Bouwverslag Fourstar 60 Electro

Vandaag ook weer wat kunnen doen .
beetje gefolied .

6738496a48096ab23.jpg

Vleugels aan elkaar .

6738496a48093c8e2.jpg

Duvels er in .

6738496a47efe5324.jpg

En de servo houders op de deksel's gelijmt .

6738496a47efb13c5.jpg

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
setup%204%20star%20jpg.jpg
Nou de rug gaat gelukkig iets beter, hier een fotootje van de setup.

Alles van Hobbycity, behalve de servo's....dat vertrouw ik dan toch weer niet. Op de club raadde een collegavlieger me af om met een 2s lipo en een regulator te werken. Dit omdat je iets toevoegt dat ook weer stul kan gaan. Daar zit iets in natuurlijk....wat zijn andere ervaringen hiermee?

En weet iemand of alle standaard graupnerservo's op 6V gebruikt kunnen worden??

Dan een fotootje van mijn eerste beginselen, als de rug het houdt snel meer. het past inderdaad allemaal als een puzzle in elkaar!
Wat voor schuuurpapier (korrel) is gebruikelijk voor balsa en ply?

stabilo%204star.jpg

Hangt er een beetje vanaf wat je wilt schuren. Voor grof schuurwerk korrel 80, voor fijner schuurwerk tot iets van korrel 150. Veel hoger dan dat is vrij zinloos volgens mij.

Voor electro is het grofweg zo dat zodra je boven de 3S komt, je beter met een losse regelaar kunt werken. In de F3A scene wordt bv. met 10S pakketten gevlogen en praktisch iedereen die dat doet, heeft een losse accu voor RC.

2 cellen met een regelaar is vrij standaard, kun je rustig doen.

En weet iemand of alle standaard graupnerservo's op 6V gebruikt kunnen worden??

Ik zou even op de Graupner site het type servo opzoeken, een groot aantal Graupner servo's mag niet op 6V.... (net als hun ontvangers)

Hangt er een beetje vanaf wat je wilt schuren. Voor grof schuurwerk korrel 80, voor fijner schuurwerk tot iets van korrel 150. Veel hoger dan dat is vrij zinloos volgens mij.

Bas is begonnen :banana:, das een goed teken . (ik heb hem bijna klaar)

Nu gewoon doorgaan .

Hezik , er bestaat geen grof schuurwerk in de modelbouw en al helemaal niet bij een gelaserde kit .
Bas, je maakt een blokje balsa van 50 x 30 x 400 uit een 10mm hard balsa plankje .
Daar plak je 2 stukken schuurlinnen (voor metal) op van 50 x 300 met dubbel plakkende tape .
1 in korrel 120 en de andere korrel 220

Als je geen balsa in 10mm hebt kan ik er ook een voor je maken , moet je alleen dat schuurlinnen halen (in Uden bij de metalwaren zaak)(voor mij breng je dan ook gelijk mee).

Met zo'n schuurlatje kom je de eerste jaren uit zonder het schuurlinnen te wisselen , alleen even de stofzuiger er over heen en schoon is hij weer .
Die alleen voor hout gebruiken .

En waarom wil je op 6 volt voor een trainer ?
Alleen de servo's worden sneller en iets sterker , meer voordelen zijn er niet .
Gewoon een 4cel Eneloop en je bent klaar .
En niet meer elektronik in die kist gaan stoppen als nodig .
Is gewoon zo dat bij meer elektronik ook meer kapot kan gaan .

Mvg Johan

@Alex Ff gechecked en de boel kan gewoon op 6V draaien, thnx!

@Johan: Ik hoef niet persé op 6V te werken maar ik wil graag een lipo als ontvangaccu gebruiken ivm gewicht en het feit dat een lipo nauwelijks zelfontlading heeft. Ook wil ik de nihmpakketten die ik heb langzaam gaan vervangen voor lipo's. Ik heb wel nog 'n nieuw nihm pakket liggen voor een ander project dus die zou ik ook kunnen gebruiken.....Aparte stroomtoevoer voor de ontvanger doe ik sowieso.
Zal ff zoeken naar dat schuurlinnen, ik neem aan dat het ook een ander (recht) plankje mag zijn ipv 10 mm balsa?

Eneloops lopen ook haast niet leeg.
Ik vlieg ooit een maad zonder zenders en ontvangerpaketten te hoeven laden.
Beide zenders hebben Eneloops en de meest gebruikte kisten ook.
En je weet hoeveel ik meestal vlieg, en hoevaak.

Eneloops lopen ook haast niet leeg.
Ik vlieg ooit een maad zonder zenders en ontvangerpaketten te hoeven laden.
Beide zenders hebben Eneloops en de meest gebruikte kisten ook.
En je weet hoeveel ik meestal vlieg, en hoevaak.

@Sanka: Dat geloof ik zeker! Maar dan zou ik een eneloop pakketje moeten bijbestellen....mijn nihmpakketjes zakken redelijk snel in........

@Johan: Ik zie nu pas hoe jij je lipo plaatst, is dat met een 5s pakket ook te doen.

Voor het gewicht hoef je geen lipo te nemen .

Je bespaart misschien 50 gram , maar dat interesseert de Fourstar helemaal niet en je zal er ook niks van merken . ;)

En als je zou willen kun je dat makkelijk aan hout weer insparen , maar waar voor .

Dat risiko dat er iets fout gaat met de extra china elektronik is veel hoger en dat kost dan ook veel meer aan geld en energie .

Ander plankje als balsa mag wel maar raad ik af .

Balsa tegen balsa geeft geen grote schade .en hij is veel lichter dus kan je veel gevoeliger schuren .
Ik heb genoeg 10mm balsa om er een te maken voor je , kan morgen ook voorbij komen , moet zowiezo naar Frank om de motor te halen .

Mvg Johan

Maar dan zou ik een eneloop pakketje moeten bijbestellen.

@Johan: Ik zie nu pas hoe jij je lipo plaatst, is dat met een 5s pakket ook te doen.

Bestel er maar 1 , maar dat heeft nog tijd , je bent nog niet klaar . :D

En de lipo zou je zo ook kunnen doen , moet alleen dat gaatje wel iets groter .

Er komt nog een bakje in het model waar ik hem in schuif en dan word hij door kletbandjes vast gezet .

Mvg Johan

Hezik , er bestaat geen grof schuurwerk in de modelbouw en al helemaal niet bij een gelaserde kit .

En of er grof schuurwerk bestaat, en verder noem ik dezelfde waarden als jij, dus zie niet in waarom je er een sport van maakt mij tegen te spreken ;)

Hij noemt dat ie een samebouw van balsa en triplex wil gaan schuren. Als je dat met te fijn schuurpapier gaat schuren, schuur je het balsa weg en blijft het triplex zitten. Daar is een korrel 80 perfect voor. Voor gewoon schuurwerk heb ik 3 great planes schuurlatten met grit 120 er op, 15cm,40cm en 1m geloof ik. Ideaal.. en een stuk steviger dan een balsa plankje ;)

En waarom wil je op 6 volt voor een trainer ?
Alleen de servo's worden sneller en iets sterker , meer voordelen zijn er niet .
Gewoon een 4cel Eneloop en je bent klaar .
En niet meer elektronik in die kist gaan stoppen als nodig .
Is gewoon zo dat bij meer elektronik ook meer kapot kan gaan .

6 volt heb je gelijk in; niet nodig; overkill, maar de suggestie dat een 2 cell lipo met regelaartje een onbetrouwbare techniek zou zijn, is gewoon kul. Er vliegen mensen met hele dure kisten met zo'n setup, dat doen ze echt niet als het 'zomaar kapotgaat'..

Toch.. ik zou voor een 4star ook gewoon een 4cell eneloop, nimh of nicd pakken.. gewoon vanuit kostenoogpunt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Toch.. ik zou voor een 4star ook gewoon een 4cell eneloop, nimh of nicd pakken.. gewoon vanuit kostenoogpunt.

Gaat ook niet meer op, ik koop mijn lipo's gewoon bij HC, dan zijn ze soms nog goedkoper dan een ni-mh pakket in NL:D (in mijn grote kisten zitten ook HC lipo's, 2x 4000Mah 2s voor de Emcotec)

Grt.

Gaat ook niet meer op, ik koop mijn lipo's gewoon bij HC, dan zijn ze soms nog goedkoper dan een ni-mh pakket in NL:D (in mijn grote kisten zitten ook HC lipo's, 2x 4000Mah 2s voor de Emcotec)

Grt.

Je vergelijkt nu een 3 meter kist met emotec en dubbele lipo met een Fourstar met 1 lipo en een turnigy ubec .
Ik geloof toch echt niet dat jij zo'n ubec in een 5000€ gaat stoppen .
(af gezien van het feit dat hij meer A zou moeten leveren)

Het gaat niet om de lipo , ook de lipo's van HC zijn niet verkeert vooral als je niet te veel Ampere trekt .

En of er grof schuurwerk bestaat, en verder noem ik dezelfde waarden als jij, dus zie niet in waarom je er een sport van maakt mij tegen te spreken ;)

Hij noemt dat ie een samebouw van balsa en triplex wil gaan schuren. Als je dat met te fijn schuurpapier gaat schuren, schuur je het balsa weg en blijft het triplex zitten. Daar is een korrel 80 perfect voor. Voor gewoon schuurwerk heb ik 3 great planes schuurlatten met grit 120 er op, 15cm,40cm en 1m geloof ik. Ideaal.. en een stuk steviger dan een balsa plankje ;)

De zelfde waarden ?

Ik zie een heel groot verschil tussen 80er korrel schuurpapier en 120er korrel schuurlinnen .
Dat heeft met sport niks te maken . :D

Jij mag rustig verder schuren met 80er korrel maar ik als dagelijks gebruiker van een schuurplankje raad er van af .
De qualiteit van schuurlinnen is veel beter en het materiaal van de korrels is veel beter voor het schuren in de houtmodelbouw .

Ik vraag mij trouwens wel af wat iemand wil schuren met een schuurlat van 1 meter , lijkt mij nogal onhandig . (vooral in mijn hobbykamer :D)

En steviger als balsa hoeft het plankje niet te zijn , het schuurlinnen doet het werk , niet de kracht waar jij het plankje mee op het te schuren materiaal drukt . ;)
Ook het triplex schuren gaat perfekt want als je op maat zaagt hoef je niet veel te schuren en al helemaal niet bij een gelaserde kit .

Bas , schuurplankje is voor je klaar (met schuurlinnen er al op :cool:) breng ik wel even voorbij morgen .
Mvg Johan

Je vergelijkt nu een 3 meter kist met emotec en dubbele lipo met een Fourstar met 1 lipo en een turnigy ubec .
Ik geloof toch echt niet dat jij zo'n ubec in een 5000€ gaat stoppen .
(af gezien van het feit dat hij meer A zou moeten leveren)

Het gaat niet om de lipo , ook de lipo's van HC zijn niet verkeert vooral als je niet te veel Ampere trekt .

Ging alleen even om het feit dat ik in die 5000 euro kisten dus ook gewoon HC lipo's durf te gebruiken. Dit nu al een jaar met groot succes, vandaar dat ik dat ook zou aandurven in een kleiner kistje zoals in dit topic. Daar ging het even om.

Ik ben nu een kleine pitts M12 aan het klaarmaken, daar komt ook gewoon een HC lipo met regulator in;)

Grt.

Ik gebruik in mijn kisten gewoon twee pakketjes 4-cell eneloop's. Lekker goedkoop (15-20 euro ofzo) en ze wegen bijna hetzelfde als lipo's met dezelfde capaciteit. Daarnaast hebben die eneloop cellen veel minder last van zelfontlading dan 'normale' NIMH cellen.

Daarnaast heb ik geen (dure) regelaars in mijn kist zitten. Is toch ook weer een extra onderdeel dat kapot kan gaan.
En een powerbox of emcotec vond ik weer te overdreven in mijn kisten.
Ik heb echt heel lang zitten twijfelen of ik lipo's+regelaar's of eneloops zou gebruiken. Toen ik het gewicht zag van de eneloop pakketjes was de keus al een stuk makkelijker omdat ze niet veel zwaarder zijn dan lipo's.

Voor de kist waar het hier over gaat zou je volgens mij perfect met 1 pakketje eneloops kunnen vliegen.

Laatst bewerkt:
Back