Bouwverslag Fairmount Sherpa (Alpine van Billing boats)

Hi Christian, thanks very much for informations, but I find out adress in video. I make downloads, different scale is not problem, printer will make it bigger as I need. Translation is not required, I will use papers just as a drawing, I will make whole interier from fiberglass as always. By the way, you are doing good job on hull
 

Bijlagen

  • 39_fs_bugfahrstand.jpg
    39_fs_bugfahrstand.jpg
    128,3 KB · Weergaven: 564
  • 40_fs_fahrstand_achtern.jpg
    40_fs_fahrstand_achtern.jpg
    116,8 KB · Weergaven: 549
  • 41_fs_brueck.jpg
    41_fs_brueck.jpg
    109,7 KB · Weergaven: 540
  • 2004807.jpg
    2004807.jpg
    357,5 KB · Weergaven: 529
  • 2004808.jpg
    2004808.jpg
    305,3 KB · Weergaven: 545
  • 2004809.jpg
    2004809.jpg
    309,5 KB · Weergaven: 532
  • 2373768.jpg
    2373768.jpg
    257,1 KB · Weergaven: 513
  • 2373770.jpg
    2373770.jpg
    290,2 KB · Weergaven: 546
  • FAIRMOUNT%20GLACIER%20003.jpg
    FAIRMOUNT%20GLACIER%20003.jpg
    123 KB · Weergaven: 528
  • FAIRMOUNT%20GLACIER%20004.jpg
    FAIRMOUNT%20GLACIER%20004.jpg
    133,5 KB · Weergaven: 476
Peter, did you notice that the glacier on your pictures has windows under an angle against the ceiling but that the alpine en sherpa don't have them? The shape is there but looks like its just steel.
Screenshot_20191005-092234__01.jpg


Screenshot_20191005-092213__01.jpg


So we can conclude that the billing boats package is not completely original as it is sold as the alpine. I think i'm going to ignore this fact and still wil make it the sherpa. Or i change the name. I have al the names included in the package:) will be easier than making the windows original! Enough time to think about it!
 
Yes, I know about this.But I am not scale modeler, because real scale modeler is building models how they looks in exact day.. Because everywhere are some modifications.I am not ship specialist, but I can see it in my real job. I am aircraft engineer on Boeing and Airbus, for example on model B 737 there are exactly same windows on cocpit, on older model, mostly on B 737 400 and 500 series. When Boeing developed B 737 700-900 -New generation, fuselage was not changed, windows was there.But all pilots was complaining, that during flight in cocpit is as a glass house. A lot of sun and hot. A lot of them covered this upper windows by cardboard, or newspaper... And one day Boeing did not make this windows on fuselage. And now all models are with out them. I thing on ships it will be same problem... There is not reason to have windows there, I thing
 
I thing on ships it will be same problem... There is not reason to have windows there, I thing


Not sure which ships have been build first. When you buy a package like mine you now there are always some compromises. In my case it will be easier to make the windows because they are allready pre-cutted. Good luck with your fairmount
 
Ik vind het een mooi schip. heb hem nu ook besteld. Fijn dat ik in dit topic op kan terugvallen bij problemen e.d. Heb ook nog een ander forum gevonden waar ook dit schip gebouwd wordt, dus ook veel andere tips en tricks. https://modelshipworld.com/topic/15832-fairmount-alpine-by-george-jk-billing-boats-radio-175/

Heb deze reactie verkeerd geplaatst bij de Fairmount Sherpa, het andere topic.:(

Groet,
Willie

Ik heb ondertussen het verslag al voor mn neus! Bedankt. Mooi om te kijken hoe anderen de toekomstige stappen hebben gezet. Zo ben ik beter voorbereid.
 
Christian, In mijn Bugsier 3 wordt de Bühler geregeld door een CTI regelaar. Het is de zelflerende uitvoering.
https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000331&aid=11629&lang=nl
Roel gebruikt soortgelijke in zijn Smit Salland. Prima dingen, maar laten de motoren tot aan halve kracht wel een beetje piepen/fluiten.
Zelf stoor ik me er niet aan. Zodra het schip een paar meter weg is hoor je het amper. Grootste voordeel is dat ze klein zijn. Zorg wel dat ze droog blijven. Ze zijn niet waterdicht. Ingieten in epoxy is eventueel een optie.
Als je Bühlers neemt gebruik dan minimaal 12 Volt, anders zijn ze erg tam en heb je weinig kracht om te slepen.
Monteer ze zodanig dat bij vooruit draaien de positieve uitgang van de regelaar aan de rode draad van de motor ligt. Dan heb je op vooruit het meeste vermogen. Gr. Klaas.
 
Nog iets mbt op eerdere berichten over spuitwerk op papier.
Gebruik een spuitbus met blanke lak op acrylbasis.
En dan wel de semigloss uitvoering.
Anders schittert het veel te hard.
Vind ik persoonlijk niet mooi.
Ik gebruik Motip Carat semi gloss.
Wel idd dunne laagjes spuiten van ruime afstand anders druppelvormig
 
Als je Bühlers neemt gebruik dan minimaal 12 Volt, anders zijn ze erg tam en heb je weinig kracht om te slepen.

Ik wil met 2 12volt loodaccu's (of 2x 6 volt in serie) gaan werken. Een beetje kracht vind ik wel leuk.. Ik moet binnenkort wel wat gaan bestellen denk ik omdat het advies al was gegeven om ze er al in te hebben op het moment dat je schroefassen steekt.

Eerst nog eens meer verdiepen in het waterdicht maken van de romp. Daar kijk ik ontzettend tegen op :frustie:ik heb ondertussen veel gelezen maar heb het nog niet helemaal helder. Daarnaast vind ik het ook spannend om met dat keperweefsel te moeten werken. Wanneer ik een foutje maak verknal ik misschien wel de hele romp. Liever smeer ik er gewoon een paar lagen g4 en verf op maar dat is volgens mij niet de verstandigste keuze. Kan iemand mij helpen aan een exact stappenplan? Met foto's als het kan? Die heb ik nog niet zo kunnen vinden.. Dus vanaf romp schuren, plamuren en dan naar keperweefsel en epoxy en daarna weer plamuren en schuren zeg maar.. Ik merk dat ik het lastig vind om dergelijke zaken te leren vanuit tekst. Ik zie of ondervind het liever :hammer:

Nog iets mbt op eerdere berichten over spuitwerk op papier.
Gebruik een spuitbus met blanke lak op acrylbasis.
En dan wel de semigloss uitvoering.
Anders schittert het veel te hard.
Vind ik persoonlijk niet mooi.
Ik gebruik Motip Carat semi gloss.
Wel idd dunne laagjes spuiten van ruime afstand anders druppelvormig

Bedankt Reneke! Goeie tip. Ik zal zo'n flesje bij de auto speciaalzaak scoren.

Kleine update verder nog.. Ik kan een paar papieren onderdelen opnieuw maken. Ik dacht slim te zijn (moet ik natuurlijk niet proberen) door aan de binnenkant van de geplakte stukjes een beetje UHU lijm te smeren. Dit om het allemaal ff wat steviger te maken als die UHU is uitgehard. Echter kwam ik er vanavond achter dat die lijm alles krom trekt bij het opdrogen en nu is dus alles scheef. Uithuilen, opnieuw beginnen en alleen gebruik maken van seconde lijm. Daar gaat het prima mee.

IMG_20191006_190551.jpg

IMG_20191006_190717.jpg
 
Ja, je vraagt ernaar Christian en dan krijg je het zoals je wilt. Je kunt, zoals je zegt, alles zelf uit willen vinden, maar dan moet je ook geen vragen stellen toch!
Ik durf echter hardop te stellen dat het hele proces van het werken met epoxy in mijn bouwverslag van het multiknikspant coastertje staat. Het enige verschil is dat bij jou het binnenwerk erin blijft zitten en je geen tape hoeft te plakken. Door netjes te werken heb je bijna geen plamuur nodig. En denk niet, dat los ik wel op met plamuur.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
Je zult echter de moeite moeten willen nemen (ja, zomaar 3 werkwoorden achter elkaar) om het te lezen en te proberen het te begrijpen. En dan de moed verzamelen om het te doen.
Dat moet je echter ook als je alles op eigen kracht wilt doen. Dus aan jou welke weg je in denkt te moeten slaan. Vele wegen leiden naar Rome en ook naar een goed eindproduct in de modelbouw. Mijn oudste scheepje (met balsa romp) zit alleen maar in de blanke (5 lagen minimaal) en kleur (3 lagen) lak. Het schip is nu 57 jaar oud en vaart nog steeds, Als je het verslag leest zie je wat haar is overkomen en dat ze desondanks nog steeds bestaat. Is echter, vergeleken bij mijn andere schepen, wel een zorgenkindje en had haar eigenlijk al eens een epoxy/glasweefsel beschermlaag moeten geven. Maar nogmaals je zult er enige moeite voor moeten doen a. het lezen van de verslagen en te begrijpen wat er staat en of je dat ook zou willen of kunnen. b. een keuze maken en daar dan het beste uit te halen. En ja, je komt zo langzamerhand op een punt dat je knopen door moet hakken. En dat gaat het beste als je je zo goed mogelijk hebt voorbereid. Maar ik val zachtjesaan in herhalingen. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Ja, je vraagt ernaar Christian en dan krijg je het zoals je wilt. Je kunt, zoals je zegt, alles zelf uit willen vinden, maar dan moet je ook geen vragen stellen toch!

Vanwaar deze opmerking? Ik sla geen advies in de wind en luister goed naar de antwoorden die jullie geven en doe er ook wat mee. Het is meer een constatering naar mezelf dat ik het in dit geval moeilijk vind. Ik doe m'n best om het te begrijpen. Alleen de knop is nog niet om. Kan toch? Ik vraag omdat ik graag verschillende ideeën, meningen en ervaringen wil horen. Daarvoor is dit forum toch.

Ik zal nogmaals je verslag lezen. Kijken of het na een tweede keer wel duidelijk is voor me.
 
Christian, Zie het als een plaagstootje. Is absoluut niet kwaad bedoeld. Je stelde zelf dat je het verder wilde ondervinden. Lees op je gemak mijn verslag nog eens door. Door de reacties en adviezen leest het wat moeilijker dan een stappenplan, maar dat kun je zelf noteren. En wat je niet snapt mag je gerust vragen. Dan is mijn uitleg gewoon niet duidelijk genoeg. Neem gewoon even de tijd om je koers te bepalen en uit te zetten. Ook bij mij ging het niet van de één op andere dag. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Back
Top