Lekt als een zeef, maar toch goed nieuws!
Vanmiddag de eerste lektesten gedaan.
Mijn zorg was dat de cellenrubber afdichting met maar 9 bouten over een 1.44 m lengte niet dicht zou zijn.
Bij gebrek aan groot genoeg bad of tank heb ik de boot zelf met water gevuld, en die toen omgedraaid om te kijken of er water uit komt.
Zo ziet de boot er dicht uit - zonder deksectie (te zien zijn de 9 bouten die de twee delen bijeen houden)
De bouten worden met een rubberring en moertjes vastgeschroeft, zodat de cellenrubben laag tussen de rode en de zwarte lagen gecomprimeerd wordt. Op deze foto zijn dat nog gewone moertjes, maar ik heb nu dopmoertjes gebruikt zodat geen water langs de bout kan lopen. De luiken zijn met het zwarte rompdeel verlijmd, en gezien de zwarte verf die tussen het plexiglas en het hout is gekomen is die lijmlaag niet perfect!
Nadat de boot met water is gevuld heb ik deze omgedraaid, en meteen begon die op drie punten te lekken (aangegeven voor de gele post-its).
Echter het bleek dat alle lekken tussen de vastgelijmde plexieglazen luiken en de zwate romp zaten. Er kwam geen water tussen de cellenrubber laag . Dat is dus goed nieuws want die luiken zijn kennelijk niet goed genoeg vastgelijmd maar ik kan die aan binnen en buitenkant met epoxyhars o.i.d. afwerken.
Toen om eens te kijken wat gebeurt op enige "diepte", de boot rechtop gezet. De lekken werden erger maar de kritische rand lijkt nog steeds dicht.
Dus een duidelijke richting verder, die plexiglazen luiken moeten beter afgekit worden en dan nog eens proberen, maar eerst de boel maar eens grondig laten drogen.
Groeten!