Bouwverslag TF P-47 'Thunderbolt' .60

Ik zou ook geen idee hebben hoe dat "naar achter intrekken" moet gaan werken
Dan komen je wielen toch niet vlak in de vleugel uit?

Overigens heb ik ergens gelezen (vraag me niet meer waar) dat die CJ retracts niet heel sterk zijn. En wij hebben geen bitumen-baantje helaas....

Voor het zilver:

FLITEMETAL.COM

onder "customers" vind je ook een TF P47 Razorback

Ik zou ook geen idee hebben hoe dat "naar achter intrekken" moet gaan werken
Dan komen je wielen toch niet vlak in de vleugel uit?

Overigens heb ik ergens gelezen (vraag me niet meer waar) dat die CJ retracts niet heel sterk zijn. En wij hebben geen bitumen-baantje helaas....

Voor het zilver:

FLITEMETAL.COM

onder "customers" vind je ook een TF P47 Razorback

De sterkte van deze CJ's hangt af hoe hard je landt. Ik heb dat één van m'n prioriteitshandelingen gemaakt wat landen natuurlijk op zich al is. Je kan nooit 100% alle tijden een zachte landing maken maar de praktijk zal het moeten bewijzen.
De discussie hierover vind je vooral op rcuniverse. Daar vind je de voors en tegens van CJ, Robart en van Sierra retracts. Deze laatste zijn wel het neusje van de zalm alleen mijn portemonne niet ;)

Wat betreft het schuin naar achteren intrekken daar ik eea al over geschreven op het forum maar ik kan je vertellen dat mijn MKV Spitfire ook een schuin naar achter intrekkend landinggestel heeft en dat werkt prima. Dat de wielen dan niet vlak in de vleugel komen te liggen klopt maat ze komen daar waar de vleugel het dikst is en met wat kunst en vliegwerk komt dat wel uit.

Het punt bij de P47 is dat je dan de hoofdligger moet omleggen en ik had daar eigenlijk niet zo'n zin in. Ik wil van 2 walletjes eten.... het moet er goed uitzien maar het moet ook functioneel zijn en niet teveel tijd kosten.... dat zijn 3 walletjes geloof ik :mrgreen:

Mzzl,

Etienne

In 'Flying Scale Models' van David Boddington wordt uitgelegd hoe het moet (als ik tenminste begrijp wat het probleem is . . . ).

De tekst en het schema heb ik ook ooit al eens een keer ergens gepubliceerd hier . . .

Zoek maar op Boddington. :p

Overigens is er nog een probleem, en dat is het bepalen van de plaats van de cylinder, die het deel van de deur in de vleugel gaat open- en dichttrekken.

De oplossing daarvoor staat in een scale tijdschrift dat ik ergens heb liggen . . .

jan.

Overigens is er nog een probleem, en dat is het bepalen van de plaats van de cylinder, die het deel van de deur in de vleugel gaat open- en dichttrekken.

Daar heb ik een hele mooie oplossing van gezien op RC universe waarbij deze deuren, die niet aan de strut zijn bevestigd, worden gesloten omdat deze meegnomen worden door de wielen die inklappen. Deze deuren worden licht op spanning gehouden door een aantal veren zodat deze altijd in uitgeklapte toestand staan. Het moment dat het wiel wordt ingetrokken neemt deze met een kleine beugel de deur mee.

Dat is het principe waar ik wat me wil gaan testen. Het is wel zo dat ik me meen te herinneren dat dit was toegepast op een giant scale model dus eea zal moeten worden verkleind om het functioneel te krijgen. Of dat lukt is maar de vraag...

Maar goed, dat is het eerstvolgende waar ik mee aan de slag ga dus foto's weer op termijn.

;)

En weer even wat voortgang.... ;)

Vanavond ruw gemeten en getest om de deurkleppen van het hoofdlandingsgestel vorm te geven.

Het zal een aardie klus worden dit naar tevredenheid volooid te krijgen maar het eerste aanzien geeft hoop :)

Het idee id de deuren uit 3 delen te laten bestaan waarmee een en ander zal worden begeleid dmv scharnieren.

Nou ja, foto's zeggen meer dan 1000 woorden....

Poot1.jpg

poot7.jpg

poot2.jpg

poot3.jpg

Maakt het uiterlijk wel een stuk dikker dus idee goedgekeurd :cool:

poot4.jpg

Ok.... tot later weer

:cool:

fantastisch

zo had ik het idd in mijn hoofd!

Ik hoop zelf dit weekend met mijn stabilo te beginnen....dus hier ben ik bij lange na nog niet aan toe!

Enne, hij ziet er mooi uit, hoor!

Maar laat eens een foto zien dat het wiel in is.

Liggen die 'deurdeeltjes' dan ook mooi vlak in de vleugel? :confused:

jan.

Enne, hij ziet er mooi uit, hoor!

Maar laat eens een foto zien dat het wiel in is.

Liggen die 'deurdeeltjes' dan ook mooi vlak in de vleugel? :confused:

jan.

Inderdaad goed opgelet ;)

Ik heb op de vleugel uitgetekend waar balsa weggehaald dient te worden om de deuren goed aan de vleugel aan te laten sluiten. Punt van aandacht is alleen wel dat de halve "vork" waar het wiel aan is bevestigd een aantal mm boven de vleugel uitkomt. Dit lijkt enigzins op te vangen maar daar win ik hooguit 2 mm mee. Dus het onderste deel van de deuren zal waarschijnlijk worden vervaardigd uit glasmat wat gebaseerd is op een mal die op zijn beurt gemaakt word op dezelfe manier zoals de deuren van het staartwiel.

Uiteindelijk zullen dan de delen bij het inklappen exact op elkaar moeten gaan passen. Wellicht niet exact zoals de full scale maar wel meer af dan een paar kale poten.

:cool:

Check even op RC universe. Daar bestaat een draadje over deze modificatie. Die kan je een heel eind op weg helpen. Jammer dat ik daar te laat tegenaan ben gelopen maar goed, evenwel moet het een dikke P47 worden. ;)

de vraag is dan nog steeds of je wielen wel helemaal in de vleugel passen, ondanks dat ze in het dikkere gedeelte komen.

Gisteren de tekening nog eens goed bestudeerd, maar er is maar verdraaid weinig plek!

de vraag is dan nog steeds of je wielen wel helemaal in de vleugel passen, ondanks dat ze in het dikkere gedeelte komen.

Gisteren de tekening nog eens goed bestudeerd, maar er is maar verdraaid weinig plek!

Jawel, past wel. Het bewuste topic heb ik gebvonden alleen is dat een topic van zo'n 170 pagina's lang dus moet je daarin even grasduinen.

Hier alvast wat foto's om eea te illustreren wat betreft het omleggen van de hoofdligger en in hoeverre de boel past.

Yw67401.jpg

Cx74768.jpg

Aw70237.jpg

Ok29123.jpg

Dit is overigens het draadje TF GS P47 Build - yeah another bloody one!!

Mzl,

Tjen

Vanaf deze zijde alvast succes verder, zal komende dagen je mail eens lezen en dan krijg je daar nog wel een reaktie op.

Grt,
Berto.
-

Klopt inderdaad maar het basisconcept dat wordt gebruikt door Top Flite voor deze P47 is voor de mijne en de giant scale in grote lijnen hetzelfde.

Ik ben ooit eens op een draadje gestuit op RC groups waarin iemand dezelfde configuratie voor het landigsgestel, zoals door mij eerder gepost, heeft gebruikt voor de 1/7 scale, dus het is zondermeer mogelijk.

Ik denk overigens dat ik een afweging ga maken tussen functionaliteit en schaal. Het kost nl ontzettend veel tijd het zó te krijgen dat de drie delen perfect passen en functioneel zijn. Ik hou het dus bij 2 delen.
Op zich als dat werkt ben ik dik tevreden.

;)

mod P47

Geert bedankt!

Ik heb net dit weekend Robart retracts besteld in Amerika (ja hierboven zo'n overtuigend verhaal over invoeren!) dus over een week of twee zijn die wel binnen.

Komend weekend "vrij gepland" dus dan misschien eindelijk beginnnen met de control surfaces.

Weet iemand een draadje over het intern wegwerken van de roeraansturig?
Voor het hoogteroer heb ik het gezien, maar hoe werkt dit voor richting en rolroeren?

inmiddels al gevonden staat ook in
Top Flite 63" P-47 Build - "Dallas Blonde" 325th FG

Laatst bewerkt:
Back