Vervolg bouwverslag.
Zo, de feestdagen (en 2021) zitten er weer op, helaas waren deze dagen, net als vorig jaar, toch nog een beetje anders dan we misschien graag gewild hadden.
Hier in huis houden we ons nog altijd netjes aan alle coronamaatregelingen, maar ik moet toegeven dat ik nu zachtjes aan, en nog wat meer dan eerder

, begin uit te kijken aar het einde van de pandemie en we eindelijk weer gewoon (zonder vooraf koppen te hoeven tellen

) met familie en vrienden af kunnen spreken

.
De aanhouder wint - gelukkig hebben en kennen modelbouwers het begrip geduld - maar toch .......... Hopelijk keert 2022 nu toch snel het (corona)tij en kunnen we eindelijk weer terug naar een acceptabel of leefbaar normaal

.
Bij deze; Voor alle modelbouwvrienden, volgers en ........... Wens ik ieder nog een gezond en voorspoedig 2022 met uiteraard veel modelbouwplezier toe

.
En nu verder met het verslag

;
De boegspriet:
Aan de boegspriet was ik een paar maanden geleden al eens begonnen, maar paste toen nog niet zo in de (hopelijk) logische volgorde van dit verslag.
De Irene is, zoals eerder als eens beschreven, in twee varianten van tuigage te bouwen, waarbij ik er voor gekozen heb om de optionele variant te bouwen met
2 gaffelzeilen,
geen "Bumkin"" (papegaaistok), maar daarmee
wel een langere boegspriet.
Heel even heb ik er over gedacht om de boegspriet van hetzelfde
(grenen) hout als de masten, gieken en gaffels te maken, maar heb ik, omdat ik het gewoon mooier en stoerder vond, er voor gekozen om deze van hardhout te maken.
(hopelijk ga ik me straks, net als eerder bij het stuurwiel niet ook nog eens aan dat grenenhout storen, want dan ...........
............
).
Samen met wat andere spullen had ik al eens bij de bouwmarkt een hardhouten schaaflat (9 x 28) mee genomen.
Op zich voor dit onderdeel eigenlijk gewoon te dun en te breed, maar heb ik het met een simpele ingreep toch weer wel gewoon bruikbaar weten te maken

en als ik het hier niet geschreven had, zou naar ik vermoed, ook niemand het ooit weten of gezien hebben.
Ik heb de benodigde lengte afgezaagd, daarna het gezaagde stukje nog een keer in de lengte gedeeld en vervolgens weer stevig op elkaar gelijmd.
Misschien allemaal een beetje omslachtig

, maar ik hoefde niet nog eens naar de winkel en had ondertussen wel een mooi stukje (ruw) hout wat ik verder tot de gewenste boegspriet kon bewerken

.
Het tafelwerkbankje,
(en dan niet tussen de (blauwe) klemmen, maar tussen de tafelbladen zelf,) bood een prima hulp om de beide helften stevig aangedrukt op elkaar te verlijmen.
Daarna met een schaaf en de schuurmachine het ruwe werk modelleren.
Omdat je (ik) het toch allemaal liefst zo zuiver en haaks mogelijk wilt hebben, is de fijn afwerking met het freesmachientje gedaan.
Het is een werkje en je moet zoals te zien is, je werkstuk ook een paar keer verzetten / opnieuw inspannen, maar het eindresultaat is er daarna dan ook naar

.
De voorzijde van de boegspriet.
Een paar mooie schuine kantjes aan de langszijde aanbrengen en zo komt er ook hier al weer wat van de gewenste vorm in

.
Boren van het asgat voor de montage tussen de dek-steunen (samson posts).
Nu de boegspriet zo ver is, moet er ook ruimte in de romp gemaakt worden en zal er toch helaas (volgens bouwbestek) een stukje uit de romp gezaagd moeten worden

.
Ik kan niet ontkennen dat ik tegen dat zagen in de romp wel een beetje opgezien heb

, maar het is gegaan zoals het moest en eenmaal klaar is resultaat toch weer bevredigend

.
Nu ik kan zien en weet hoever de boegspriet (deels) in de romp valt, kan ik ook de dek-steunen op de goede hoogte inkorten en verder afwerken.
Eerder in dit verslag was al eens te zien dat deze steunen onderdeks op een soort van eigen (mini)spant gesteund worden.
Het asgat voor de boegspriet bied in dit stadium ook een mooi draai- of scharnierpunt voor het maken van de kopse afronding van het geheel.
Niet kijkende naar het gegalvaniseerde schroefje, want dat zit er maar even voor tijdelijk in, is dit voor nu de voorlopige tussenstand.
Later als ook de potdeksels (zelfde hout als de boegspriet) aangebracht worden, krijgt het geheel wat meer body, stoerder en een karaktervoller uiterlijk.
(dat laatste weet ik omdat ik tussendoor al eens even met wat lijmklemmetjes de nu nog ruwe potdeksels erbij gehouden en vooruit gekeken heb
).
Inmiddels ben ik zover dat ik geen reden of excuses meer kan verzinnen om het nog langer uit te stellen en het tijd wordt om het dek definitief in romp te verlijmen.
Omdat er (bijvoorbeeld door de zeilvoering) ook nog wel eens wat extra krachten op het dek van een zeilboot zelf komen, heb ik op een aantal plaatsen nog wat extra steun blokjes tegen de rompwand gelijmd
(dit is een extraatje die niet in de bouwbeschrijvingen staat en ook niet van mezelf is, maar wel door vele andere bouwers van dit scheepje toegepast wordt).
Aanvankelijk dacht ik ik met het volgen van een potloodlijntje, alles op de goede hoogte te hebben zitten, maar toen ik met een make up spiegeltje van mijn vrouw, een en ander via de openstaande luiken nog eens controleerde, zag ik dat daar nog wel wat punten voor verbeteringen waren

.
Ook eigenlijk wel logisch, want een blokje tegen het schuine gedeelte van de romp steekt wat meer omhoog dan die van het gedeelte op de nagenoeg rechte rompvlakken.
En ja, je wilt het toch graag allemaal goed dragend hebben, dus daar hebben toch ook nog een paar uurtjes van tig keer passen, meten en controleren in gezeten, voor het weer helemaal naar mijn zin was

.
Toen het echt naar mijn zin was, de twee componentenlijm (Bison Kombi Power) aangemaakt, de boel razendsnel van lijm voorzien en het dek voor ééns en altijd op zijn plek gelegd.
Vanwege de zichzelf nogal tegenwerkende bolling en de zeeg van het dek, is bij dit werkje een paar extra gewichten en lijmklemmen wel een zeer accuraat handig hulpmiddeltje.
Eenmaal goed door en door uitgehard (ik geloof dat ik er iets van ruim 2 dagen voor had staan), konden de gewichten en klemmen er af en kon ik me richten op de verdere afwerking van de naad tussen dek en romp.
Aanvankelijk was het mijn bedoeling om de naden met een papje van epoxy en vulmiddel op te vullen, maar omdat het buiten te koud en ik binnen geen zin had om de ramen voor een goede en noodzakelijke ventilatie open te zetten, besloten het dan maar met de eerder genoemde Bison lijm te doen.
Behalve een makkelijkere verwerking, was het voordeel (een soort geluk bij een ongeluk) ook, dat deze lijm dicht bij de kleur van het dek komt en zo ook al gelijk veel minder opvalt

.
Uiteindelijk viel het mee en was het ook weer niet zo heel veel om op te vullen.
In bovenstaande staat, is er op het dek ruimte voor een aardige - niet weg kunnende - plons water

, dus daar moet ook nog wat aan gedaan worden

.
Ik heb lange tijd getwijfeld of ik de dek-afwatering / loosgaten vóór of ná de definitieve montage van het dek moest doen.
Immers, ik had ze al in het begin, vóór het samenstellen van de romp en aan de hand van de tekeningen afgetekend en ze toen maken zou gewoon de gemakkelijkste manier van uitvoering geweest zijn.
Echter wilde ik toch zeker weten dat ze precies op de goede hoogte van het dek zouden komen en eerlijk is eerlijk, ook bij mij verschuift er wel eens iets

, waardoor het later misschien toch net niet helemaal meer zou kloppen

.
Soms is dat maar een kwestie van een enkele mm. en zal je net zien dat dat op een plek als hier en goed in het zicht zou kunnen gebeuren of overkomen.
Uiteindelijk, maar dat weet je pas achteraf, blijkt alles van de eerste aftekening toch nog precies te kloppen

.
Met het gebruik van een oud ponsplaatje om het dek tussentijds niet te beschadigen, voorzichtig van binnenuit een paar oriëntatiegaatjes geboord en wat materiaal weg gefreesd.
Daarna de rest weer van buitenaf en met gebruik van wat sleutelvijltjes precies op de gewenste maten verder afgewerkt.
Ook hier nog steeds een ponsplaatje op het dek om deze niet in een onbedacht moment per ongeluk alsnog te beschadigen.
Met behulp van de
(destijds over getrokken) tekeningmallen alles nogmaals gecontroleerd en de gaten voor bevestiging van verstagingen e.d. geboord.
Nu dat ook gebeurd is, kan ik binnenkort met het op maat maken en aanbrengen van de potdeksels beginnen.
Eerder had ik al eens aangegeven niet helemaal meer tevreden te zijn over het uiterlijk van mijn toen gemaakte stuurwiel

.
Eerst, toen ik het maakte, vond ik het wel leuk omdat dit uit dezelfde plaat hout als de romp, het dek en de opbouw was gemaakt, maar gaandeweg, toen er door het schilderen meer kleur op de boot kwam, ging het (te) blanke roertje me toch wel wat meer tegenstaan.
Gewoon met een donkerdere kleur overschilderen was voor mij eigenlijk geen optie, dus dan misschien toch maar opnieuw maken

.
Van de aan het begin van deze post genoemde hardhouten schaaflat (9 x 28), die ik ook voor het maken van de boegspriet gebruikte, had ik gelukkig nog meer dan voldoende over en met een stukje daarvan (zie bovenstaande foto) ben ik dus opnieuw aan de gang gegaan.
Onderstaande foto's zeggen denk ik wederom meer dan

.
De kern en as van het stuurwiel word gemaakt van het zojuist vrijgekomen middenstukje en word hier tot de goede diameter afgedraaid.
Meestal probeer ik de dingen ook wel zoveel mogelijk te maken van de spullen die ik door de tijd verzameld en in huis heb liggen.
Bij het vorige stuurwiel was dat - nodig voor het maken van de spaken - 2.5 mm messing buis, waar ik vervolgens ook nog messing spijkerkopjes moest solderen om deze op de kopse kant weer dicht te krijgen.
Nu was, afgezien van dat ik het ook wel wat minder mooi vond, die 2,5 buis op en kon ik ook verder niets bruikbaars meer in mijn voorraadje van materialen vinden.
In het verleden heb ik naar tevredenheid over de kwaliteit en vooral ook de gunstige prijzen al eens vaker messing in China besteld.
Kijkende, zoekende en vergelijken met prijzen die ik daar eerder betaald heb, zie ik wel dat ook dáár de prijzen nu wel aan het stijgen zijn, maar e.e.a. zal zeker met de door hun nu ook toegepaste btw verrekeningen te maken hebben.
Hoe dan ook, ik had voor meerdere dingen nog het een en ander nodig en dus maar weer eens daar mijn bestelling geplaatst.
Bovenstaande bestelling met 3 verschillende maten messing staf arriveerde vorige week en voor nog steeds een fractie van wat ik hier in NL of Dld. kwijt geweest zou zijn

.
Nu kan ik eindelijk mijn stuurwiel verder afmaken

.
Het eerste stuurwiel met daarnaast de onderdelen voor het vernieuwde stuurwiel.
Nog een laatste afwerk laklaag.
Tijd voor wisseling van de wacht

.
Het nieuwe stuurwiel staat er op en ik moet zeggen dat dit het voor mij toch wel is en zo moet zijn

.
Binnenkort denk ik maar eens beginnen met het maken van de beslagdelen en katrolblokken voor de zeilvoering, of misschien toch eerst de potdeksels(?)

.
Tot zover weer even.
Groet, Bert