Bouwverslag LCF Zeven Provincien

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door FreekS, 31 jul 2008.

  1. tim elfering

    tim elfering

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    697
    Locatie:
    aerdenhout
    Haha hopen dat hij het opent zodat zijn hele pc vast loopt:D Maar ff een moderator erdoor laten vegen lijkt me wel fijn. Dit is vervuiling maar wat gebruik je voor materiaal als ballast ik neem aan gewoon lood. Maar lag je boot wel op de goede waterlijn? wat ik denk dat het een enorme wind vanger is. maar verder gaat hij mooi zo luc!

    tim
     
  2. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Luc, even in de 'test'-sectie van het forum gekeken. [71578] embedden-youtube-filmpjes-hoe-ook-al-weer

    Tim, ja ik heb lood gebruikt; hij ligt redelijk op de waterlijn, met het meeste gewicht achterin (accus, lood, motoren) maar hij kan misschien nog wat lager achter.
    Maar het schip is zeker een windvanger 5cm diepgang en 25 hoog. De meeste slagzij wordt echter veroorzaakt als ik een te scherpe bocht probeer te maken met die 'schuine' roeren. Ik heb ook de 'stabilisatiekielen' erop. Het blijft echter een smal, lang en ondiep fregat.

    Hoop dat een moderator die schoenenonzin kan verwijderen!

    Dank voor de aandacht!

    Freek
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  3. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Gat in de romp?

    Nee, er is geen torpedo onder de kiel afgegaan, maar ik ben nog bezig te proberen de rol-stabiliteit te verbeteren.

    Doordat De Zeven Provincien is opgebouwd uit 18mm planken, is de bodem aardig dik, en lag mijn loodbalast dus ongeveer 2 cm hoger dan de onderkant van het schip. En het schip steekt maar 5 cm diep; dus ik hoop dat de stabiliteit nog wat te verbeteren is.

    Ik heb daartoe de 400 gram lood uit het achterschip gewijderd en een kleimal gemaakt van het onderschip tussen de schroeven. Na twee weken drogen heb ik mbv mijn oude chemiedoos bunzenbrander een 'loodbom' gegoten die de onderkant van rompvorm volgt.

    Het lezen van de verschillende waarschuwingen op dit forum was geen overbodige luxe want ondanks de twee weken droogtijd in warm weer kookte er wat achtergebleven vocht door het gesmolten lood heen! Het spatte gelukkig niet en zelfs bleef de mal heel. Ik had wel voor een schermpje en dik overall gezorgd!

    Daarna 'vrolijk' met dremel-circelzaag-bijtel een stuk uit de romp gezaagd in dezelfde vorm als de loodbom en toen mbv epoxy plamuur het lood vastgezet. Vanochtend geschuurd en een tweede laag aangebracht.

    Ik denk dat ik de plamuur nog nabehandel met dun vloeibare epoxy hars en dan komt schilderen. En het moet vrijdag af zijn ..... voor de Marine dagen.

    Dit was ook een goede oefening voor mijn K-XVIII model, wat een externe balastkiel heeft over bijna de hele lengte van het schip. Die mal ga ik denk ik maar uit hout maken...

    Groeten Freek

    [​IMG]
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Hr Ms De Zeven Provincien op de Marinedagen?

    @Roel,

    Leuk liedje, lijkt te gaan over iemand die rondloopt in circels om een simpel probleem op te lossen!

    @Allen
    Heb vandaag De Zeven Provincien met gegoten lood in de onderkant verwerkt in het water gelegd op de Marinedagen en hij lag prachtig op waterlijn. En met Hr Ms Evertsen op de achtergrond!

    [​IMG]
     
  6. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Draaiend Kanon

    Hallo allen,

    Korte update over de Zeven Provincien.

    Ik heb mbv 'Robbe aandrijfschijvenset nr 1560' het 127mm kanon op de bak draaiend gemaakt. De +/- 45 graden servo beweging wordt omgezet in plm +/- 120 graden kanon beweging, en de loop eleveert tussen 90 en 120 graden. Het was lastiger dan ik had gedacht, Ik had eerst veel wrijving tussen de as en de ophanging van de as en moest ook een manier vinden het kanon en dek er nog af te halen.

    Ik heb uiteindelijk via RCVliegshop twee 7mm kogellagertjes gekocht (5 euro, geen verzendkosten!) en die met 2 componentenlijm vastgezet. Het kanon kan van bovenaf op de as gezet worden (maar op 1 richting).

    Ik heb het signaal van het roer naar het kanon gebracht, anders heb ik bij varen teveel handen nodig.

    Hier een fimpje, zie hoe kanon en roer tegelijk bewegen.

    Ik heb duidelijk nog wel last van storingen, bij deze test was de motoraccu niet eens aangesloten, alleen de 4.8V accu die de twee sero's en ontvanger voedt. Dus misschien moet ik nog eens naar de ligging van de antenne kijken?

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Misschien nog een "sevo delay" schakelingetje voor de koepel gebruiken?
    Dan is deze wat minder schichtig.
    Marten77 hier op het forum heeft daar mooie printjes voor.
     
  8. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    De Zeven Provincien in zwaar weer

    Helaas een erg slecht filmpje, maar ik hield mijn hart toch wel even vast!



    Als ik het moet verwijderen omdat het niet aan de Modelbouw.nl Kwaliteitseisen voldoet zeggen jullie het maar!

    Groeten Freek
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Je hebt de vaaromstandigheden niet altijd zelf in de hand zo zie je maar, van je mede "watersporters" moet je het tenslotte maar hebben.....

    Ik kan daarom niet begrijpen dat er mensen in de rondte varen die hun accu's niet vast hebben staan.
    Met stampen zal dat geen problemen op leveren, maar bij deze heftige slinger bewegingen is het vragen om moeilijkheden.

    Maar van mij mag het filmpje blijven staan hoor :thumbsup:
     
  10. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Freek, ik heb met bewondering zitten kijken, WAT HEB JIJ LEF ZEG !!

    Voor het zelfde geld spoel tie vol en borreld ze af!

    maar laat deze maar staan hoor, kwaliteit schip en kapitein !

    groeten, Brandaris
     
  11. _Hunter_

    _Hunter_

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    765
    Locatie:
    Lemmer
    ik vind het een prachtig filmpje!
    gr. jeroen
     
  12. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    geen schade...

    Ja het was leuk, drie keer ging de boeg geheel onder water en rolde de golf tegen de brugopbouw. Sonar was geheel in de lucht (schroeven niet trouwens omdat 2/3e van het gewicht achter zit).

    Er is een beetje water binnengekomen, ik denk door het niet perfect afgesloten anker-kabelstopper-gat (of hoe dat gat dan heet) en door de as van de 127mm Oto-Breda.
    Maar omdat alle electronische componenten van de bodem afzitten geen probleem. De drie accus zitten met klittenband vast, daar ga ik nog eens naar kijken.

    Enige 'schade' is dat EEN ongeverfd houten staafje in het kanon wat als as dient om het kanon te laten eleveren nat geworden is en uitgezet, waardoor het kanon nu vast zit. Zal na drogen we verholpen zijn maar zal ik dan toch maar in de epoxy zetten!

    Die boeggolf, en vooral de hekgolf was (op schaal) misschien wel 10 meter!

    Freek
     
  13. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Freek,

    Dan kan je wel spreken van een "wall of water". Even over de elevatie van het kanon, je gebruikt hier nu een houten asje voor. Waarom geen messing, dan is het voor "altijd" onderhoudsvrij. Misschien dat je het nog kan veranderen. Vooral draaiende delen of details waar je nooit meer bij kan komen is het verstanding om dit van degelijke materialen te maken. Verder is het een mooi zicht hoe je schip door die golf ploegt...

    groeten Paul
     
  14. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Kanon

    Paul,

    Je hebt gelijk; het kanon (binnenwerk op volgende link) was niet geheel onderhoudsvrij gebouwd; ik was nog net begonnen.

    Mogelijk pas ik het inderdaad nog aan met messing en kogellagertjes; dat heb ik ook gedaan met de vertikale as waardoor het kanon nu draaiend is.

    Het kanon is een losse module die in de as in het schip gestoken wordt, dus is makkelijk te vervangen.

    [62804] bouwverslag-lcf-zeven-provincien-8

    Bedankt voor het advies,

    Freek
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  15. wjjwalrecht

    wjjwalrecht

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    314
    Locatie:
    apeldoorn
    hoi freeks
    ik heb je filmpje gezien en ik zat met samengeknepen billen te kijken naar de eventuele ondergang van je mooie boot maar gelukkig eind goed al goed!! maar bij nader inzien is je schip onzinkbaar denk ik er zit zoveel hout in!!maar het was wel mooi, jammer dat de camera man of vrouw ook de zenuwen had!! succes verder met de bouw walter
     
  16. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    onzinkbaar?

    Nee, het schip is niet onzinkbaar, er zit 2.5kg hout in, en 4 kg ballast/accus en motoren. Die 2.5kg hout alleen geeft dus zeker niet de opwaartse druk nodig om dat lood en ijzer drijvende te houden!

    Ik ga volgende keer er een paar met lucht gevulde plastic zakken in doen!

    Over de filmer - mijn toestel heeft automatische schrpstelling en bij inzoemen verloor die focus. Erg jammer, maar het is ook een fototoestel en geen filmkamera.

    Freek
     
  17. abtmodelschepen

    abtmodelschepen

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Freek,

    Dit was zeker even billetjes knijpen vooral het laatste stukje film.
    Je weet nu dat zij het kan hebben, maar toch nog is het een risico.
    Groet,
    Aad (MMI)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Nou vaart die van mij ook echt niet slecht maar zoiets ga ik toch maar niet uitproberen.
    Ik zou toch voortaan maar even het zekere voor het onzekere nemen en op wat minder druk water gaan varen.
    Succes,
    Luc
     
  19. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    937
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Had ie maar geen RC-boot moeten worden!

    @Luc

    Ik had al een zondag in de Haarlemmertrekvaart voorbij laten gaan wegens te veel verkeer, maar deze woensdag vond ik het toch wel leuk om een glofje te pikken.

    Vorige week in de onderstaande haven gevaren (raadplaatje - welke haven?). Geen verkeer maar door de wind wel een beetje water via het afmeerdek, waarvan de afdichting beter moet.

    Doel is een boot die wat water over het dek kan hebben, dat hebben de echte marinefregatten ook!

    En die Tromp van jouw is volgens mij een stuk stabieler dan mijn fregat! Ziet er mooi uit!

    Freek

    [​IMG]
     
  20. _Hunter_

    _Hunter_

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    765
    Locatie:
    Lemmer
    dit lijkt Lauwersoog wel
     

Deel Deze Pagina