... en tegelijkertijd spreekt mijn gevoel anders.
Ja, dat gevoel herken ik maar al te goed.
Ik heb ondertussen geleerd dat 'dat gevoel' het moment is om even niet op je gevoel af te gaan, maar op zoek te gaan naar een echte natuurkundige verklaring (actie = reactie, krachtjes ontbinden in factoren etc. ...
Over het vlak houden van de vleugel tijdens het cirkelen: ik ben er nog niet helemaal uit. Je ziet het een aantal succesvolle wedstrijdvliegers wel doen, maar ik begrijp ook nog niet helemaal waar voordeel zou zitten.
Goed, my 2 cents ...
Onthoud: diverse processen bij het vliegen zijn niet-lineair. 4 graden slippen is niet 2x zoveel weerstand als 2 graden slippen, anderhalf keer zo snel vliegen is niet anderhalf keer zoveel weerstand, ...
Stel ik vlieg een bocht met 45 graden bankinghoek. De zwaartekracht werkt nog steeds loodrecht naar beneden. De lift daarentegen 45 gr. schuin. Om een even grote verticale kracht tegen de zwaartekracht te krijgen moet dus meer lift geproduceerd worden. Bij 45 gr. is dat 1/cos(45) = Wortel(2) = 1,41 zoveel.
Om zoveel meer lift te produceren moeten we harder vliegen en/of een grotere Cl vliegen (meer up) **. In de praktijk doen we beide.
Als ik ipv. 45 gr. banking besluit om slechts 35 gr. banking te gaan vliegen hoef ik slechts 1/cos(35) = 1,22 keer zoveel lift produceren.
Als ik even aanneem dat de extra lift voor de helft van hogere Cl, en voor de andere helft van sneller vliegen komt, scheelt me dat aan snelheidsverhogingsfactor (1,205+(1,11)/2 = 1,1575.
Ik hoef dus maar 1,575% harder te gaan vliegen, ipv. 20,5%.
Aangezien de weerstand samenhangt met het kwadraat van de snelheid, is de afname van de weerstand best groot. In dit voorbeeld: stel vliegen met banking 45 gr (verhoogde snelheid = 1,205) is weerstand = 1, Dan is dat bij 35 graden maar 1,11x harder vliegen, dus 20,5% minder hard, dus slechts 79,5%. De weerstand is dan wortel(0,795) = 0,892, of 10,8% minder.
Om met 35 ipv. 45 gr. te kunnen vliegen,
moet je slippend vliegen. Hoe groot die hoek is weet ik niet. Maar ik kan me goed voorstellen dat de weerstandstoename agv. slippen kleiner is dan de bijna 11% voordeel door vlakker te draaien.
** realiseer je dat up geven bij een bankinghoek van 45 gr. niet alleen up is, maar voor de helft richting. Omdat je stabilo half rechtop staat.
(kunnen ze dat ding geen makkelijkere naam geven?, zoals "all-inn ava")
"AP4"
"Ava p4"
...
Gr. Dirk