Bouwverslag zeiljacht Eenhoorn

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Zeiler, 12 jan 2013.

  1. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Heel raar, ik zie dat al mijn afbeeldingen 90 graden gedraaid zijn. Zal ik zo snel mogelijk oplossen!

    edit: ik zie dat alleen maar op mijn mobiel... hebben daar meerdere mensen last van?
     
  2. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Yes! Ik zie ze ook allemaal gedraaid.


     
  3. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Nu zou het opgelost moeten zijn... Iemand nog problemen en met welk systeem? Computer of tablet?
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    pc = ok
     
  5. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Super, dan laat ik het er even bij. Volgens pakt een iPhone of iPad automatisch de oriëntatie van de foto op... Kan ik momenteel niet eenvoudig iets aan doen. Terug naar de basis van dit verslag!
     
  6. marof

    marof

    Lid geworden:
    25 feb 2012
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Zeeland
    Hallo Zeiler,

    Heel mooi en netjes allemaal.
    Worden de dekken nog beplankt, of hou je het zo?

    Adriaan
     
  7. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    heeel mooi ik wou dat ik zo kon bouwen!
     
  8. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    marof & Samz11: bedankt voor de complimenten!

    Het dek is origineel van staal met antislip. Dat moet ik ook zien te bereiken, wellicht met zijdeglans spuiten ipv hoogglans, daar ben ik nog niet helemaal uit.

    Ik bouw momenteel niet heel vaak meer door seizoensgebonden hobby's zoals kitesurfen en zeilen maar soms klus ik nog wel een avond. Binnenkort als ik de kuip af heb zal ik weer een update plaatsen!

    Crispijn
     
  9. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Gelukkig geen echte zomerstop

    Net een leuke vakantie gehad met veel zon en niet te veel wind op het echte schip. Nu weer thuis begint het te kriebelen en ben ik weer wat verder gegaan met de ruwbouw van de kuip én het bijwerken van het bouwverslag. Als de kuip netjes dicht zit ga ik me echt meer focussen op de bediening van de zeilen zodat daarna ook het dek definitief dicht gebouwd kan worden.

    Ik wil dat de kuip en kajuit volledig afneembaar is en dat er rondom het gat dat ontstaat een opstaande rand is als waterkering. Ik heb met epoxy en glasvezel de kuipranden gemaakt op een simpele mal uit hout met bakpapier voor het uitneembare deel. Dit om alle spanningen in gebogen hout te voorkomen. Deze delen heb ik op de houten (met epoxy ingesmeerde en geschuurde) kuip gelijmd waarna ik de afstand strippen aan de bovenzijde heb gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De kuiprand in de romp wordt uiteindelijk wel van hout. Momenteel is deze aan het drogen, ik zal jullie nog even bijpraten als dat netjes is bijgewerkt!

    Ook ben ik bezig geweest met de ankerkluis (spijkerpijp :D). Deze heb ik volledig zelf gemaakt uit een rvs en koperen buisje met de volgende werkwijze. Boor het gat door de romp en het dek. Steek de buis door het gat en teken met een kraspen direct langs de huid de buis af. Wanneer je afzaagt loopt de buis flush met de huid. Schuif een koperenbuis over de rvs buis en vijl deze bij totdat deze gelijk ligt aan de rvs buis. Breng een markering aan die de oriëntatie tussen de twee buizen aan geeft. Haal het koperweg, draai het om en plaats deze een paar millimeter over de rvs buis en let op de markering. Soldeer de boel vast en zaag en vijl het te veel aan koper aan de buitenzijde weg. Nu is het een kwestie van het vijlen van een nette afronding. Hierna kan het in de romp gelijmd worden. Afsmeren met epoxy en klaar is Clara. Zie de foto's hieronder.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    In de boeg zijn de ogen gemaakt voor de boegstagen. Deze was ik nog vergeten. Een strookje dun messing (dat voor een groot lijmoppervlak moet zorgen) aan een oogje (hard) gesoldeerd en daarna netjes een inkeping in de romp gelijmd. Het geheel wordt belast op trek/afschuiving dus dit moet stevig genoeg zijn met het grote lijmoppervlak. Het blijft spannend als je in de romp gaat zagen en boren als je daar zo veel tijd aan hebt besteed. Maar het is netjes gelukt!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een tijd terug heb ik ook gewerkt aan de elektronica van het schip. Ik wil later misschien de verlichting RC laten sturen, voorlopig doe ik dat gewoon vooraf met de hand. Hiervoor heb ik een kastje gemaakt dat alles met relais kan sturen. Zo heb ik de keuze dit later eenvoudig uit te breiden.

    [​IMG]

    Heeft iemand ervaring met het maken van blokroosters in teak schaal 1:8 (voor in de kuipvloer)? Is dat een beetje te doen volgens jullie? Opgebouwd uit een massief raamwerk, massieve liggers en ingelegde dwarsliggers?

    [​IMG]

    Ook ben ik nog op zoek naar ovale patrijs poorten. Iemand suggesties naast CNC laten frezen?

    Hopelijk tot snel maar weer!
     
  10. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    De kuip is klaar en het dek is gelukkig niet per ongeluk vastgelijmd! Alles past netjes in de opstaande rand die in de romp gemaakt is. Straks het nieuwe ingelijmde hout even in de epoxy zetten. Uiteindelijk worden binnenzijde van de kuiprand bekleed met houten delen, wat afgewerkt wordt met een soort potdeksel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu focus op de techniek, te beginnen bij het roer. Het zou toch leuk zijn als we binnenkort een rondje, al is het maar in de vijver, op de motor kunnen varen!
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Knap werk, kruipt veel werk in maar het loont :)
     
  12. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Dank je! Gaat zeker veel werk en dus tijd in zitten maar het begint zo ergens op te lijken! We gaan stug door!
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Bij mij aan dek ligt het volgende:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Exact, daar ben ik naar op zoek. Dat heeft aardig wat tijd gekost denk ik of niet? Heb je dat allemaal gesneden, gezaagd of gefreesd?
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Beitel en sleutelvijltjes en heel veel geduld.
    Teak is te grof om te frezen (breken hele stukken uit, of ik had niet de juiste frees/toerental)
     
  16. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Harm, ik neem je tip mee. Eerst maar eens geschikt hout (mahonie en teak) zien te regelen om de verdere detaillering van de kuip aan te brengen.

    Bij deze weer een update met foto's, en ik ben er erg trots op! Ik kon nergens de ovale vensters vinden maar Wiggie heeft mij vorige week uit de brand geholpen! Op de CNC freesbank waar hij over beschikt zijn de vensters gemaakt en zie hier het resultaat. Bedankt voor je behulpzaamheid en kunde William!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Er zit een plexiglaasje verdiept in het messing. Het hout van de kajuit past dan tussen de spleet die je hier aan de buitenrand ziet.

    [​IMG]

    En hier als dry fit in de kajuit, alles komt er definitief in met vensters, nagels en al in als de kajuit volledig in de goede kleur zit.
    [​IMG]

    Ook ben ik nu verder gegaan met de detaillering van de kuip, later wordt dit nog in de blanke boot lak gezet zodat het wat geliger wordt (hopelijk)
    [​IMG]

    Aan deze zijde moeten de gleuven nog even leeggehaald worden, er zit nog zaagsel in zie ik.
    [​IMG]

    Ook heb ik van de zomer al eens de malletjes gemaakt voor de lood ballast, eerst getekend in SolidWorks en daarna uitgeprint, uitgezaagd en gevijld.
    [​IMG]

    Het setje compleet. De plaatsing is dus laag mogelijk en zo veel mogelijk in het midden.
    [​IMG]

    Let niet op de elektronica (dat wordt nog netjes gemaakt), maar de accu past er straks dus tussen. Het schuim is van een aantal lagen filler voorzien om opzuigen van cvocht te voorkomen en een glad oppervlak te realiseren.
    [​IMG]

    Het gewicht moet ik nog bepalen, maar als dat gedaan is weet ik hoeveel ik per blok moet toevoegen. Dat kan ik tijdens het gieten voor een groot deel wel bepalen.

    [​IMG]

    Dat was het voor nu, de volgende update zal wel weer even duren.
     
  17. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Let wel dat het lood nog behoorlijk krimpt, en dan past je accu er niet meer tussen. (is wel weer op te lossen, maar toch...)
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat ziet er weer allemaal strak en verzorgt uit :thumbsup:
     
  19. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Afgelopen weekend eindelijk weer eens lekker met aandacht aan Eenhoorn bezig geweest. De afgelopen tijd stond in het teken van allerlei andere dingen zoals werk, 1:1 zeilen en de bouw van een klein cnc freesbankje. Dat laatste schiet aardig op, de besturing is klaar en ik ben me momenteel aan het verdiepen in de CAM software. Als ik hier een keus in gemaakt heb ga ik over tot de (om)bouw van de freesbank.

    Maar zo ver is het nog niet, Eenhoorn! Daar gaat dit bericht over. Ik heb soms tussen neus en lippen door wel eens wat hout gebogen maar ik kreeg het niet voor elkaar om een 'potdeksel' te maken dat netjes de ronding van de kuip volgde. Het knikte snel en was niet naar wens te bevestigen. Daarom heb ik uiteindelijk een mal gemaakt van resthout waar ik nat hout 1x8mm Abachi omheen gelijmd heb met een super resultaat al zeg ik het zelf;

    [​IMG]
    [​IMG]

    Het profiel blijft uit zichzelf in vorm staan, het is nu enkel een kwestie van op maat maken. De dikte is met de schaaf en schuurpapier naar wens teruggebracht. De afmeting van het contour is ruw op maat gezaagd, en later met schuurpapier op een hoeklijn op maat geschuurd. Zo kan je exact de juiste lengte en haakse uiteinden garanderen.

    Ook dit is weer in het werk bevestigd om variaties te voorkomen. De truc met bakpapier tussen de delen die niet aan elkaar mogen heeft weer goed gewerkt :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan krijg je zoiets als dit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De breedte moet ik nog wat bijschuren (aan de buitenzijde kuip) en daarna kan er een licht profiel in de lijst gemaakt worden. Dan is het zoeken naar de juiste kleur combinatie (het mag wat meer amber kleur worden).

    Later meer!
     
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat heb je weer knap gedaan, met een mal kan je inderdaad de moeilijkste vormen in hout plooien.
    Bij de bouw ven de new Belgica word het ook zo gedaan, die hebben voor de spanten een verstelbare mal.

    : Spant productie voor de Belgica
     

Deel Deze Pagina