Bouwverslag LCF Zeven Provincien

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door FreekS, 31 jul 2008.

  1. Dikkie

    Dikkie

    Lid geworden:
    18 feb 2005
    Berichten:
    1.067
    Locatie:
    Den Helder, NL
    De wokkel, zoals de spiraalvormige antenne genoemd wordt, is een datacommunicatie-antenne dacht ik. De spiraalvorm dient om de wind te breken, zonder deze vorm tieft de antenne gewoon om. Ze hebben andere vormen en bevestigingsmethoden geprobeert, maar dit bleek het beste te werken. Ze dient dus alleen als bescherming van de antenne ;)
     
  2. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    Het is een UHF-mast, (ultra high frequency) dit is zoals dikkie al aangaf voor datacommunicatie of zoals met VHF gewoon voor communicatie.

    Gr robin
     
  3. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Haha leuk om te zien! Ik heb ze alle 4 opgehaald uit vlissingen en de proefvaarten meegemaakt. Ben zelf nog met de "7" naar de golf geweest. Ziet er goed uit, een paar dingetjes die me zo opvielen.
    - op het helidek mist een luik en een beugel tbv de VDO (vliegdek officier) ik zal kijken of ik hier nog foto's van heb.
    - de schoorstenen zijn allemaal voorzien van "vredespijpen" behalve die van de hoofdvaarten en kruisvaarten. Dit is gedaan omdat anders de uitlaatgassen neerslaan op de open dekken wat niet echt fijn is! Heb ik ook nog foto's van volgens mij.
    Dit is geen kritiek ofzo hoor en ik wil absoluut niks afkraken want ik vind dit soort dingen bere interresant en heb respect voor de bouwer(s)!!!
    Maar ik lees hoe jullie op details afgaan en ik dacht ik help je daar wel mee!
    Veel succes met bouwen!
     
  4. Buchertje

    Buchertje

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Bosschenhoofd
    @dikkie,

    Lijkt me stug dat die UHF masten er zo maar afvallen en dat ze niet goed te monteren zijn deze UHF masten zonder de wikkel worden al jaren op de hoogste punten van de fregatten gebouwd. En die krijgen op hun lazer door weer en wind. Misschien is het wel een stealth UHF antenne. Wie zal het zeggen.

    Deze antenne wordt veelal gebruikt voor communicatie tussen de schepen,helikopters, subs onderling en voor een data overdracht onderling op kortere afstand.

    Nu wordt er veel meer gebruik gemaakt van de mogelijkheden v.w.b. satelietcommunicatie maar een jaar of 15 terug was het meer HF en UHF en knalden we gewoon een beetje kw de lucht in.


    @ freek

    Ziet er goed uit zo klein. ga zo door.
     
  5. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Dank!

    Nodri, bedankt. Foto's zijn zeker welkom want dat luik op het helidek en een beugel voor de VDO heb ik niet gezien.

    Over het hele schip mis ik nog deuren en luiken en lucht in en uitlaat roosters. Ook nog stukjes verschansing, vlaggemasten, en de bedrading aan de mast (lange golf ontvanger?). Een foto van die pijpen op de schoorstenen is ook nuttig (ik heb alleen een luchtfoto van heel veraf) en die komen nog. Het schip lijkt af maar is dat nog zeker niet!

    Ik ben nu met de reddingsvlotten bezig en heb alleen heel vage foto's van de rekken waar die in hangen (ook was de tekening weer fout met maar 16 canisters terwijl een Evertsen luchtfoto er 18 laat zien)

    En bovenop de hangar aan bakboord (waar ook reddingsvlotten staan) staat op mijn tekening nog een kleine rib met kraan waar ik geen foto's van heb. Dus wat foto's van de hoge dekken (waar ik niet geweest ben) zouden heel nuttig zijn!

    Bedankt!
     
  6. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Ik ga voor jou de archieven in! Wat betreft de kleine rib aan bb op het SRBOC dek, dat is een rubberboot!
     
  7. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Je hebt gelijk, deze antenne wordt inderdaad op meerdere fregatten gebruikt. Tijdens de proefvaarten met de 7 begon de oude versie van deze antenne te trillen en te dansen. Dit werd op een gegeven moment zo erg dat als je achterop het helidek stond deze gewoon kon horen! Er bestond een gevaar dat deze af kon breken, de scheuren zaten er al in. De antenne staat op een smal voetje. Op de andere fregatten zit deze met beugels in de achtermast!
     
  8. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Meer details ....

    Hier een bovanaanzicht van de Helihangar. Heb de 18 (niet 16 zoals op de tekening) reddingsvlotten geplaatst en de Chaff launchers. Hoop nog op een foto van de reddingsboot en zijn kraan die linksboven op de foto moeten staan!






    [​IMG][​IMG]

    Ook de vlaggenmasten gesoldeerd en geplaatst, en het zelf gemaakte anker in zijn kluis.
    [​IMG]


    Daarnaast nogal wat dingetjes over aan het doen die niet helemaal gelukt zijn - en nog vele details te gaan!

    Freek
     
  9. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi, Je schiet lekker op Freek. Ben nog lang niet zover maar ook ik ga gestaag door.
    Luc
     
  10. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Transportkist

    Hoewel de veranderingen steeds kleiner worden, toch wel zekere voortgang in de afgelopen weken:
    - Ben begonnen aan een transportkist met voorkant van plexiglas en achterkant en bovenkant die open kunnen. Overmoedig natuurlijk zonder tekening!
    - Brandblussers in de luiken van de heli hangar
    - Romp opnieuw geschilderd waarna de waterlijn nu echt wel mooi recht ligt
    - Kleine kraan voor rubberboot op de hangar (niet zichtbaar)
    - Rookkanalen schoorstenen (niet zichtbaar)
    - Begonnen met de lange golf ontvanger (of 'het tuigage')

    Nog te doen:
    - Pennant nummers
    - Naambord
    - Vlaggen
    - Rubberboot
    - Zoeklichten brug
    - Camera en navigatielichten tbv de heli
    - ....
    - ....

    En eigenlijk ook:
    - Grotere meer reeele schroeven, dunner vet voor minder weerstand
    - proefvaarten voor mid-mei!

    Freek

    [​IMG]
     
  11. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Ziet er netjes uit!!

    Ben benieuwd naar het einde!
     
  12. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Tweede Proefvaart - advies nodig!

    Beste modelbouwers

    Vandaag de tweede vaartest uitgevoerd. Bij de eerste in December bij zeer koud water en kleine 25mm schroeven voor het schip zeer langzaam. Nu voer 'De Zeven Provincien' al veel mooier bij iets hogere watertemperaturr en grotere schroeven; maar met een paar potentieel serieuze problemen waar ik jullie advies graag over wil.

    Bemerkingen vaartest:
    1. boot voer ongeveer 2-3 km/uur, dus behoorlijk onder de rompsnelheid
    2. over een persiode van 30 minutes ging het schip behoorlijk langzamer varen
    3. toen ik de boot uit het water heb gehaald en 'droog' een paar minuten liet lopen zag ik dat de schroefsnelheid langzaam over een aantal minuten weer op gang kwam
    4. daarna de boot een tweede keer laten varen en ze voer weer sneller dan aan het eind van de eerste test.
    5. het schip leek scheef te liggen (in rust en bij varen)
    6. 15 minuten na einde vaartest waren beide motoren nog behoorlijk (bloed)heet!

    Vermoeden:
    1. Vet in de schroefassen werd in het koude water (8-10 graden?) steeds dikker waardoor de weerstand toenam en de boot langzamer ging
    2. De schroef/accu/motor combinatie lijkt niet optimaal om de rompsnelheid (5-6 km/uur) te halen.

    Gegevens:
    1. Twee Speed 500 E motoren
    2. LiMH accus van 7.2Volt (2x 6 cellen)
    3. Twee 50mm doorsnede drieblads-schroeven (Graubner)
    4. Schip van 6kg en 1.44m lang
    5. Vet in schroefassen is Vaseline/Petrolatum gemengd met Lanoline

    Mijn plan:
    Ik heb Graubner schroevenvet gekocht en ga dat morgen in de schroefaskokers brengen
    Heb gecontroleerd dat de assen recht zijn en goed uitgelijnd lijken.

    Adviezen worden zeer op prijs gesteld!

    Freek

    [​IMG]

    [​IMG]

    [URL=" - Model LCF De Zeven Provincien[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen

    dat ziet er wel goed uit !

    ik kan jegeen advies geven ik heb weing ervaring met RC
    maar er zullen er ongetwijfeld wel een paar zijn die een oplossing voor je weten.
    succes , Brandaris
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Freek,

    Zijn de motoren goed uitgelijnd op de assen? Kontroleer beide schroefassen ofdat deze zonder motoren soepel lopen. Zo ook even de koppelingen checken op weerstand.

    Te dik vet kan een oorzaak zijn. Zelf gebruik ik kogellagervet (in een blikje licht verhitten zodat het iets dunner wordt) dat ik iets verdun met motorolie. Werkt perfect.

    Een andere reden kan de lagering van de motoren zijn.

    groeten Paul
     
  15. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo Freek

    Mooi schip! De LCF is zo strak, bijna futuristisch, en veel mooier dan het Duitse zusje of de Britse Type 45 varende pinnemuts.

    Ik snap niet goed waarom de Nederlanders haar een 'fregat' noemen, terwijl ze van ontwerp, grootte en opzet meer een echte destroyer mag genoemd worden!

    Ik zelf gebruik voor de schroefassen (en roerkoningen) vaseline die een beetje aangelengd is met fijne machine-olie, om het lichter te maken en stollen tegen te gaan.

    In de juiste verhouding werkt dit uitstekend, waterdichtend, en bijna zonder weerstand.

    Groetjes,
    Maarten C
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2009
  16. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    Wetgeving ;)
     
  17. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Beste Freek,

    Ik heb zelf een beetje een zelfde (snelheids) probleem met de S100 (zie andere topic) echter, daar zit het in het te lage toeren tal van de motoren (te lage spanning vanuit de regelaar)

    Ik denk dat bij jou, gezien de problemen die je hebt met de temperatuur van de motoren, het zit in de combinatie van motor - schroefdiameter/spoed.
    Ik kan mij niet voorstellen dat de vaseline in de schroefas dit probleem in deze mate kan veroorzaken.

    Als ik het goed begrijp gebruik je een speed 500 motor zonder vertraging en een schroef van 50 mm,
    Ik ken die motoren niet goed maar eigenlijk zou je eens het opgenomen vermogen moeten meten onder belasting:

    Leg je schip eens in bad bijvoorbeeld, sluit een amperemeter (in serie) aan en meet bij vol vermogen de opgenomen stroom. (op 1 motor) en vergelijk dat met de specificaties van de motor.
    Als je dicht bij het maximaal te leveren vermogen komt, (amperage maximaal of bijna maximaal is dit vrijwel zeker het probleem)
    Als trouwens beide motoren nameet en op een vergelijkbaar amperage komt weet je vrijwel zeker dat het niet in de uitlijning zit, tenzij je ze allebei niet goed hebt uitgelijnd uiteraard...
    Ik heb wel even gekeken, en de speed 500 motoren lopen bij 6V zo ongeveer 17000 toeren, dat is denk ik vrij veel in dit geval voor een 50 mm schroef.

    Als je motor zo warm wordt is het duidelijk dat deze eigenlijk te veel belast wordt. Deze zal dus ws het toerental dat bij de aangeleverde spannig behoort niet halen.

    (vergelijk: mijn Tromp (vergelijkbare grootte) vaart (of heel eerlijk gezegd voer..) met 2 decaperms 6 V toerental onbelast zo' n 8200 p/m (met vertraging), schroef 45 mm, snelheid zeer ruim boven schaalsnelheid en de motoren worden niet of nauwelijks warm)

    Probeer toch eens een kleinere schroef, kleinere spoed of een andere (grotere) motor of een zelfde type maar dan met bv 1:3 vertraging.
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2009
  18. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Proefvaart 3

    Vanochtend het Petrolatum/Lanoline vetmengsel vervangen door Graubner-vet. Toen de derde proefvaart gedaan en het verschil was heel duidelijk!

    Veel meer snelheid, mooi overhellen in de bochten en niet meer het langzamer varen naarmate de boot langer in het koude water lag!
    Een probleem minder!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Echter na het varen waren de motoren nog steeds bloedheet.
    Mogelijk mij 50mm schroeven (groter dan de 35mm doorsnede van de 500E motoren) en het gebrek aan een reductiekast.

    In mijn 1:100 schaal zou ik bij 1650 rpm het 'op schaal' vaargedrag/golvenpatroon moeten krijgen maar ik kan het toerental niet meten. Misschien van de week nog eens proberen met 30mm schroeven.

    Zou het niet fantastisch zijn als er een programma bestaat wat je aan de hand van je type boot, lengte, schaal en snelheid advies geeft mbt de motoren, schroeven, reductiekast, accuspanning en dergelijke? Ik weet dat die berekeningen moeilijk zijn maar ik had gedacht dat de internet-modelbouwwinkels zo'n adviesprogramma wel op hun site zouden hebben staan!! Een gat in de markt.

    Hier is nog een video; met de excuses van de nog wat onervaren roergang(st)er!

    kldN0ywyp_Q[/media] - De Zeven Provincien - Proefvaart 3

    (sorry dat embedding lukt nog niet)

    Freek
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
    Freek: allereerst de complimenten voor dit model. Mooi gemaakt!
    M.b.t. je aandrijvingsproblemen:
    Ik denk, als ik alles zo lees, dat je haar op te grote schroeven laat varen.
    Een ouwe vuistregel is nog steeds:

    bij motoren zonder reductie mag de diameter van de schroef de diameter van de motor niet overschrijden.

    Je geeft het zelf al aan...
    Inderdaad je schroeven eens wat kleiner kiezen. En dan hoef je niet meteen prachtige messing Raboesch exemplaren te gaan kopen, maar experimenteer eens met simpele graupner schroefjes. Kosten niet al te veel, en dan heb je in ieder geval een indicatie.

    Andere zaken:
    Goed dat je je smering veranderd hebt, dat is al een winstpunt!
    Ik vaar al jaren met pure vaseline in mijn schroefassen en tot volle tevredenheid.

    Opgenomen vermogen:
    Leg je fregat eens (goed vast!!) aan de kant met een stel tentharingen bijvoorbeeld. Zet een goeie amperemeter tussen je motoren (of één motor) en je accu. Op de volgende manier: + van de accu, + van de amperemeter - van de amperemeter, + van je regelaar.
    Ga dan eens gas geven en kijk wat je amperemeter voor waardes aangeeft.
    Noteer die.
    Koppel vervolgens je schroefas los van je motor en herhaal het hele circus eens.
    Wedden dat de waarden met gekoppelde schroefas in de buurt of boven de maximale waarden voor de motoren liggen?
    Dan weet je dus dat er in je aandrijflijn iets niet klopt.
    Vervolgens alle zaken gaan elimineren:
    Uitlijning schroefas, koppeling, vrije loop schroefas, grootte van de schroef, enz enz ...

    Succes!
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.827
    Locatie:
    As,België
    hallo


    als je de motoren bij een volgend model nog eens inbouwd
    ze dan de ampere meter er tussen en laat de motoren op 4 volt draaien
    en ze dan stilletjes vast zetten door de schroefjes aan te draaien en zo de minimum verbruik aanhouden
    het is een kleine moeite maar het spaart je veel ellende uit nadien
    en je wordt er ruimschoots door beloont doordat je veel langer gaat kunnen varen
    soms een rondelletje kan wonderen doen op een strategische plaats

    maar een whooooooop sirene zit er wel reeds op hoorde ik hahahaha

    groetjes raf
     

Deel Deze Pagina