Bouwverslag KXVIII

Robert,

Zou toch wel eens een foto van jouw boot willen zien!

Straks maken we nog de '5e Divisie Duikboten te Soerabaija' (1942)

Freek

Bij deze:

Foto's lukken niet al te best, maar toch redelijk gelukt:

full

full

Ja, hij lijkt enorm vierkant, maar komt nog >2 cm bij, en de achterkant is nog niet bewerkt, alleen grove vorm

Groet,
Robert

Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er indrukwekkend uit!

Je zult het dek en toren wel zo dun mogelijk moeten maken; en ik ben benieuwd hoe je de afsluitingen/afdichtingen gaat maken!

Success Freek

Hij lijkt wel erg vierkant :) dat komt omdat de binnenkant vierkannt is..
Nadeel daarvan is dat je op sommige plekken erg weinig hout overhoud, voordeel: rechte binnenkant.

het dek moet inderdaad heel smal, de achterkant ben ik momenteel mee bezig, dek ga ik pas aan beginnen als ik de onderkant van de romp hélemaal af heb.

Ik houd julie op de hoogte

Groet,
Robert

Zo,

Vandaag lekker weer en veel tijd = bouwen

Aangezien het ook wel héél aantrekkelijk is om in de zon te gaan luieren, lag het tempo niet zo hoog. Maar we dwalen af.

Ik heb vandaag dus de schroegasgaten geboord, wat niet simpel was, en dus ook overgedaan moest worden. uiteindelijk is het toch gelukt en vben ik niet ontevreden over het resultaat.

Verder nog van die kleine dingan als periscoop om de moed erin te houden en toch voortgang te zien ^^.

Dat ging allemaal goed, totdat ik aan de duikroeren wilde beginnen.

In dat bestand wat ik van Freek heb gekregen, waren de duikroeren geschaald 5 - 6 cm, op het zijaanzicht (zie 1e post) waren ze bijna 1 - 2 cm korter :confused:

@ Freek,
Hoelang doe jij ze?
Ik waarschijnlijk 5 - 6 cm, omdat die grotere tekening me toch wat betrouwbaarder meten lijkt.

Ook de vorm van de voorste duikroeren snap ik niet. (de houders bedoel ik eigenlijk)

op de tekening van de `bovenlangsdoorsnede` kan ik het niet duidelijk zien.

Maw. moeten die houders/beschermers (wat is het) uit een stuk, of is tie open in het midden?

Dat waren de vorderingen tot nu toe,

Tips en commentaar zijn welkom,

Groet,
Robert

Robert,

Ik weet niet of je de voor- of achterduikroeren bedoeld.
Ik zou de tekening uit het bestand aanhouden, dat zijn de echte bouwtekeningen. Dat zijaanzicht op post 1 is echt maar een schets.

Over die 'vin' voor de voorduikroeren heb ik ook gepiekerd.

Volgens mij is het een smalle vin (met 'vleugelprofiel') met daarvoor een waarschijnlijk stalen plaat met drie gaten erin.
Helemaal zeker weet ik dat niet.

K18voorduikroeren.jpg

Weet ook niet waar die plaat voor doelde - misschien om mijnen niet in de duikroeren verstrikt te laten raken of de kabels van mijnen door te snijden.
Je ziet op de tekening ook dat die vin met kabels bevestigd is aan de romp (naar achteren en naar boven).

Ik ben op vacantie en kan dus helaas geen afbeelding van de tekening invoegen - hoop dat dit helpt (toch gevonden!).

Die schroefasgaten had ik ook moeite mee! Gelukkig is hout repareerbaar!

Laatst bewerkt:
De periscopen en mislukt kanon

Hallo,

Heb vandaag op vacantieadres gewerkt aan de periscopen, gemaakt van 4mm rondhout en schuurpapier. Zien er wel goed uit (volgens mij; SWMBO herkende ze niet van tekening!).

periscoop.jpg

Ook een paar pogingen gedaan de loop van het 88mm kanon te maken. Deze loopt taps toe (van 6 naar 3mm) en ik heb dat geprobeerd te maken door een 3mm messing buisje (binnendiameter 2mm) in een gat in een 6mm stuk rondhout te lijmen en dat op een geimproviseerde draaibank (boormachine) mbv schuurpapier in vorm te maken. Helaas niet erg gelukt dus adviezen hoe een mooie loop te maken zijn welkom!

Groeten Freek

kanon K18

Hier het tussenresultaat van het 8.8cm kanon van de K18. Het is nog maar ruwe houtbouw, de delen moeten nog in de epoxy en gemonteerd. Daarbij komt het kanon iets hoger dan in deze foto.

K18kanon2.jpg

O, ja ernaast ligt mijn favoriete finse houtsnijmes.

@ Freek,

Erg mooi hoor, kanon ben ik ook al mee bezig geweest, ik weet niet waar jij je plaatjes vandaan haalt, maar ik heb ze van een of ander museum, die hadden dat kanon ook staan. Jammer genoeg zijn de details slecht of niet te zien op de foto's die ik heb, heb jij wel wat?

Groet,
Robert

Kanon plaatjes

Robert

Hierbij wat foto's van het kanon. Ik heb voor de maten de tekening (boven en zijaanzicht) gebruikt.

Je moet wel opletten omdat verschillende boten van deze klasse in de oorlog verbouwd zijn, met name de toren, mitrailleurs zijn vervangen en mogelijk is toen ook de achterste afdekking van het kanon verdwenen.

In een van de boeken over de K18 werd ook beschreven hoe de bemanning onder dezeafdekking schaduw zoekt.

Alle fotos van www.Dutchsubmarines.net

K20XIV-3.jpg

boat_kxv_bridge_before_refit.jpg

Hier zie je de afdekking achter het kanon (staat ook op tekening)

boat_kxv_deck_gun_darwin_19xx.jpg

Hier wat details inclusief de bediener op zijn stoeltje.

boat_kxv_seaplane_carrier_19xx_3.jpg

Nog wat details.

Sloepje

Hallo

Weer een rustige week; ik heb het sloepje van de KXVIII gemaakt. Dit ligt ondersteboven op het achterdek vastgemaakt en is op mijn schaal ongeveer 6 cm lang.

Om mijn duiktank klein te houden wil ik dat de sloep hol is en volloopt bij duiken (door een open zundgat).

Ik heb eerst geprobeerd Laurents techniek te gebruiken door van hout een plugje te maken en daar van karton een overnaadse sloep van te maken. Dat zou een mooie dunne wand moeten geven.

Een paar uurtjes heeft me geleerd dat naast een uitstekende beschrijving van de techniek er ook een boel handigheid voor nodig is, ik was niet tevreden met het resultaat en heb ook de indruk dat het sloepje van de KXVIII een wat moeilijke stompe vorm heeft hiervoor.

Dus toen maar een kielbalkje op het sloepje gelijmd en met een scherm mes uitgehold. Resultaat is niet slecht (vooral omdat het bootje toch alleen ondersteboven zichtbaar zal zijn).

sloep.jpg

Groeten Freek

Schuren en Plamuren

Hallo,

Deze week in de tuin gebruikt om te schuren en plamuren. Eerste twee keer gingen prima.

Ik gebruik 2-componenten epoxyplamuur (Nylostop), en schuur dat af met 150 schuurpapier.

Bij de derde keer moet ik iets verkeerd gedaan hebben; verhouding niet helmaal goed of componenten niet goed gemengd want het spul droogde niet. Na twee dagen nog makkelijk een nagel in te zetten.

Dus moest alles eraf. Schuren ging matig, te zacht dus veel ben ik er met een mespunt af aan het halen, daarna schuren.
Wel een beetje zorgelijk dat ook de plamuur in de krassen/gaatjes dus niet hard is, en die komt er natuurlijk nooit meer uit. Ik denk nu na deze schuurbeurt de boot weer met een paar lagen dunne 2-componenten epoxyhars te behandelen, hoop dat het dan hard wordt en dan volgende plamuurlaag.

Wel even flink balen!

plamuurprobleem-2.jpg

Rechts plamuur met nagelindruk na twee dagen, links na plamuur verwijdert te hebben en geschuurd.

plamuurprobleem-1.jpg

Het met een mes verwijderen, zie flakes op mijn overall.

plamuur-1.jpg

De 'boosdoener' (nou ja die zal ik zelf wel zijn geweest)

Freek

Duikroeren achter en richtingsroer.

Deze week grotendeels besteed aan de montage (nog zonder lijm) van alle elementen van het roer en de achter duikroeren. Zoals jullie kunnen zien zij ook de hoofddelen van de romp nog los.

De roeren en duikroeren bestaan uit een laag 0.5mm messing plaat met daarop twee lagen 1.5mm triplex, geschuurd in vorm. Het moeilijkste was het onderdeel wat de schroefas tegen de romp houdt, en ook een draaipunt voor de duikroeren vormt. Het lukte maar niet meerdere plaatjes messing goed tegen 1 buis te solderen (ik ben nogal slecht in solderen). Maar uiteindelijk ziet het er toch aardig uit en draait het duikroer mooi.

KXVIIIroerenachter-2.jpg

Hier is een achteraanzicht, ook met het sloepje op z'n plaats en de drie periscopen en de mast ge-'dryfit'

KXVIIIroerenachter-3.jpg

En tenslotte een zij-aanzicht, ook het kanon is ge-'dryfit' en de vinnen die de voorste duikroeren moeten beschermen (o.a. van de ankerketting denk ik). De voor duikroeren zijn gemaakt maar nog niet gemonteerd; de boot is binnen erg smal en ik weet nog niet of Norberts afdichtingen gaan passen. De tuin is ook mooi!

KXVIIIroerenachter-1.jpg

hallo

de voorste beschermingen dienen om kabels van mijnen en andere onplezante zaken niet ergens achter te laten haken en ook als lager van de duikroeren zelf
zo ook steeds die kabel die van voor over de bruig naar achter loopt is en antenne en kabel afwijzer

hij wordt wel mooie groetjes raf

Hallo,

Moooi!

Hoe stuur jij de achterste duikroeren aan?

Sorry, maar ik heb een aantal weken geen tijd gehad ivm school, was een beetje spannend etc.. komende week zal ik ook niks doen, maar daarna aan lange vakantie waarin ik het meeste wel gedaan wil hebben, zowieso de romp helemaal af.

Ga verder zo Freek,\

Groet,
Robert

Bedankt

Allen bedankt vor de complimenten!

Ik ben gisteren bij het Marinemuseum in Den helder geweest. Daar hebben ze twee KXVIII modellen; een halfmodel (1:30 geloof ik) en een volmodel (1:50). Werkelijk prachtig en supergedetailleerd! Wel natuurlijk ook gewoon interpretaties maar mooi extra materiaal om de details van mijn KXVIII later in te vullen.

Op de MMI stand op de Marine dagen volgende week vrijdag en zaterdag zal dit model te zien zijn.

@Robert

Kijk eens hier [post44] in het draadje, en naar de antwoorden van Lex en RAF erop.
Ik heb in mijn duikroer een heveltje gesoldeerd met een 1.5mm gat erin voor de aansturing door het mechanisme wat ik in bovenstaande link bouwde. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik het verstevig (1.5mm staf kan misschien gebogen worden door de servo?) en hoe ik de speling minimaliseer.

@raf,
Ik heb ook een tekening van het antimijnentuig, de combinatie van lijnen die gebruikt werden om het schip vrij ge houden van drijvende/zwevende rommel. Is bij jouw die lijn van voor over brug naar achter ook de RC-antenne?

Freek

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo freek

nee ik heb geen externe antenne op mijn boten zitten
deze lopen aan de bovenkant van het techrek van achter naar voor
en als ze lang genoeg is aan de andere kant weer terug
een externe antenne is niet nodig en ik heb er nog steeds mijn twijfels over
als je geen water dichte stekker hebt en die stekker raakt het water dan is volgens mij heel het voordeel van die externe antenne weg

maar dat is mijn idee er over

groetjes raf

Opbouw details

Deze zomer heb ik alleen aan wat kleine details gewerkt. Ik ben aan het wachten op cellenrubber afdichtingsmateriaal om de WTC dicht te maken.

Dus maar een beetje voortgang afgelopen weken:
- zitplaats en kanonnier (handwielen kanon besteld)
- kompas, kaarttafel en roer brug
- 40mm kanon platforms voor en achter
- deksel 40mm kanon (wat in waterdichte compartiment naar beneden zakte in deze boot)
- radiopijl onvanger (of was het misschien luisterinstallatie?)

Ook een groot project wordt het aanbrengen van het planken dek.

Hopelijk snel meer techniek!

Groeten Freek

K18-1.jpg

40mm mitrailleur

Nog een klein beetje voortgang. Ik heb een van de Vickers 40mm No2 mitrailleurs buiten zijn waterdichte container gebouwd. Ik denk niet dat ik deze ga laten zakken onde rc control (misschien later). Kanon kan wel draaien en eleveren. Lengte 3.5cm

40mm-1.jpg

Back