Bouwverslag UNION BOXER Scratch Build

mijn gedachte is dat je een potmetertje tussen voeding en led zet, met een laagste en hoogste weerstand die ongeveer passen bij de leds. Dat je dan door aan die potmeter te draaien de juiste lichtsterkte kunt vinden. Vervolgens meet je de weerstand van de potmeter en weet je wat voor vaste weerstand je er tussen kunt zetten.

Is maar een gedachte hoor, ga vandaag wat met leds aan de slag en zal kijken of dit eigenlijk wel kan. (medeforummers weten dit natuurlijk allemaal al beter dan ik maar ik leer graag door te doen)

Hey Frank, snap nu wat je bedoeld. Ik doe het anders. Ik kijk eerst op de weerstandcalculator wat deze zegt over de weerstand waarde, Vervolgens soldeer ik 2 draden aan de Led of de SMD. Eén draad rechtstreeks naar de regelbare voeding die ik heb staan en de andere draad naar een plankje waar ik 2 spijkers in heb geslagen. De tweede draad strip ik voor een gedeelte en wind die vervolgens om één van de spijkers. de tweede spijker wordt verbonden met de andere poort van de regelbare voeding. De voeding zet ik op 13 V. Vervolgens pak ik een door de calculator voorgestelde waarde en houdt die met de uiteinden tegen de twee spijkers. De Led zal gaan branden. Vervolgens experimenteer ik met weerstanden van oplopende waardes. Op die manier kan ik heel snel zien wat de Led doet, zonder iedere keer een weerstand er tussen te solderen. Simpel, maar werkt uitstekend.
 
Slim bedacht, jouw manier is ideaal als je al een lading weerstanden hebt. Helemaal als je zo'n altijd-mysterieus-ontstaand-bakje met allerlei soorten doorelkaar hebt liggen.

Ik heb zo'n bakje met allerlei leds, en niet (meer) zoveel weerstandjes dus ik zal een diepte investering doen van een euro voor 600 van die dingen in diverse soorten.
 
Slim bedacht, jouw manier is ideaal als je al een lading weerstanden hebt. Helemaal als je zo'n altijd-mysterieus-ontstaand-bakje met allerlei soorten doorelkaar hebt liggen.

Ik heb zo'n bakje met allerlei leds, en niet (meer) zoveel weerstandjes dus ik zal een diepte investering doen van een euro voor 600 van die dingen in diverse soorten.

Wees voorzichtig met " allerlei soorten " weerstanden. Je moet als je mijn manier gebruikt, wel weten wat de weerstand die je test, aan waarde heeft. Dus als je het niet weet even op het kleurenkaartje van de weerstandringen kijken. Weet je in ieder geval wat de waarde van de weerstand is.;)
 
Wees voorzichtig met " allerlei soorten " weerstanden. Je moet als je mijn manier gebruikt, wel weten wat de weerstand die je test, aan waarde heeft. Dus als je het niet weet even op het kleurenkaartje van de weerstandringen kijken. Weet je in ieder geval wat de waarde van de weerstand is.;)

Klopt, maar als je meet wat de weerstand van de potmeter doet, moet je natuurlijk gelijk even de weerstand van de vervangende weerstanden meten ;)

Groeten

Arie
 
Die waarden zijn af te lezen of te meten inderdaad. Lastiger vind ik het om te weten wat voor een LED ik voor me heb waar niks op staat over voltage of maximale amperage. Nou heb ik er genoeg dus af en toe eentje oproken is niet zo erg maar misschien kan dat slimmer.

Overigens zag ik op de foto van de schijnwerperLED dat je het draadje aan de zijkant soldeert. Op een later plaatje zet je er dan nog een stukje kous op (geel) omdat er een stukje draad kaal bleef. Aangezien je aan de zijkant werkt, kun je dat stukje kaal veel korter maken, dus draadje voorbij de led, isolatie tegen de LED, vastzetten en het restant wegknippen.

Moet je draadje tegen een plat stuk dan kun je het blote deel ombuigen, vastzetten en restant wegknippen. Met wat handigheid en een scherp knippertje kun je dan isolatie tot aan de verbinding door laten lopen en hou je nauwelijks tot geen uitstekend stukje meer over.

Beetje zoals je een draadje door een printplaatje steekt, vastzet en dan aan de andere kant afknipt zeg maar. Scheelt wat werk.
 
Die waarden zijn af te lezen of te meten inderdaad. Lastiger vind ik het om te weten wat voor een LED ik voor me heb waar niks op staat over voltage of maximale amperage. Nou heb ik er genoeg dus af en toe eentje oproken is niet zo erg maar misschien kan dat slimmer.

Overigens zag ik op de foto van de schijnwerperLED dat je het draadje aan de zijkant soldeert. Op een later plaatje zet je er dan nog een stukje kous op (geel) omdat er een stukje draad kaal bleef. Aangezien je aan de zijkant werkt, kun je dat stukje kaal veel korter maken, dus draadje voorbij de led, isolatie tegen de LED, vastzetten en het restant wegknippen.

Moet je draadje tegen een plat stuk dan kun je het blote deel ombuigen, vastzetten en restant wegknippen. Met wat handigheid en een scherp knippertje kun je dan isolatie tot aan de verbinding door laten lopen en hou je nauwelijks tot geen uitstekend stukje meer over.

Beetje zoals je een draadje door een printplaatje steekt, vastzet en dan aan de andere kant afknipt zeg maar. Scheelt wat werk.

Hallo Frank,
Ik heb het al een paar keer gehad over de weerstanden calculator. Als je die eens opzoekt en bekijkt zie je de kleuren waarin Leds verkrijgbaar zijn. Iedere kleur heeft zijn eigen drempelspanning. Deze staan ook vermeld bij de diverse kleuren. Als je de Led aansluit op een regelbare spanningsbron en je begint bij 1,5 V en dan langzaam de spanning opschroeven begint de Led op een gegeven ogenblik te branden. Dan zie je gelijk de kleur. De spanning die je dan afleest op je regelaar kun je vergelijken met de spanningsdrempel die in de weerstand calculator wordt gegeven. Kun je, na het invullen van wat gegevens, gelijk zien welke weerstand je moet gebruiken als je bijv. de accu waarmee je gaat varen 12 Volt is.

Wat betreft het solderen van de SMD. Door de vorm van deze SMD en de maximale grootte die ik beschikbaar had, was dit de enige optie. De oranje draad is de plus draad. Deze wordt aan de basis van de beugel gesoldeerd waar de lamp op staat. Vandaar dat deze niet geïsoleerd is. De blauwe draad, de min dus, wordt naar de decoder gebracht. Door het solderen van deze draad op de Led, kruipt de isolatie door de warmte iets omhoog waardoor er een heel klein stukje kale draad ontstaat. Dit mag absoluut niet in contact komen met de basis waar de plus op is gesoldeerd. Vandaar dit kleine stukje krimpkous. Heb op verschillende manieren geprobeerd een draad op de SMD te solderen, dit lukt prima maar heb steeds een klein stukje blanke draad omdat de isolatie opstroopt door de warmte van de soldeerbout.
 
Kun je de isolatie na het solderen niet een stukje richting led schuiven Sjoerd? Meestal lukt dat wel. Gr. Klaas.
 
Kun je de isolatie na het solderen niet een stukje richting led schuiven Sjoerd? Meestal lukt dat wel. Gr. Klaas.
Hallo Klaas,
De kabels worden nog niet aangesloten op de uiteindelijke plek dus afgeknipt met overlengte. Denk aan minimaal een halve meter . Dit schuif je niet terug, de draad is natuurlijk ook niet erg dik.
 
Gewoon eens proberen op een loos stukje draad Sjoerd. Desnoods een paar keer tussen de vingers door dat het een beetje warm wordt door de wrijving. Is me nog altijd gelukt, maar misschien heb ik andere draad. Gr. Klaas.
 
Misschien een tip zoals ik het met iets grotere draden wel eens doe: pak het draadje - het metaal tussen isolatie en object met een tangetje/pincet vast (met goed oppervlaktecontact) zodat de hitte daardoor opgevangen wordt aan die kant. Als de bout heet genoeg is ben je snel genoeg met solderen zodat de warmte niet bij het kunststof komt. Zeker als je vooraf vertind moet dat wel lukken.

Een lagere temperatuur van de bout werkt niet, dan duurt het langer voordat het soldeer smelt en is het plastic inmiddels al gesmolten. Dus vertinnen vooraf en tipje met hete bout (ik zet 'm dan op 400) en klaar.

Nog een tip: maak de draden warm (radiator, föhn) voor je aan het werk gaat, dan kun je mogelijk wel iets schuiven met het isolatiemateriaal maar vooral kun je de route van de kabels mooi leggen zonder spanningen op de soldeerverbinding. Zeker bij meerdere draadjes bijelkaar kun je zo nette kabelboompjes maken.
 
Hallo Adam,
Vanavond even je link bekeken. Eigenlijk ( voor mij) geen nieuws onder de zon. Ik blijf de calculator gebruiken om zeker te zijn dat de goede weerstand wordt gebruikt bij een bepaalde spanning. Vanaf daar kan ik met hogere weerstanden de lichtopbrengst verminderen. Ik ben nog aan het onderzoeken of er een variabele weerstand in de handel is die ook de waarde van de ingestelde waarde kan vertalen naar een weerstandswaarde zodat ik meteen de juiste weerstand kan monteren.
Misschien iemand op het forum die deze vraag kan beantwoorden. Ben zelf geen electronicus, dus mogelijk is dit wel te koop.
 
vooral bij de rode en groene led is de lichtsterkte nog al eens verschillend, een goede meerslagen instel potmeter geeft dan soms wel een goede lichtsterkte voor de led's.
heb deze methode gebruikt omdat ik met gebruik van de led calculator wel de goede weerstand had maar er toch nog verschil was in lichtsterkte.
wat ook wel helpt, als je clear led's gebruikt om deze rondom mat te schuren zodat ze ook wat opzij schijnen.
groet Piet
 
vooral bij de rode en groene led is de lichtsterkte nog al eens verschillend, een goede meerslagen instel potmeter geeft dan soms wel een goede lichtsterkte voor de led's.
heb deze methode gebruikt omdat ik met gebruik van de led calculator wel de goede weerstand had maar er toch nog verschil was in lichtsterkte.
wat ook wel helpt, als je clear led's gebruikt om deze rondom mat te schuren zodat ze ook wat opzij schijnen.
groet Piet

Bedankt voor je reactie Piet. Ik vaar zelden in het donker dus dat een rode en groene Led niet exact dezelfde lichtsterkte hebben is voor mij niet direct super belangrijk. Het gaat mij om het bepalen van de lichtsterkte als ik met inbouwen bezig ben. Het zou gemakkelijk zijn als ik een apparaat zou hebben waarmee ik de juiste weerstandswaarde af kan lezen. Nu doe ik dat nog proefondervindelijk. Kost veel (hobby) tijd.;) Het mat schuren van een clear Led is mij bekend.
 
met een goede multimeter kun je toch wel de waarde van de ingestelde potmeter meten.
zo heb ik het steeds gedaan.
groet Piet
 
met een goede multimeter kun je toch wel de waarde van de ingestelde potmeter meten.
zo heb ik het steeds gedaan.

Vroeger in de vorige eeuw had je decade banken, schakelbanken, die je met schakelstappen in weerstand kon instellen.
De huidige decade banken zijn zo duur, dat deze voor een modelbouwer niet te betalen zijn.
Daarom gebruik Ik ook jouw oplossing.
Of de meting correct is, is relatief, de standaard weerstandsreeks is E 12 heeft een tolerantie 5%.
Vaak kunnen modelbouwers, die op 0,01 mm nauwkeurig werken niet tegen de "grootte" toleranties in de electronica.
Daarom mijn advies, kies voor de hogere weerstand in de E12 reeks, om overbelasting van de LED te voorkomen.
Er is nog een weerstandenreeks E24, 1%, maar deze in onnodig kostbaar voor het instellen van de lichtopbrengst van een LED.
 
Wat mij voor ogen stond is dus schijnbaar niet mogelijk. Ik snap het idee van de potmeter en het meten met een universeel meter van de ingestelde waarde. Is wat omslachtiger dan ik wilde, maar is goed te doen natuurlijk. Ik houd het voorlopig maar bij mijn plankje met de twee spijkers. ( Bericht 381) Werkt ook goed hoor. Bedankt voor jullie input.
 
ik dacht aan een printplaatje met wat soldeerplekken aan beide lange zijden waar ik de voeding resp. de led's aan kan sluiten en dan daartussen een rijtje met weerstanden erin kan prikken/solderen. dat staat supernetjes natuurlijk. en voor het vaststellen van de sterkten kun je dan zo'n plaatje maken met alle varianten weerstanden erop, en dan simpelweg led draadje ertegenaan houden en zien wat ie doet.

zoiets:

maar dan niet voor SMD weerstandje maar wat normaal soldeerbaar spul. En als ik me dan toch voorstel hoe zo'n PCB eruit zou kunnen zien dan meteen graag nummertje per pin en flink breed zodat je zelf afknipt hoeveel led - weerstandjes je op rij wilt hebben.
Meteen een zekering erbij voor de voeding van het geheel?
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2.png
    Schermafbeelding 2.png
    196 KB · Weergaven: 208
ik dacht aan een printplaatje met wat soldeerplekken aan beide lange zijden waar ik de voeding resp. de led's aan kan sluiten en dan daartussen een rijtje met weerstanden erin kan prikken/solderen. dat staat supernetjes natuurlijk. en voor het vaststellen van de sterkten kun je dan zo'n plaatje maken met alle varianten weerstanden erop, en dan simpelweg led draadje ertegenaan houden en zien wat ie doet.

zoiets:

maar dan niet voor SMD weerstandje maar wat normaal soldeerbaar spul. En als ik me dan toch voorstel hoe zo'n PCB eruit zou kunnen zien dan meteen graag nummertje per pin en flink breed zodat je zelf afknipt hoeveel led - weerstandjes je op rij wilt hebben.
Meteen een zekering erbij voor de voeding van het geheel?

Hallo Frank,
Bedankt voor je afbeelding. Dat ziet er professioneel uit. Het principe blijft natuurlijk gelijk aan mijn "plankje met 2 spijkers" ;)
 
Back
Top