van ongeveer een cmt van een stuk sciliconenslang met een dia van ongeveer 15 mm
rijg die aan een ijzerdraad, en sla deze vervolgens om je demper, draai de uiteinden van het ijzerdraad aan elkaar vast meteen nijptang, verdeel de vier rubbers over het ijzerdraad, zodat je op elk kwart rondom je demper een rubber ring hebt zitten. schuif de demper in de huls, en de rubber ringen vullen de ruimte tussen de demper en de huls op, zodat de demper gecentreerd in de huls zit.

wikipedirazor , nieuwe functie op het forum ???

dank voor de vertaling , jij weet hoe het moet
szhr1v.gif

Back