Ik heb op advies van een van de 'schippers aan de wal' mijn balast van het midden onderin de romp naar de zijkanten verplaatst, maar kan niet echt een verschil zien in 'rolgedrag'. Dus hij blijft mooi slingeren!
Freek
Beste Freek,
Ik begrijp dat je last hebt van het rollen van je model, het naar buiten plaatsen van de ballast zal ws ook geen verschil maken, en als het al werkt misschien zelfs alleen negatief, tenminste als je het gewicht om dat naar buiten te plaatsen ook hoger moet leggen, (dat zal in jou geval echter wel meevallen) de ballast is ws in verhouding met de rest van het gewicht van je schip veel te klein om daar echt invloed op te hebben.
De reden is mi de ligging van het zwaartepunt, dit ligt relatief hoog, mede ook door de gekozen bouwwijze (stapelmethode) het rompgewicht is dan relatief hoog, en daarvan het grooste deel boven de waterlijn. daar komt de opbouw nog bij. Daarnaast is de ZP ondanks dat deze breder is dan haar voorgangers (de Tromp bijvoorbeeld) toch nog relatief smal.
Om deze reden zou ik zelf de stapelmethode niet heel snel aanbevelen bij kleine en relatief smalle modellen zoals marinefregatten.maar das achteraf gepraat en heb je niets aan..(-;
Bij een groot model is dat geen probleem, is voldoende gewicht om dat te compenseren, maar bij een relatief klein model is een zo licht mogelijke bouwwijze aan te bevelen, zo kan je zo veel mogelijk gewicht onder in het schip aanbrengen. (helemaal krijg je het er ws dan ook niet uit)
Maar ik vindt het eigenlijk niet echt storend, gewoon rustig varen, dat ziet er het meest natuurgetrouw uit..., en verder vaart je schip prima (tenminste als ik de filmpjes mag geloven..)
Groeten en succes met de onderzeeboot,
Kees