Bouwverslag LCF Zeven Provincien

Varen in Zwitserland

Hallo allemaal,

Ik zit jaloers mee te lezen naar alle mooie vaardagen in Nederland die ik mis, maar vandaag was het eindelijk mooi weer en kon ik "De Zeven Provincien", compleet met Zwitserse vlag (geen idee of die op de juiste lokatie wappert) in een meertje van de Modelbau club Winterthur laten varen.

De boot voer goed, geen water in de romp dus het schroefasvet hoeft nog niet vervangen te worden. De boot verbuikte 2.5Ah in een uur, dus ook OK.

Groeten uit Zwitserland,
Freek



 
Laatst bewerkt door een moderator:
positie vlag

Beste Freek,

De vlag zou op zeepositie moeten hangen achter de mast zou een katrolletje moeten zitten om de driekleur of de rode met het witte kruis te kunnen hangen. Zoals ik het nu zag hangt ie in de seinvlaggen ra waar het callsign hangt wanneer de ZP een haven in komt. In den Helder is dat altijd sb ra. dit is voor de ZP PAEQ

gr. Gert
 
hoi freeks,

Ik zou dit schip met een (oude rot ter ondersteuning) willen gaan bouwen. Mag ik misschien de tekeningen krijgen? Ik kan er zelf nog al moeilijk aan komen.

groeten Geert
 
Speedrun met nieuwe schroeven!!

Hier een speedrun in Winterthur, Zwitserland met twee 35mm Raboesch driebladsschroeven.

Hij ging als een speer voor zeker een uur. Motoren wel behoorlijk heet, maar snelheid is veel hoger dan vroeger. Nog steeds wel een beetje topzwaar, op vreemde momenten slingert het schip!

Freek


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Freek,

Die dingen zijn idd top zwaar.

Maar kan het niet zijn dat je servo af en toe een tikkie stoort als je vol speed vaart? Misschien dat hij daarom af en toe zo slingert?

Voor de rest vind ik haar wel hard gaan voor een schaal model...:p
 
Hij is inderdaad een beetje topzwaar, hoewel er wel 800g lood in de bodem ingegoten zit, liggen de accus en motoren een tikje hoog door de dikke houten bodem.

Ikzelf denk dat het slingeren ook komt door de schuin staande roeren, als je een beetje roer naar stuurboord geeft creeer je daarmee niet kracht in horizontaal en vertikaal vlak.

Maar ik had inderdaad nog wat meer m'n best kunnen doen meer gewicht laag te krijgen.

De snelheid is voldoende ;), ik denk dat de opkomende boeg aanduidt dat de bootover zijn boeggolf probeert te komen en dus schaalsnelheid heeft bereikt.

Freek
 
Als je roerservo stoort dan zou ik eerder verwachten dat hij ook 'kwispelt', maar in dit geval lijkt het me vooral een 'wreed schip'; oftewel als het eenmaal een tik krijgt door een golfoid dan slingert het meteen als een dolle. Gelukkig dempt het wel weer uit, maar het vaargedrag is niet optimaal zo.

Kun je proberen het gewicht te verplaatsen in de boot, om op die manier de slingering eruit te halen?

VrGr,


Theo
 
Ja ik heb nog twee plaatje lood in het voorschip liggen, misschien 200 gram, die kunnen nog 2 cm dieper (op een diepgang van 5 cm en een 6 kg schip kan dat misschien iets uit maken). Daarna zou ik moeten proberen de accus (ook 800 gam) nog een cm of zo in de bodem te frezen.
Echter werk aan de Zeven Provincien gaat van mijn beperkte bouwtijd af en die probeer ik eerst aan de KXVIII te besteden. Ik heb wel geleerd want die krijgt waarschijnlijk een 3 kg loden kielbalk op een 8 kg boot.

Dat geluid bij het filmpje overigens is van een moerasbootje met luchtschroef watonder m'n neus probeert te varen maar in het geheel niet vooruit kwam!

Voor mij was het een leuke proefvaart voor het MMI lustrum komend weekend waarvoor de boot overkomt!

Freek
 
Ja ik heb nog twee plaatje lood in het voorschip liggen, misschien 200 gram, die kunnen nog 2 cm dieper (op een diepgang van 5 cm en een 6 kg schip kan dat misschien iets uit maken). Daarna zou ik moeten proberen de accus (ook 800 gam) nog een cm of zo in de bodem te frezen.
Echter werk aan de Zeven Provincien gaat van mijn beperkte bouwtijd af en die probeer ik eerst aan de KXVIII te besteden. Ik heb wel geleerd want die krijgt waarschijnlijk een 3 kg loden kielbalk op een 8 kg boot.

Dat geluid bij het filmpje overigens is van een moerasbootje met luchtschroef watonder m'n neus probeert te varen maar in het geheel niet vooruit kwam!

Voor mij was het een leuke proefvaart voor het MMI lustrum komend weekend waarvoor de boot overkomt!

Freek

Hoi Freek,

goed te lezen dat je er ook zaterdag bij bent !
Kunnen we meteen eens wat testen m.b.t. het slingeren. Ik heb dat nl. ook bij grote roeruitslagen bij hoge snelheid. Wat minder direct roer geven helpt dan heel goed en dat ziet er veel realistischer uit.

Luc
 
Gaaf dat u er baroesch schroeven genomen hebt. Een hele verbetering (vind ik).
Ik vraag me alleen af, waarom geen 5-blads?

gr geert
 
Als de schroeven op schaal zouden zijn moesten het 5 cm doorsnede 5 blads schroeven zijn. Ik heb met 5 cm plastic schroeven geprobeerd en dat ging niet, de motoren zijn de klein voor zulke grote schroeven. En een echt forse motor paste eigenlijk niet. Dus om die grote schroeven te gebruiken had ik een drijfband of vertraging nodig gehad, en die waren ook niet zo makkelijk verkrijgbaar.

Het is dus geen ideale combinatie van motoren en schroeven, maar ik heb toen besloten het er maar mee te doen.

Freek
 
Stabiliteit

Ik had met de Holland IV ook een stabiliteit probleem. Mijn oplossing was loden kogels op de binnenkant bodem van de romp gelijmd en een lipo batterij met dezelfde amperes maar een 1/7 van het oorspronkelijke gewicht gebruikt. Nu geen enkel probleem meer.
grt
Hawser
 
Als de schroeven op schaal zouden zijn moesten het 5 cm doorsnede 5 blads schroeven zijn. Ik heb met 5 cm plastic schroeven geprobeerd en dat ging niet, de motoren zijn de klein voor zulke grote schroeven. En een echt forse motor paste eigenlijk niet. Dus om die grote schroeven te gebruiken had ik een drijfband of vertraging nodig gehad, en die waren ook niet zo makkelijk verkrijgbaar.

Het is dus geen ideale combinatie van motoren en schroeven, maar ik heb toen besloten het er maar mee te doen.

Freek

Zaterdag toch nog maar eens over hebben want ik heb dat probleem eigenlijk niet echt gehad. Wel met mijn 6volt motoren maar sinds ik 12 volt gebruik is het over.
 
Back
Top