Bouwverslag Tamiya Tiger I (Schwere SS-Panzer-Abteilung 101)

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door jaaps, 5 dec 2011.

  1. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Bram,

    Heb mijn kleine tankje besteld bij www.modelbau-seidel.de
    Goede service en snelle levering.

    gr jaap
     
  2. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Droop,

    wat betreft die sink marks. Ik zag dat ze ook op de plastic spatborden van Tamiya zelf zitten, op exact dezelfde plaats. Ik vermoed dus dat het zo hoort.

    gr jaap
     
  3. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    oeps laat Droop dit niet lezen LOL. De link Modellbau-seidel.de werkt wel (1 l meer LOL) maar zie hier alleen de Leopard en Gephard tegen een erg lage prijs overigens.
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2011
  4. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Afgelopen dagen weer druk bezig geweest met de Tiger. Eerst maar eens de toren verder af maken, voor zover mogelijk. Grote opbergbak achterop de toren gemonteerd, luik op het torendek etc. Daarnaast de opstaande randen op het torendek weggesneden/geschuurd waar de rookgranaathouders in vallen. Waar ik tegenaan liep tijdens de montage van de opbergbak, was dat de modellijm van mij niet goed bleef kleven aan de zimmerit. Was dus genoodzaakt om de zimmerit weg te snijden rondom de bak, een rotklusje kan ik je wel vertellen. Daarnaast het dek wat verder afgemaakt door er onderdelen op te zetten en het model klaar te zetten om het te gaan spuiten met dunkelgelb. Alle openingen met kranten afgeplakt ter voorkoming dat ik straks een hoop verf in de bak zelf heb.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Een van de dingen waar je tegen aan loopt als je een early version om bouwt naar een middle version is dat je soms probleemtjes aan loopt waar je niet over na had gedacht. Een voorbeeld is dat het achterluik een breede opening bevat waar het Eiffelfiltersysteem voor tropische omstandigheden op past. Echter die monteer ik niet. (Normandie is nu niet echt tropisch :)). Tamiya lever geen afdekplaat bij het model als je de filters niet monteert. Uiteindelijk heb ik het opgelost door een ander onderdeel op te offeren en daar een stuk uit te halen. De langwerpige beugel op het frontpanzer, waarachter reserveschakels bevestigd konden worden is het slachtoffer geworden. Stuk uitgesneden en over het gat gemonteerd (zie foto donkergrijs voorwerp). Het lijkt ook nog zeer goed op de echte afdekplaat. Voor de kapotte frontbeugel kan ik een metalen nieuwe bestellen of hem gewoon weg laten, wat historisch prima verantwoord is.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Mooi opgelost maar heb je geen styrene plaatjes liggen?
    Dan hoef je tenminste geen andere stukken op te offeren.
     
  7. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Goed bezig Jaap, ja plakken over de zimmerit heen is bijna onmogelijk.
    Lastig klusje dus, achteraf recht uitsnijden. Wat Droop zegt, ik heb hier standaard een aantal diktes polystyrol plaat liggen voor de situatie die je net beschreef. Wel erg mooi dat het luik van het motorcompartiment ook opent en sluit met de originele haak. Da's dan meteen handig voor bijladen van de accu doe ik bij de Köti via dit luik.
    Groeten,

    Bram
     
  8. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    heren,

    nee, helaas geen styreen spul in huis. Ben vanwege mijn been helaas ook niet in staat om dat te gaan halen. Mag nog niet auto rijden. Kreeg gisteren in het ziekenhuis te horen dat ik sowieso nog twee lweken anger in het gips moet, bot was nog niet goed aangegroeid.
    Dat luik is inderdaad erg handig en ga hem dan ook gebruiken om inderdaad de accu's bij te laden. Vraagje, doen jullie dat met de snellader of druppellader? Via de snellader worden mijn accupakketten namelijk zeer heet en ik weet niet of dat zo verstandig is met het oog op het vele kunstof in de tank. Heb in het verleden een groot Nederlands marinefregat gebouwd, zelf ontwikkeld en compleet gemaakt van hout en dat hout wilde nog wel eens de neiging hebben om erg warm te worden met het opladen van de accupak
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2011
  9. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Jaap,

    Verveldend, dus nog 2 weken langer in 't gips! Enfin had 6 jr geleden een dubbele enkelbreuk dus ik ken de ellende, was er 3 mnd uit. Aangezien je al via internet koopt (wie niet zo langzamerhand) log dan even in bij Conrad.nl en bestel even wat polystyrol platen, je kunt hier ook b.v. 1,2 mm messing bouten en moeren, kleine koperen buisjes (kraanbevestiging op de turret) etc. kopen dus wat wil je nog meer! Vandaag besteld morgen in huis. Conrad Electronic - System Information menu links:modelbouw vervolgens: technische modelbouw dan: hout, platen & profielen.
    Ik had ooit een mooie Robbe lader voor de Tamiya RC buggy's maar waar dat ding is...gebruik nu de standaard lader dus duurt 6 uur, accu wordt dan niet bijzonder warm. Daarbij, jouw accu ligt in een geheel metalen bak dus zou er niet zwaar aan tillen. Mocht er toch iets gaan roken dan hopen dat het proportioneel rookt LOL. Ik zie ook dat jouw escape hatch echt open en dicht kan :) Misschien flauwe opmerking, voor 6,50 euro is deze er ook weer in metaal (stokpaardje). De kleur van de loopwielen is erg mooi gespoten dus ben erg benieuwd hoe jouw Tiger zich ontwikkelt, veel bouwplezier weer,

    Bram
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2011
  10. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Bram Thanx, ken Conrad inderdaad heb daar mijn airbrushset gekocht (basisset van Revell) prima investering al zeg ik zelf, mits je hem niet laat vallen zoals ik gedaan heb.

    gr jaap
     
  11. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Nou nou nou... :rolling:

    't Is van je collega's dat je het moet hebben. :D
     
  12. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Laatst bewerkt: 8 dec 2011
  13. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Thanx bram,

    ziet er wel erg aantrekkelijk uit om aan te schaffen moet ik zeggen. Ik hou het in mijn achterhoofd.
     
  14. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Verder met het bouwverslag. Vandaag goed nieuws. Heb net een half uur geleden mijn bestelling van tanktoko binnen gekregen. Prachtig om die zware brede metalen tracks te zien en ook de formidabele 88 mm aluminium loop. Kan nu de toren af gaan maken en de rest af bouwen.
    Ben van de week druk bezig geweest met het spuiten van de romp. Moet zeggen dat ik erg tevreden ben met het resultaat voorlopig. Omdat het voor mij de eerste keer is dat ik een airbrush gebruik ben ik voorzichtig en spuit ik liever drie keer een hele dune laag op het model dan in een keer een dikke laag, die vervolgens gaat lopen en waaieren. Liep helaas wel tegen een probleem aan, was zo handig om mijn compressor van de tafel te stoten en die viel uiteraard precies op het plastic aansluitbuisje voor de luchtslang. Heb hem nu gerepareert met zeer sterke lijm, hoop dat ie blijft zitten. Heb ook al contact opgenomen met de fabrikant (Revell) om te kijken of het mogelijk is dat ze een nieuw onderdeel voor mij hebben.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG] Hoi Jaap,

    Zo te zien moet er nog wel een laagje overheen maar i.d.d. beter 3x een dunne laag dan lelijke uitlopers. De Tiger I ziet er erg mooi uit met de zimmerit, ik zie dat Atak er achterin uitsparingen in aanbracht voor de luchtfilters die er dus niet opkomen da's dan een lastige, beetje polyesterplamuur zal helpen. Als je die metalen tracks-terecht-al zo geweldig vindt, dan zullen metalen upgrades je toch zeker goed bevallen :) Jammer van de compressor, shit happens, zal wel iets voor zijn anders maar even bij Conrad kijken..
    In mijn pzkw IV thread nog even wat leuke links voor je inzake metalen upgrades....
    Hier nog even een fototje van de mooiere wagenheber und hälterungen die ik net voor 5,99 bij Ebay.de kocht...
    net als de S-haken hälterungen met mooie vleugelmoertjes gedetailleerd maakt het model weer een stuk mooier :)
    [​IMG]

    Groeten,

    Bram
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Arthur Hermans

    Arthur Hermans

    Lid geworden:
    21 feb 2005
    Berichten:
    292
    Locatie:
    Wijchen
    Hoi Bram,

    Hoe heb je het achterdek aangepast?
    Als je een late mid maakt moet je het luik (waar normaal) de snorkel zit verweideren.
    Verder moet de haak die het motorluik open houd ook verplaatst worden.

    Hier een foto van mijn SturmTiger met mijn aanpassingen.
    [​IMG]
     
  17. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Arthur,

    Ik reageer even onder de thread van de Taigen Tiger I anders loopt alles door elkaar heen!
    Groeten,

    Bram
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2011
  18. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Vraagje, heeft er iemand enig idee wat voor soort kunstof het is dat wordt gebruikt in de plastic modelbouw. Ik zit namelijk met het probleem dat het frontpantser met zimmerit dat ik uit polen heb gehaald, verlijmt moet worden op de het interne stuk van de toren/kanon. Aangezien ik een aluminium loop heb die uiteraard wat meer weegt dan de standaard kunstof loop moet ik zeer sterke lijm hebben die bestand is tegen de schokken van de tank als ik ga rijden in het terrein. Met de standaard modelbouwlijm knapt het frontpanzer zo weer af van de rest.

    gr jaap
     
  19. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Jaap,

    Is het niet veel mooier om bij een alu loop ook een alu mondstuk te nemen zodat dit een erg stevige verbinding wordt? Deze zijn her en der te krijgen, onder andere hier: Metallschaft für Kanone RC 1:16 Tiger I Heng Long | eBay Je moet dan wel een paar gaatjes boren om de rohrruckzug van tamiya aan te bevestigen, maar dat zal neem ik aan geen probleem zijn.. Tevens zou je met kleine zelftappers het plastic Atak voorstuk in zimmerit imitatie dan van achteren vast kunnen schroeven (op een dikker stuk plastic) (en nu ook uiteraard in deze setup) en tevens lijmen. Een erg goede plasticlijm is Ruderer L530 wat ik zelf ook gebruik. De tube is alleen niet handig. dan is Faller expert een stuk beter doseerbaar (met een naaldje) enfin bekend van de HO modelbouw. Het plastic van de Atak onderdelen doet mij sterk denken aan het plastic dat bij b.v. Faller modelspoor huisjes etc. gebruikt wordt het is erg hard maar versmelt wel goed mits je royaal lijm gebruikt...en lang aandrukken. De Faller lijm is hier natuurlijk speciaal voor gemaakt. Is het anders niet een idee om een klein stukje bv afval als proef te lijmen met Tamiya plastic?
    Even heel wat anders: jouw tip inzake de 3 kraanbevestigingspunten:
    Zie fototje in mijn thread inzake de Taigen Tiger, ik heb bij WOT een Tiger I en daar heeft men de kraanbevestigingspunten keurig aangegeven! Zat ik er dus met de neus bovenop! Afdekking snorkel afsluitdop idem!
    Veel succes,

    Bram
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2011
  20. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Bram,

    Had ook al zitten kijken naar het metalen frontstuk, totdat ik las dat het voor henlong is en bovendien zat ik dan weer zonder zimmerit. Maar jou voorstel van het zimmeritstuk er overheen zetten is misschien wel een optie, hoewel ik mij wel afvraag of het past. Heb het nu met combi powerlijm vastgelijmd, geschikt voor de moeilijkste verbindingen, waar andere lijmen het af laten weten, aldus Bison. Kijk eerst even of dat sterk genoeg is, zo niet dan bestel ik het wel bij www.rctank.de
    Maar goed nieuws, voor al voor jou als ijzervreter ;) Ik heb de uitlaten en alsnog de roosters besteld, in metalen uitvoering dan uiteraard. Dat moet jou toch goed doen!
     

Deel Deze Pagina