bouwverslag fourstar 40

gister zijn ook de twee vleugelhelfden in het echt met elkaar verbonden :D 8)
dsc02077kt1.jpg

ik heb er nog een kleine brace bij gemaakt en het servo gat is iets te groot :lol:
dsc02078qi1.jpg
 
wat ik bij de mijne heb gedaan is de servo aan de ene kant direct in de hardhouten liggers vastschroeven, en aan de andere helft van de servo een hardhouten balkje schroeven welke je dan in de vleugel inlijmt :wink:
 
@ stefan
ja, toch gewoon éen servo in het midden.

@danny
heb je dat bij je 40 of je 60 gedaan?
en zit je servo dan niet uit het midden?

groeten Jeroen
 
was bij mijn 40 :wink:
ik zat precies in het midden aangezien ik hem op de vleugelscheiding had gemaakt, maar ik heb hem pas ingeschroed toen ik de kist bespannen had.

ik zal morgen eens kijken of ik een tekeningetje voor je kan maken. : :wink:
 
en we zijn weer een beedje verder

hier zit de hele romp onderkant er in
dsc02088jm2.jpg


groeten Jeroen

even op verzoek de foto iets kleiner gemaakt
 
vandaag gaan we ertegen aan ons pap heeft vandaag vrij genomen om flink door te kunnen werken, en mischien zelfs de folie er op te hebben vandaag

groeten Jeroen
 
gister toch wat kunnen doen

voor:
fourstar40004na8.jpg


en na 8)
fourstar40006zq1.jpg


ik heb ondertussen ook al de gaten in de romp geboord voor de tanknipel en de aan/uit schakelaar

groeten Jeroen
 
gisteravond de hele vleugel gefolied (hoe je dat ook schrijft)
ik vind hem heel strak geworden voor de eerste keer! 8)
hier zit de hele onderkant er op
dsc02115iw1.jpg


en hier een bovenkant

dsc02116ry2.jpg


ik heb even een lijstje gemaakt met dingen die nog moeten gebeuren

- romp folien
- stikkers plakken
- gaten voor de schanieren terug vinden
- schanieren borgen (iemand enig idee hoe)
- motor er terug op
- accu er in
- en controleren of alles werkt zwaartepunt enz.

groeten Jeroen
 
Als het CA scharnieren zijn; niet met epoxy lijmen maar altijd en alleen met dunne CA. Dan ook tevens niet borgen.
 
ik denk dat ik ze gewoon lijm anders moet ik weer door me folie heen prikken...

@ hezik

je zegt CA dat hoor ik wel vaker hier op het forum maar wat is dat eigenlijk?

groeten Jeroen
 
Hoi Jeroen,
Goed bezig! Ik verheug me op de dag dat ik je fourstar op de club zie vliegen. Dat heb je keurig netjes gedaan.

Baron Bonanza
 
Jeroen,

De scharnieren (als het gewone met een asje zijn) kun je prima borgen met bijv. spelden. Ik zou er voor de zekerheid twee doorheenprikken. Netjes afknippen en je ziet er niets meer van. CA lijm staat voor cyanoacrylaat lijm, oftewel secondelijm... :wink:

Netjes gefolied (8O) hoor

Stefan
 
bedankt voor alle reacties
ik heb gister de romp voor een eind kunnen folien,
maandag de rest
hier het resultaat 8) (is goed gelukt)
fourstar40002nj1.jpg

fourstar40003he8.jpg

en ons pap heeft gister ook het hoogte en richting gefolied :D nog bedankt! :wink:
fourstar40004pc0.jpg

en dit is het schanier :wink:
fourstar40001ce6.jpg


groeten Jeroen
 
Hoi jeroen,
het ziet er inderdad netjes uit :thumbsup:
Ga je er ook wielkapjes op maken zoals de Fourstar van je naam genoot :?:
De schanieren zou ik evt er in lijmen , maar ZEKER borgen zelf doe ik dit meestal met kleine koperen spijkertjes die ik eerst opmaat knip zodat ze er niet aande andere kant uit komen ik doe dit meestal aan de onderkant en om zeker te zijn doe ik er een druppeltje seconde liijm (CA) aan het spijkertje
Afhankelijk van het merk /type schanier boor ik eerst met een boortje een gaatje voor omdat een afgeknipt spijkertje een beetje bot is en er soms niet door het taaie schanier wil
als ik de schanieren borg voor het folieen gebuik ik meestal prikkers (soms ook ipv de koperen spijkertjes)
Als je ze erin gaat lijmen moet je wel ERG voorzichtig zijn met lijm (zeker met CAlijm) voor je het weet heb je het schanier vast geplakt (is mij ook al overkomen :oops: )
 
jetpropdlx zei:
Als je ze erin gaat lijmen moet je wel ERG voorzichtig zijn met lijm (zeker met CAlijm) voor je het weet heb je het schanier vast geplakt (is mij ook al overkomen :oops: )

Daar knoop je een leuk punt aan! 8)

Ik heb ook altijd zware oorlog gehad met die CA-krengen. Maar sinds kort ben ik achter de juiste manier waarbij je veel makkelijk te werk gaat, niet kan knoeien en de lijm niet droog is voordat je roer op z'n plek zit.

Dat gaat als volgt:

Snij je scharniersneetje, in de kist EN het roer. Steek je scharniertje erin en druk je roer op z'n plaats alsof hij klaar is. Dan druk je roer naar beneden (alsof je down geeft) en zul je zien dat er een stukje van je scharnier bloot komt te liggen. Daar gooi je een paar druppels !!dunne!! CA op. Het scharniertje zuigt zichzelf vol met de ca en daardoor trekt de CA ook in je roer en in scharnierlijst op je kist. Hij zit dan netjes vast, eventueel wat activator gebruiken als je haast hebt :wink:

Borgen kan ook erg netjes met normale naalden die normaliter gebruikt worden bij maken van kleding of het lijmen van je kist. (geen kopspelden maar echte naalden)
Dat is simpel want je drukt ze er zo in en knipt ze af. Geeft een leuk effect, lijken dan net slagnagels! 8)

succes!

groetjes,
niels
 
hey bedankt voor alle reacties

ik ben laatst even naar de bouwmarkt gereden en heb deze lijm meegenomen ( droogt binnen 10 sec dus genoeg tijd om ze goed te zetten :D )
dsc02121vn2.jpg


we hebben gister ook de romp afgefolied
dsc02122qi5.jpg


@jetpropdlx
ik ga nu nog geen wielkapjes maken misschien later nog.

groeten Jeroen
 
Back
Top