Bouwverslag Walcheren (ex. Smit Frankrijk)

Hoi rdriesse,

Lag de bouw maar stil vanwege het mooie weer :wink:, ik ben nu al 2,5 week ziek thuis (longontsteking). Werken aan de Walcheren is er dus ook even niet bij :cry: .

Het goede nieuws; het gaat de goede kant op dus ik verwacht volgende week weer voorzichtig verder te kunnen :D . Natuurlijk worden jullie dan weer overladen met updates :wink: .

Groetjes Danny.

Ha die danny ik heb net een SMIT NEDERLAND over genomen (vanmidag) van iemand en hij moet nog aardig afgebouwt wordenbeslag moet er nog op en hij moet nog gespooten worden alleen de romp maar ik heb een vraag wat voor motoren heb je er in leggen ik dacht zelf aan GRAUPNER 700

Hoi Allemaal,

Zoals beloofd eindelijk weer een update :D , een aantal dingen waren al te zien op werkschependag maar ik wil het verhaal wel even compleet houden. Dus;

Walcheren_184.JPG

Hier is ze dan weer, nog niet alles wat je op de foto ziet zit vast maar staat er speciaal voor de foto toch even op :wink: .

Ook kunnen jullie zien dat ze ondertussen een naam en thuishaven heeft gekregen. Dit zijn lettertjes van "Pickup", voor Walcheren heb ik letters van 10mm en het lettertype Helvetica genomen. De lettertjes voor de thuishaven (Terneuzen) moesten een stuk kleiner worden, maar de kleinste lettertjes van het lettertype Helvetica waren 10mm :( . Dus ben ik verder gaan zoeken; Pickup heeft naast het lettertype Helvetica nog drie andere lettertypen. De lettertjes van het lettertype "Largo" zijn wel verkrijgbaar in kleinere maten. Voor Terneuzen heb ik dus 5mm lettertjes genomen van het lettertype Largo. Eigenlijk was ik bang dat je het verschil zou kunnen zien tussen de verschillende lettertypen, maar ik heb nog geen verschillen kunnen vinden :D . Ideaal die lettertjes :D .

Walcheren_186.JPG

Dan de blusmonitoren, zoals jullie kunnen zien zijn dit 393's van Graupner. Ik heb alleen niet het voetje gebruikt wat bij de blusmonitoren geleverd wordt. Bij het origineel staan ze namelijk op een soort stoel, deze heb ik dus nagemaakt. De poten zijn gemaakt van vliegtuigtriplex en het bovenste stukje van afvalhout uit de bouwdoos. Wel heb ik de blusmonitoren iets aan moet passen. Er zit nu een stukje messingbuis van 4mm rechtstreeks in de kop van de blusmonitor gestoken (in plaats van in de voet). Het gat hiervan was iets te klein dus heb ik deze met een 4mm-boortje verder uitgeboord. Diezelfde buisjes zijn onder een hoek van 45 graden afgezaagd, anders kan het water geen kant op :lol: .

In mijn Amsterdam zitten twee van die oranje Quartel pompjes die beide één blusmonitor voor hun rekening nemen, in mijn Walcheren wilde ik het anders doen. Dus heb ik bij Conrad één pompje van het merk Kavan ( 224413 - 8A) besteld. Die stuurt nu in zijn eentje beide blusmonitoren aan en dat werkt perfect, het water komt zeker 3 meter van de boot :D .

Walcheren_188.JPG

Oké, dan de railing aan stuurboordzijde. Eigenlijk niets vreemds aan deze kant, de railing loopt hetzelfde als op de tekeningen van de Smit Nederland. Het enige moeilijke was de railing bij de trap. Ik heb mezelf kapot gezocht naar de juiste railingpaal. In de beschrijving staat het niet echt duidelijk maar je moet zo'n grote pakken en die korter knippen :hammer: .

Walcheren_185.JPG

Aan de andere kant loopt de railing toch wat anders dan op de Smit Nederland. Oorzaak hiervan is de kraan, normaal zat er op de plaats waar de kraan staat ook een trap maar vanwege de kraan is die grotendeels weggehaald. Om toch via die kant naar boven (of beneden) te kunnen is de railing aangepast en zijn er wat "treden" geplaatst. Die treden moeten er nog op maar op de foto kunnen jullie wel zien dat de railing anders loopt dan anders. Tussen de twee verticale gedeelten van de railing zou je dan toch nog omhoog kunnen klimmen :D .

Goed dat was het dan weer even, maar binnenkort komt er weer een update :wink: .

Groetjes Danny.

Hoi Allemaal,

Weer een korte update;

Walcheren_193.jpg

Eerst even een foutje hersteld, in mijn vorige update konden jullie zien dat de railing aan de bakboordzijde anders is dan anders. Ik had een foto van het origineel erbij gezocht en de boel nagemaakt, athans dat dacht ik. Laat ik nu precies de verkeerde foto erbij gezocht hebben :hammer: , op die foto leek het te lopen als de foto in mijn vorige update. Na een tip van Zoef de Haas de andere foto's ook eens bekeken en wat blijkt; het zit toch nog anders :| . Hoe het precies loopt zien jullie verderop in dit topic wel, maar nu kunnen jullie alvast zien dat de meest rechter railingpaal op deze foto is verdwenen :D .

Ook zien jullie (als het goed is :wink: ) dat er wat logo's zijn geplaatst. Aan weerszijden van de opbouw zit nu een groot URS-logo. Dit zijn gewoon logo's die ik heb uitgeprint en uitgeknipt. In eerste instantie had ik geprobeerd om de logo's met vernis tegen de opbouw te plakken maar dat lukte niet :( . Toen zag ik een busje boekbinderslijm staan, daarmee lukt het uitstekend. Op de deuren naar de machinekamer zijn ook twee logo's geplakt; gehoorbescherming verplicht en verboden te roken. Deze heb ik niet uitgeknipt maar ik heb de perforator erbij gezocht.

Walcheren_189.JPG

Dan weer even terug onder de waterlijn. De straalbuizen en Beckerroeren zitten er al een tijdje op, maar de verbinding tussen die twee moest nog geplaatst worden. Dat heb ik dus ook maar even geddaan. Om achteraf de roeren los te kunnen halen heb ik boutjes gebruikt. Even een gaatje 2,5mm boren, M3 schroefdraad tappen en de boutjes kunnen erin :D .

Maar nu gelijk even een vraag aan jullie, het zal jullie misschien wel opgevallen zijn dat de uitslag van het ene roer groter is dan de andere. Beide roeren staan bij rechtdoor netjes rechtuit, maar als ik ga sturen krijg ik dit. Als ik de roeren de andere kant op beweeg krijg je hetzelfde maar is het het andere roer wat een grotere uitslag maakt.

Walcheren_191.JPG

De oorzaak zijn volgens mij de stuurstangen, die lopen schuin van de servohendel naar de hendel die op het roer zit. Bij een trekkende beweging van de servo is de uitslag van het roer kleiner dan bij een duwende beweging. Dat komt dus omdat de stuurstangen schuin lopen, als ze recht zouden lopen heb je geen last van dat probleem.

Wat denken jullie, geeft dit problemen met manoeuvreren? Ik zou het namelijk wel op kunnen lossen door een extra servo te plaatsen, maar dan moet er behoorlijk verbouwd worden. De servo zit nu namelijk precies in de hak, als ik er nog één bij wil zetten dan moet ik de hele boel naar voren schuiven. Als het verschil bijna niet merkbaar is laat ik het dus liever zitten zoals het zit :D .

Groetjes Danny.

Hallo Danny.

Dat de beide roeruitslagen verschillend zijn is geheel normaal. Dit is in het echt ook zo. Dit is gedaan omdat beide roeren een verschillende draai cirkel hebben Daarom heeft het roer wat de kortste bocht beschrijft een grotere uitslag dan het roer van de buitenbocht. Dit is bij een auto ook zo, de kortste bocht maakt een grotere uitslag. Dit komt omdat de stuurinrichting in een hoek is gelaatst ten opzichte van de lengte as.

Groetjes Hans.

Hoi Hans,

Weer helemaal met je eens, maar bij mij zit het nu precies verkeerdom :hammer: . Het roer wat de grootste uitslag maakt zit aan de buitenkant en het roer wat de kleinste uitslag maakt zit aan de binnenkant :| .

Ik vrees dat dit het manoeuvreren nadelig beïnvloed :cry: .

Groetjes Danny.

Ik zou me er niet druk over maken, aan de uitslag van die roeren te zien gaat dat schip om zijn as straks, het sop is de (extra servo) kool niet waard.

Ik vind die "niet roken/ hoorbescherming op" logos geweldig verzonnen :thumbsup:

mooi schip!

Hoe doe je dat met die railing, is dat aangepaste raling uit de winkel of gewoon heel veel soldeerwerk???

Je kan ook van af de servo. een stuurstang gebruiken en dan de roerhevels: met elkaar verbinden.
Dan is de uitslag van beide roeren gelijDus tussen de roerhevels een stang plaatsen die in lengte verstelbaar is dan de lengte verstellen totdat beide roeren gelijk staan

Hoi Danny.

Je kan ook de beide trekstangen iets inkorten en de stuurhevels iets naar de servo toe brengen dan heb je het originele resultaat. Hoeveel dat is moet je even uitproberen.

Groetjes Hans.

Hoi Danny,

Je hebt als het goed is mijn Smit Ierland op de werkschependag zien varen en daar loopt de aansturing identiek. Je merkt er helemaal niets van.

Het is het zelfde met mij beckenroertjes in mijn noorse duwcombinatie, maakt niks uit, de meeste uitslag zit aan de buitenkant zo te zien dus dat komt wel goed. verder is hij perfecto! gemaakt.
succes verder!!

Hey danny,

Eerst en vooral wil ik zeggen; mooi werk man! Ook de zelfgemaakte decals vind ik schitterend gevonden.
Voor je roeren, ik zou het armpje op de servo groter maken (breder) door middel van een messing (of ander soort materiaal) plaatje die je op je originele armpje monteerd, gaatje in het miden zodat je aan het schroefje kan voor demontage. Dit tructje heb zelf ook op een van m'n boten moeten toepassen en met veel succes en zo spaar je ook een extra servo uit.

veel succes nog met de bouw

groeten lucky.

Hoi Allemaal,

Bedankt voor de reacties, ik was even bang dat ik behoorlijk moest gaan verbouwen. Maar aan jullie reacties te merken is dat helemaal niet nodig en mocht ik er achteraf toch wat last van hebben dan heb ik ook nog eens een paar mogelijkheden om het probleem op te lossen. Het blijft voorlopig dus zo zitten. Nogmaals bedankt voor jullie reacties :thumbsup: .

@rene hofhuis, die logo's heb ik niet zelf bedacht hoor, dat heeft URS al voor me geddaan. Op het origineel zitten ze daar namelijk ook :lol: .

En wat de railing betreft, bij de bouwdoos zitten de railingpalen en stukken messingdraad die je zelf nog op de juiste plek moet zetten. Daar heb ik gewoon de bouwbeschrijving niet helemaal gevolgd, maar de foto's van het origineel.

Groetjes Danny.

Back