Bouwverslag Fourstar 60 Electro

Niet 3 stukken folie over elkaar heen plakken Alexzzz .

Een blauwe cirkel waar een ster uit gesneden is .
Daarin een witte ster zetten waar een cirkel uitgesneden is .
Daarin de rode cirkel zetten .

En dat zonder ergens geel te zien tussen de randen . :oops:

Dat wil ik je wel eens zien doen .

Mvg Johan

Erg mooi werk Johan!

Ik heb net het stabilo en de staartvin beplankt, nu schuren..ook begonnen met hoogteroer.... Zondag beginnen met de romp. Bevalt erg goed tot nu toe dat bouwen..... Zo goed dat ik nu al mijn volgende bouwproject heb uitgekozen....een 2,10m piper zodat ik mee kan doen op de pipermeeting:cool:..

Maar goed eerst deze maar eens af;)

Het ziet er allemaal netjes uit hoor! Als je zegt dat ie een kilo lichter wordt dan de brandstofversie, reken je dan lipo's mee? En gaat het dan over de 120?

Niet 3 stukken folie over elkaar heen plakken Alexzzz .

Waarom niet?

Een blauwe cirkel waar een ster uit gesneden is .
Daarin een witte ster zetten waar een cirkel uitgesneden is .
Daarin de rode cirkel zetten .

Veel te lastig. Je snijdt twee cirkels, een witte en een blauwe, die kun je in 1 keer samen snijden. Uit de blauwe knip je de ster en dan in het midden nog een rond rood cirkeltje. Dat is echt niet moeilijk en is prima te doen.

Goed, met een plotter is het nog makkelijker, maar dit is prima te folieen.

Als je folie over folie zet, even met een radeerwieltje de onderliggende folie bewerken zodat er her en der gaatjes inzitten, dan kun je de folie erboven gewoon glad aanstrijken.

Dat wil ik je wel eens zien doen .

Stuur maar een meter blauw en wit, en een stukje rood.. een half uurtje later heb je dan zo'n ding op foto :)

Hoe dan ook, back on topic de twee viersterren zien er gewoon erg mooi en netjes uit :)

Het gaat over de .60 .
De brandstof versie weegt circa 3,5 kg

Ik hoop onder de 2,5 grens te liggen .
Gewicht inkl. lipo's

En er is niks lastigs aan de sticker , zo iets word kant en klaar met transfer folie gemaakt .

Je gaat toch niet 4 lagen op elkaar plakken /folien . :(

Mvg Johan

Ik snap dat stickers makkelijker zijn hoor, maar zie niet in waarom het voor zou'n roundel zo'n probleem zou zijn als het meer lagen zijn.

Een .60 kist onder de 2.5kg op electro? Wat voor setup komt er op?

Ik denk.. 5 cellen is 600 gram. Dan een motor van 250 gram, da's al 850 gram. 50 gram regelaar, 4*40 gram servo's, ontvanger 30 gram. Dan zit je aan electronica al op grofweg 1100 gram. Dan zou je dus een lege .60 moeten bouwen van grofweg 1400 gram.. tsja.. als ik het zo bekijk, moet het idd te doen zijn :P

Als je het draadje van begin gevolgt hat wist je dat er een setup op 3S in komt .

Motor 230 gram , servo's 4 x 22 gram , ontvanger 20 gram , lipo 310 gram , regelaar 50 gram .

Gewichten zijn +- .

Als hij klaar is komt hij op de weegschaal met geladene lipo . :D

Mvg Johan

Ik heb het draadje van het begin gevolgd maar onthou ook niet alles ;)

Met die setup moet het inderdaad prima te redden zijn, als je geen rare dingen doet :)

Ik snap ook niet waarom je drie lagen over elkaar zou doen.
Dat is toch zonde voor het gewicht.
Ik knip en vijl ook altijd het extra servo armpje er af.
Je moet op de kleintjes letten.

Zo gelijk lid van dit draadje, ziet er goed uit.

Even kijken.. laat zo'n roudel 30cm doorsnede zijn. Dan is het oppervlakte 188 cm^2. Oracover weegt gemiddeld iets van 90 gram per vierkante meter, afhankelijk van de kleur.

Dan weegt 1 zo'n cirkel in Oracover ongeveer 1.7 gram. Zeg je knipt er niets uit en plakt 3 volle lagen op elkaar, dat 2 keer, dan ben je in totaal op je kist zo'n 11 gram kwijt.

Dat is al heel ridicuul gesteld, want het grootste deel van bv. de blauwe laag knip je eruit en de rode cirkel hoeft alleen maar het binnenste cirkeltje te zijn. In feite is het enige extra gewicht wat je toevoegt tov. een stikker, het stuk wit wat onder de blauwe rand wegvalt.. nog minder dan de genoemde 1.7 gram dus..

Als dat op een fourstar 40, 60 of 120 verschil uitmaakt, is er iets anders mis.

Let wel, ik zeg niet dat stickers niet mooier en handiger zijn, natuurlijk zijn ze dat. Maar het is echt flauwekul om te beweren dat het met folie niet zou kunnen of te zwaar zou zijn.

Als je de doelstelling heb om licht te bouwen doe je zo iets al om 2 gram.
Dat moet gewoon in je zitten anders begrijp je dat niet denk ik.
Je maakt gewoon over ieder gewicht wat in je model komt een keuze.
Zo van kan dit lichter ja oke dan doe ik dat.
Mits je het niet te zwak maakt dan.

Ik snap wat je bedoelt hoor Bertus, ik ben zeker iemand die licht wil bouwen, zie bv. mijn elipsia draadje in het F3P gedeelte. En ja, met stickers ipv folie zou je in dit geval misschien 2~3 gram besparen op het gewicht.

Dat ontken ik allemaal niet. Waar het mij om gaat is dat iets wel zinvol moet zijn. 2 of 3 gram op een fourstar, van welk formaat dan ook, gaat niemand merken. Goed.. als je zo over alles denkt, krijg je een te zwaar toestel, maar zelfs al doe je dat 10 keer en wordt het 30 gram.. ook 30 gram verschil ga je op om het even welke fourstar dan ook, niet merken.

Dus.. als iemand dan zegt dat het gek is om het met folie te doen, niet kan, of te zwaar is.. dan zet ik daar tegenover dat dat onzin is. Ideaal is het niet, dat zijn stickers, maar als je geen plotter hebt, zie ik geen enkele reden waarom folie niet zou kunnen, behalve op zichzelf kloppende maar consequentieloze argumenten zoals gewicht.

Hoe dan ook, terug naar het bouwwerk, het is veel leuker om naar Johan's foto's en vorderingen te kijken, dan met mij te muggenziften ;)

haha nee echt mugge ziften vind ik het niet hoor.
Kijk Johan kan makkelijk zelf plotten dus vind het makkelijk om zo gewicht te besparen.
Ik zit zelf in het hout en kan soms makkelijk met hout iets lichter maken.
Anderen zien een moer en zeggen maar die moet niet van staal alu is veel lichter.
Maar die heeft weer een draaibank.
Zo heeft ieder zijn ding denk ik.
Dan vind ik stickers die gemaakt zijn toch velemale mooier als je goed kijkt.

Dus ik vind het wel leuk om te lezen oke is misschien 3 gram maar zo lees je over al wat.
Maar ik heb wel een andere vraag.
Waarom maak je er geen motorkap op Johan?
Of wil je het karrakter van de kist behouden?
Een beetje stroomlijn heeft ook weer zijn voordelen lijkt mij.

Johan, in de handleiding staat dat de motor eerst uitgelijn moet worden en de gaten geboord voordat je aan de constructie van de romp moet beginnen. Klopt dat of is er achteraf ruimte genoeg om dat te doen?

Back