bouwverslag fourstar 40

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door drenth, 18 jul 2007.

  1. drenth

    drenth

    Lid geworden:
    24 aug 2006
    Berichten:
    418
    Locatie:
    hapert (NB)
    gister zijn ook de twee vleugelhelfden in het echt met elkaar verbonden :D 8)
    [​IMG]
    ik heb er nog een kleine brace bij gemaakt en het servo gat is iets te groot :lol:
    [​IMG]
     
  2. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Hoi Jeroen,

    ziet er goed uit hoor :thumbsup: Begrijp ik het goed, ga je toch één rolroerservo toepassen?

    Stefan

    PS, toch eerst deze vleugel afmaken?
     
  3. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.333
    Locatie:
    oss
    wat ik bij de mijne heb gedaan is de servo aan de ene kant direct in de hardhouten liggers vastschroeven, en aan de andere helft van de servo een hardhouten balkje schroeven welke je dan in de vleugel inlijmt :wink:
     
  4. drenth

    drenth

    Lid geworden:
    24 aug 2006
    Berichten:
    418
    Locatie:
    hapert (NB)
    @ stefan
    ja, toch gewoon éen servo in het midden.

    @danny
    heb je dat bij je 40 of je 60 gedaan?
    en zit je servo dan niet uit het midden?

    groeten Jeroen
     
  5. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.333
    Locatie:
    oss
    was bij mijn 40 :wink:
    ik zat precies in het midden aangezien ik hem op de vleugelscheiding had gemaakt, maar ik heb hem pas ingeschroed toen ik de kist bespannen had.

    ik zal morgen eens kijken of ik een tekeningetje voor je kan maken. : :wink:
     
  6. drenth

    drenth

    Lid geworden:
    24 aug 2006
    Berichten:
    418
    Locatie:
    hapert (NB)
    en we zijn weer een beedje verder

    hier zit de hele romp onderkant er in
    [​IMG]

    groeten Jeroen

    even op verzoek de foto iets kleiner gemaakt
     
  7. drenth

    drenth

    Lid geworden:
    24 aug 2006
    Berichten:
    418
    Locatie:
    hapert (NB)
    vandaag gaan we ertegen aan ons pap heeft vandaag vrij genomen om flink door te kunnen werken, en mischien zelfs de folie er op te hebben vandaag

    groeten Jeroen
     
  8. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Heej, klinkt goed!

    Bouw ze 8)

    Stefan
     
  9. drenth

    drenth

    Lid geworden:
    24 aug 2006
    Berichten:
    418
    Locatie:
    hapert (NB)
    gister toch wat kunnen doen

    voor:
    [​IMG]

    en na 8)
    [​IMG]

    ik heb ondertussen ook al de gaten in de romp geboord voor de tanknipel en de aan/uit schakelaar

    groeten Jeroen
     
  10. drenth

    drenth

    Lid geworden:
    24 aug 2006
    Berichten:
    418
    Locatie:
    hapert (NB)
    gisteravond de hele vleugel gefolied (hoe je dat ook schrijft)
    ik vind hem heel strak geworden voor de eerste keer! 8)
    hier zit de hele onderkant er op
    [​IMG]

    en hier een bovenkant

    [​IMG]

    ik heb even een lijstje gemaakt met dingen die nog moeten gebeuren

    - romp folien
    - stikkers plakken
    - gaten voor de schanieren terug vinden
    - schanieren borgen (iemand enig idee hoe)
    - motor er terug op
    - accu er in
    - en controleren of alles werkt zwaartepunt enz.

    groeten Jeroen
     
  11. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.294
    Locatie:
    Veghel
    Kleine schroefjes erdoorheen. Of lijmen met 2k epoxy.
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Als het CA scharnieren zijn; niet met epoxy lijmen maar altijd en alleen met dunne CA. Dan ook tevens niet borgen.
     
  13. drenth

    drenth

    Lid geworden:
    24 aug 2006
    Berichten:
    418
    Locatie:
    hapert (NB)
    ik denk dat ik ze gewoon lijm anders moet ik weer door me folie heen prikken...

    @ hezik

    je zegt CA dat hoor ik wel vaker hier op het forum maar wat is dat eigenlijk?

    groeten Jeroen
     
  14. Baron Bonanza

    Baron Bonanza

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Bladel
    Hoi Jeroen,
    Goed bezig! Ik verheug me op de dag dat ik je fourstar op de club zie vliegen. Dat heb je keurig netjes gedaan.

    Baron Bonanza
     
  15. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Jeroen,

    De scharnieren (als het gewone met een asje zijn) kun je prima borgen met bijv. spelden. Ik zou er voor de zekerheid twee doorheenprikken. Netjes afknippen en je ziet er niets meer van. CA lijm staat voor cyanoacrylaat lijm, oftewel secondelijm... :wink:

    Netjes gefolied (8O) hoor

    Stefan
     
  16. drenth

    drenth

    Lid geworden:
    24 aug 2006
    Berichten:
    418
    Locatie:
    hapert (NB)
    bedankt voor alle reacties
    ik heb gister de romp voor een eind kunnen folien,
    maandag de rest
    hier het resultaat 8) (is goed gelukt)
    [​IMG]
    [​IMG]
    en ons pap heeft gister ook het hoogte en richting gefolied :D nog bedankt! :wink:
    [​IMG]
    en dit is het schanier :wink:
    [​IMG]

    groeten Jeroen
     
  17. the_raven_EAP

    the_raven_EAP

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    271
    Ziet er goed uit! 8)
    Grtz
     
  18. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.607
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Hoi jeroen,
    het ziet er inderdad netjes uit :thumbsup:
    Ga je er ook wielkapjes op maken zoals de Fourstar van je naam genoot :?:
    De schanieren zou ik evt er in lijmen , maar ZEKER borgen zelf doe ik dit meestal met kleine koperen spijkertjes die ik eerst opmaat knip zodat ze er niet aande andere kant uit komen ik doe dit meestal aan de onderkant en om zeker te zijn doe ik er een druppeltje seconde liijm (CA) aan het spijkertje
    Afhankelijk van het merk /type schanier boor ik eerst met een boortje een gaatje voor omdat een afgeknipt spijkertje een beetje bot is en er soms niet door het taaie schanier wil
    als ik de schanieren borg voor het folieen gebuik ik meestal prikkers (soms ook ipv de koperen spijkertjes)
    Als je ze erin gaat lijmen moet je wel ERG voorzichtig zijn met lijm (zeker met CAlijm) voor je het weet heb je het schanier vast geplakt (is mij ook al overkomen :oops: )
     
  19. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Daar knoop je een leuk punt aan! 8)

    Ik heb ook altijd zware oorlog gehad met die CA-krengen. Maar sinds kort ben ik achter de juiste manier waarbij je veel makkelijk te werk gaat, niet kan knoeien en de lijm niet droog is voordat je roer op z'n plek zit.

    Dat gaat als volgt:

    Snij je scharniersneetje, in de kist EN het roer. Steek je scharniertje erin en druk je roer op z'n plaats alsof hij klaar is. Dan druk je roer naar beneden (alsof je down geeft) en zul je zien dat er een stukje van je scharnier bloot komt te liggen. Daar gooi je een paar druppels !!dunne!! CA op. Het scharniertje zuigt zichzelf vol met de ca en daardoor trekt de CA ook in je roer en in scharnierlijst op je kist. Hij zit dan netjes vast, eventueel wat activator gebruiken als je haast hebt :wink:

    Borgen kan ook erg netjes met normale naalden die normaliter gebruikt worden bij maken van kleding of het lijmen van je kist. (geen kopspelden maar echte naalden)
    Dat is simpel want je drukt ze er zo in en knipt ze af. Geeft een leuk effect, lijken dan net slagnagels! 8)

    succes!

    groetjes,
    niels
     
  20. drenth

    drenth

    Lid geworden:
    24 aug 2006
    Berichten:
    418
    Locatie:
    hapert (NB)
    hey bedankt voor alle reacties

    ik ben laatst even naar de bouwmarkt gereden en heb deze lijm meegenomen ( droogt binnen 10 sec dus genoeg tijd om ze goed te zetten :D )
    [​IMG]

    we hebben gister ook de romp afgefolied
    [​IMG]

    @jetpropdlx
    ik ga nu nog geen wielkapjes maken misschien later nog.

    groeten Jeroen
     

Deel Deze Pagina