Bouwverslag Top-Flite Focke Wulf FW190D-9

Han zei:
Het probleem bij mij is dat de boel gaat trekken (krom)
En de vleugels van mijn dukkie krimpen een paar milimeter als die in de zon ligt.
De aillerons zitten dan klem in de vleugels.
En mijn dakota romp ging doorzakken.
Denk dat ik te licht bouw voor dit soort zaken.
Ik denk dat je gewoon de verkeerde spanlak hebt gebruikt. De keiharde, alsmaar doorkrimpende soort. Het tegenwoordige type dus, dat als enige in Nederland verkocht wordt....
De goede spanlak vind je hier: http://www.glue-shop.com/stsp/dopes.htm

Als je wil dat de spanlak niet te hard gaat trekken zodat je onderdelen verdraaien of bol trekken moet je een paar drupjes wonderolie bij een klein beetje spanlak doen.

Zo voorkom ik wel s dat mijn vleugels krom trekken als ik ze bekleed met papier.

Bernard

tsja, heb het heel de dag druk gehad met het schuren en plamuren van dora :lol:
ben er vanaf 5 uur 's middags tot 10 uur 's avonds mee bezig geweest alleen al om alle oneffenheden weg te werken en te schuren. even een paar kiertjes plamuren, weer schuren, enz..

ben rond half 11 begonnen met het glasvezelen. eerst effe een proefplaatje gedaan zoals johan aanraadde, dat ging goed, dus maar aan het stabilo begonnen, was namelijk vlak dus redelijk makkelijk te doen.
mooi stuk glasvezel op maat knippen, op het stabilo leggen, en er voorzichtig wat PU-lak op kwasten. gaat goed alleen wil het doek wel een beetje uitzetten, wat dus kleine rimpeltjes gaf. die waren er ook binnen no-time weer uit gestreken. ik had de smaak zo goed te pakken dat ik de helft van de romp, de helft van het richtingsroer, en 3 kwart van het stabilo al gedaan heb 8)
ligt nu te drogen en natuurlijk zijn er foto's, maar die komen morgen :wink:

glasvezelen duurt iets langer, is ietsjes moeilijker, en kost iets meer dan oracover ( behalve bij mij want ik kreeg het voor de duitse inkooprijs van johan, da's goedkoper dan oracover :wink: ), maar het is zeker de moeite waard want ik zie nu al dat het een veel strakker model word dan de harvard. ik twijfel alleennog over het aanbrengen van panellines met kwastplamuur, johan raad het me af en zegt dat ik beter een soort CD-marker kan gebruiken, maar ik vind opstaande randjes veel mooier dan die pentekeningetjes... wat te doen?
en ik zal dadelijk nogmaals de kleurenschema's fatsoenlijk uploaden zodat jullie kunnen beslissen welke de mooiste is, want ik kan niet beslissen...

hier dan alsnog de kleurenschema's, zeg maar welke jullie het mooist vinden, ik kan namelijk niet kiezen...
{edit} als een foto niet werkt even de pagina refreshen...
1
28b1qu9.jpg

2
29xy9.jpg

3
210gn0.jpg

4
219he8.png

5
221xl5.png

6
fw190d931hq2.jpg

ik zou zeggen ga voor foto 4 of 5 (ik kan i=ook nog nie ech goe kiezen tussen deze 2 maar 4 heeft een heele lichte voorsprong, maar je moet het zelf weten :wink: )

m.v.g
rick

Danny , Ik zou de Dora 3 nemen.
Is in de lucht ook goed te erkennen door de rode onderkant (wat niet onbelangrijk is :lol: )

Voor de panellines heb ik even kontakt met een Duitse scalebouwer , die raden de scale beginners aan na het kleur spuiten met zachte potloden (B1-B4) de strepen er op te zetten , ook de uitlaatgassen en oliesporen kan je er zo op vegen(tekenen).
Voor de kleine schriften heb je van die afwrijfletters (voor printplaten von Conrad)
Als laaste komt dan een klaarlak erover.

En vergeet het gewicht niet , word hij te zwaar krijg je hem schlecht (heel) naar beneden :wink:

Mvg Johan

plotterwelt zei:
Danny , Ik zou de Dora 3 nemen.
Is in de lucht ook goed te erkennen door de rode onderkant (wat niet onbelangrijk is :lol: )

Helemaal mee eens. :P

Las dat je leker bezig bent geweest, was een goed excuus voor de late foto's :thumbsup:

Teus.

ik zat zelf juist meer te neigen in de richting van het eerste schema... dan hoef ik namelijk alleen maar zwarte en witte createx te halen en kan ik daar gewoon het hele toestel mee spuiten door het te mengen :lol:

vanmiddag ga ik alvast wat verf halen...

schema 2 valt nu sowieso al af, die is bij nader inzien toch niet zo bijzonder, bij schema drie kan ik gewoon het schema van de doos namaken, schema 4 vind ik mooier dan 5, en schema 6 kost me kapitalen aan verf dus ik denk dat die ook afvalt, om nog maar te zwijgen over het aantal verschillende airbush films wat ik nodig zou hebben...
en de Me262 die ik ( misschien) ga bouwen is toch niet dezelfde schaal als dit toestel dus twee overeenkomende schema's zijn dan nogal overbodig...
de strijd gaat tussen 1, 3, 5, en 6...

definitief schema 1, heb ik net besloten 8)
hij lijkt bruin maar hij is in werkelijkheid donkergrijs, met wat lichtere vlakken en een lichtgrijze onderkant, zwarte markings met wat witte streepjes, dus ik hoef eigenlijk maar twee flessen createx te halen :)
vanmiddag dus effe createx en spuitplamuur/kwastplamuur halen, de romp afmaken qua glasvezel, schuren, (spuit)plamuren, weer schuren, en dan de eerste lagen verf spuiten 8)

heb het op school wat nagevraagd in de ICT-ruimte en de voorkeuren gaan toch uit naar 5 en 6....
maar goed, straks dus meer nieuws :)

Alleen plamuren en schuren duurt wel een paar dagen als je het goed wil doen.

Over een 2,5m kist heb ik wel eens 1 hele week nodig gehat.

Resultaat is er dan ook naar.

Mvg Johan

Pas op met createx. Dit is een acryl basis lak en niet bestendig tegen methanol Danny. Je moet voor je toestel goed te houden zeker een 2k lak er op spuiten om tegen de werking van methanol te gaan. Ik heb gelezen dat createx weer moet worden afgeschermd met een 2k blanke lak. Maar als hier haarscheurtjes in komen dan ben ja al je werk kwijt :oops: .
Pas ook op met wat voor soort plamuur je haalt. Lees anders even het draadje door van Arvid over zijn Corsair. Vanaf hier tot de laatste post. Bel anders met WICO in Nijmegen die weten tenminste wat je niet doen met lak en plamuur.
Wat ik zal gaan doen is plamuur speciaal voor 2k lakken. 2k lak laten mengen in de kleuren die ik wil en dan met decorspuit op spuiten. Dit zal je ook weer met createx moeten doen, maar dan de 2k blanke lak.
Ik hoop dat ik je genoeg info heb gegeven :lol:.

Groetjes Rob.

7,95, maar dan heb je best een klein potje nog...
ik gok dat het nog verdund moet worden want het is een redelijk klein potje... een flacon eigenlijk...

Weet je zeker dat dit Createx Auto Air is?
Gewone Createx is nl. bedoeld voor t-shirts e.d. en minder geschikt voor gladde oppervlakken.
Auto Air is alleen verkrijgbaar in 125cc en kost ca. € 12,- per fles.

[edit 125cc]

Back