Grote klep is inlaat... kleine de uitlaat...
Niet anders dan bij een automotor... daar kunnen de inlaatkleppen ze door de grotere hitte iets meer vervuilen met aanslag. Het vlak dat blootgesteld wordt aan de verbranding vooral...
Bij de FS 26 en 40 zijn ze gelijk van grootte... Ter illustratie... een ander OS koppie...
Uitlaatgassen worden onder druk van de zuiger, timing reactiesnelheid van het gas (trek) er uit gewerkt... aanzuiging is door het ontstane vacuum... van de ingezette neerwaardse slag van de zuiger...
Vandaar een grotere klep om een betere vulling van de verbrandingskamer te krijgen.
Inlaat van onderen... de uitlaat ter linkerzijde...
Yep.. het moet echt een stuk warmer... +170
Niets forceren! Alles met beleid!
Nieuwe zuigerveer? Gewaarschuwd mens... maar met een nieuwe heb zeker weer goede compressie.
Als je de veer inbouwd, deze rijkelijk in de motorolie monteren, zo ook bij inbouw van de zuiger weer terug in de motor. De cilinder is van onder gecamfert, zou de zuigerveer zich mits goed geolied, zich goed richten.
Beetje draaien van de cilinder (schoefbeweging) helpt. Dus... Cilinder rijkelijk voorzien van olie.
De cilinder overigens goed ingevet bewaren. Tengelvet kan de coating aantasten. Voorzichtig mee zijn kan stuk.
Als je weer gaat inbouwen... heb ik wel weer tips voor je... hoe je kleptiming weer op orde te krijgen... etc... verder is er het een en ander op YouTube te vinden...
Zeer verhelderend...
Nog even... de nokken-as ligt dwars op de kruk-as.
Een lager in een deksel. De ander diep in het huis. Dat is de lastigste. Kan het helpen als je aan een oud dun schroevendraaiertje een haakje buigt... om hem er wat makkelijker ui te wippen.
Andere truck is nog de hele motor te dompelen in pure koelvloeistof, op te stoken buiten in een oud pannetje.
Het lost alle residuen op die aan het aluminium zijn gebakken/gekoekt.
Opstoken betekend eigenlijk frituren. Koelvloeistof kan een behoorlijk hoge temperatuur aan. Staat het te kwalmen, dan zit je ook al snel rond de 170 tot 180 graad. Niet binnen doen, buiten. Dampen zijn giftig.
Als je het binnen doet, alle ramen open. Na het stoken met de pan naar buiten...
Voor schoonmaken kan je het buiten laten afkoelen... de delen laten trekken... De te poetsen delen schoon porren een varkenshaaren bokkepoot...
Niet de rubber en plastic delen in de hete oersoep... Kunststof en pakking gaan stuk bij die hitte!
Alleen het metaal! Het wordt brandschoon...
Deze site is ook handig om te bestuderen... Dé OS site!
http://www.osengines.com/parts/index.html
http://www.osengines.com/parts/exploded-views.html