Bouwverslag Venture 60 (Scratchbuild)

Mooi.

Had de vraag maar gesteld omdat ik ooit een toestel wat versterkt had met triplex zijwanden, dit daalde redelijk vlug bij een landing, nadien heb ik de vleugel verlengd met 4 cm en vloog het terug op de manier als voor de versteviging.
Maar dit betrof maar een beginners toestel.
Blijf wel de verdere bouw volgen.
Je kan nooit genoeg leren he!..

Johan.

Het is ook leuk als mensen kritische vragen blijven stellen, dat behoed mij van het maken van te veel fouten, nietwaar?

Overigens wil ik ook de wingtip iets ander maken e.e.a. volgens een eerdere post:
even iets van inet gejat,...de onderste dus:

hoerner.gif

De wingtip zou volgens tekening in het midden aangelijmd moeten worden (bovenste plaatjes). Ik wil het dus aan de bovenkant van de vleugel vast gaan maken om zo iets van het verminderde lift terug te winnen (en ik vind het mooier!)

groet,
Tuurke
 
Motor OS FS91 Surpass dempers en eindlijst

De eindlijst is op maat gesneden en verlijmd met PU-lijm (een beetje te veel, maar goed...). De indekking ligt geduldig te wachten aan de rechterkant...

Eindlijst by flying-rcmodels.com

De indekking van de trailing edge gelijk er ook maar op geplakt nadat de lijm van de eindlijst voldoende gedroogd was en verzwaard met een gewichtje op een lineaal.

Eindlijst indekking by flying-rcmodels.com

Terwijl dit ligt te drogen heb ik nog even dempertjes tussen motorsteun en firewall gezet. Dit werd mij aangeraden ivm de zwaarte van de motor en de karakteristiek van een 4 takt.

Dempers by flying-rcmodels.com
 
Zo te zien gaat dat heel netjes met de lijm. Te zuinig is ook niet goed.
Zo wordt het zeker geen baksteen.

Motor op silentblocks. 15 mm diameter? Heb je nog informatie gekregen over de hardheid? (shore) Te slap en het kan gaan zwabberen als de neten. Harde shore dempt dan beter bij de klappen...

Het is iets om te testen. Ik heb ze ook op m'n Ugly Stik (OS 50 SX) gehad en steeds nog op de Calmato. 15 mm en die werken voortreffelijk. (kijk maar bij m'n forumplaatjes)... Proof of the pudding is in the eating....

Kans dat een viertakt 91 meer wiebelt... kan ook teveel zijn...
Heb ik er voor gezorgd dat de motor zo dicht mogelijk tegen de rubbers aan zit. Ofwel het carterdeksel zo dicht mogelijk ter hoogte van de rubbers. De rubbers zo ver mogelijk op de uithoeken van het spant. Dit om hefboomwerking zo veel mogelijk tegen te gaan.

Ik heb het op de club een keer mis zien gaan met een grote Super Tiger 20cc. Had de persoon in kwestie er op nagevraagd, wegens twijfel. Werd zowaar een crash... zaak sloeg uit elkaar...
 
Laatst bewerkt:
Motor op silentblocks. 15 mm diameter?
Yep
Heb je nog informatie gekregen over de hardheid? (shore) Te slap en het kan gaan zwabberen als de neten. Harde shore dempt dan beter bij de klappen...
Geen idee... Ik heb die dingen van Kavan gekocht:
yy13025.jpg
KavanLogo.jpg

Rubber Shock Mounts
Make your own shock motor mount. Ideal toabsorb engine vibration or for elastic fastening of exhaust systems. The special medium hard rubber is glow fuel and gasoline resistant. Especially suitable for 4- stroke engines.
Type A: Threaded stud on each side.
Type B: Threaded stud on one side and tapped hole on the other.
Pack: 4 pcs.

Type Thread Thread Length Rubber-øRubber Length Order No.
A M3 6mm (.25 in) 8mm (.32 in) 8 (.32 in) 3025
A M4 10mm (.40 in) 15mm (.60 in) 15 (.60 in) 3024
A
M6 15mm (.60 in) 20mm (.80 in) 15 (.60 in) 3028
B M4 10mm (.40 in) 15mm (.60 n) 15 (.60 in) 3034
Type B, M4. Geen idee van de hardheid...

Het is iets om te testen. Ik heb ze ook op m'n Ugly Stik (OS 50 SX) gehad en steeds nog op de Calmato. 15 mm en die werken voortreffelijk. (kijk maar bij m'n forumplaatjes)... Proof of the pudding is in the eating....
Ik zal zoiezo wat testdraaien met het spul geinstalleerd en zien hoe de bewegingen zijn.

Kans dat een viertakt 91 meer wiebelt... kan ook teveel zijn...
Heb ik er voor gezorgd dat de motor zo dicht mogelijk tegen de rubbers aan zit. Ofwel het carterdeksel zo dicht mogelijk ter hoogte van de rubbers. De rubbers zo ver mogelijk op de uithoeken van het spant. Dit om hefboomwerking zo veel mogelijk tegen te gaan.
In verband met de relatief zware motor heb ik de motor zo dicht als mogelijk tegen de firewall aan gemonteerd. Beperkende factor is de carb die bijna tegen de steun aan loopt. De 10mm die de motor nu naar voren gaat is niet bevorderlijk voor het uiteindelijke zwaartepunt. De beslissing of de servo's voor de staart in de romp boven de vleugels komt, of in de staart is hiermee eigenlijk al genomen: In de staart dus...
 
Neus indekking

Vanavond een lekkere stukje geknutseld aan de vleugel.
Zoals eerder in dit draadje al besproken heb ik lang getwijfeld of ik de gehele neus zou indekken. Ik heb besloten dit wel te doen. Wel wilde ik dit doen zonder de vleugel dikker te maken.
Van origine zijn de eerste vier ribben vanaf het vleugel-midden ingedekt. De ribben hebben hier voor ruimte (zie foto hieronder).

Vleugel neus indekking by flying-rcmodels.com

De overige ribben hebben deze "uitsparing" niet.

Neus zonder ruimte voor de indekking by flying-rcmodels.com

Om nu toch 2 mm van de neus van de ribben af te krijgen heb ik 1 van de mallen opgeofferd.

Malletje voor verwijderen van 2mm voor indekking by flying-rcmodels.com

Op deze manier kan ik alles wat boven de mal uitsteekt, voor de ligger, er afschuren/snijden.

ruimte afgeschuurd voor indekking by flying-rcmodels.com

Hierna de neuslijst er opgeplakt.

Neuslijst by flying-rcmodels.com

Toen moest de handel drogen en heb ik de indekking van de vleugel (de eerste 4 ribben) te maken.

vleugel centrum zonder indekking by flying-rcmodels.com


Indekking plankje by flying-rcmodels.com


volledige indekking achter hoofdligger by flying-rcmodels.com

De neus beplanking, waar ik zojuist ruimte voor heb gemaakt, is redelijk gekromd. In plaats van een recht plankje er op te plakken en de kromming te forceren met lijm en spelden, leek het mij handig om het plankje voor te krommen.

Lekker met de Glass-ex in de weer en het, keurig op maat gemaakte plankje over de ribben gelegd. Wel jammer dat door het nat maken, het plankje dusdanig was uitgezet dat het niet meer op z'n plaats paste.

Neus indekking voorbuigen by flying-rcmodels.com

Dit kan allemaal lekker drogen en dan morgen op maat schuren en vastplakken.

Dat was 'm weer voor vandaag.
Arthur
 
Dat is mooi gedaan Tuur.

Maar niet iedereen is van hetzelfde idee, zelf zou ik de ligger mee 2 mm hebben laten inzinken zodat de beplanking mee op de ligger gelijmd werd.
Zo is de vleugel steviger.
Maar dat is mijn mening en is niet als afkeuring bedoeld hoor.

Johan.
 
Dat is mooi gedaan Tuur.

Maar niet iedereen is van hetzelfde idee, zelf zou ik de ligger mee 2 mm hebben laten inzinken zodat de beplanking mee op de ligger gelijmd werd.
Zo is de vleugel steviger.
Maar dat is mijn mening en is niet als afkeuring bedoeld hoor.

Johan.

Tja, goed puntje heb je daar. Tijdens het op maat maken van het plankje heb ik daar ook vaak aan gedacht. Ik ben het met je eens dat het sterker moet zijn en ook iets mooier...

Ik moet er nog eens een nachtje over slapen over hoe ik de neuslijst 2mm kan verdunnen zodat ik dat alsnog kan doen...
 
Ja prima! Yep. Wat Jo al aangaf... eigenlijk horen de liggers onder de indekking te liggen. Geeft een behoorlijk veel grotere sterkte af. Daar het om een Ugly Stik (achtige) vleugelconstructie gaat. Zal de sterkte (bewezen) voldoende zijn.

Ik neem aan dat je tussen de spanten een webbing aanbrengt? Daarbij houtnerf evenwijdig aan spant lopend, ofwel van bovenaf bezien een kops verlijmd passend balsa stuk.
Vaak gebeurt dat 'webben' enkelzijdig van de liggers, aan de voorlijstzijde.
Soms ook aan weerszijden. Deze laatste constructiewijze - zo las ik in de 'literatuur' = FMT Extra, Sondernheft - geeft een om endenabij 14x zwaarder belastbare ligger, gerelateerd aan 1 enkele lat. (met dezelfde afmeting als beide liggers samengevoegd)... Opmerkelijk!

Je bent ook bekend met het fenomeen amoniak (huistuin&keukenkwaliteit) en balsa?
Drenk het balsa in pure of verdunde amonia met een keukensponsje... even trekken... en het balsa laat zich bij wijze van in een knoop leggen. Na indrogen blijft het 95% in de stand staan waarin je het gedwongen hebt.
Je kan dan eenvoudig dit soort vormpjes maken...



Balsa over een gloeidraadgesneden roofmate-schuimen buikstuk (P40)


full



Of een fairing (P40). Balsa vorm via kartonnen sjabloon verkend, vorm overgezet op balsa en uitgewerkt. Dat amonia-nat in de vorm gedwongen tot aan de aanslagen van de onderliggende spantjes en een nacht laten drogen.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik neem aan dat je tussen de spanten een webbing aanbrengt?
Alleen tussen de hoofdligger (vuren latjes met balsa shearwebbing).
Zie ook de berichten hierboven en foto's hieronder:

Shearwebs and ribs by flying-rcmodels.com


vleugel centrum zonder indekking by flying-rcmodels.com

Je bent ook bekend met het fenomeen amoniak (huistuin&keukenkwaliteit) en balsa?
Ja, dat wil zeggen, ik gebruik glass-ex/raamreiniger, maar volgens mij werkt dat omdat er amoniak in zit. Het wordt zo net karton...

Ik doe verder geen webbing tussen de andere liggers. Dat lijkt me een beetje te veel van het goede. Ik moet ook nog een beetje aan het gewicht denken. Ik heb al aardig wat verzwarende factoren...

Bedankt weer voor het mee denken hè!
 
Ammonia is dan de werkzame stof... Doe maar eens een testje met pure... wel wasknijper op den neus! :)
Idd, voor de rest niet webben, absoluut! De webbing tussen de liggers is dan 4x zo sterk volgens FMT...

Correctie op 130x dat moet 14x zijn... Ik corrigeer even...

Indrukje van de Jensen Ugly Stik staat hier (ontwerp omstreeks 1968...)
Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van H.B.Busking: Ugly Big Stik
Heeft helegaar geen webbing! Werd met zijde en dope gespannen. Dat gaf een bijzonder sterk geheel.
 
Stoer hé! Is gewoon ondergrond multiplex in de G4, afgeplakt met autofolie Oracal (vinyl)... Restantjes folie via de vliegclub.
Waar Oracover overigens goed aan hecht (niet heet aanzetten, dan smelt het vinyl). Maar ik wilde het paneel gefolied hebben tegen brandstofindringing in het achterliggende hout. Als het ware een goede seal. Dat was het ook.
De kist is gecrashed. De romp was heel gebleven. De kist vloog erg zoekend. Moest aandachtig gestuurd worden. Erg korte staart. De romp ontmanteld. Is nu een casco. Met een iets langere staart zal het beter vliegen.
Heb inmiddels een nieuwe ARF set vleugels op de kop kunnen tikken, die ook helemaal recht zijn!. (Great Planes).
Veel werk is het niet om die weer patent het lucht ruim te laten kiezen.

Terug naar de prachtige Venture 60!
 
Laatst bewerkt:
Gaat iets sneller vliegen Tuur.

Moet minder lucht wegduwen, maar heeft geen invloed op vlieggedrag.
Maar je hebt nog overschot, je kan het nog iets ronder schuren.

Johan.
 
Laatst bewerkt:
Gaat iets sneller vliegen Tuur.

De spitse gaat sneller vliegen dus? Hij wordt dus niet gevoeliger op hoogteroer of zo, omdat hij meer "hapt"?

Maar je hebt nog overschot, je kan het nog iets ronder schuren.
Ik ga voor snelheid,.... dus ik denk dat ik m lekker scherp houd...

Eerst maar eens de andere vleugel bouwen en dan het profiel er definitief in schuren...

Bedankt weer Johan!
 
Dat is een lastige... Dirk Schipper kan daar veel over vertellen.
In grote lijnen... Als de lijst te scherp is, weet de lucht niet meer welke kant deze moet uitstromen. Meen dat het ook gerelateerd is aan de dikte van het profil.

Italiaanse vliegtuigindustrie heeft het ondervonden bij de ontwikkeling van de gevechtsvliegtuigen periode WW2.
Hadden de vleugels gebaseerd op een bewezen NACA profiel (toen state of the art), met een te scherpe neuslijst toegevoegd, in de hoop op een hogere vliegsnelheid. De Italianen onderzochten het niet grondig genoeg tevoren en bouwden op het gevoel van de bouwtraditie en inzicht. Dat prototype vloog niet al te best. Voorloper van de Macchi Saetta. Ik las het in een docu-boekje over de Macchi's.

Ik zou in deze de bouwtekening volgen. Nog iets ronder. De indekking moet daarbij goede hechting houden. Kom ik terug op de Big Stik van Great Planes, (die ik grondig verbouwd heb), vond ik deze ook behoorlijk scherp. Iets ronder was beter geweest zegt mijn gevoel. Mede verantwoordelijk voor een jumpy vlieggedrag? Behoorlijk vlot was ie ook... Maar er zat een OS 50SX met Hatori-pijp op en een 11 x 8 en iets van +11000 rpm statisch.

Uit karton kan je nog een sjabloonje maken. Wederom schuren langs een lange lat of de rand van het bureau met rustige halen?
 
Iets meer snelheid geeft meer lift op het profiel.

Zou dus moeten resulteren in betere vliegeigenschappen.
Hoogte en richting gaat iets sneller reageren, maar dat mag wel bij dit toestel.
Langs waar de lucht passeert is niet zo belangrijk, als hij bovenop maar iets langzamer gaat als onderaan.
Naargelang ik bemerk is het niet vol symetrisch.

Johan.
 
Laatst bewerkt:
Vleugelprofiel, wingtips en rolroeren

Ok, zo ver als ik het begrijp (verschillende mensen, ook buiten dit forum, geven ietwat tegenstrijdige verhalen...:confused:), is het verstandig om toch het originele profiel aan te houden en de druppelvorm te benaderen. Dit zal ik dan ook doen, echter pas na dat ik de andere vleugel ook heb gebouwd en aan elkaar geplakt. Zo wil ik voorkomen dat de vleugels verschillende profielen krijgen, of niet mooi aansluiten.

Vanavond wat onderdelen gezaagd. De rolroeren heb ik gezaagd op de originele lengte (inkorten in verhouding tot de ingekorte vleugel gebeurd later).

Rolroeren zagen by flying-rcmodels.com

Beide rolroeren zaag ik tegelijk uit, zodat ook deze identiek zijn. Omdat ze redelijk simpel zijn (8mm Balsa welke later in profiel wordt geschuurd) is het uitzagen simpel:

Twee rolroeren tegelijk zagen by flying-rcmodels.com

Ook de wingtips zijn gezaagd en al aan de bestaande vleugel gelijmd.

Wingtip by flying-rcmodels.com

Even het rolroer er opgelegd om een beeld te krijgen.

Wing mockup met rolroer by flying-rcmodels.com
 
Back
Top