Bouwverslag Top-Flite Focke Wulf FW190D-9

Je kunt ook eens een prijsopgaaf doen bij www.polyservice.nl

Hun leveren volgens goedkoper dan Conrad en op rollen van 1, 5 en 10 meter.
Ik was in januari voor 5 m2 25 grams en 1 liter PS 100 + verzending onder rembours (kan ook met vooruitbetaling als je 2 dagen langer de tijd hebt) 55 euro kwijt.
 
het liefst bestel ik het gewoon bij conrad want ik heb daar ook wat andere dingetjes nodig...
en ik denk dat ik geen pu ga gebruiken maar 30-minuten epoxy of 24-uurs epoxy...
vraag was eigenlijk meer bedoeld als is 27-gram glasmat hier geschikt voor of moet het per sé 25 gram of 20 gram zijn...
 
27 grams glasmat werkt prima, ik had volgens mij 25 gram maar het enige verschil is volgens mij dat die van jouw dan twee gram zwaarder is. 30 minuten expoxy zou ik niet gebruiken, 24 uurs misschien maar het beste lijkt mij om het in te soppen met g4. Als je dat in zo'n bakje doet en met een rollertje op het vliegtuig aanbrengt krijg je gegarandeert een goed resultaat. Het trekt goed in de glasmat en in het hout, aanbrengen is simpel, en afwerken gaat ook erg gemakkelijk.
 
Ben je nog niet uitgeslapen Danny. :?:

Er is maar een buurman die zo iets zo kunnen hebben.

En waar woont die modelvliegende buurman. :lol: :lol: :lol:

Mvg De modelvliegende buurman , Johan
 
Ruben Jansen zei:
en afwerken gaat ook erg gemakkelijk.

8O G4 wordt keihard en is daarom moeilijk te schuren.

Danny,
Als je het bij de buurman kan krijgen moet je dat zeker doen, anders levert Ruud Zandvliet (Composite models) ook voordelig topkwaliteit glas en epoxy.
 
Hoi Danny, alle glasdiktes tussen 20 en 40 gram is ok, hoe dikker des te sterker maar ook meer te schuren om het glasprintje weg te werken. Zelf gebruik ik vaak 25 gram. Daarnaast kun je deze dus zowel met epoxy of G4 doen en maakt eigenlijk niet zoveel uit. Mijn F15 vleugels zijn gedaan met G4 en mijn F16 heb ik met epoxy gedaan, mooi vergelijk :D . Epoxy is idd iets makkelijker te schuren maar zit je met duurdere 2k flessen die je precies goed moet mengen op gewicht, beetje ernaast en je houd een ramp over..... G4 werk helemaal niet verkeerd zoals Ruben ook al zei, is eenvoudig en zolang je niet dááágen wacht met schuren valt die hardheid ook wel mee. Gewoon uit het pottie en rolleren maarrrr. (Niet kwasten!)

Groetjes,
Gerald
 
Gerald, dat klopt, als je G4 binnen 12 a 24 uur na het uitharden schuurt, is het totaal geen probleem!

Persoonlijk geef ik nog altijd de voorkeur aan de ouderwetse manier:
Papier + spanlak, nog altijd de lichtste methode! Zie mijn B-17, P-61.
Pas nog een 1,95m ARF Corsair gestript van zijn originele bespanning (een of andere krimptroep, waar de originele verf met de nagel was af te krabben!)en toch maar bespannen met papier en spanlak en nu ook voorzien van panellines en klinknagels. Hij is 3 weken geleden al weer gespoten en heeft vorige week zaterdag zijn her-maiden gehad.

groetjes,
Jan.
 
plotterwelt zei:
Ben je nog niet uitgeslapen Danny. :?:

Er is maar een buurman die zo iets zo kunnen hebben.

En waar woont die modelvliegende buurman. :lol: :lol: :lol:

Mvg De modelvliegende buurman , Johan
meestal woont een buurman naast je :lol:

bedankt voor de tips allemaal 8)
ik kijk het nog even aan want de romp is nog niet helemaal klaar, dus heb ik nog tijd om een en ander te overdenken :wink:
morgen heb ik tijd om de romp af te maken ( ben vrij morgen :banana: ) maar dan besteed ik liever mijn tijd aan het afwerken van mijn drijvers voor de watervliegmeeting ( als ik de krengen überhaupt op tijd afkrijg :roll: )
 
oh, en johan, bedoel je de lijm of de glasvezel bij jou halen? Hoeveel heb je en hoeveel wil je ervoor hebben, dan regelen we dat binnenkort wel, heb het uiteindelijk toch nodig :wink:
 
Een kist in de glas zetten doe ik altijd met 25grams en lamineer epoxy.
Ik gebuik voor het aanbrengen gewoon een schuim rollertje die geschikt is voor lakken op terpetine basis. Dan breng je het tenminste ook niet te dik aan, met een kwast doe je al gauw teveel.

Kun je krijgen bij Ruud zandvliet www.composite-models.nl

Ik gebruik voor alles die l285 epoxt.. voor zowel het maken van rompjes en gfk vleugels tot het lamineren van vleugels en zelf maken van ingedikte lijm en fairings.
Voordeel van die l285 is dat je er verschillende harder voor kunt gebruiken.
Over het algemeen gebruik ik altijd de 120 minuten verharders.. dan heb je theoretisch een verwerkingstijd van 2 uur. Hoef je ook niet zenuwachtig te worden bij het verwerken dat je op moet schieten.
Als het sneller moet drogen gebruik ik 15 minuten harder..

Voor fairings etc kun je het indikken aerosil en om het lekker schuurbaar en lichter te maken doe je er microballoons doorheen.
Wil je extra stivigheid in je fairing dan gooi er wat katoen vlokken doorheen.. dan heb je ook nog een vezeltje in je pasta wat het nog sterker maakt.

Die spookverhalen over mengverhalen zijn onzin.. gewoon een goeie weegschaal gebruiken (ik gebruik gewoon een keuken weegschaaltje van soehne, weegt per 1 gram)

kortom.. dit was de laatste keer dat ik uit de doeken doe hoe ik het doe..

En luister naar Jan, veel schaalbouwers gebruiken gewoon nog papier met spanlak.. lichter kan het niet..

Peter
 
luister naar peter!!!!!!! :!: :!:

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Behalve dan die spanlak :lol: is geen favoriet bij mij, al hoort dat eigenlijk wel.
Zal het wel niet goed doen.

Han.
 
Han zei:
Behalve dan die spanlak :lol: is geen favoriet bij mij, al hoort dat eigenlijk wel.
Zal het wel niet goed doen.

Han.

Hallo Han,
wat is jouw resultaat dan, omdat je schrijft; zal het wel niet goed doen!
Ik denk dat je inderdaad iets niet goed doet, want ik heb in mijn 35 jaar modelvliegtuigen bouwen al maar goede ervaringen met papier en spanlak, heb vroeger in mijn jonge jaren (12-16 jaar oud) de hobby ook beoefend gehad, maar dan vrije vlucht modellen en daar heb ik leren bouwen en spanlakken. Niet goed, niet vliegen, want er viel niets te trimmen met een zender!
Glasmat met G4 of epoxy gebruik ik alleen maar om iets te verstevigen, verder niet.

groetjes,
Jan.
 
Jan & Han,

Ook voor mij, als F2B piloot, is spanlak (als we tenminste ribbenvleugels bouwen) een veelgebruikt artikel.
Nu moet ik helaas vaststellen, dat de laatste 10 jaar de algemeen verkrijgbare spanlak niet zo goed meer is als die van veel langer geleden.
Deze blijft doorkrimpen en wordt ook zeer hard, no matter hoeveel plastisizer -of doodgewone ricinusolie- je er ook aan toevoegt.
Het gevolg is, dat op sommige plaatsen de bespanning (compound zijde/papier) kleine barstjes gaat vertonen waar olie (als het goed is ben ik daar nu vanaf...) binnendringt die langzaam maar zeker het airframe naar de !@##%$^helpt.

Ik heb wat testspul van 5Star products uit Engeland en dat zou de goede eigenschappen van de oude spanlak nog wel moeten hebben.
Ik ga dit gebruiken zodra mijn nieuwe ( electro) wedstrijdkist bespannen is.
Over de resultaten zal ik rapporteren, of in het LB forum, of in een bouw draadje.
 
Jan en Bruno.

Was even druk met de eerste 1000 nepspijkertjes op de beech!

Het probleem bij mij is dat de boel gaat trekken (krom)
En de vleugels van mijn dukkie krimpen een paar milimeter als die in de zon ligt.
De elerons zit dan klem in de vleugels.
En mijn dakota romp ging door zakken.
Denk dat ik telicht bouw voor dit soort zaken.
Daarom heb ik de Beech met epoxy en glasmat gedaan.
Nul komma nul krom en trekt niet ook niet in de zon van de afgelopen dagen.

Zo en nu nog het verslag van de beech bij werken.

Groeten Han.
 
al weer een tijdje niks gepost qua vorderingen, maar ze zijn er wel:
nou, ik heb bij johan 3,5 meter glasmat en een blik PU-hars gehaald ( bedankt nog daarvoor :wink: ), en ben op het moment bezig om de romp overal goed te schuren en te plamuren. morgen ga ik een proefplaatje in de glasvezel zetten om het een en ander onder de kniw te krijgen en ga dan aan de slag met de romp. morgen ga ik denk ik ook een paar flesjes createx halen, zit te twijfelen over deze vijf schema's, of het schema met de rode onderkant...:
2_8_b1.jpg

2_9.jpg

2_10.jpg

2_19.png

2_21.png



zeggen jullie maar welke schema het mooist is...
 
Back
Top