Bouwverslag UNION BOXER Scratch Build

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 12 dec 2017.

  1. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Hoi Sjoerd, gebruik momenteel kopertape waar ik de smd leds op soldeer. Had ik nog liggen van een poppenhuis project van m’n vrouw. Even googelen op cir-kit. IMG_0257.JPG
     
  2. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Slim idee met die plakbanen. Afhankelijk van hoe dik/breed het moet zijn is er keus. Link naar Ali z'n afdeling geleidende tape.
     
  3. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Das wel tof spul. Ik heb gelijk even gegoogled, en ga maar even wat rolletjes bestellen. Dank voor de tip!
     
  4. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Cor,
    Bedankt voor je bijdrage. Dit product was me al bekend en is zeker bruikbaar zoals je het op de foto laat zien. Voor mij is het niet echt bruikbaar. Waarom niet? Wel meestal verwerk ik mijn LEDs of SMD's ín armaturen zoals TL, werklampen, zoeklichten en verdere verlichting. Meestal dus met 1 LED per unit. Alleen in de TL's gebruik ik 2 of 3 LED's. Daar is het kopertape echter niet bruikbaar.
     
  5. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Is alweer even geleden. Reden, andere modelbouw gerelateerde werkzaamheden. Maar toch weer een paar stapjes gezet. Een klusje waar ik al een tijdje tegen aan zat te hikken, maar tch moet gebeuren voordat ik de romp kan spuiten. Het frame waar de grote platte fender voorop in komt te zitten. Heb heel lang gtwijfeld hoe ik het zou doen. Met plastic profiel.... had gekund maar niet zo sterk en stevig en moeilijk vast te maken op het epoxy of op de printplaat van het dek/boeg. Uiteindelijk toch gekozen voor messing. Omdat de verschansing voorop ook messing is op een dek van printplaat kon ik dit mooi solderen, zie foto.

    P1000562.JPG

    Op de foto is de lijst al gesoldeerd en helemaal bijgewerkt en schoon gemaakt. Dit is dus de bovenste bevestigingsrand van de Fender. De onderrand wilde ik eerst helemaal niet plaatsen omdat je hier weinig van ziet, althans als ze in het water ligt. Maar ja, ze staat ook wel eens op de tafel en dan mis je het toch. Maar hoe maak ik een messing rand op een gladde epoxy romp. Uiteindelijk besloten om een gleuf in de kop te snijden, zoals ik het ook heb gedaan met de kimkielen. En dan komt het er aan de buitenkant zo uit te zien.

    P1000564.JPG

    En dit is dan de binnenkant. Is even slikken als de slijpschijf er in gaat maar uiteindelijk wel gelukt. De binnenkant ziet er dus zo uit. Alles vastgelijmd met epoxy. Dit kan straks wel een stootje hebben.

    P1000565.JPG

    En vanaf de onderkant bekeken.
    P1000566.JPG

    Wat ook nog op de todo lijst stond, was een werklamp aan Stuurboordzijde ter plekke waar de MOB boot wordt uitgezet. Deze gemaakt uit Styreen met een SMD Led er in.
    P1000563.JPG

    Vervolgens nog een dag bezig geweest met het gereed maken van de romp voor het spuiten. Niet mijn favoriete bezigheid overigens, maar voor een netjes resultaat moet het toch gebeuren. Ook de plaats voor de Zinkanodes bepaald en de grondplaat hiervoor op de romp gelijmd met epoxy.

    P1000567.JPG

    Zo zitten er 22 op. Deze grondplaten worden meegespoten. Na het spuiten schraap ik de lak weer van de grondplaat af en lijm vervolgens de anodes ( ook van Styreen) hier weer op.
    Dit was het voor nu. Hoop de volgende keer iets meer kleur te kunnen laten zien. Tot dan.
     
    aac, sjouke en Dunsz vinden dit leuk.
  6. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.201
    Locatie:
    Giessenburg
    Ziet er goed uit. Succes met spuiten.
     
  7. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je wel Jan. Een beetje steun is wel lekker. Is toch altijd een heel gedoe.
     
    Herm en Jan Walpot vinden dit leuk.
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ik ken het gevoel voor je gaat spuiten, stel het zelf alweer enkele weken uit :)
    Maar ga er straks toch ook aan moeten beginnen wil ik nog verder kunnen.
    Succes Sjoerd, als het klaar is denk je weer van waarom heb ik me hierover weer zorgen gemaakt.
     
  9. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt weer Marc. Op zich kijk ik niet zo op tegen het spuiten zelf. Het is meer het idee van,- als ik gespoten heb , kan ik niks meer toevoegen/veranderen, ben ik niks vergeten?- Ben na al die jaren wat dat betreft nog steeds onzeker. Gelukkig gaat ze eerst nog een keer in de primer. Mocht er dan nog iets aan mankeren kan dit worden opgelost. We gaan het zien.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  10. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Hoi Sjoerd,
    gebruik momenteel kopertape waar ik de smd leds op soldeer.
    Had ik nog liggen van een poppenhuis project van m’n vrouw.


    Hey...
    Tiffanie-glaskunsttape soldeerbaar.
    Ook in Nederland vol op te koop.

    Veel modelbouwplezier
    Willum
     
  11. Herm

    Herm

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Stellendam
  12. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank voor je reactie Willum, maar zoals eerder gezegd, ik ken het product maar zie voor mij nog geen toepassing. Zie reactie 404.;)
     
  13. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je wel Herm.
     
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Buiten al je werkzaamheden in kunststof, waarvoor mijn complimenten, vind ik het prachtig, dat je heb durven kiezen voor een boeiing in messing.
    Mooi is ook de mogelijkheid om deze op het dek van printplaat lekdicht te solderen.
    Een boeiing, of boeisel, is meestal knie hoog, een verschansing is veel hoger, borst- of schouder hoogte.
     
  15. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Sjiek-de-friemel Sjoerd :wave Vraagje............. ga je met een spuitbus aan de gang of ga je Air brushen ?
     
  16. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt voor je reactie Stoompomp. Het gebruik van messing en printplaat is geboren uit het feit dat de verschansing op het werkdek niet meegenomen kon worden in de mal. ( Althans zoals ik die heb gemaakt) Een verschansing er op van Styreen zag ik niet zitten, niet sterk genoeg. Dit is me goed bevallen, zeker voor herhaling vatbaar. Ik val met mijn terminologie natuurlijk wel door de mand. Heb zelf geen nautische achtergrond, wordt daarom wel vaker gecorrigeerd:(. :)
     
  17. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt Hans. Spuitbus kan ik niet mee overweg. Of niet genoeg geoefend natuurlijk. Vind het heel moeilijk om de verf goed te doseren. Ook heb ik het idee dat ik heel veel verf verspuit, en dus naast het werkstuk verdwijnt in de afzuiger. Ik ben al jaren verknocht aan mijn Airbrush spuit. Ik wil zeker niet zeggen dat ik een perfecte of zelfs maar een goeie, spuiter ben, maar het gaat me beter af dan een spuitbus of kwast. Zeg er wel bij dat ik niet waterverf, maar Alkyd verf gebruik. Omdat ik veel messing gebruik kun je met Alkyd verf een betere primer verkrijgen dan in Acryl. Wel wat meer werk met schoonmaken enzo, maar in mijn ogen althans, met Alkyd verf een beter resultaat.
     
  18. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Eindelijk weer even de tijd en gelegenheid om wat bouwactiviteiten te laten zien. Zoals gepland zit de primer op de romp alsmede de (eerste laag) rode kleur voor het onderwaterschip. Eerst maar wat plaatjes.
    Is al een heel ander gezicht dan het gevlekte grijs.

    P1000568.JPG

    Toch nog weer plekjes gevonden na de primer die niet helemaal goed waren. Uiteraard het nodige gedaan om verder te kunnen.
    P1000569.JPG

    Tussendoor ook nog even deze lampjes anders aangesloten. In eerste instantie de plus kant van de LED aan enerzijds de railng en anderzijds aan de printplaat van het dek gesoldeerd. De min kant van de LED wordt naar de decoder gebracht en aangesloten. Echter bedacht ik me dat het niet slim is om de plus zo aan te sluiten. Het betekent namelijk ook dat het hele schip aan de buitenkant PLUS is. Dit zou zelfs kortsluiting op kunnen leveren met alle gevolgen van dien. Dus de PLUS kant van de LED middels een kabeltje ook apart aangesloten en naar een verzamelpunt IN de boot gebracht. Even werk, maar voor mijn gevoel veel beter.

    P1000570.JPG

    De eerste laag rood zit er op. Onderkant nog even een keertje schuren en dan in de tweede laag.
    P1000571.JPG

    En met een kleurtje erop toch nog een paar oneffenheidjes. Maar weer even behandelen voordat de tweede laag er op gaat.
    P1000572.JPG

    Voordat de romp verder kan worden afgespoten, wil ik het dek vastzetten op de romp. Echter voordat het dek er definitief opkomt wilde ik eerst zover mogelijk de bedrading ed in de romp aanbrengen. Ook moest ik bedenken waar de diverse componenten geplaatst moesten worden. Het idee was in ieder geval om de zekeringen, ontvanger, decoder , Ubec en de elektrische verbinding tussen onder en bovenbouw goed toegankelijk te maken. Ik heb hiervoor een bakje gemaakt die mooi past in de opening waar ook de accu's door kunnen. Deze staan uiteraard zo laag mogelijk in het schip.
    P1000575.JPG


    Hier is te zien waar de accu's staan. Ietwat onduidelijk maar aan BB zijde van de accu's staat een Finder Relais. Middels een Reed contact wordt het relais geschakeld. Beide accu's worden gelijktijdig maar apart geschakeld. De accu's blijven gescheiden. Ook de Min kabels zijn niet aan elkaar verbonden. Het voordeel van dit type relais is, als het relais niet is ingeschakeld, er voor iedere accu nog een aansluiting over is, die dan verbonden is met de accu. Deze aansluitingen gebruik ik voor de laadpluggen. Zodra het relais inschakelt is de boot vaarklaar en is de laadplug kant weer spanningsloos. Is op de foto nog een beetje rommelig maar dat wordt steeds beter.
    P1000576.JPG

    Hier wordt het idee achter het elektrische bakkie wat duidelijker. In de opening zijn de steunen te zien waarop het bakkie rust als deze vlak ligt.
    P1000577.JPG

    Voor de zekeringen met LED controle lampjes deze print gefröbeld. Gelukkig is dit de onderkant;)
    P1000578.JPG

    En het printplaatje zover gereed. Twee rode plus kabels naar de print alsmede twee zwarte. Alles gescheiden dus. De zekeringhouders zijn onderweg, deze worden in een later stadium op de printplaat gesoldeerd. De groene blok LEDjes branden als de zekering heel is. Mocht deze stuk gaan, gaat ook het LEDje uit. De linker rij met connectoren is de PLUS zijde, de andere zijn voor het MIN gedeelte.
    P1000579.JPG

    Aangezien er maar 10 foto's per update toegestaan zijn, zal het verder gaan in een tweede update:)
     
    Dunsz, Herm, Jan Walpot en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    En weer verder waar we gestopt zijn.
    Ook onder het achterdek was natuurlijk nog het een en ander te doen. Een collega ( Bedankt Jan) heeft voor mij een ompoolmodule gemaakt welke nodig is voor de Towingpins en Karmforks. Hiervoor ook een frame gemaakt waar deze op kan staan. De Vaartregelaars aangesloten op de accus.

    P1000580.JPG

    De PLUS polen van de Accu's aangesloten op het relais en van het relais naar het "bakkie". De MIN kabels rechtstreeks naar het "bakkie". Vanaf de Accu zijn de kabels middels een connector aangesloten.
    P1000581.JPG

    Hier vanaf de bovenkant gezien, de ingaande kabels van af de Accu's en de uitgaande kabels naar de ESC van de motoren.
    P1000582.JPG

    Omdat de bovenbouw uiteraard afneembaar is moest er ook een verbinding komen tussen boven en onderbouw. Heb hiervoor ook weer twee kleine printjes gemaakt. Op het omhoog stekende printje zijn de draadjes aangesloten van de verlichting en de werklampen op het lierendek. De weerstanden die nodig zijn voor de Ledlampen zijn geïntegreerd in de MIN draden van de lampen. Dit verticale printje is middels een afneembaar kabeltje verbonden met het horizontale printplaatje. Hierop worden de draden van de bovenbouw middels een stekker gestoken. Ik heb voor de MIN draden van alle verlichting gekleurde draden gebruikt. Bij mij is Rood de Plus, Geel de Buitenverlichting, Blauw zijn alle werklampen, Groen is Navigatieverlichting, Wit is Zoeklampen en Oranje is voor de Sleepverlichting. Tevens zijn op dit printje 4 posities met Plus en Min.
    P1000583.JPG

    En de verdere Lay out van de te plaatsen onderdelen.
    P1000584.JPG

    En hier weer een stapje verder. Goed is het verbindings kabeltje te zien tussen het verticale en horizontale printje. Deze is uiteraard nodig omdat anders het "bakkie"niet kan kantelen. Inmiddels ligt de UBEC op zijn plaats en zijn de meeste kabels naar de decoder en naar de ontvanger getrokken.
    P1000585.JPG

    En als dan het "bakkie" is opgeklapt, zien we weer de binnenkant. Draden zijn lang genoeg. Kan het nog niet helemaal afronden omdat de ESC van de boegschroef nog in bestelling is. Ook de ESC's van de voor en achterlier moeten nog binnenkomen, zo ook de Decoder en de Ontvanger. Ik moet ook nog een plekje zoeken om het Reed contact , voor het schakelen van het relais, te plaatsen. Dit kan echter ook als het dek is gemonteerd op de romp.
    P1000586.JPG

    Dit was het voor nu. Alles nog een keer goed doorlopen en bedenken wat persé nog moet gebeuren voordat het dek wordt gemonteerd. Ik bedenk me nu dat de onderkant van het overstekende deel boven de achterlier eerst in de primer en aflak moet, voordat het dek wordt gemonteerd. Anders is dit niet meer te doen. Zo zullen nog wel een paar dingetjes boven komen drijven. :).
    Tot de volgende keer.
     
    Dunsz, Tazz 19, Superkeyer en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb slechte ervaringen met Reed contacten. Indien deze lange tijd magnetisch bekrachtigd zijn geweest, hebben deze last van "remanent" magnetische, de contacten blijven plakken,
    Een gewone microschakelaar is veel betrouwbaarder.
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2019

Deel Deze Pagina