Bouwverslag: Extra 330S 2.6m F3A-X

He Maarten,

Je komt naar Someren??? Leuk
Vanuit Belgie (jouw homeland) vliegen Kurt en Frank mee in de F3A-X nederland. Frank heeft een ZDZ80 met een krumscheid 4 kamer demper en draait een 27x10 2 blad met bijna 6000 toeren. Dat lijkt mij ruimschoots voldoende. Jij wilt meer dat snap ik maar je hebt dan ook voor een resopijp gekozen. Levert dat niet op wat je verwacht had of moet hij nog inlopen??

Ik zal morgen nog eens foto's plaatsen. Ik heb de vleugels op de servoinbouw en het uitsnijden van het roer af. En het gewicht?? 698 gram en 695 gram. Zelfde gewicht als mijn wigens vleugels waar dan al wel de servo's inzitten. Deze zijn echter ook behoorlijk kleiner. Ik zal een foto maken te vergelijking.

Grz

Mark

ik vlieg ook nog mee hoor mark,

het is omdat mijn broer zonodig wilde trouwen op een wedstrijdweekend dat ik verplicht werd thuis te blijven. In stadskanaal ben ik er terug bij.

groeten,

Peter

Even snel een paar foto's

:arrow: De vleugel is uit de mal. Ik heb nu al het overtollige materiaal verwijderd. Dus bij de tip en de wortel en aan de neuslijst. Als laatste heb ik de achterlijst m.b.v. een lang alu profiel afgesneden. De vleugel ziet er nu strak uit. De achterlijst kan in vleugelvorm meeschuurd worden.

normal_27%20uit%20de%20pers%20en%20gesneden.JPG

:arrow: Even als leuk tussendoortje mijn nieuwe vleugel vergeleken met de vleugel van de Wigens. Leuk verschil!!!!!

normal_28%20formaat%20verschil%20Wigens.JPG

normal_29%20dikte%20verschil%20Wigens.JPG

:arrow: Als laatste het roer uitgesneden, de servohouders opgespoord en de sleuven voor de roeraansturing gemaakt. Alles was goed te vinden door de voorgestoken gaatjes en de foto's van het binnenwerk.

normal_30%20alles%20uitgesneden.jpg

Nu de scharnieren, neuslijst en tiphout nog en dan zijn ze klaar :!:

zo zo, dat zijn een boel dure spulletjes bij elkaar. huppakee, maandsalaris... die twee grote pakketen links onderin zijn de lipo's? Wel gaaf zeg!

spazz11 zei:
normal_emcotec-hitec.JPG

Kijk dit maar eens, voor de nieuwe knol extra. Vandaag aangekomen.

gr

Wesley :lol: :lol: :lol:

hoi nu wil ik niet lopen te lullen maar hoe meer je er in stopt .
er ook mis kan gaan ,en het is ook meer gewicht natuurlijk .
ik snap wel waarom je dit doet ,maar als je met een normaal kistje 2jaar prima zonder problemen vliegt moet dit ook met een grote wel lukken.
groeten wiebe

Wiebe ik denk dat je niet weet waar het voor is.
anders zou je dit niet zeggen.

wiebe zei:
spazz11 zei:
normal_emcotec-hitec.JPG

Kijk dit maar eens, voor de nieuwe knol extra. Vandaag aangekomen.

gr

Wesley :lol: :lol: :lol:

hoi nu wil ik niet lopen te lullen maar hoe meer je er in stopt .
er ook mis kan gaan ,en het is ook meer gewicht natuurlijk .
ik snap wel waarom je dit doet ,maar als je met een normaal kistje 2jaar prima zonder problemen vliegt moet dit ook met een grote wel lukken.
groeten wiebe

-Wel eens van gehoord dat digitale servo's 2 ampere per stuk kunnen trekken in sommige manouvres? Reken maar uit met 6 tot 8 van dit soort servo's. Gaat je arme ontvangertje en uiteindelijk je model echt niet leuk vinden! Mijn Emcotec wordt aardig warm tot heet na 10 minuten vliegen.
-Wel eens van gehoord dat de Emcotec een redundant systeem is, voorzien is van diverse filters en uitgerust is met een failsafe electronische switch? Dit is een zeer betrouwbaar systeem.
-Wel eens van gehoord dat de beide lipo's met de Emcotec net zo zwaar is als 2 NiCd packetten van dezelfde capaciteit? :wink:

Een clubgenoot (wesley) heeft dit via mijn account gepost. Hij is nu ook bezig met een knol extra, en als je ziet hoe dit spul in elkaar zit dan het niet fout gaan. En idd de schakelaar is digitaal en mechanisch geschakeld, supermooi spul. En zelfs om deze lipo's kapot te krijgen zul je heel veel moeite moeten doen, ik zou zo nog niet weten hoe. En ook die hitec programmer is n leuk apparaatje. Geen last van zoemende en tegenwerkende digi's meer.

Nu is hij alleen nog op zoek naar een goede vervanging van het aluminium landingsgestel. Hiermee zou volgens mij nog weer 100 gram eruit gehaald kunnen worden.

ik wil niemand op de tenen trappen hoor
maar bertus ik weet wel hoe een emotec werkt.
en als je alle plussen en minnen van een servo,s aan elkaar soldeert.
de ontvanger ontlast van hoge stromen en verlies in de stekkers .
maar soms is minder meer ,hoe meer stekkers en spul er tussen ,
hoe meer er fout kan gaan .ik zeg kan hoeft niet natuurlijk

@Didier schreef Mijn Emcotec wordt aardig warm tot heet na 10 minuten vliegen.
dat komt dus omdat je vermogen moet dissiperen van de spanning van je lipo,s naar 5volt toe .
en heet lijkt mij niet echt gewenst .

maar dit is wel allemaal of topic natuurlijk .
zou mark al verder zijn met bouwen .
groeten wiebe

spazz11 zei:
Nu is hij alleen nog op zoek naar een goede vervanging van het aluminium landingsgestel. Hiermee zou volgens mij nog weer 100 gram eruit gehaald kunnen worden.

Ik denk dat je je daar vreselijk verkijkt. Maar zoek maar. Trouwens bouw hem eerst maar eens licht en niet zoals de KHK. Dit is niet bedoelt als steek onderwater hoor, maar ik denk dat je dan meer wint dan met een GFK of CFK landingsgestel t.o.v. de aluminium die erbij zit.

Affin

Nee, helaas ben ik nog geen steek opgeschoten. :cry:

Mark

kan zijn,

ik weet ook niet precies hoe zwaar deze alu is, maar als ik de onderstaande sites bekijk dan denk ik toch echt dat ik met 100gram redelijk in de buurt zit.

En ik weet ook dat van een comp-arf 2,3m extra het vervangen van de alu vleugelbuizen 180 gram bespaard. Dan zou hier toch ook nog 100 gram uit te halen moeten zijn? Al dit laaste is ook nog prijzig (dunwandig geslepen koolstof buis) en kan altijd nog worden vervangen.

http://www.troybuiltmodels.com/landinggear.html
http://winshiprc.tripod.com/carbon_fiber_composites.htm

gr

michael

normal_extra%205000g.JPG

dit is de extra van wesley, hij is zo als je hier op de foto ziet 5000 gram
(te mooi ) :) :) ik ga er een bme 110 cc opzetten 1.8 kilo :P :P ik hoop wel dat het een goede moter is , :?:
ik denk dat ik alles bij elkaar net onder de 9 kilo blijf :P :P :P :P :P :) :D :D :D

Hé Mark,
als de kist klaar is tegen het nieuwe F3a-X seizoen begint is alles toch gewoon ok? Aangezien je dezelfde setup hebt als maarten demoor, verwachten we ook wel een gelijkwaardige freestyle...

Ehhhhuuummmmm

Er is ook nog een factor piloot toch??? Even denken... Ik vond mijn kunstvlucht figuren mooier als die van Maarten. :) Maakt mij alleen geen betere piloot :( ben alleen beter gedrilled :( En oh ja ik vloog B en maarten A. Klein detail..... Naja ik zal eens oefenen. Ik kan alvast een tweede bouwen :lol: misschioen overlijd de eerste wat sneller dan verwacht :lol:

BTW: Staan of komen de video's van van het weekend online. Kunnen we even laten zien hoe goed je kunt freestylen met zo'n houtbouw.

Maarten is net naar huis,

we hebben vandaag nog lekker liggen vliegen bij mij in de club.

Hij ging zo vlug mogelijk alle gefilmde stukken monteren en online zetten op zijn site

www.docinsane.com

tot volgende keer,

Peter

spazz11 zei:
normal_extra%205000g.JPG

dit is de extra van wesley, hij is zo als je hier op de foto ziet 5000 gram
(te mooi ) :) :) ik ga er een bme 110 cc opzetten 1.8 kilo :P :P ik hoop wel dat het een goede moter is , :?:
ik denk dat ik alles bij elkaar net onder de 9 kilo blijf :P :P :P :P :P :) :D :D :D

Maak daar maar 10 van. Als je net onder de 10 blijft met een BME110 mag je al heeeeeeeeeeel blij zijn :D :D

En ja, de freestyle video's staan online, zoals je ziet kun je met een 2.6m houtbouw extra330 ongeveer hetzelfde doen als de meeste 3m bakken. (misschien net iets voorzichtiger zijn met die mooie snaps :wink: :lol: )

Kvond het trouwens een zaaaalig weekend in Someren, thanks mates 8)

[quote="Doc. insane

(misschien net iets voorzichtiger zijn met die mooie snaps :wink: :lol: )

Kvond het trouwens een zaaaalig weekend in Someren, thanks mates 8)[/quote]

hoi maarten ik heb de video nog bekeken met michel en pa knol
het zag er goed uit .
maar 1 opmerkingetje hou je de buis in de vleugel wel heel met je snaps.
groeten wiebe

Back