Bouwverslag P40 bouwdoos (Topflite 1,6m)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door djjr, 2 okt 2014.

  1. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Dat schiet aardig op. Retracts bewegen met een mooie snelheid zo.

    Mvg,

    Bart
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heel fraai!!!!

    Clubgenoot heeft hem nét klaar, twee weken gelee even voor grondtests. Nog geen retracts en te kleine wielen, en struikelde dus over het veld voorover (gras ook aan de lange kant).
    Dat heeft hij inmiddels aangepast, pootjes iets naar voren, en grotere wielen.
    Benieuwd naar die 'maiden'. Heeft er een Saito .115 in geprikt. Mooi groot model, in de verte al weer snel klein.

    De inlaat voor de carburateurs... je kan natuurlijk de kunststoffen nabestellen.. eeuwige dure porto, maar je kan hem net zo lief uit balsa namaken, zeker zo mooi.
    Uit massief balsa plank, als je dat niet hebt, uit gestapelde plankjes balsa, verlijmd met PU bruislijm,houtlijm etc. De stapeling helpt je bij het schuren, de 'hoogtelijnen' van de gelijmde vlakken geven goed indruk van vorm tijdens het schuren. Je bouwt het in een avondje. Daar kan geen Tante Post tegenop :)
     
  3. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Ik heb uit voorzorg de wiellen al iets naar voor en iets naar buiten gezet met een paar vul ringetjes.

    Zelfmaken is zo gek nog niet eigenlijk. Ik heb voor de maat nog een motorkap van de arf versie liggen.

    Had topflite nog gemailt of het in een envlop kan maar ze hanteren standaard verzendkosten. En ik heb het onderdeel nog niet ergens ander gevonden. Bijna alles wordt los verkocht behalve die intake..

    Weet je welke maat wielen je clubgenoot er onder had? Ik heb 4inch hopelijk is dat voldoende.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Met 4"wielen zit je goed hoor! Dat is zo een beetje schaal maat.
    Zorg dat je staartwieltje ook niet te klein is. Start en land iets beter.

    Zelf maken? Ja, met balsa kan je echt toveren. Naja... dat had je al bewezen :)
    Als je balsa dept met pure ammonia.. of iets verdund met water... laat het hout zich goed sturen in allerlei vormen. Als je de standen borgt (dwingt) met tape, spelden of elastieken etc, dat met rust een nachtje laat drogen, blijft het die 'bonzai' stand behouden.
    Zo zou je de basis van de inlaat-vorm op de snuit in vorm kunnen zetten, dat het mooi aansluit en dan verder opbouwen. Daarna volgens tekening modelleren,met schuurlatten... Dremels etc. Daarna G4 behandelen, of glas en G4... is het een knettersterk staaltje balsa geworden...
    Gr Bas
     
  5. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Heb zaterdag de servo's gemonteerd in de vleugel voor de rolroeren en flaps.
    Heb ook even met de kanonnen geknutseld. Heb er even een gemonteerd om te kijken hoe het er uit ziet.

    Er zitten ledjes in die knipperen. Vind het zelf wel geslaagd. Er komen uiteindelijk 6 kanonnen op.

     
  6. Didier Neefe

    Didier Neefe

    Lid geworden:
    10 jul 2011
    Berichten:
    263
    Locatie:
    Voorburg
    Ziet er goed uit nu nog de wielen een voor een
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  7. FlyingPieter

    FlyingPieter In Memoriam

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Drunen Noord Brabant
    Voor die vertraging en ongelijk laten in- en uit laten klappen heeft HK een elec. dingetje van een euro of 7, werkt super !
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hebbie Charter-tekeningen binnen?
     
  9. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Mooi werk.
    Veel succes ermee.
     
  10. scaleflying4life

    scaleflying4life

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    688
    Locatie:
    waar de A15 eindigd in t oosten
    Hallo djjr
    Welke retracts gebruik je ?

    Greets pascal
     
  11. FlyingPieter

    FlyingPieter In Memoriam

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Drunen Noord Brabant
    Heel fraai zo met die vertraging, je kan volgens mij ze ook nog ongelijk eruit laten komen met dat HK apparaatje ! Ook die ledjes in de kanonnen zijn grappig !
     
  12. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Deze zijn van hobbyking ik heb ze alleen ingekort. Standaard zijn ze 19 cm lang. De snelheid in het filmpje is orgineel zo als ze zijn. Ik heb het printje voor ongelijkuikomen ook maar de vertaging is te groot. Er gaat eerst 1 poot helemaal uit en 2 sec later de volgende pas. De 2e zou al moeten gaan als de 1e halverwegen is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  13. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Kijk even bij 24:55




    Mvg,

    Bart
     
  14. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    vanavond eindelijk weer wat gedaan aan de P40. De rolroeren waren door een bouwfout te dik.
    Ik had eerst de rolroeren gebouwd en gefolied voor dat ik de vleugel had gebouwd. Beginnersfoutje.

    Om dat ik me er nu al aan ergerde heb ik de folie er maar afgesneden en een stuk er af geschuurd. De vleugel beschermd met wat schilders tape.

    Het is niet leuk om je werk te slopen maar ik ben toch blij dat ik het heb gedaan nu passen ze super mooi.


    Vooraf:
    [​IMG]

    Folie er af en schuren:
    [​IMG]

    [​IMG]

    En een nieuw stukje folie.
    [​IMG]

    Die oratex is wel super sterk en zit goed vast ben ik achter :)

    Ook heb ik een begin gemaakt met de klinknagels. Door middel van druppeltjes houtlijm maak ik kleine bolletjes die straks na de laatste lak laag hopelijk goed zichtbaar zijn. de witte strepen zijn de pannel lines ik heb een dunne tape geplakt voor het spuiten van de grondverf en de eerste laklaag. daarna er weer afgetrokken. Het idee is dat ze straks door de laatste laklaag zichtbaar.

    [​IMG]

    Zo nu even doorpakken en afmaken die kist :)
     
  15. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Goed bezig! Als je je ergens aan ergert of een slecht voorgevoel hebt altijd opnieuw doen heb ik geleerd. Het is het resultaat dat telt, dan volgt de voldoening vanzelf :). Goed dat je weer bezig bent, mooi project is het!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  16. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Net nog een uurtje bezig geweest met de popnagels op de vleugel.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Popnagels in een vliegtuigvleugel? Ik denk het niet. Die dingen zijn veel te onbetrouwbaar voor gebruik in de luchtvaart. Alleen op constructief onbelangrijke plekken worden ze misschien wel eens gebruikt maar absoluut niet om de vleugelbeplating op de ribben vast te zetten. Daar worden uitsluitend klinknagels gebruikt soms in combinatie met lijmen. Bij veel moderne vliegtuigen worden steeds minder klinknagels gebruikt. Daar wordt heel veel gelijmd. Dat is sterker, de constructie is minder zwaar en aerodynamisch beter.
     
  18. Didier Neefe

    Didier Neefe

    Lid geworden:
    10 jul 2011
    Berichten:
    263
    Locatie:
    Voorburg
    Ik denk dat hij dat wel weet alleen een verkeerd woord heeft gekozen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  19. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Ik bedoelde uiteraard klinknagels.

    Net nog even de kanonnen in de vleugels gemaakt. In totaal 6 stuks allemaal voorzien van een LED lampje.

    [​IMG]


    Er zat nog een klein beetje in de spuitbus ik kon het niet laten en heb een kleinstukje geprobeerd om te zien of de panellines wel zichtbaar blijven. Het resultaat lijkt goed te worden straks.

    [​IMG]

    Verder weer niet veel kunnen doen dit weekend, het blijft maar mooi weer. En als ik kan kiezen tussen vliegen en bouwen...
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Vervelend he :koud: Hier ook van hetzelfde. Twee dagen gaan vliegen afgelopen weekend. Geen druppel lijm is er uit de bus gevallen, de winterplanning is nu al om zeep.
     

Deel Deze Pagina