Bouwverslag KXVIII

Discussie in 'Duikboten' gestart door FreekS, 21 mrt 2009.

  1. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    Ziet er goed uit Freek!

    Overigens, het "draaien" van een scheepskanon wordt "baksen" genoemd.....

    Rob
     
  2. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Afdichtingstrategie KXVIII

    Hallo allemaal,

    Afgelopen weken weer flink gewerkt aan de voorbereidingen voor het waterdicht maken van de houten romp.
    Verschillende gesprekken met jullie heeft de volgende strategie opgeleverd:
    - De plexiglas luiken worden permanent verlijmd - de openingen zijn te klein om effectief in de boot te kunnen werken. Bovenop de luiken wordt een Alu U-profiel gemonteerd om de stijfheid van de bovenste rompsectie te verbeteren
    - Ik heb vier 'spanten' gemaakt die in de onderste rompsectie worden gemonteerd (iedere spant bestaat uit 12mm hout met een 1mm messing plaat versterkt) en waarin acht M5 bouten worden gelijmt die door de bovenste rompsectie steken en daar met dopmoeren en rubber ringetjes de druk tussen de twee rompsecties gaan leveren.
    - Van een 5mm celrubberplaat ga ik een 1.2 meter lange, 1.5cm brede seal maken die tussen de twee op de foto getoonde delen komt, en in een uit te frezen sleuf in de bovenste romp sectie gelijmd wordt. De seal zal ook over de in de foto te ziene spanten lopen.

    Ook heb ik een nieuwe duiktank gemaakt uit 7cm PVC buis. De tank heeft een volume van ongeveer 900ml en is 30cm lang. Ik heb daar houten deksels voor gemaakt met vul- en ontluchtgat die met epoxy geimpregneerd gaan worden.
    Van Lex heb ik zijn LC1 duiksysteem besteld met tandradpomp om de tank te vullen en legen.

    Nog een boel werk te doen maar ik hoop in ieder geval binnen afzienbare tijd de waterdichtheid te kunnen testen.

    Groeten Freek

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    KXVIII brug beplanking

    Hallo allemaal,

    Ik ben er nog, echter heb weinig tijd gehad voor modelbouw de afgelopen maanden.

    Ik ben nu verder gegaan met de KXVIII. Het hele dek en de brug hadden een houten beplanking. Het stukje in de brug ben ik maar eens gaan maken.

    De planken zijn ongeveer 1 mm breed en zijn van 0.6mm triplex. Ze zijn op een grijs geverfd dek gelijmd. De kaartentafel, pijlontvanger, pijlkompas, en her roer staan nog los.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2010
  4. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Voordek

    [​IMG]
     
  5. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    dat begint echt een hele mooie boot te lijken ! petje af !
     
  6. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Dek af!

    [​IMG]
     
  7. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Meer details

    Hallo,

    Ik heb nog maar weinig tijd en dus maar een beetje op kleine dingetjes gemaakt. Het grote werk aan de romp en techniek moet nog steeds beginnen

    Freek

    [​IMG]
    de scheepskat (moet nog wel een paar keer denk ik)
    [​IMG]

    de hijskranen voor en achter
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. hms kortenaer

    hms kortenaer

    Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Berichten:
    170
    Locatie:
    delft
    freek je hr.ms blupie ziet er goed kan die nog zinken
    deze teks moet je als een geintje zien ik bedoen niet slecht er mee
    vr gr marco mmi
     
  9. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Alle manschappen onderdeks

    Hallo allemaal,

    Ik heb in aflevering 1/2010 van Modellbau Werft een aardig artikel gelezen hoe op een U31 een wip werd geinstalleerd die bij duiken de bemanning van de brug door het luik naar onder liet gaan. Dit leek we wel aardig om ook in de KXVIII in te bouwen. In principe komt op het toegangsluik van de toren de kapitein te staan, op een 'lift' die via een wip-mechanisme met aan de andere kant een drijver van kurk. Bij onderduiken zal het bemanningslid naar beneden zakken, bij opduiken weer naar boven.

    Hoe ik het torenluik open en dicht ga laten gaan weet ik nog niet.

    In principe is er in de toren nog ruimte om een periscoop omhoog te laten drijven.

    Groeten, Freek

    Overzichtstekening, uiteindelijk heb ik het eenvoudiger gemaakt

    [​IMG]

    de deksectie ondersteboven:
    [​IMG]

    Kurk gewicht aan een wip houdt de Captain bovendeks
    [​IMG]

    Wanneer de boot duikt drijft het kurk en trekt de wip de captain naar onder.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2010
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Freek,

    Zo, jij gaat je kapitein op de wip zetten? Volgens mij kan dat gezien worden als muiterij, waar niet misselijke straffen op staan. Ik zou maar oppassen .. ! ;)

    Maar zonder gein, mooi idee! Misschien kun je de luikbediening aan de periscopen koppelen, als die uitschuiven luik dicht?

    Hoe gaat het daar in Zwitserland? Al een mooi bergmeer gevonden en mogelijk een duikboot club?
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Die zal dan de geschiedenis ingaan als "de eerste kapitein die een wipje aan boord van een onderzeeƫr maakte..."
     
  12. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    @Roel,

    Die wippende kaptein is denk ik niet zo uniek hoor, naast het feit dat ik hem kopieerde van een U31 met TWEE bemanningsleden op de wip is daar ook nog die in Stealth gespoten Schnellboot met (op schaal) een 500 DB speaker in de bodem - die alleen al laat jouw bemanning wippen op het dek!

    Freek

    P.S. Ik voel me niet meer zo eenzaam nu er een andere houten duikboot op het forum verschenen is!
     
  13. hms kortenaer

    hms kortenaer

    Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Berichten:
    170
    Locatie:
    delft
    beste freek
    beste wensen en modelbouwste voor 2011

    namens marco de koster mmi
     
  14. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Brug met pennant en Jolly Roger

    Hallo allen,

    Langzaam ben ik verder gegaan met de brug: Railing en handrailingen gebouwd, pennant nummers, antimijnentuig, dek op de brug en sommige van de deksels van de toegangsluiken. Ook allerlei delen geschilderd, en de scheepspoes heeft een plekje in de zon gevonden.

    Op de achtergrond de romp - waar nog geen voortgang is gemaakt!

    [​IMG]
     
  15. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Aansturing duikroeren

    Ook de langzaamste duikbootbouwer op het forum heeft weer wat voortgang geboekt!

    Net een jaar nadat ik op een proefopstelingtje de aansturing van de duikroeren getest heb, heb ik eea vandaag in de KXVIII ingebouwd.

    Het betekende 3 gaten in de mooie houten romp, dat doet natturlijk pijn!

    De stuurstangen moeten nog door de romp naar de WTC ingefreesd worden.

    Ik ben er toch wel trots op, het loopt redelijk licht en zonder speling.

    Groeten Freek

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    ben benieuwd hoe dat er straks allemaal uit gaat zien als ie af is :thumbsup:
     
  17. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Voor het eerst geassembleerd

    Na een paar lagen schilderen van de romp (rood) en het aanbrengen van de torpedodeuren voor en achter heb ik nu de boot geassembleerd.

    De 'waterdichte' afdichting is tussen de rode romp en de zwarte bovenkant van de romp. Daartussen zit een 6mm laag cellenrubber die ongeveer 3 mm ingefreesd en vastgelijmd is in de zwarte bovenkant.

    De rode romp en zwarte bovenkant van de romp zijn (maar) met 10 bouten aan elkaar gezet, maar desondanks ziet de afdichting er redelijk recht uit (met 1-1.5 mm ruimte tussen zwart en rode laag). Het cellenrubber is dus 25-33% gecomprimeerd en daarvoor was best veel kracht nodig. Het cellenrubber word nog ingevet en daarna kan ik een badtest doen.

    De rand tussen de groene deksectie en de zwarte bovenkant van de WTC heeft veel meer ruimte, doordat daardoor het water de deksectie vloeden moet. In het dek zitten gaten om de lucht weg te laten lopen.



    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Zo Freek, dat ziet er mooi uit, gefeliciteerd! Ben benieuwd hoe ze zich in het Zwitserse water gaat gedragen!
     
  19. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Lekt als een zeef, maar toch goed nieuws!

    Vanmiddag de eerste lektesten gedaan.

    Mijn zorg was dat de cellenrubber afdichting met maar 9 bouten over een 1.44 m lengte niet dicht zou zijn.

    Bij gebrek aan groot genoeg bad of tank heb ik de boot zelf met water gevuld, en die toen omgedraaid om te kijken of er water uit komt.

    [​IMG]
    Zo ziet de boot er dicht uit - zonder deksectie (te zien zijn de 9 bouten die de twee delen bijeen houden)

    [​IMG]

    De bouten worden met een rubberring en moertjes vastgeschroeft, zodat de cellenrubben laag tussen de rode en de zwarte lagen gecomprimeerd wordt. Op deze foto zijn dat nog gewone moertjes, maar ik heb nu dopmoertjes gebruikt zodat geen water langs de bout kan lopen. De luiken zijn met het zwarte rompdeel verlijmd, en gezien de zwarte verf die tussen het plexiglas en het hout is gekomen is die lijmlaag niet perfect!

    [​IMG]
    Nadat de boot met water is gevuld heb ik deze omgedraaid, en meteen begon die op drie punten te lekken (aangegeven voor de gele post-its).
    Echter het bleek dat alle lekken tussen de vastgelijmde plexieglazen luiken en de zwate romp zaten. Er kwam geen water tussen de cellenrubber laag . Dat is dus goed nieuws want die luiken zijn kennelijk niet goed genoeg vastgelijmd maar ik kan die aan binnen en buitenkant met epoxyhars o.i.d. afwerken.

    [​IMG]

    Toen om eens te kijken wat gebeurt op enige "diepte", de boot rechtop gezet. De lekken werden erger maar de kritische rand lijkt nog steeds dicht.

    [​IMG]

    Dus een duidelijke richting verder, die plexiglazen luiken moeten beter afgekit worden en dan nog eens proberen, maar eerst de boel maar eens grondig laten drogen.

    Groeten!
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Freek,

    Jij hebt zo te zien net zulk lekker weer als wij hier. Mooi voor dit soort klusjes!

    Zo kun je inderdaad ook controleren of een boot dicht is. Ik moet zeggen dat het wel van lef getuigt om een houten romp zo vol water te gieten om hem te testen! Dan weet je ook meteen of de afwerking van de binnenkant goed is!
     

Deel Deze Pagina