Bouwverslag LCF Zeven Provincien

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door FreekS, 31 jul 2008.

  1. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    ziet er mooi uit op water freek:)
    nou me opduwer nog maar is zo ver krijgen;)
     
  2. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen


    Ziet er goed uit hoor !!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    in 1 woord: WOW

    die is mooi en vaart erg "statig" ik mag niet vloeken maar je zou het bijna doen van deze mooie boten.

    groet ruben;)
     
  4. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Bedankt

    Bedankt voor de adviezen en complimenten :p

    Echter als jullie het schip op 16 mei van dichtbij zien zal je zien dat het geen "Paul Burghoorn" is hoor! Maar wel een erg leuk project!

    Freek
     
  5. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Stroommetingen

    Hier zijn de resultaten en conclusies van de testen die Roel suggereerde:
    Ik heb de testen in bad gedaan (koud water).

    7.2Volt
    2 Speed 500E motoren
    1 vaartregelaar (kan tot 20A)
    assen aangesloten via Robbe kardan koppelingen

    in de lucht:

    stroom motors omstandigheden
    0,7A 2 geheel onbelast (geen assen aangesloten)
    2,8A 1 belast met 1 as+schroef maar in de lucht
    5,0A 2 belast met 2 assen+schroeven in de lucht

    Hieruit blijkt dus al dat er flink wat weerstand in de assen/assenkokers of koppeling zit

    toen in bad:

    stroom motors omstandigheden
    8,2A 2 belast met assen en 50mm drieblad schroeven
    6,0A 2 belast met 30mm drieblad schroeven
    5,6A 2 belast met assen maar zonder schroeven.

    de 50mm schroeven geven flink wat extra belasting, de 30mm niet.

    Ik zal dus moten kijken naar de uitlijning. Omdat de assen echt heel vast zitten in de romp hoop ik dat ik iets kan doen bij de motor ophanging. zal ook niet zo gemakkelijk gaan. Zijn er geen motorsteunen met stelschroeven?

    Overigens heb ik ook nog beide schroefjes van een van mijn kardankoppelingen gesloopt (helft van de gleuf afgebroken waar je de schroevendraaier in steekt). Dus die moet uitgeboord worden oid. Leuk :sad:

    Freek

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2009
  6. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hoi Freek , met welke apparatuur meet jij die amperre's ?? en hoe gaat dat in z'n werk?
    Ik zelf ben een leek met electronica , vandaar mijn vraag!

    Brandaris
     
  7. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Beste Freek,

    De uitlijning kan best een deel van je problemen zijn. wat je kan doen is de motoren uitlijnen terwijl je ondertussen de opgenomen stroom meet. Dit maakt niet uit met of zonder schroeven, uiteraard wel aan de as gekoppeld..

    Wat een eenvoudigere oplossing kan zijn, is een dubbele kardankoppeling,

    -eigenlijk is het technisch zowieso niet goed om een enkele te gebruiken, met name als de hoek die je maakt wat groter is. Een enkele kardankoppeling welke je onder een hoek zet zorgt nl voor een onregelmatige omwenteling van de aangedreven as, deze as versnelt en vertraagt 2 x per omwenteling- maar dit terzijde.
    Gebruik je er 2 en zorg je ervoor dat de motoras en de uiteindelijke aan te drijven as evenwijdig (parallel) lopen (dit is dan wel cruciaal) hef je dit effect weer op.

    Door een dubbele koppeling (2 achter elkaar) te gebruiken en de motor en as wel zo veel mogelijk evenwijdig te houden en de hoek die je maakt op het oog ook zo min mogelijk zal wringing (wat weerstand veroorzaakt) gereduceerd worden. Op deze wijze is de uilijning ook niet zo kritisch.
    Bij een enkele koppeling mag er wel een bepaalde hoek tussen as en motor zitten (uiteraard -zie het eerste gedeelte- wel minimaal) maar motor en as mogen niet tov elkaar verschoven zijn (als je begrijpt wat ik bedoel). En dat is juist vaak de reden waardoor deze construktie vaak veel wrijving oplevert.

    Wat je schroeven betreft, ik denk dat je daar toch ook eens kritisch naar moet kijken... vergelijk het maar eens (als je die mogelijkheid hebt) met een motor welke een reduktiekast heeft, ik weet vrijwel zeker dat dit winst zal opleveren, ook het hoge toerental zal wrijvingsverliezen alleen maar vergroten.

    Wat je model zelf betreft, het ziet er mooi uit, ook op het water! Super!

    Groetjes Kees
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2009
  8. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Stroommetingen

    Brandaris,

    Ik heb precies gedaan wat Roel in dit draadje voorstelde, gebruik makende van een multimeter van 5.95 euro. Die is tussen de accus (die paralel staan) en de vaartregelaar geplaatst. Omdat die multimeter zo compact is kon hij gewoon in het schip liggen.

    Hemor,

    Ik denk inderdaad dat het probleem kan zijn dat de motor en schroefas 'paralel lopen maar niet perfect in lijn'. Ik kan door de schroefaskoker kijkende wel de motoras zien, maar bij een motor misschien niet perfect in het midden. Ik kan dus zeker twee koppelingen proberen! Bedankt voor dat idee!

    Een groter probleem zou zijn als de schroefaskoker een klein beetje gebogen in de romp ligt (gelijmd in romp en op de twee externe steunen).

    Ik denk dat je helemaal gelijk hebt dat een vertraagde motor beter zou zijn, dan kan ik ook schaal schroeven gebruiken. Ik heb ook wat lopen zoeken naar reductiekasten voor de Speed 500E, wat vinden jullie hiervan?

    AANDRIJFMOTOR 385 2,5:1 Conrad nummer 222369 8A


    P.S.

    Wat vinden jullie trouwens van deze motor om de radar te laten draaien op ongeveer 15rpm?

    Transmissiemotor 3-6 487:1 Conrad nummer 242535 8A
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2009
  9. M.T.Kreijkes

    M.T.Kreijkes

    Lid geworden:
    11 dec 2006
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Rijssen
    hoi freeks,

    de koppeling van de conrad werkt niet omdat het van uit je winkelwagentje is.

    groeten matthijs
     
  10. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    3e proefvaart

    Nog een foto van de proefvaart vandaag - mooi zonnig weer!

    Mooi om met sluipvaart op een zonnebadende vrouw af te gaan!!

    [​IMG]
     
  11. snipeytje

    snipeytje

    Lid geworden:
    3 feb 2007
    Berichten:
    139
    Locatie:
    den haag
    zonnebadende vrouw? onder die blauwe parasol?
     
  12. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Freek,

    Ziet er weer prima uit..wat zonnebadende vrouwen betreft, Roel heeft misschien tips..

    Wat die motor van Conrad betreft, ik heb geen idee of dit wat is, wat is nl het geleverde vermogen en wat is het toerental voor of na reduktie..?

    Wbt de radar, neem een goedkope servo (ook bij conrad voor 5 euro) of gebruik een defecte servo, haal het printje en de potmeter er uit en sluit de servo (blauwe of zwarte en rode draad) aan op je akku. eventueel een kleine weerstand er tussen of maak gebruik van de verwijderde potmeter uit de servo, zelf heb ik dit ook gedaan en dat werkt prima, ws kom je dan heel dicht in de buurt van het toerental van de radar.

    Succes

    groetjes Kees
     
  13. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    En dan met losse flodders schieten:snipersmile::snipersmile::sniper:

    :D
     
  14. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Zo Freek,
    dat ziet er echt heel mooi uit. Goed idee om meteen een filmpje op youtube te zetten. Ik heb trouwens speciaal vet op teflon basis bij Quartel gekocht. Kost wat meer maar hard niet uit dus dat zou bij jou ook waarschijnlijk beter zijn.
    Ook ik gebruik keerkoppelingen die driedimensionaal zijn en dat met een nagenoeg optimale overbrenging garanderen. Nou vaart de mijne nog niet maar we dat is
    tenminste mijn theorie. De motoren zijn trouwens 5600 rpm dus zonder versnellingsbak dus dat zou . m.b.v. 4 cm schroeven genoeg snelheid moeten geven.
    Ik gebruikt trouwens ook de F14 zender nmaar dan de navy uitvoering. Kan ik allebei de motoren apart bedienen. Kost je wel weer 2 vaarregelaars maar dat had ik er wel voorover.
    Luc
     
  15. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Statieportretten

    Hier zijn sommige van de laatste stappen van De Zeven Provincien:


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Freek
     
  16. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Netjes geworden Freek, met de vlaggen en letter en cijfertjes er op.
    Alleen valt het me nu op dat je wel een heel klein lullig ankertje voor in de kluis heb hangen.

    Groetjes, Brandaris
     
  17. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    anker

    Als dat ankertje lullig is moet je bij de KM zijn hoor, volgens mij is het redelijk op schaal!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Freek,
    Hoe heb je nou uiteindelijk die belettering er op gedaan ?
     
  19. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Freek, je zegt als ze ermaar niet afdrijven !

    Je, kan ze ook fixeren met vernis, al naar gelang met hoogglans of mat..
     

Deel Deze Pagina