Bouwverslag KXVIII

Discussie in 'Duikboten' gestart door FreekS, 21 mrt 2009.

  1. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Lex,
    Ja het weer is goed hier dus na de tests heb ik met vrouwlief nog wat bergjes gefietst (zij met electrische hulpmotor is op zon oude Nederlandse fiets)! ;)
    Bread en Butter rompen hebben vele nadelen maar ze zijn stevig genoeg om vol met water niet te vervormen! ook de dwarsverbindingen waar de bouten inzitten grijpen met zwaluwstaart in de 1cm dikke rompwand, en hebben nog een plaatje messing also versteviging en om de bouten te fixeren. Ik kan dan ook die zwarte en rode delen met grote krachten op elkaar klemmen.

    Ik had de binnenkant al een paar keer met epoxyhars behandeld, en de romp buiten een eerst geimpregneerd en toen vier lagen rood. Dus dat zat wel goed.

    Blij dat het seal idee in ieder geval werkt, nu die luiken nog waterdicht. Meertjes genoeg hier en enkele zijn prachtig helder. Het zal echter nog wel even duren voor een proefvaart gemaakt wordt.

    Groeten,
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Freek,

    Zo te lezen heb je goed over de watervastheid van je boot nagedacht! Maar pas wel op met die prachtig heldere bergmeertjes, ze zijn vaak ook prachtig diep .... :yes: :rolleyes: Ik zou er bij de eerste vaarproeven toch echt een lijntje aan knopen!
     
  3. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Enne.... En echt warm zijn die meertjes ook bepaald niet....

    @ Freek, Knap gebouwd! Maar met zo'n omgeving, en een beetje wind zou ik toch eerder met een zwever in de weer gaan...
     
  4. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Hallo,

    een paar extra verstevigingen ingebouwd waarmee ik wat meer bouten kan gebruiken om de seal goed same te persen. Ook heb ik op aanbeveling van Fred een fietsventiel ingebouwd wat de waterdichtheids test wat makkelijker maakt.

    Hier een foto van de gedachte indeling van de boot. Het gehele middendeel wordt de duiktank.

    [​IMG]
     
  5. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    hallo allemaal,

    Nu ik 17 bouten heb om de boot dicht te maken heb ik besloten het schip zo in te richten dat de lucht uit de duiktank naar buiten wordt gepompt, en dat de boot dan met 'decks awash' komt en dan dynamisch duikt. Dit heeft het voordeel dat er geen overdruk in de boot komt.

    Ik heb Lex' Triple S duiksysteem (al anderhalf jaar!), en zal dat gebruiken om de pomp aan te sturen.

    Hier een tekening hoe het zou moeten worden
    [​IMG]

    Moet ik een voorziening treffen zodat als de boot scheef ligt tijdens duiken, een luchtkamer voorkomen wordt? Ik denk aan twee ontluchtingen die bij de toren samenkomen.

    Er is geen water in de boot sensor voorzien want als dat onder water gebeurt kan de duiktank toch niet leeggepompt worden. Is dat een juiste beslissing?

    De failsafe voor verbroken zender contact is ook niet meer nodig, ik hoop wel dat de motoren uitgaan bij verbroken contact!

    Ik zal alleen achter duikroeren aansturen.

    Is er nog iets wat ik vergeet?

    Groeten, ik neem de boot einde van de maand mee naar de MMI stand op de marine dagen in Den Helder.
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo freek

    je moet de duiktank zo berekenen dan ze juist vol is als je gaat duiken
    als je zo met dit systeem duikt zonder dat de tank vol is dan loopt bij het onder duiken er automatische door de lucht uitlaat water IN de duiktank en loopt ze dus vol en blijft hij onder
    een afsluiter in de leiding is dus een noodzaak
    ik vaar met de kriek ook zo en ontlucht door de periscoop
    maar als de duiktank vol is dan zit nog juist de toren boven water dus bereken van het volumme is zeer belangrijk
    een korte dikke tank is beter dan een lange smalle
    zo verplaats je minder rest lucht van voor naar achter

    gr raf
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Freek,

    Moet ik een voorziening treffen zodat als de boot scheef ligt tijdens duiken, een luchtkamer voorkomen wordt? Ik denk aan twee ontluchtingen die bij de toren samenkomen. Ik zou één ontluchting houden midden op de tank. Dan heb je de minste kans op restlucht. Zo extreem als jij tekent duik je straks niet. En door de vertraging op de vol-voeller loopt de motor toch nog ongeveer 2 seconden door, dat vult je hele ontluchtingssysteem naar de toren wel met water.

    Er is geen water in de boot sensor voorzien want als dat onder water gebeurt kan de duiktank toch niet leeggepompt worden. Is dat een juiste beslissing? Nee. Alleen als de periscoop onder is heeft het inderdaad geen nut. Maar bij lekkage bij bovenwatervaart blokkeert het in ieder geval een duikpoging. En zolang de periscoop boven is pomp je toch de boot leeg. Als ze zwaarder dan water is/wordt door de lekkage én de periscoop is onderwater heb je een duikteam nodig ...

    De failsafe voor verbroken zender contact is ook niet meer nodig, ik hoop wel dat de motoren uitgaan bij verbroken contact! Ook hier zou ik die er in laten zitten. Baat het niet dan schaad het zeker niet.

    Ik zal alleen achter duikroeren aansturen. Moeilijk te zeggen hoe en óf jou boot op de voorste duikroeren reageert. Maar meestal vaart zo'n configuratie goed met de achterste duikroeren aangestuurd met een duikregelaar er tussen, en de voorste contra sturend direct op het duikroer kanaal.
     
  8. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Lex en RAF bedankt,

    Ik kan weer even verder, nu eerst de duiktank bouwen. Ik plaats daar een paar schotten in om balansverschuiving tijdens het vullen te verminderen.

    Freek
     
  9. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Hallo allemaal,

    afgelopen weekend de doorvoeren voor de duikroeren en het roer gemaakt, dmv een 3mm messing staf in een 4mm messiong buis die ingefreesd in de romp ligt en met epoxyplamuur vast en waterdicht gemaakt wordt. De duikroeren werken mooi, zonder speling en rond een horizontaal asje, en voor de roeren heb ik een mooie stelring met borgschroefje gevonden. Draait allemaal redelijk licht. Aan de binnenkant komen harmonica balgjes, en de assen zijn licht ingevet.

    [​IMG]

    Ook heb ik twee motor steunen gemaakt en de motoren en assen via Raboesch kruiskoppelingen uitgelijnt mbv wat tiewraps en messing profielen (al vaak hier aanbevolen). Ik heb het nog niet gefixeerd omdat ik de motoren en watergesmeerde Raboesch assen niet droog mag laten lopen en mijn bad te klein is voor deze boot. Gelukkig hebben ze in het oude stadje waar ik woon op iedere hoek van de straat een grote waterbak met fontijn!
    Ook de schotten en spanten die de duiktank vormen zijn geinstallerd, maar moeten nog gelijmd worden.

    O ja, op vele van mijn vorige fotos was een geschamende fout zichtbaar, die gelukkig door niemand opgemerkt is, maar deze wordt in toekomstige fotos ook gecorrigeerd (soor raadplaatje dus ;))

    Groeten Freek

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Op de Marinedagen

    Zo, mijn boot is voor het eerst van huis weg, na 1000km staat zij nu in de grote tent bij de Marinedagen in Den Helder, tussen een veelvoud van het aantal oorlogsschepen wat de KM nog heeft! De boot is daar morgen en zaterdag te zien.
     
  11. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    Hé, leuk Freek!

    Mocht je er zelf ook zijn, dan spreken wij elkaar nog wel. Ik ben er vrijdagavond tot en met zaterdagavond.


    Rob
     
  12. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Rob

    Jammer dat je niet kon komen .
    Het was er weer erg gezellig .
    Ben er zelf 3 dagen geweest met mn duikboot en heb er veel leuke reactie's op gehad
    Ik stond er met de rest van de jongens
    En sávonds een biertje in de officiersclub .
    groet Fred
     
  13. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Marinedagen en KXVIII

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Eerste tests KXVIII

    Vandaag heb ik de eerste tests gedaan met de KXVIII

    Na de motoren uitgelijnd te hebben mbv dubbele Raboesch kardankoppelingen en een tijdelijk messing L-profiel heb ik de motortjes op zelf gesoldeerde motorsteunen mbt 2 componenten epoxylijm aan de bodem van de boot gelijmd.

    De Raboesch watergesmeerde assen mogen niet droog lopen, en ik heb geen testbak, dus heb ik een van de vele zwitserse fontijntjes (oorspronkelijk drinkbakken voor de koeien) opgezocht in mijn middeleeuwse kantonhoofdstad.

    [​IMG]

    Om de boel te testen heb ik de accus, ontvanger en regelaar van De Zeven Provincien overgezet naar de KXVIII,, en via een multimeter aangesloten zodat ik het stroomverbruik van de motoren kon testen

    [​IMG]

    Toen de motoren met twee sets schroeven getest, met 35 mm plastic schroefjes en met 35 mm messing Raboesch schroeven.

    Optimaal stroomverbruik van de motoren zou 1.5A moeten zijn, en max 9A per motor.
    Ik meet op volle kracht ongeveer 5A met 2 plastic props hoewel dat in werkelijkheid wel hoger kan worden als de props wat dieper onde de waterlijn zitten.
    De messing props gaven 6 to 8A (per twee) waarbij de motoren wel heet werden.
    In lucht gaven de props toch nog 4A, wel een beetje hoog voor motoren die ongelast 0.25A zouden moeten geven maar de assen zijn best wel dik en hebben natuurlijk keerringen.

    De fotos geven een behoorlijke spray aan, geeft hoop voor dynamisch duiken vanaf decks awash.

    [​IMG]
     
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Dat noem ik nu nog eens een originele testbak Freek! Je zou alleen dat waterstraaltje nog even uit moeten kunnen zetten ;)

    Maar zo te zien heeft ze vermogen genoeg.
     
  16. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Servostangen

    Bedankt Lex!

    Nu heb ik wat hulp nodig.

    Ik heb de twee servos tussen de schroefassen gemonteerd. De achterste stuurt de duikroeren aan en werkt goed.
    [​IMG]
    De voorste moet het roer aansturen maar ik weet niet hoe ik die het beste kan monteren (gefotografeerde configuratie zit nog los) om spanningen te minimaliseren en het roer naar beide kanten even ver uit te laten slaan, ander slaat het roer tegen de duikroeren.
    [​IMG]
    Op het roer zit een wieltje met de servostang op 5 mm uit het midden, op de servomotor zit het gat nu 4 mm uit het midden.

    Freek
     
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    De duikroerservo zit goed zou ik zo zeggen. Bij het roerservo komen er zo met dat scheve stangetje tussen servo en draaipunt aan de stuurstang dwarskrachten op de stuurstang te staan. Als je de roerservo nog zoveel naar bakboord kunt verplaatsen dan de stuurstang bijna in lijn zit met het gaatje op de roerhevel zou beter zijn. Net zoals bij het duikroer dus.
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik zou de servo een halve slag draaien
    als je op de zender je servo slag kan instellen (dual rate)dan zou ik de stuur stang in het uiterste gaatje steken en dan de servo slag op de zender instellen
    dan zit in iedre geval je stuur stang haast recht op recht met het gaatje in de servo
    soms moet de dual rate knop bij een zender worden bij gekocht

    gr raf
     
  19. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Asl ik zo kijk heeft Freek een Futaba F14, of F16 zender. helaas kan je dan de Dual-rate niet instellen vanaf de zender. Ik zou de stuurservo laten zitten, en er een 2e overbrenging in maken.

    Vanaf de servo de aansluiting zo dicht mogelijk bij het draaipunt, en bij de extra overbrenging verder van het draaipunt af. Als je dan de 2e aansluiting (die van het roer) weer aansluit dicht bij het draaipunt, kan je de uitslag verder verkleinen.

    Mocht je er niet uitkomen door mijn onduidelijke tekst (kan het ff niet anders omschrijven) maak ik op verzoek wel een foto die ik dan wel hier weer plaats.
     
  20. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Een foto zou zeker helpen!

    Ik heb iets geprobeert met een verbinding van de hevel naar de stuurstang waar een haakse hoek in zit, verstevigd met eennstukje messing. Ik kan namelijk de servos niet verplaatsen omdat die tussen de schroefassen staan. Dat staat nu te wachten tot ik weer tijd heb verder te werken en hetvte testen, daar ik nu op reis ben. Ik plaats dan weer een foto. bedankt voor de ondersteuning!

    freek
     

Deel Deze Pagina