Bouwverslag VIIC 1:35

thum_143344957e4f3022ef.jpg
thum_143344957e4f4a5c6c.jpg

Raf, ik wil eerst wat anders proberen, wellicht ringentjes maken van latoenkoper anders moet ik een nieuwe peroscoopkop draaien, heb al een proefstukje gemaakt hiermee.

Joris, dank je wel voor het aanbod, ik heb een aantal draadjes zelf gemaakt van voedingskabel en die in elkaar gedraaid, ik denk dat het solderen hiermee misschien wat makkelijker gaat, anders blijft de optie van vastlijmen altijd nog open staan.

Laatst bewerkt:
thum_143344957e527daf23.jpg
thum_143344957e4f5844de.jpg

Hier heb ik van latoenkoper strookjes van 1 mm breed om het bovenstuk gebogen, morgen het zaakje maar proberen te solderen, moet wel een vaste hand hiervoor hebben anders wordt het helemaal niets, wordt vervolgd

Laatst bewerkt:
thum_143344958aa8b6784c.jpg
thum_143344958aa8a8d774.jpg

Vanmorgen een paar uur zitten prutsen, en uiteindelijk na drie pogingen is dit dan het resultaat.
De meeste problemen gaf het goed verdelen van de 5 draden er rekening mee houdend dat de curve naar boven toe steeds steiler wordt, de draden zijn 0,2 mm in doorsnede gemaakt van samengestelde aders, hierdoor krijg je de indruk dat het staalkabels zijn.
Uit de documentatie aangeleverd door Ron blijkt dat het soortgelijk staaldraad is als waarmee de peroscoop wordt op en neer gelaten.

Laatst bewerkt:
hallo manfred

weer goe bezig zie ik hahaha
en zoals het weer de gewoonte wordt een mooi stukje werk
hahaha ik geeft je steeds weer wat te doen met al die foto's die ron doorstuurt
maar je boot wordt er alleen maar mooier op

groetjes raf

thum_14334495b6c13736f0.jpg
thum_14334495b6b8f37a5d.jpg

Dit is dan het uiteindelijke resultaat in geverfde uitvoering, de peroscoopkop kan ik gewoon van mijn peroscoopmast afschroeven ivm vervoer

Laatst bewerkt:
thum_14334495b6c1503124.jpg
thum_14334495b6b8fdcaf1.jpg

Ben begonnen met het verbouwen van de peroscoopvoet, eerst de voet volledig gestript van alle aanwezige onderdelen, sommige kan ik hergebruiken andere ga ik nieuw maken.
Eerste stap wordt het plaatsen van de verstevigingen aan de basis van de voet, heb ze op maat geknipt van 0,3 mm latoen koper.

Laatst bewerkt:
thum_14334495b6c3d78467.jpg
thum_14334495b6c15af731.jpg

Alle stukjes koper onderaan de voet vastgelijmd, en alvast de ring gesoldeerd die daaronder ook moet komen, tot zover de verrichtingen, het hele zaakje moet eerst drogen voordat de ring erop geplaatst kan worden.
Wat ik nog wel zoek zijn foto's van de zijkanten van de voet, het liefst uiteraard vanaf alle kanten want de foto's die ik al heb varieren nogal van kwaliteit en uitvoeringen

Laatst bewerkt:
Hoi Manfred,

Eng mooi wordt dit weer, :)

En die periscoop is ook een juweeltje geworden.

Net wat ik zeg, gewoon ENG mooi,

Groeten,

Jan.

thum_14334495b82d950cb9.jpg
thum_14334495b82d88a2aa.jpg

Hoi jan,

Ik ben zelf ook erg tevreden over het resultaat, maar je mag gerust weten dat ik dit qua detail toch wel een beetje van de gekke vindt, de foto's hebben betrekking op het goed proberen vast te krijgen van de draadjes, daar werd ik niet blij van, na pas een aantal pogingen was de onderverdeling pas goed.
Uiteindelijk is het resultaat wat telt, maar om te zeggen nog een keer, nee bedankt

Laatst bewerkt:
hier nog een fotootje van de draadjes op de periscope.

scheef gefotografeerd vanwege de combinatie flits & glimmend papier.

Ronald,
Bedankt voor weer wat extra info, ik zie nu inderdaad dat de onderste ring niet helemaal aan de basis van de kop zit.
Maar om nu alles weer los te maken en opnieuw, dat lijkt mij een beetje teveel van het goede.
Ik heb de houder qua diameter aangepast zodat de kop er alsnog helemaal erin kan zakken, moet alleen kijken als het helemaal af is hoe het staat.

thum_14334495d1b381c0b4.jpg
thum_14334495d1b38d07c8.jpg

Weer een klein stapje verder na deze 'zware' dag, de ring zit er nu op, tevens de handels erop gemaakt, met als proefpassing de oude beugel aan de bovenkant om te zien hoe het wordt, er zal een nieuwe op komen omdat de vorm en het formaat niet klopt, wat de hendels betrefd heb ik gezien dat deze positie nogal verschilt per boot, of dit periode afhankelijk is geen idee, zelf maar gekozen voor deze uitvoering, heeft iemand een ander idee hierover dan hoor ik dat graag.

Laatst bewerkt:
Het nieuwe jaar goed begonnen zie ik! :-)
Hier het zelfde.
Druk bezig met de roer steunen/schroef bescherming.
Ik heb nog een periscoop voet hier liggen van Dream Arts.
Als je die wil hebben, dan is hij voor jou Manfred.

thum_14334495e784dc91bc.jpg
thum_14334495e784d13776.jpg

Kleine vooruitgang met de peroscoopvoet, nieuwe beugel gemaakt en even een droogpassing kunnen doen om te zien of alles past.
Volgende stap worden twee kleine treeplankjes voor de uitkijken die daar op kunnen staan.

Laatst bewerkt:
thum_143344961046058e1a.jpg
thum_143344961046150ce5.jpg

De steuntjes voor de uitkijken zijn geplaatst, ik kwam een leuke foto tegen waarop deze antenne te zien was, na nader onderzoek blijkt het een peilantenne voor radar te wezen met de naam Fliege(vlieg)
Dus geprobeert deze na te maken voor op de boot, ik kan hem eraf nemen want tijdens het varen onderwater is de kans op beschadiging te groot

Laatst bewerkt:
thum_1433449650aa061d34.jpg
thum_1433449650aa14aa1e.jpg

Van de week op mijn gemak strookjes wezen snijden voor de bekleding van de voet, en toen de strookjes plakken, wat niet echt soepel ging (lekker spul secondenlijm) maar uiteindelijk toch gelukt.
De voet is klaar om geschilderd te worden, met als leuke priegelklus dat de plankjes weer apart moeten geschilderd worden

Laatst bewerkt:
thum_1433449650cc95b065.jpg
thum_1433449650cc86b9e0.jpg

De linkerfoto was eigenlijk de aanleiding voor het bouwen van een extra antenne, rechts heb ik bevestiging gewijzigd van de koperdraadjes naar strookjes die wat meer overeenkomen met het werkelijke beeld.
Uiteraard moet deze na het schoonmaken ook geschilderd worden en kan dan samengevoegd worden wanneer de voet klaar is.

Laatst bewerkt:
hallo

ik dacht dat de twee periscoop voeten verschillend waren
de achterste met een hele rimram (sorry manfred)van deeltjes er tegen aan en de voorste gewoon half in de bovenbouw weg gewerkt
en er stond ook nog ergens een zuil waar je een verrekijker op kon vast zetten met een schaal verdeling
waar heb ik weer die foto gelaten waar je dat op kon zien
maar het zal wel zo zijn dat bij de verschillende toren type er meer en minder plaats was om deze delen te zetten
en manfred je hebt weer puik werk gelevert
groetjes raf

Back