Zo, was ik gisteren toch bijna mijn kist kwijt...
Helaas kon ik niet naar de race, maar ik heb wat gemodificeerd aan de vleugel, de rolroeraansturing:
Voor de mod:
Na de mod:
Het roerhoorntje is hoger, en ik heb het gat in de vleugel iets vergroot en het stangetje nog dichter naar de servo gezet. Resultaat is dat ik 100% uitslag heb op het roer, met 100% uitslag op de servo. In de vorige opstelling had ik 100% uitslag op het roer bij 55% op de servo. De servo zou nu dus een stuk sterker moeten zijn. En aangezien ik op lage snelheid wel goed kon sturen en op hoge snelheid niet, hoop ik dat dit de oplossing is. Ik heb nog afdekkapjes voor de gaten in de vleugel, maar dat is van later zorg.
Nou, even testen dus op het veld, gisteren middag. Windkracht 4 en takkekoud, maar da's niet erg. Alles gecheckt, en terwijl ik moed sta te vatten om op te stijgen vraagt een clubgenoot wat er allemaal veranderd is sinds de laatste vlucht. Ik zet het toestel even op z'n spinner en we praten denk ik 40 - 50 seconden. Ik zet het toestel neer en terwijl ik opsta begint mijn zender te gillen. Accu leeg! En niet zomaar leeg, totaal nog 6V, en zakkende. Ik had het ding de nacht geladen, en hij gaf 10,7V toen ik hem op het veld aanzette.
Eenmaal thuis blijken de cellen allemaal slecht. Nou weet ik dat de cellen niet nieuw meer zijn, maar tot voor kort nog hele middagen mee gevlogen. Ineens gaven ze de geest, ik ben blij dat het niet in de vlucht gebeurde. Nieuwe eneloops besteld, en dan weer verder. Ik weet dus nog niet of de modificatie gewerkt heeft, maar ik ben wel blij dat ik niet in de lucht zat toen de zenderaccu de geest gaf!
Hugo