Bouwverslag Tamiya Tiger I (Schwere SS-Panzer-Abteilung 101)

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door jaaps, 5 dec 2011.

  1. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Jaap! Werkelijk! Proficiat! Ik zal je vertellen, iedere keer als je de Tiger oppakt en de koude metalen onderkant en de koude metalen uitlaten voelt, zul je toch tevreden glimlachen omdat het gewoon erg goed aanvoelt voor een model tank.
    Klinkt dom misschien maar gaat mij wel zo :) Maar ok ieder mens is anders :)
    Gaat-ie weer op de foto, binnenkort? Ben benieuwd, groeten,

    Bram
     
  2. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Binnenkort nieuwe foto's. Tempo van de bouw ligt wat lager nu. Ben weer aan het werk en heb dus minder tijd om te hobbyen
     
  3. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Succes met je werk en voorzichtig bij trappen en afstapjes!
    Groeten,

    Bram
     
  4. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    update bouwverslag

    Ondanks dat ik minder tijd heb, toch nog best wat kunnen doen afgelopen week. Eind vorige week kwamen eindelijk maar toch de spullen binnen van Tanktoko. Redelijk zwaar pakketje. De metalen tracks wegen al bijna een kilo per stuk. Heb een tijdje in dubio gestaan wat te doen met de tracks, ze wat roestig spuiten of ze gewoon zo laten. Heb uiteindelijk voor het laatste gekozen. In het echt roesten tracks namelijk vooral als je ze niet gebruikt weet ik uit 14 jaar ervaring bij de Landmacht. En ik ben van plan met toch enige regelmaat mijn Tiger te laten grommen.

    [​IMG]
    De bestelde spullen van Tanktoko
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Vorige keer was ik met mijn verslag geeindigt bij het spuiten van de romp. Die is inmiddels afgespoten in de basiskleur. Heb ondertussen ook de tracks al aangebracht en de zijspatborden. Direct maar even de electronica tijdelijk ingebouwd om de tracks te testen en het geluid te horen. Ongeloofelijk wat een prachtig hard geluid van de Maybach motor! De tank liep als zonnetje overal overheen!

    [​IMG]

    De volgende stap was het afbouwen van de toren met de electronica. Liep daarbij wel tegen het probleem op van het bevestigen van de aluminium loop. (Zie stukje hier boven) Uiteindelijk is het wel gelukt. Na de inbouw, de toren in de spuitcabine voor de primer en vervolgens drie lagen Dunkelgelb.

    [​IMG]

    [​IMG]
    De toren met de aluminium loop en messing mondingsvlamdemper en uiteraard de nieuwe ijzeren cupola

    [​IMG]


    [​IMG]
    De toren in de basiskleur gespoten

    Tot slot de toren samengevoegd met de bak en het resultaat mag er wezen. Volgende stap straks; Montage van metalen roosters en metalen uitlaten. Daarna afspuiten van de tank in de camokleuren en de details monteren zoals gereedschap, decals etc. Dan de electronica er in en rijden maar.
    Wordt vervolgd....

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG] Die metalen tracks zullen je Tamiya Tiger I veel goed doen...maakt dan ook zonder electronica echte tankgeluiden! En inderdaad, rust roest, "onze" Tigers waren non stop on the move...ziet er erg mooi uit met zimmerit!
    Jouw "Nahverteidigungsluke" zit nog aan de zijkant, hoort deze bij de späte version niet bovenop de turret?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Bram,

    De Tiger die ik bouw is een mid version, die had de MP Stopfen nog aan de zijkant van de toren.
     
  8. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    ;) Ahem was even afgedwaald naar mijn eigen Tiger dus....scusi! Ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw idee over de kraanbevestigingspunten zoals ik die nu aanbracht.
    Groeten, en veel bouwplezier, de Tiger ziet er al erg mooi uit zo.
    Zo te zien past de zimmerit ook aardig goed, of moest je veel bijwerken / de zimmerit van de KT was wel zo goed als pas maar die van de Panzerkampfwagen IV is een regelrechte puinhoop plastic hulpstukken incluis. Ik prijs mij gelukkig dat ik nog veel zimmerit van de KT over heb, improviseren dan maar...
    Foutje wat ik ook maakte bij mijn Tiger I, de arm die het luik van de commandanten koepel doet draaien moet haaks op de hull staan en niet een kwart slag naar achteren gedraaid zijn, zie de WOT Tiger hier boven. Aan de linker kant van de turret is de turret ring dan ook onderbroken.

    Bram
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2011
  9. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Ik laat overigens een loopverlenging aanrukken van 4,5 cm om de 8,8 cm KwK 43 L/71 beter tot zijn recht te laten komen, voor een späte version is de standaard loop wel aan de korte kant.
     
  10. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    hoeveel centimeter is die loop van jou Tiger op dit moment?
     
  11. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Jaap,

    Mijn loop meet 20,4 cm op dit moment, gemeten vanaf het mondstuk.
    Uiteraard loopt deze door in de koepel dus wordt lastig te bepalen wat "er uit steekt".
    Wikipedia.com:
    "At 6.24 m the barrel of the KwK 43 was over 1.3 meters longer than that of the 8.8 cm KwK L/56 used for the Tiger I. The cartridge was also considerably taller (at 822 mm) and wider than that of the KwK36, allowing for a much heavier propellant charge. All guns of the PaK/KwK 43 series could use the same ammunition."
    De loop zal dus 4,94 mtr / 16 = 30 cm lang moeten zijn LOL. Stel dat 6cm hiervan in de koepel zelf hoort te zitten,
    dan zou 24,9 cm niet eens zo gek zijn.....maar ok graag weer jouw bevindingen hierover!

    Voor de loop van de Köti kom ik dan op 6,24 / 16 = 39cm. Hoeveel lengte vanaf het mondstuk van toepassing is, is dus ook nog even niet duidelijk...de loop meet hier, vanaf het mondstuk 25,4 cm x 16 = 4,064 meter
    Groeten,

    Bram
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2011
  12. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Verder met het bouwverslag. Vorige week vrijdag kwamen de metalen roosters en de metalen uitlaten met beschermkappen binnen. Direct 's avonds aan de slag gegaan om ze te monteren. Dat viel nog niet mee. De uitlaten waren namelijk niet helemaal op Tamiya maat om het zo maar eens te zeggen, oftewel veel passen en meten, vijlen, nieuwe gaten boren en bijsnijden. Uiteindelijk is het gelukt en was ik dik tevreden.
    De volgende dag verder gegaan met het afverfen van de gereedschapsset en andere kleine onderdelen en begonnen de tank in de camo te spuiten.
    Ben begonnen met de bruine kleur. Daarbij er voor gezorgd dat de spuit redelijk breed vernevelde waardoor niet alleen de camostrepen/vlekken bruin werden, maar tevens de gehele tank een hele lichte waas kreeg. Ben daarna direct door gegaan met het donkergroen. Nadat ik klaar was de tank een tijdje weg gezet om daarna pas weer kritisch naar de camo te kijken. Als je zo intensief bezig bent met spuiten zie je op den duur niet meer precies waar de blinde vlekken zijn. Vervolgens nog hier en daar bijgewerkt.
    De volgende stap in het geheel was het spuiten van de plastic tracks die ik op de zijkant van de toren en op het frontpantzer zou gaan monteren.
    Eerst gespoten in Gun Metal, vervolgens met roestig bruin en daarna afgewerkt met een heel dun vlekkerig laagje matzwart. Vervolgens de tracks op de tank gemonteerd en ook het gereedschap.
    Ben erg tevreden met het resultaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Nadat de tank grotendeels afgemonteerd en gespotenwas, was het tijd om de electronica er in te bouwen en een testrit te maken. [​IMG]

    Fantastisch mooi om te zien hoe die tank functioneerd. Het afvuren van het hoofdwapen met het verblindende modingsvlameffect. Het terugstoten van de loop en zelfs de tank na het afvuren!, maar ook het geluid van de MG34 met mondingsvlam is zeer realistisch, naast uiteraard het geluid van het draaien van de koepel, het heffen en zakken van de loop. Maar het mooiste is toch het Maybach geluid van 700 PK die gestart wordt en begint te grommen. Had niet verwacht dat het zo realistisch en hard zou zijn.
    Nu nog het verfen van de tankcommandant, het aanbrengen van rode nummering en eenheidstekens en dan is de Tiger voorlopig klaar voor de strijd.
    Uiteraard zullen er in de toekomst nog wel wijzigingen aangebracht worden. Weet nog niet precies wat ik bijvoorbeeld met weathering ga doen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Jaap, dus, een grote sprong vooruit!

    Schitterend gespoten! Mooi ook dat je de metalen uitlaten passend kreeg (bij de Taigen betrof dit alleen uitboren van 2 2 mm gaatjes zodat de "dop"
    op de uitlaat paste, verder paste dit volledig, sluit ook goed aan bij de rookgenerator.
    De tracks aan de zijkant van de turret hangen feitelijk in de lucht, zie foto van de Taigen, hier zouden bevestigingspunten op de turret moeten zitten...en dan..kun je verwachten van mij...zo'n duur model en dan plastic tracks...voor die 15 euro of zo...moet gewoon metaal zijn en exact als de gemonteerde tracks...zie foto hieronder hoe Taigen dit oplost met metalen tracks:
    [​IMG]

    Voorzover mij bekend was de verdeling van de tracks op de turret 5 aan de kant van de commandant en 2 bij de notausstiegslüke. Ik zie hier 6x6?!
    Ik zie wel de uitsparing voor de achterste turnhebepilz maar de turnhebepilz zelf niet...kun je bij tank modellbau krijgen in alu.
    Jammer is dat er details als de krik, gereedschapskist ed meegespoten zijn in camou, maar kwestie van smaak wellicht...beetje extra detaillering schaadt nooit...houten blok voor de krik in houtkleur, looppoetsstokken in hout - bruin en koperen uiteinden..persicoopjes in de daarvoor bestemde openingen aanbrengen....enfin met de standaard mooie details als bewegende haken rond de machinekamer en openend machinekamer luik wel een afwerking die je Tiger verdient. De metalen roosters staan ook erg goed!
    Jouw Tiger zal gezien de aanwezige electronica inderdaad een goed en luid geluid produceren, ik geloof direct dat dat erg mooi is!
    Ben benieuwd naar hoe de decals van de sPz Abt 101 op de Tiger staan!
    Mijn Taigen Tiger ziet er alweer een stuk beter en vervaarlijker uit dankzij de 4,5 cm alu loopverlenging! Zie betreffende topic.
    Veel succes,

    Bram
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Carnage15783

    Carnage15783

    Lid geworden:
    14 aug 2011
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Rijen
    Let bij de Tamiya Tiger 1 goed op je tracks, die hebben de neiging om over je spanwiel te schieten in een scherpe bocht zodat de track er eigenlijk half af ligt. Mocht je dit probleem hebben zou je eigenlijk eens moeten zoeken naar Henntec spansystemen. Heb deze op mijn KT en die krijg je dus niet los gereden. Zijn erg mooie systemen voor een degelijke prijs.
     
  16. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Bram,

    Bedankt voor het compliment. Ben het met je eens dat de tracks "los" hangen. Had geen zin om opnieuw extra geld uit te geven voor bevestigingshaken, die zijn bovendien niet los verkrijgbaar, alleen in combi met tracks. (ga dat nog wel aanpassen in de toekomst) Standaard was het inderdaad zo dat er 5 en 2 tracks bevestigd werden aan de toren, echter veel bemanningen pasten de hoeveelheid aan naar eigen inzicht, later kom je zelfs Tigers I tegen die vrijwel de gehele toren hebben "behangen" als extra panzer. (zal wel even een foto uploaden)
    De keuze om de onderdelen als krik etc mee te spuiten is op basis van mijn eigen ervaringen bij de cavelerie. Alles wordt zoveel mogelijk meegespoten om het patroon van de camovlekken niet te onderbreken. Mijn vermoeden is dat de Duitsers dat ook deden, zij waren immers meesters in camoufleren
    Ik zie bijvoorbeeld op veel model Tigers de brandblusser in ferrari rood geverfd. kan mij niet voorstellen dat de Duitsers de brandblussers rood lieten, zeker niet op een zichtbare plek bovenop het dek. Als je weet op wat voor afstand zo'n kleur zichtbaar is, los van de schittering van de verf in het (zon) licht!
     
  17. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Carnage,

    bedankt voor de tip, heb nog geen negatieve ervaringen hiermee. Heb er wel op gelet omdat ik weet dat de Koti van Tamiya hier veel last van heeft. Heb de tank al een aantal keren op vol vermogen rondjes om zijn as laten draaien zonder problemen, nu was de ondervloer redelijk glad, weet niet wat er gebeurd in bijvoorbeeld gras.

    gr jaap
     
  18. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Jaap,

    Tegen een ervaren cavalerist durf ik natuurlijk niet in te gaan...
    De ferrarirode brandblusser houden we erin, ik doop de kleur om tot Erdbeerenrot LOL.
    Groeten,

    Bram
     
  19. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Bram

    Het is net als met piloten en schippers, tankcommandanten zijn baas op hun eigen vervoersmiddel. Als jij je brandblusser Erdbeernrot wil laten moet je dat vooral doen :p

    gr jaap
     
  20. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Voorzichtig rondjes draaien zal geen problemen geven maar kort draaien en pivoteren in gras is om miserie en afgelopen rupsen vragen. ;)


    Droop
     

Deel Deze Pagina