Bouwverslag Venture 60 (Scratchbuild)

Weer mooi houtwerk en schuurwerk Arthur!

Foliescharnieren? Zou ik niet zo snel op zo een kist zetten. (Net zo min als siliconenscharnier). Meer iets voor zwevers.
De resonanties van de viertakt gaan van voor tot achter door de kist. De folie werkt zich los. CA scharnier kan ook...
Vroeger werden er wel touwscharnieren kruislings getakeld. (jaren +60). Daarvoor gebruik je dan een sterk garen (ijzergaren). Werden er een serie gaatjes naast elkaar geboord in het basa. Ik heb ze nog staan op een oude tekening van een Kwik-Fly... staat er nog een beschrijving in een van de MAN-plan boekjes.
Modellen werden toen nog in de spanlak en zijde gezet.

Beter is er Kavan scharnieren in te zetten,een vlak kunstof scharnier met een pennetje. Of de Robart Pen scharieren. Een scharnierend staafje. Dan werk je met boorgaatjes. Werkt bij mij zeer prettig.
Je bereidt alles voor in houtbouwfase. Dat alles goed centreert en past en haaks scharniert. Daar moet je wel netjes bij werken. Leg het meestal af langs de scherpe rand van mijn werktafel en wat geodriehoeken en winkelhaakjes erbij. Voorboren doe ik soms eerst even met een heet gestookte draad... goed mikken... boor ik het daarna verder op.
Alles pas? Vervolgens gaat de zaak in de folie. Prik je de scharniergaatjes weer door. Verlijm je met "Hinge Glue" of 30 minuten epoxy... of 5 minuten als je dat aandurft.
Ik zie dat je het stabilo al hebt ingbouwd. In mijn geval zitten de scharnieren er al in voor dat het op de kist is gemonteerd. Als laatste komen dan de gefoliede stuurorganen er aan.

Lijmresten dierect weghalen met aceton. Afplakken met tape voor het verlijmen helpt ook bij netjes werken. Stukje tape, ponsgatentang erbij met passend gaatje, over het scharniertie schuiven... na verlijmen weer weg nemen...

Voordeel penscharnier. Sterk scharnier, kleine opening in de folie beter te sealen met lijm, waardoor er minder kans bestaat tot indringen van vet in het balsa.

Voor je de penscharnieren gaat verlijmen, vet je het scharnierpunt in met dunne olie. Tippen met een dun penseeltje. Snel nog even aceton schoonwissen aan de steeltjes. Insmeren en wat in het boorgaatje peuren... Hopa!
 
Je kan in de hobby winkel platte scharniertjes halen.

...Foliescharnieren? Zou ik niet zo snel op zo een kist zetten.
Ok, jullie brengen mij aan het twijfelen! Ik heb nog van deze:
S1003160.jpg


en van deze:
M010.jpg


Maar jullie zeggen dus eigenlijk dat deze beter zijn:
RO308.jpg


(Net zo min als siliconenscharnier)
Wat zijn dat, Siliconenscharnier?

Beter is er Kavan scharnieren in te zetten of nog beter...Robart Pen scharieren.
Precies, die van dat laatste plaatje dus.

Je bereidt alles voor in houtbouwfase. Dat alles goed centreert en past en scharniert. Is reeds een hele kunst.
Vervolgens gaat de zaak in de folie. Prik je de scharniergaatjes weer door. Verlijm je met "Hinge Glue" of 30 minuten epoxy... of 5 minuten als je dat aandurft.
Lijmresten dierect weghalen met aceton. Afplakken met tape voor het verlijmen helpt ook bij netjes werken. Stukje tape, ponsgatentang erbij met passend gaatje, over het scharniertie schuiven... na verlijmen weer weg nemen...
Voordeel. Sterk scharnier, kleine opening in de folie beter te sealen met lijm, waardoor er minder kans bestaat tot indringen van vet in het balsa.

Voor je de penscharnieren gaat verlijmen, vet je het scharnierpunt in met dunne olie. Tippen met een dun penseeltje. Snel nog even aceton schoonwissen aan de steeltjes. Insmeren en wat in het boorgaatje peuren... Hopa!
Bijna helemaal duidelijk! Als ik die penscharnieren gebruik, hoe kan ik dan het beste de trailing edge van de vleugel en de leading edge van het rolroer schuren? Recht, of rond, of de vleugel hol en het rolroer bol?

Alvast bedankt weer!
 
Nee... niet jullie...ik! :)

Penscharnier is eigenlijk reuze handig door dat inboren. Zijn zelfs centreerhulpjes voor. Zie site Robart... Ik doe het met een printje met paskruizen en dan goed mikken.
Met een hulpstukje van Robart loopt je boor niet weg.

Achterlijst bij dit soort non competitie kisten recht. Stuurorgaan-voorlijst in een V-shape.
Niet te stijl, daar de uitslagen van het roer toch altijd vrij gering zijn. 2,5cm Max?
Doe het een beetje op gevoel. Bij mijn RC-1 Sultan 5 is die V-shape excentrisch. De uitslag naar boven is iets meer naar boven dan naar beneden om haken in de bocht te voorkomen. De V is ongeveer 2/3de tot 3/5de.

Het schuren van zo een V doe ik weer langs m'n stalen bureau.
Daar heb ik een een flinke reep zelfklevend schuurpapier geplakt... van mijn laatste rol...
Mooi recht en mooi zicht met vaste hand.

Als iemand nog weet waar ik zelfklevend schuurpapier kan kopen?
Nieuwe generatie 'hulpjes' bij de bouwmarkt kijken je met ongelovige ogen aan...

Siliconenscharnier. Geen sanitairkit. Bij Lindinger Modellbau in Oostenrijk kan je Elastosil E43 verkrijgen (Wacker Silicones).
Je foliet eerst de zaak in. V-schape of schuin naar de rand, en zet je de zaak met een dunne rups aan elkaar over de hele breedte. Het is ook een manier om bijvoorbeeld een scharnier van een vol GFK Hotliner mee te repareren. Het volstaat.
Normaal gesproken is dat van nylondoek-scheurdoek of aramide doek.

Andere vorm van scharnier is een reep aramide weefsel. Dat zet je in de lamineerepoxy. Laat je uitharden. Verlijm je met epoxy over de hele breedte van de lijst.
Gaat er over die hele breedte een matige mesaanzet langs, breek je het scharnier. De epoxylijm breekt... de vezel echter niet. Die is zo belazerd sterk. Heb je een zeer sterk scharnier dat niet uitbreekt.
Artikeltje in de FMT of MFI een van die Duitse bladen... en op RC-Network... was een mooi bouwdraadje van een pylon-kistje... kon ik even niet vinden...
 
Nee... niet jullie...ik! :)
...sorry...:rolleyes:

Penscharnier is eigenlijk reuze handig door dat inboren. Zijn zelfs centreerhulpjes voor. Zie site Robart... Ik doe het met een printje met paskruizen en dan goed mikken.
Met een hulpstukje van Robart loopt je boor niet weg.
Volgens mij heb ik ergens zo'n setje liggen...

Achterlijst bij dit soort non competitie kisten recht. Stuurorgaan-voorlijst in een V-shape.
Duidelijk!

Niet te stijl, daar de uitslagen van het roer toch altijd vrij gering zijn. 2,5cm Max?
De handleiding geeft aan 1/2' up en 7/16" down op de rolroeren voor de eerste vlucht, daarna vergroten van de uitslagen

Het schuren van zo een V doe ik weer langs m'n stalen bureau.
Daar heb ik een een flinke reep zelfklevend schuurpapier geplakt... van mijn laatste rol...
Mooi recht en mooi zicht met vaste hand.
Ik gebruik schuurlinnen (korrel 100, op rol) wat ook bij solderen wordt gebruikt. Met dubbelzijdig tapijt tape (heel dun) plak ik dit op een plankje, bureau, enz...

Als iemand nog weet waar ik zelfklevend schuurpapier kan kopen?
Nieuwe generatie 'hulpjes' bij de bouwmarkt kijken je met ongelovige ogen aan...
Haha,...de Patatgeneratie...

Siliconenscharnier. Geen sanitairkit. Bij Lindinger Modellbau in Oostenrijk kan je Elastosil E43 verkrijgen (Wacker Silicones).
Je foliet eerst de zaak in. V-schape of schuin naar de rand, en zet je de zaak met een dunne rups aan elkaar over de hele breedte. Het is ook een manier om bijvoorbeeld een scharnier van een vol GFK Hotliner mee te repareren.
Had ik echt nog nooit van gehoord!

grt,
Arthur
 
Tail fairing blocks

Vanavond heb ik mijn longen voorzien van een vers laagje balsa-stof. Ik heb de tail fairing blocks gelijmd ( ik heb geen goede vertaling hiervoor). Deze blokjes komen op de triplex romp en klemmen het verticale stabilisator in.

Tail fairing Bloks gelijmd by flying-rcmodels.com, on Flickr

Vervolgens heb ik deze op maat geschuurd. Het overtolige balsa zit dus nu deels in de stofzuiger en deels in mijn longen...

Tail fairing blocks geschuurd by flying-rcmodels.com, on Flickr

Daarna weer even gepast. Het past.

Passing tail fairing blocks by flying-rcmodels.com
 
Hulpje voor het goed plaatsen van scharniertjes.


De mesjes voor diverse scharniertjes.( Du Bro )


Het hulpstukje om de scharniertjes, rond of plat, mooi in het midden te plaatsen, kost naargelang hobby winkel rond 10 €.
Als je de platte scharniertjes gebruikt met scharnier, kan je het scharnierpunt een beetje in het balsa verzinken, zo heb je ook een mooie sluiting van je roeren, dus geen spleet van 1 à 2 mm.
Het kadertje is voorzien op de hoeken van een pennetje zodat dit alles kan zijdelings verschuiven ( paralellogram ), zo past het steeds mooi op de lijst waar het scharniertje moet komen.

Johan.
 
Laatst bewerkt:
Hier nog even wat voorbeeldjes van scharniertjes, die 'V-shape'...
Je ziet dat de scharnieren iets ingelaten zijn. Dat doe je ook met penscharnieren...
De getoonde uitslag is behoorlijk. Voor RC-1 rondscheuren niet nodig. Een prophanger is het ook niet.
Heb de kist overgenomen. Niet gebouwd. Wel in deelrestauratie. Een vers binnen gekomen gebruikte Friese Saito FA100 op de achtergrond. (Hoef ik m'n nieuwe nog niet aan te boren... wat een luxe...)


full



full



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Scharnieren in hoogteroer

Afgelopen vrijdag op de Clubavond van Modelvliegclub Europoort heb ik de ruwbouw eens meegenomen en weer erg veel goede tips gekregen over de scharnieren, vleugelbevestiging en nog veel meer. Hier kan ik weer lekker mee aan de slag.

Omdat goede raad duur is, ben ik begonnen met het zetten van Kavan scharnieren in het hoogteroer. Omdat ik het stabilo al voorzien had van een schuine kant ivm de geplande foliescharnier moeten de scharnieren boven het midden van het stabilo/hoogteroer komen.

Scharnier in hoogteroer by flying-rcmodels.com

Alle scharnieren moet op exact de zelfde hoogte zitten om een goed lopend scharnier te krijgen.

Scharnier sleuven op 1 hoogte. by flying-rcmodels.com

Nu heb ik zo'n mooi tooltje om het sleufje in het midden van een plank te krijgen, maar dat is nu net wat ik niet wil.

Centrerend dmv tooltje by flying-rcmodels.com

Dit heb ik opgelost door een 4mm plankje boven de plek te leggen waar het scharnier moet komen.

Opvul houtje tbc tooltje by flying-rcmodels.com

Als ik dan het tooltje gebruik is het sleufje keurig boven het midden en altijd even hoog, dus komen alle scharnieren op de zelfde hoogte!

Tooltje gebruikt met opvulhoutje by flying-rcmodels.com

Omdat het gevaar bestaat dat het scharnier uit breekt bij grote belasting, door het ontbreken van voldoende hout aan de bovenkant, heb ik alle scharnieren diagonaal geplaatst.

Sleuf onder een hoek by flying-rcmodels.com

Het resultaat is erg bevredigend, al zeg ik het zelf.

Hoogteroer gescharnierd by flying-rcmodels.com

De kier is iets meer dan een 1 mm.

Scharnier-kier by flying-rcmodels.com

Uiteraard heb ik de scharnieren nog niet gelijmd; dit gebeurd pas na het foliën.
(2905)
 
Laatst bewerkt:
Motorsteun gefixed

Het verkeerd geboorde gaatje in de motorsteun had ik eerder al geplugged en opnieuw geboord. Vandaag heb ik het opnieuw getapt met M4. Voor de zekerheid heb ik er een borgmoer achter gezet. Eerst heb ik met een dremeltje een vlakje weggeslepen zodat de borgmoer een goed vlak heeft om tegen aan te liggen. Daarna het moertje erop en de holtes opgevuld met epoxy.

Motorsteun gefixed by flying-rcmodels.com

Omdat ik nu zeker weet dat het gaat lukken met deze motorsteun heb ik het gaatje geboord voor de gaskabel.

Motor throttle setup by flying-rcmodels.com


Motor throttle setup by flying-rcmodels.com


Throttle cable hole by flying-rcmodels.com
 
Ziet er goed uit. Straks makkelijk poetsen met het semi-folie-scharnier.

Gas aansturing. Zorg voor kunststof verbinding aan de hevel.
Je hebt nu een kabel genomen. Krachten zijn niet al te groot. Draaddikte 1,5 mm staaldraad volstaat al... edoch...

Aansluiting kan met ball-linkje. Messing kogel/kunstoffen fitting. Kunststof? Wegens potentieel kans op knakpulsen door metaal op metaal, signaal verstorend.
Ook 2,4 Ghz is hier gevoelig voor, mindere mate?

Bestaan ook kunststoffen kwiklinks. Ball-links en kunststof kwiklinks verbind je met draadeind M2. Op de staalkabel of rondstaf moet dan een soldeerhulsje met draadeind gesoldeerd worden...

Meeste moderne motoren hebben inmiddels kunststof gashevels... kan de metalen ook omgewisseld worden voor een kunststoffen...?
 
Ha! jij gebruikt ook een fietskabel van de handrem.

Johan.
Tja, veel spannender is het niet. Deze had ik bij de onderdelen besteld die bij de kit horen. Ik heb er volgens mijn nog $1,- voor betaald...

Gas aansturing. Zorg voor kunststof verbinding aan de hevel.
Je hebt nu een kabel genomen. Krachten zijn niet al te groot. Draaddikte 1,5 mm staaldraad volstaat al... edoch...

Aansluiting kan met ball-linkje. Messing kogel/kunstoffen fitting. Kunststof? Wegens potentieel kans op knakpulsen door metaal op metaal, signaal verstorend.
Ook 2,4 Ghz is hier gevoelig voor, mindere mate?
Afgelopen vrijdag op de clubavond heb ik precies de zelfde tip gekregen. Ik had er nog nooit van gehoord. Er komt een ball-link van kunsstof op.

Bestaan ook kunststoffen kwiklinks. Ball-links en kunststof kwiklinks verbind je met draadeind M2. Op de staalkabel of rondstaf moet dan een soldeerhulsje met draadeind gesoldeerd worden...
Deze hulsjes zijn reeds besteld
 
De eerste vleugel

Vandaag is het laatste beetje hout binnen gekomen, dus kan ik eindelijk beginnen met de vleugels.

Als eerste heb ik de vuren hoofdligger op de tekening met spelden vast gelegd. Vervolgens de trailing edge beplanking van 2x40mm vastgelegd en daarna, mbv de ribbetje de achterste langsligger gepositioneerd en met speldjes vastgezet:

Start at right wing by flying-rcmodels.com

Daarna de wortelrib vastgeplakt onder 2 graden, met behulp van een "dihedral gauge". Tevens de tweede rib vastgeplakt.

Root rib at 2° by flying-rcmodels.com

Omdat ik de ribben eerder heb gezaagd, toen ik een beperkte voorraad 2mm balsa had, heb ik de eerste twee ribben van triplex gemaakt. Kan volgens mij geen kwaad. Ik heb regelmatig gelezen dat mensen dit doen om meer sterkte in dit deel van de vleugel te krijgen.
(3051)
 
Laatst bewerkt:
Vleugel

Waar het plaatsen van de ribben bij mijn eerste vliegtuigje 7 avonden werk in zat, heb ik nu de ribbetjes in 2 avonden staan.

Shearwebs and ribs by flying-rcmodels.com

De oplettende luisteraar zal zien dat er nog een ribje ontbreekt. Dit is ivm het inkorten van de vleugel. Het is dan ook niet echt inkorten, het is meer "minder lang maken"
 
Tuur.

Waarom kort je de vleugel in?
Zo verklein je het draagvermogen en ga je vlugger een baksteen achterna bij de landing.

Johan.
 
Tuur.

Waarom kort je de vleugel in?
Zo verklein je het draagvermogen en ga je vlugger een baksteen achterna bij de landing.

Johan.

Goede vraag!

Het inkorten met 1 rib is een bekende modificatie van zowel de Venture 60 en de Four Star 60. Beide kisten staan bekend om hun grote (overtollige) draagvermogen. Door het inkorten blijft er voldoende draagvermogen over en wordt het acrobatisch vermogen groter, met name de roll-rate gaat omhoog. Ik heb hierover nog contact gehad met de ontwerpen van de kist (Bruce Tharpe) en die wist te melden dat, als hij er zelf nog een zou bouwen, hij ook de vleugel inkorten...

Zie ook het begin van dit draadje waar de modificaties besproken worden.
 
Mooi.

Had de vraag maar gesteld omdat ik ooit een toestel wat versterkt had met triplex zijwanden, dit daalde redelijk vlug bij een landing, nadien heb ik de vleugel verlengd met 4 cm en vloog het terug op de manier als voor de versteviging.
Maar dit betrof maar een beginners toestel.
Blijf wel de verdere bouw volgen.
Je kan nooit genoeg leren he!..

PS. Wist je dat je het hout van fruitkistjes kan gebruiken voor je ribben, deze zijn gratis te bekomen, triplex is redelijk duur.

Johan.
 
Back
Top