Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Bedankt voor het meedenken Solex, maar de decal in jou link is veel te groot. Daarnaast moet de decal er zo uit zien als op de volgende foto.
Je bent uiteindelijk voor de 21 gegaan, ik denk dat de 52 meer aanleunt bij de 36 die het origineel is, maar het oogt niet verkeerd, als ik al dit fantastische werk zie kan ik me moeilijk inhouden om er ook aan te beginnen, dat heb je met een kraan obsessie he, mocht je hem willen automatiseren, ik probeer deze maand de mijne definitief af te ronden dan kan kijken of je het iets vind... Allezinds dit is een enorm mooi bouwverslag vind ik, heel uitgebreid met alle details en werkwijze schitterend toegelicht, maar ik was al lang fan he!!!
Ps, bedankt voor het zipje, ik was verwonderd door alle detailles, en begrijp nu waarom dat zo'n prachtschip wordt!
Dank je Sjouke. Heb de lichtopbrengst behoorlijk geknepen. Als ik de volle power wat ze mogen hebben er op zet, is het echt geen gezicht.Super gedaan zeg.
Wat een licht trouwens.
Mooi geworden dat deklicht Sjoerd! Heb jij geen last dat bij het lijmen van plastic met CA-lijm dat het "glas" mat slaat? Heb ik nogal eens. Op veel modellen zie je dat er uitbundig met lichtbronnen wordt om gegaan. Althans met de hoeveelheid licht die er uitkomt. Heeft voor mij een onwerkelijke uitstraling. Nu weet ik uit ervaring dat het op foto's het veel erger lijkt dan in het echt. Bij ledjes werk ik meestal met 2k2 weerstanden en kan daarbij 2 leds in serie zetten. Van 7,4 tot 12 volt komt er dan voldoende licht uit. Nu heb ik eigenlijk alleen maar "vintage" modellen en toen zag je aan boord nog niet zoveel licht. Nu gebruiken ze op echte schepen zoveel "feestverlichting" dat de navigatieverlichting daarbij in het niets verdwijnt. Buiten dat het hinderlijk is, ook gevaarlijk naar mijn mening. Zou het een optie zijn dat je er per groep verlichting er een voltage regelaar achter zet? Dan kun je naar behoefte de hoeveelheid licht temperen. Lijkt me gemakkelijker dan een serie weerstanden te vervangen. En die regelaars kosten je de kop ook niet, maar je moet er wel plek voor kunnen vinden. Gr. Klaas.
Mooi gemaakt, fel is ok voor als het schip een stukje uit de kant ligt maar helemaal niet op de tafel als demo.
Dank voor de info en reminder, ik moet dat nog uitzoeken met dat plus of min aan de algemene massa. Staat in een algemene thread over leds elders op dit forum meen ik.
Ik ben van plan om alle leds (op een paar kleine groepjes na) individueel te bekabelen en aan te sturen door een arduino. Ook dekverlichting (andere vorm, rond ipv jouw modernere vierkante schijnwerpers) waarbij de af-en-toe-haperende er ook in moet komen, mooi detail vond ik dat in andermans bouwverslag gevonden (de maritha?)
Ik doe eigenlijk precies wat jij ook doet. Ik experimenteer ook met diverse soorten weerstanden, uiteraard op de werkbank. Ik heb wel altijs alle weerstanden op een vaste plek in de romp. Kan er dus altijd bij. En omdat ik voor ieder soort verlichting een eigen kleur gebruik, hoef ik ook niet naar de betreffende draad van een lamp te zoeken. En ja, het is best leuk werk om te doen.Was niet bedoeld om tijdens bedrijf te veranderen Sjoerd, maar indien te fel op een prettig niveau in te stellen. Ook ik probeer proefondervindelijk vast te stellen wat een zo natuurlijk mogelijke lichtopbrengst geeft. Op zich nog leuk en leerzaam ook. Wel een geklooi altijd om de bedrading onopvallend weg te werken. Succes verder! Gr. Klaas.
Voor een "raam " is dat zeker hinderlijk. Daar hebben ze cockpit lijm voor.
Wellicht handig: met een potmeter kun je welicht makkelijk de gewenste weerstand vinden en die (na meten) daarna in vaste vorm inbouwen. Bij sommige kleuren komt dezelfde weerstand anders over.