Bouwverslag VIIC 1:35

Hoi raf,

Zo te horen gaat dat nog een leuk klusje worden, het voordeel is wel dat je voldoende documentatie hebt.
Vroeger liep ik tegen hetzelfde euvel aan, welke uitvoering of wel U nummer aan te houden, uit mijn gesprekken met U boot bemanningen blijkt dat er niet echt een standaard was, helemaal niet wanneer ze terug kwamen van een missie.
Het meest nuttige apparaat aan boord bleek de snijbrander te wezen, meer en meer gaten in het dek om snel te kunnen duiken.
Wat wel zo was dat ze standaard werden overgedragen aan de bemanningen met eventuele wijzigingen opgedaan door ervaring van de operationele vloot.
Kort gezegd, lekker blijven bouwen dus.
O ja, ik had je opmerking over de nokken op de flakvierling gezien, waar het mij meer om gaat zijn de stangen die ze aan de relingen van de toren vastmaakten, hierdoor konden ze niet in de toren schieten.
Heb bij dreamarts wel een uitvoering gezien, maar om zeker te weten zijn foto's wel handig, het moet er wel in het echt opgezeten hebben.

hallo manfred

zoals ik reeds schreef waren er stukken die ofwel met die stangen werken of die nokken hadden in de voet daar waar het geschut kon draaien
de eerste zullen die stangen gehad hebben de latere die nokken
want die stangen maken onder water een lawaai dat mijlen ver te horen was
en om nog maar van de wrijving te zwijgen

groetjes raf

mogge Raf,

Wat je beschrijft over de nokken wist ik nog niet, ik ging meer van de stangen uit, aangezien die ook bij een 37mm kanon zaten.
Ik heb gisteravond even een opzetje gemaakt om te zien hoe het eruit ziet met stangen, bij mijn flakvierling had ik wel een probleem aangezien mijn toren qua uitvoering groter is dan die van dreamarts, heb de stangen niet volgens hun afbeelding gemaakt maar meer aan gepast aan mijn flakvierling
Je moet maar even zeggen hoe jij het eruit vind zien, foto's komen eraan effe klaarzetten

thum_143344931178add609.jpg
thum_14334493117886c67f.jpg

Zo ziet het opzetje eruit, ik ben maar van het bereik van de lopen uitgegaan, zo schieten ze volledig over de toren heen, moest het geheel inbuigen omdat ik een vergrote achtertuin erop heb staan.
Ik was er achter gekomen als ik de vierling naar de achterkant draai met lopen naar beneden hij niet de stang nodig heeft die over de achterzijde heen loopt, of vind je dat ik die alsnog moet gaan plaatsen?

Laatst bewerkt:
hallo manfred

ik kan er alleen maar van uitgaan bij de stangen die ik op liberation gezien heb
als jij je flak naar de toren toe beweegt dan kom je zoals het er nu voorstaat tegen de stangen aan en je kan niet verder draaien zonder de flak te moeten oplichten
in het echt denk ik zullen de stangen zo zijn aan gebracht dat de flak lopen langs die stangen naar omhoog gedwongen worden om zo de toren niet te raken
wantzoals het nu is kan je gewoonweg niet verderdraaien en blokeert de flak
wat niet gunstig is voor de werking
ik meende dat het draaien met een tandwiel over brenging gebeurde door de man op de flak zelf die daar als zot aan die hendeltjes zit te draaien om dat vliegtuig in vizier te kunnen houden
groetjes raf

Raf, bedankt voor de uitleg, ik zal dan de staande stangen moeten wijzigen in een schuine stand zodat de lopen vloeiender naar boven kunnen lopen, zal eens kijken wat we daar aan kunnen doen, foto's volgen uiteraard.

thum_1433449316a5bc1834.jpg
thum_1433449316a5c96682.jpg

Raf,zo zal het dan moeten worden, de lopen gaan nu vloeiend mee langs de toren, het kostte een aantal pogingen om de hoek mooi te krijgen, maar ik denk dat het zo wel kan

Laatst bewerkt:
thum_14334493976f83201a.jpg

Zo ziet het eruit na het schilderen van de stangen, ook zijn de pantser platen weggehaald en de stoeltjes van de laders teruggezet

thum_14334493976fa22af4.jpg
thum_14334493976f95150f.jpg

Het idee om de pantserplaten weg te halen zit meer in het feit dat dit bij onderwatervaart veel weerstand geeft, ik heb wel foto's waar ze er nog opzitten, maar bij het merendeel zijn ze weggehaald.
Tevens de lopen uitgeboord en een draadkruis erin gemaakt voor het vizier, schilderen ga ik pas doen als ook het 2 cm tweelinggeschut heb aangepast naar meer schaal.
Ook heb een filmpje gemaakt over tuigage zoals hij er nu uitziet, je kan alles nu wat beter zien als op de foto's van de septers
[media=youtube]QOduRlbJRmM[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Manfred,

Wooi werk, ziet er prachtig uit.

Ik heb alleen een opmerking over de vlag. Je hebt daar een hakenkruis op zitten. Bij tentoonstellingen en meetings zou je daar problemen mee kunnen krijgen. Het is algemeen afgesproken deze uitingen van het Nazi regime niet meer te voeren. Meestal worden gewoon de "omgezette" punten verwijderd zodat je alleen een normaal kruis overhoud.

Lex, dat over die vlag weet ik, had in de jaren 90 in duitsland bij een treffen in keulen daar al een opmerking over gekregen.
Wat een andere mogelijkheid is om de werfflag te voeren tijdens vaardagen, in nederland valt het overgeens mee wat opmerkingen betrefd maar in duitsland is het volgens mij zelfs volgens de wet verboden nazi tekens te voeren.
Dus een ander vlaggetje tijdens vaardagen wordt dus geen overbodige luxe, misschien dat iemand weet welke vlaggen de werven voerden voordat de boot werd overgedragen naar de marine.
Ik ben nu bezig info te verzamelen over de tweeling kanonnen op de bovenste tuin, heb al wat foto's van de VIIC in laboe, maar meer documentatie is uiteraard zeer welkom.
Het uitgangspunt was de kanonnen van tamiya, maar de houder en dergelijke zullen toch echt zelf gemaakt moeten worden, bij dreamarts hebben ze alleen de 1:40 uitvoering, dus wordt het zelf in elkaar knutselen.

ps
Trouwens Lex, mooi mechaniek heb je gemaakt voor je peroscopen, radar ed, ziet er goed uit en loopt mooi soepel.

Laatst bewerkt:
Manfred,

het is al sinds jaren zo dat als je boot met betreffende vlag op een beurs of treffen staat hij verwijdert moet worden.
Er zijn ook bezoekers die zijn zo vriendelijk om hem voor je te verwijderen.
In Duitsland is hij bij de wet verboden of je moet een speciale toestemming van de minister hebben.
De oorlogs vlag is nog niet zo een probleem op een model maar de vlag met hakenkruis wel.
Zelfs in een catalogus is die afgeplakt in Duitsland.
Bekijk de catalogus van Verlinden maar eens.
Alle landen gewoon met vlag maar voor Duitsland en Oostenrijk is die afgedekt.

Hein, ik ben op de hoogte van je hele verhaal, wanneer ik op een treffen sta, staat mijn boot er zonder vlag.
Al is het maar om niemand voor het hoofd te stoten, de achterliggende filesophie is meer om het model zo authentiek mogelijk te maken, maar met de volgende foto's zal ik hier rekening mee houden.
Is het trouwens gelukt om wat meer info in te winnen voor het persluchtverhaal.

hoi Manfred,

Je zou de swastika eventueel kunnen afplakken met ''masking tape'',hoef je niet elke keer
het vlaggetje eraf te halen.
Ik kijk morgenavond even in mijn bestand of ik foto`s voor je heb van de tweeling.

met vriendelijke groet,
Ron.

Ron, is al aan gedacht het vlaggetje zit los in een houder die aan de reling is vastgesoldeerd.
Als je wat meer info heb over de tweelingen graag, en weet je dan ook iets over eventuele andere vlaggen, ik heb wel een ander ideetje kijken of ik dat kan uitvoeren.

beste manfred,

Uit mijn hoofd gezegd moet ik foto`s hebben van VII`S met een andere vlag(geen batttle flag),deze waren zonder de swastica,deze werden toegepast op b.v. schoolboten of trainingsboten.Ik ben nu niet thuis,pas morgenavond even lekker een weekend weg.Als ik thuis ben zal ik even in mijn bibliotheek voor je kijken.

met vriendelijke groet,
Ron.

hallo

mijn boten varen met de vlag van de keizerlijke marine
en daar krijg ik geen opmerkingen over
Afbeelding:Kaiserliche Kriegsflagge.png - Wikipedia
al klopt de vlag niet het is een mooie vlag die niet mis staat op mijn boten
en ik krijg er geen problemen door
al vind ik heel dat hakenkruis gedoe dikke zever
het is het teken van eeuwig leven en dat droegen de romeinen reeds op hun standardts
gaan ze dan heel de geschiedenis afschaffen of alleen de oorlogen die de amerikanen "gewonnen"hebben vermelden

ik sta helemaal niet achter wat er toen gebeurt is maar dat amerika als het type XXI en XXIII succesvol zou blijken te zijn en de oorlog langer hadden kunnen rekken een van die twee atoom bommen op berlijn wilde gooien vind ik nu ook niet zo proper
en dat churchill wilde afwachten hoe de oorlog verliep en daarna wel zou kijken of er dan handel met duitsland zou kunnen gedreven worden was nu ook niet zo netjes
alleen als england op zijn eigen kop kreeg hebben ze actie gaan onder nemen

maak me weer kwaad dus ik stop er mee

groetjes raf

:cool::cool::cool::cool::cool::cool::p:p:p:p:p:p Raf, ontsssssssssssssssssssssss:spam:ssssssssssspppppppppppppaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn

Laatst bewerkt:
PC060002.jpg

Zo staan de tweelingen nu op de toren, dit is dus de snelle oplossing, twee tamiya kanonnen aan elkaar gelijmd, het draaiwieltje uit de bouwdoos van een 88 mm kanon.
De zuil waar het op staat met de draaibank gemaakt, kleine m 1 moertjes om de bevestiging op het dek te imiteren, deze worden vervangen door miniboutjes die ik in bestelling heb staan.
Er moet zo wie zo een heel nieuw frame voor de kanonnen gemaakt worden met schouderbeugel en contragewicht aan de voorzijde, ook zit er iets van een soort eenvoudig richtvizier aan de zijkant.
Wellicht met meer info van Ron zijn archief kan ik dan een andere opzet maken naar meer op schaal.

Laatst bewerkt:
thum_14334493bedee092db.jpg

Ik heb vanmiddag wat in elkaar lopen knutselen, wellicht dat deze vlag een waardig alternatief is voor de originele kriegsmarinevlag, zit nog wel te twijfelen om nog wat extra zwarte banen toe te voegen, zo ziet hij er een beetje kaal uit.

Back