Bouwverslag RBC Kits Polecat, een EF1 racer.

Oh ja, zou ik bijna vergeten. Plak iets onder je vleugeltips! Het asfalt op de Peel is erg ruw. Als je met de vleugeltip de grond raakt bij het landen dan hangen de vellen eraan. Ik heb er Wing Skids onder geplakt van RC Technics.

We zijn zondag met 3 EF-1 vliegers. Ik heb Wubbo verzocht om ons in een aparte heat in te delen. Als het weer een beetje meewerkt wordt dat een leuke wedstrijd.

Ah, in een aparte heat is wel een goed idee. Dan vlieg ik maar 2 mensen in de weg... Ik zie voor zondag 8 graden en windkracht 4 op de KNMI site. Maar ik kom gewoon, we zien het allemaal wel. Net even een hellempie aangeschaft, dat is toch verplicht?

Hugo

Laatst bewerkt:
Windkracht 4 maakt het wel een stuk spannender maar is te doen met een EF1. Ze hebben wel meer last van wind dan de Quikies.

't Zit ook lekker mee... Gisteravond accu 4, 5 en 6 gesoldeerd. Vanmorgen geladen, 1 cel van accu 5 wil niet hoger dan 3,7V. Ik wilde eigenlijk morgen niet hoeven laden op het veld, maar dat gaat dus ook niet lukken. Een goed begin is het halve werk!

Hugo

Nou, dat ging niet zo goed. De rolroeren doen nog steeds niet wat ze moeten, maar de oplossing lijkt te liggen in een betere aansturing; de roerhoorntjes zijn erg laag, dus de servo staat op 50% van de uitslag. Ik ga hogere hoorntjes monteren, zodat de servo met 100% uitslag kan werken. Dan is die 2x zo sterk op dezelfde roeruitslag. Wordt vervolgd.

Maar het was wel erg gezellig, en hij is nog heel. Wie weet bij de volgende race!

Hugo

Dat hij nog heel is vind ik het belangrijkste. Over 2 weken kun je hem weer testen
Ik heb ook een heerlijke dag gehad al was het wel erg koud.

Zo, was ik gisteren toch bijna mijn kist kwijt...

Helaas kon ik niet naar de race, maar ik heb wat gemodificeerd aan de vleugel, de rolroeraansturing:

Voor de mod:
IMAG0113.jpg

Na de mod:
IMAG0114.jpg

Het roerhoorntje is hoger, en ik heb het gat in de vleugel iets vergroot en het stangetje nog dichter naar de servo gezet. Resultaat is dat ik 100% uitslag heb op het roer, met 100% uitslag op de servo. In de vorige opstelling had ik 100% uitslag op het roer bij 55% op de servo. De servo zou nu dus een stuk sterker moeten zijn. En aangezien ik op lage snelheid wel goed kon sturen en op hoge snelheid niet, hoop ik dat dit de oplossing is. Ik heb nog afdekkapjes voor de gaten in de vleugel, maar dat is van later zorg.

Nou, even testen dus op het veld, gisteren middag. Windkracht 4 en takkekoud, maar da's niet erg. Alles gecheckt, en terwijl ik moed sta te vatten om op te stijgen vraagt een clubgenoot wat er allemaal veranderd is sinds de laatste vlucht. Ik zet het toestel even op z'n spinner en we praten denk ik 40 - 50 seconden. Ik zet het toestel neer en terwijl ik opsta begint mijn zender te gillen. Accu leeg! En niet zomaar leeg, totaal nog 6V, en zakkende. Ik had het ding de nacht geladen, en hij gaf 10,7V toen ik hem op het veld aanzette.

Eenmaal thuis blijken de cellen allemaal slecht. Nou weet ik dat de cellen niet nieuw meer zijn, maar tot voor kort nog hele middagen mee gevlogen. Ineens gaven ze de geest, ik ben blij dat het niet in de vlucht gebeurde. Nieuwe eneloops besteld, en dan weer verder. Ik weet dus nog niet of de modificatie gewerkt heeft, maar ik ben wel blij dat ik niet in de lucht zat toen de zenderaccu de geest gaf!

Hugo

Mazzel man!
er waren gister al genoeg crashes op de Peel. 3 midairs en 4 kisten gesneuveld waaronder m'n eigen Quickie... Jammer maar waren wel heel mooie midairs bij (hoog confetti gehalte), da's ook wat waard.

Mixed feelings vandaag. Ik heb gevlogen, en de kist uitgetrimd. Vliegt nu goed, en de rolroeren doen het op volle snelheid! Wel was ineens het klimmen onder volgas terug, ik moet flink down trimmen. Volgens mij heb ik niks aan het zwaartepunt veranderd (of maken die roerhoorntjes het verschil?!?), maar toch weer controleren. Dit vliegt nog niet optimaal. Overigens hadden enkele deelnemers bij de eerste race gezien dat mijn toestel een afwijking naar links had, ook dat ik opgelost. Roer stond gewoon scheef in de neutraalstand. Geen idee waarom, maar snel aangepast en alles gaat weer rechtdoor.

Hoezo dan mixed feelings? Nou, twee redenen. Bij de landing schoot ik te ver door, en raakte ik een paaltje. Kleine schade, makkelijk te fiksen, maar toch erg jammer. Komt wel goed.

IMAG0127-1.jpg

IMAG0126.jpg

Het belangrijkste is dat ik me vandaag realiseerde hoe ontzettend slecht ik met deze kist kan vliegen. Ik ben trage 3D kisten met enorme roeren gewend, die bij 0km/h al goed te sturen zijn. Daarnaast heb ik de eerste race niet gevlogen, de tweede kon ik niet, de derde en vierde waarschijnlijk ook niet. Dit alles bij elkaar betekent voor mij dat ik even niet meer ga racen, denk ik, gewoon eerst maar eens wennen aan deze kist, en toegeven aan het feit dat ik nu papa ben van 2 koters en dus eigenlijk nergens meer echt tijd voor heb. Dat ik af en toe kan vliegen, zoals vanmiddag een uurtje, moet ik gewoon koesteren. Sorry, EF1 heren. Wie weet, later...

Hugo

Hoi Hugo,

Wat is dat nou? Je hebt nog wel wat tijd om te oefenen toch? Je went snel aan zo'n kistje hoor, bovendien hoef je geen kunstvlucht of 3D ermee te vliegen. Het enige wat je moet kunnen is heel hard rondjes rond 3 palen en dat ook maar een kant op...
Dus kop op en vliegen met dat ding!!!

Als ik tijd heb om heb te fiksen is dat leuk, tijd om te vliegen is op dit moment 1 à 2 uur per maand. Dat zet geen zoden aan de dijk. Vandaar. Als ik het ding sneller onder de knie krijg (figuurlijk) dan ik denk, ga ik uiteraard eerder racen.

Hugo

Zo, even weer tijd voor deze. De schade is dus hersteld, en het vlieggedrag wordt steeds beter naar mate ik hem beter uittrim. Helaas zit er nog geen snelheid in, maar de oorzaak daarvan is gevonden. Ik vlieg met een Turnigy Superbrain ESC, die meteen data logt. Er handig, maar de governer mode van dat ding blijkt niet uit te kunnen. Er zijn verschillende firmwares voor beschikbaar, maar allemaal blijkbaar voor heligebruik met governer. Op zich een goede test voor wat ik ooit beloofde te testen; het ding vliegt dus met een controleerbaar maximaal toerental, ongeacht de vliegsnelheid. Of ik nou aanduik of vanuit lage snelheid ineens steil omhoog ga, het toerental lijkt een soort plafond te hebben. Helaas ligt dat plafond kennelijk wat laag, want veel snelheid zit er volgens mij niet in. Ik ga maar weer een gewone Turnigy Plush monteren met een datalogger er apart bij, om dit eens te testen.

Verder heb ik een grote modificatie gedaan aan de kist, nu de rolroeren goed werken:

IMAG0184-1.jpg

Afdekplaatjes. Je begrijpt, de kist is hiermee VEEL sneller, onverslaanbaar. De concurrentie is vast jaloers. Ik denk dat ik 7 oktober weer eens een wedstrijdje ga proberen, het moet nu wel FANTASTISCH gaan. Denk ik...

Hugo

Da's goed nieuws Hugo. Ik ben bang dat ik je zo niet bij ga houden met die mooie kapjes!
Dat wordt extra trainen.

Tot 7 oktober.

Wel was ineens het klimmen onder volgas terug, ik moet flink down trimmen. Volgens mij heb ik niks aan het zwaartepunt veranderd (of maken die roerhoorntjes het verschil?!?), maar toch weer controleren.

Je hebt er hopelijk toch aan gedacht om bij het plaatsen van langere roerhoorntjes je stuurstangen ook bij te stellen (iets langer te maken)?

Plaats je langere roerhoorntjes en stel je je stuurstangen niet bij dan komen je rolroeren in neutrale stick stand naar beneden - ik ga ervan uit dat je aansturing aan de onderzijde van de vleugel zit -te staan en gaan ze werken als flaps. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor het klimmen bij volgas na het plaatsen van de langere roerhoorntjes...

Wegtrimmen op je zender heeft dan weer als gevolg dat je extra differentieel krijgt op je rolroeren (en je toestel daardoor gaat haken in de bochten). Beter mechanisch alles zo juist mogelijk instellen door de lengte van je stuurstangen aan te passen, waarbij je bij neutrale stick stand ook neutrale stand van je rolroeren verkrijgt.

@Emanuel; jaja, maak je borst maar nat... Leuk foto in de Modelbouw Aktueel, overigens. Ken ik ergens van! Even een vraag; vlieg jij met een 8x8? Ik meen me vaag te herinneren van niet. Ik merk dat, nu ik wat vaker en langer volgas durf te vliegen, de accu en de motor erg warm worden. Misschien wel te warm. Ik heb bijna een accu gemold, vandaag. Hij laadt wel weer netjes bij, maar hij kwam wel heet en bol uit het toestel. En ik denk dat ik een gat achterin de romp ga maken, zodat de lucht die er aan de voorkant in gaat, er ook weer uit kan.

@HansL; dank voor je input. Ja, alles is netjes mechanisch uitgetrimd. Maar nog niet perfect. Ik merk wel dat speling op het hoogteroer al veel invloed heeft; ik vlieg op snelheid (dual rate) met maar 3mm uitslag. Er zit een klein beetje speling op het roer, ik denk 0,3mm of zo, maar op 3mm is dat misschien al wel erg veel, 10%. Dus dat ga ik ook maar eens aanpakken, dat zal in ieder geval schelen.

Hugo

Ik vlieg idd niet met 8x8 maar met een 8x6, dat vind de motor een stuk fijner. Vooral de Turnigy wordt erg heet met een 8x8. Je accu's worden vooral heet door ze te ver leeg te vliegen. Je hoeft maar 2 minuten vol gas te vliegen in een heat en daar is de capaciteit van de accu op uitgelegd. Als ik ga oefenen zet ik de timer op mijn zender op 3 minuten, ik heb dan nog ruim 20% accu over, net genoeg dus.

Back