Bouwverslag EXTRA 300S "Toscano" (2,40 meter span) scratch build.

Nee , meer de 7470 of 7472

Die zijn ook met 1 inlaat te maken.

Hier staat nog de lowbudget demper in die wij vroeger zelf maakten. (blz. 17)
Met 2 grote gaskartuschen ook voor 80 cc goed
http://www.toni-clark.com/ftp/z4562k03.pdf

Maar nu ook met de RVS delen van Zimmermann te maken .

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
(Wat niet relevante posts weggehaald).

Zojuist thuisgekomen van een weekje werken, liggen er twee mooie dozen op me te wachten... een erg grote canopy van KHK. (en hij past :-) ) En de spulletjes van Elstar; spinner, mega prop en landingsgestel.

En ja ... de uitlaat van Pefa ..... dat is een erg moeizaam proces blijkbaar. Op het eerste en tweede boze emailtje kreeg ik direct antwoord, met de nadruk op "zie je wel dat we snel antwoorden" . Maar met de vraag hoe nu verder en of dit een "speciaal" gebouwde demper is .... uiteraard weer geen antwoord.... Service , daar hebben veel mensen toch nog niet van gehoord. Morgen maar weer een emailtje.

Nog eventjes over die demper , op de website van Pefa staan de volgende maten aangegeven voor de RDL55 lengte 475 en diameter 55. Nu heb ik de mijne nagemeten en die is 60 mm dik. Zou het kunnen zijn dat hij toch op maat is gemaakt voor mijn 80cc motor?

De spinner van Elstar , Hoe wordt deze vastgezet, er zitten geen schroeven/ bouten bij. Ik denk dat er aan de voorkant een gaatje in geboord moet worden en dan een bout naar de bout van de motor waar schroefdraad in zit . Maar is dit een speciale bout van spinner naar motor? Had die erbij moeten zitten?
Is er een truc om de gaten in de spinner voor de 3-blad prop precies goed te krijgen?

Cor

de spinnerr moet je de grondplaat boren zoals de prop , en een gat boren in de punt en er een inbus bout doorheen doen . deze bout zit er niet bij die moet je zelf kopen ergens .
de bout moet je opmeten en deze moet in het schroefdraad van je krukas stift aan de voorzijde .
de gaten moet je met een dremel eruit halen , ik heb de gaten op papier getekend op maat geknipt en daarna de spinner los op de prop zetten en de gaten aftekenen dan de gaten uitfresen met de dremel .
is geen leuk klusje en ik zou als ik jou was een stofkapje opdoen daar het frees stof van carbon erg slecht voor je is .
kijk hier even Cor , dan snap je wat ik bedoel .

http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=48947&highlight=no+limitz+spinner+cuttingo

oh ja , deze gebruik ik zelf om de gaten te maekn in de spinner .

mvg eric

97ihbo.jpg

@ Ultimate: Dank voor de links, duidelijk is nu wat de juiste werkwijze is. Gisteren meteen zo'n stuk gereedschap gekocht. Dom dat dit nog niet in m'n assortiment lag.

@ Alexzzz: Als ik dat van te voren wist had ik natuurlijk meteen de juiste bout erbij gekocht. Maar hier in de buurt kan ik gelukkig ook alle soort van bouten en moeren kopen. Hebben deze bouten een "speciale" hardheid , of worden "gewone bouwmarkt" bouten gebruikt?

De Demper van Pefa..... dat is echt een eindeloos verhaal aan het worden. Vorige week nog een email geschreven om te vragen of het daadwerkelijk om een verkeerde demper gaat, en niet wellicht een "omgebouwde". Geen antwoord maar een paar dagen later de vraag wat ik nou eigenlijk wilde. Het hele verhaal nog maar eens uit de doeken gedaan... geen antwoord. Dat wordt vandaag aan de telefoon hangen.

Ondertussen langzaam verder met wat kleinigheden:
De cockpitkap op maat gemaakt. (op de voorgrond het ander moois wat ik afgelopen week heb binnen gekregen).
De magneten heb ik er trouwens uitgesloopt en de kap wordt dmv nylon bouten vastgeschroefd.
full

De cockpitkap heb ik een "gerookt glas" tint gegeven, maar ik denk dat ik nog een tintje donkerder ga. Ook is een zijkant van de cockpitkap wat dof uitgevallen. Kan ik dit wat oppoetsen misschien?
De kap heb ik met kleine schroefjes vastgezet ( moeten nog geborgd worden, maar wordt pas op het einde gedaan)
full

Vandaag staat op het programma:
-Spinner op maat maken
-Motorkap verder bewerken (jullie weten nog wel , om die lelijke motorkop te verdoezelen :-) )
-Prop passend maken voor de motor.

Cor

@ Alexzzz: Als ik dat van te voren wist had ik natuurlijk meteen de juiste bout erbij gekocht. Maar hier in de buurt kan ik gelukkig ook alle soort van bouten en moeren kopen. Hebben deze bouten een "speciale" hardheid , of worden "gewone bouwmarkt" bouten gebruikt?

Hoeft geen speciale hardheid te zijn, gebruik ik ook niet. Wat je ook kunt doen is een normale M5 inbusbout, en die dan verlengen met een stuk M5 draadeind. Die koppel je aan de inbusbout met zo'n verlengde M5 moer (die heb je 6-kantig en rond) Dat is de makkelijkste manier.

hey Cor ,

ziet er weer goed uit zo :D
ik zie nog 1 ding, wat ik je wil adviseren is dat je voordat je de cockpitruit definitief vastschroeft een rulletje transparante sillicone kit eronder spuit .
op die manier heb je iets dempeing van de trillingen die de ruit te verduren krijgt en zal de ruit minder snel scheuren op de plekjes waar de parkertjes door de ruit heen zitten .
die ruiten zijn meestel van acryl of lexaan en dit kan als het maar een haarscheurtje heeft door de trilling van de motor snel kapotscheuren .
verder ga je lekker zo , toch ?? ;) .
je zal merken dat het aftekenen van de gaten voor de bladen in de spinner heel netjes gaat met dat stukje gereedschap .
ik gebruik het als ik aan het tegelen ben en er zitten lastige hoekjes welke ik moet uitslijpen uit de tegels , dan zet ik dat ding in die hoek en daarna teken ik het over op de tegel , echt ideaal je hoeft dan niks te meten verder .

mvg eric

ps wel locktite gebruiken om de bout te verlengen met de verlengmoer en om de bout in de krukaspen te draaien , anders kun je de spinner afschrijven en je prop ook in het ergste geval .

ps wel locktite gebruiken om de bout te verlengen met de verlengmoer en om de bout in de krukaspen te draaien , anders kun je de spinner afschrijven en je prop ook in het ergste geval .

Bij een verlenging van een bout ja , maar in de krukaspen komt bij mij geen loctite .

Hij moet er veelst te vaak uit en hij gaat ook nooit los als hij vast gedraait is .

Mvg Johan

Hebben deze bouten een "speciale" hardheid , of worden "gewone bouwmarkt" bouten gebruikt

Cor

geen speciale hardheid, standaard 8.8 gebruiken, hoe harder de bout hoe sneller hij breekt, Tegen trilling van de motor is een zachte bout beter bestand dan een harde, de hard scheurt af.

Silicone .... goed idee.

Loctite: Toch een klein druppeltje "middle vast" , heb liever dat ik het geheel moet uitboren, dat het geheel los trilt net als ik voor de motor/prop sta en in blinde paniek m'n hand erdoor steek :-)

Hardheid 8.8? Dat is toch wel wat harder als de "standaard" wat je in de bouwmarkt haal. Hier (in Oostenrijk) is 4.8 wat je normaal haal, 8.8 en 9.8 zal ik bij de garage/metaalhandel moeten halen.

Cor

Hij staat op z'n pootjes.
De "druppel" om de motorkop te verbergen... wat vinden jullie hiervan? (en dan aan beide zijden.
full

full

Cor

Loctite: Toch een klein druppeltje "middle vast" , heb liever dat ik het geheel moet uitboren, dat het geheel los trilt net als ik voor de motor/prop sta en in blinde paniek m'n hand erdoor steek :-)

Een centrale bout die op de krukas van een motor zit trilt niet los , eerder gaat hij vaster zitten .

En 8.8 is in de modelbouw eigenlijk de standaard .:D

De "druppel" om de motorkop te verbergen... wat vinden jullie hiervan? (en dan aan beide zijden.

Ik vind een mooi vierkant gat waar de cylinderkop uit kijkt mooier , zo lijkt hij niet meer op een Extra.

Mvg Johan

de " puist " die nu op de kap zit zou ik niet acceptabel vinden , laat staan aan beide kanten .
wat betreft de loctite ik doe het altijd en als hij los moet gaat dit gewoon goed .
ik zou gewoon eens kijken hoe het eruitziet zonder puist als hij gespoten is , dan zal je zien dat het veel minder storend is .

mvg eric

3-0 .... wordt dus een motorkap zonder puist .

full

Motorkap is nu helemaal op maat gemaakt, juist nog de gaten erin om de motorkap aan de romp vast te maken. Eerst nog een kleine versteviging van glasmat aan de binnenkant aanbrengen , ik zag dat op 1 plekje het geheel wel erg dun en slap was.

Cor

Back