Gat in de romp?
Nee, er is geen torpedo onder de kiel afgegaan, maar ik ben nog bezig te proberen de rol-stabiliteit te verbeteren.
Doordat De Zeven Provincien is opgebouwd uit 18mm planken, is de bodem aardig dik, en lag mijn loodbalast dus ongeveer 2 cm hoger dan de onderkant van het schip. En het schip steekt maar 5 cm diep; dus ik hoop dat de stabiliteit nog wat te verbeteren is.
Ik heb daartoe de 400 gram lood uit het achterschip gewijderd en een kleimal gemaakt van het onderschip tussen de schroeven. Na twee weken drogen heb ik mbv mijn oude chemiedoos bunzenbrander een 'loodbom' gegoten die de onderkant van rompvorm volgt.
Het lezen van de verschillende waarschuwingen op dit forum was geen overbodige luxe want ondanks de twee weken droogtijd in warm weer kookte er wat achtergebleven vocht door het gesmolten lood heen! Het spatte gelukkig niet en zelfs bleef de mal heel. Ik had wel voor een schermpje en dik overall gezorgd!
Daarna 'vrolijk' met dremel-circelzaag-bijtel een stuk uit de romp gezaagd in dezelfde vorm als de loodbom en toen mbv epoxy plamuur het lood vastgezet. Vanochtend geschuurd en een tweede laag aangebracht.
Ik denk dat ik de plamuur nog nabehandel met dun vloeibare epoxy hars en dan komt schilderen. En het moet vrijdag af zijn ..... voor de Marine dagen.
Dit was ook een goede oefening voor mijn K-XVIII model, wat een externe balastkiel heeft over bijna de hele lengte van het schip. Die mal ga ik denk ik maar uit hout maken...
Groeten Freek