Macrabbit
Vriend van modelbouwforum.nl
mijn gedachte is dat je een potmetertje tussen voeding en led zet, met een laagste en hoogste weerstand die ongeveer passen bij de leds. Dat je dan door aan die potmeter te draaien de juiste lichtsterkte kunt vinden. Vervolgens meet je de weerstand van de potmeter en weet je wat voor vaste weerstand je er tussen kunt zetten.
Is maar een gedachte hoor, ga vandaag wat met leds aan de slag en zal kijken of dit eigenlijk wel kan. (medeforummers weten dit natuurlijk allemaal al beter dan ik maar ik leer graag door te doen)
Hey Frank, snap nu wat je bedoeld. Ik doe het anders. Ik kijk eerst op de weerstandcalculator wat deze zegt over de weerstand waarde, Vervolgens soldeer ik 2 draden aan de Led of de SMD. Eén draad rechtstreeks naar de regelbare voeding die ik heb staan en de andere draad naar een plankje waar ik 2 spijkers in heb geslagen. De tweede draad strip ik voor een gedeelte en wind die vervolgens om één van de spijkers. de tweede spijker wordt verbonden met de andere poort van de regelbare voeding. De voeding zet ik op 13 V. Vervolgens pak ik een door de calculator voorgestelde waarde en houdt die met de uiteinden tegen de twee spijkers. De Led zal gaan branden. Vervolgens experimenteer ik met weerstanden van oplopende waardes. Op die manier kan ik heel snel zien wat de Led doet, zonder iedere keer een weerstand er tussen te solderen. Simpel, maar werkt uitstekend.