Techniek in ontwerpfase
Even een virtuele update van mijn kant. Ik ben de afgelopen tijd weer druk aan het werk en kan alleen in wat verloren uurtjes wat doen. Grote stappen worden nog niet gezet maar ik ben alles wel zo eenvoudig mogelijk aan het uitwerken in SolidWorks. Weinig onderdelen is het streven.
Het roer wil ik zo onzichtbaar mogelijk bedienen Het schip heeft een aangehangen roer. Ik kwam al wat topics tegen waar dit het 'spook roer' genoemd wordt naar een idee van Arie Evers. Ik snap waarom dit zo genoemd wordt, wil alleen eerst focussen op de basis en daarna verder nadenken over de details zoals een schipper aan het roer.
Doordat er vrij weinig ruimte is voor de inbouw denk ik dit op te lossen met een stang welke verbonden is met de hevels door twee kogel gewrichten. Met een kleine G-ring (oliekeerring) wil ik het geheel waterdicht maken. De moer op de lagerbus sluit de roeras op in het geheel. Het gebogen stuurstangetje valt tussen twee messing stripjes of een gefreesd blokje om het opruimen van een sleuf in hout te beperken.
*ik zie nu dat hier het gebogen pieletje niet gemodelleerd is maar ik kan het nu niet aanpassen helaas... De spanten zal ik wat bij moeten schuren om de hevel voldoende ruimte te geven*
Ik ben ook bezig geweest met het verzamelen van de elektronica voor het schip. Mijn oog is gevallen op een Robbe motor welke een mooi plekje gegeven diep in de buik heb gegeven. Het is een hulp motor die weinig te doen heeft dus ik denk dat dit voldoende moet zijn. Als het toch te licht blijkt te zijn kan ik altijd nog de 1:3 overbrenging plaatsen (werk nu met 1:5.5). Volgens mij is de inbouw hetzelfde dus is makkelijk.
De zwarte blokjes zijn het lood dat later toegevoegd zal worden als duidelijk is hoe zwaar alles gaat worden.
*De inkeping in het roerblad voor de schroef moet nog iets naar boven verplaatst worden*
Ook duidelijk te zien nu is de wijze waarop ik de kajuit en kuip straks afneembaar wil maken. Ik heb een triplex frame gemaakt dat ik straks in de dekbalken verzink. Daarna zaag ik de dekbalken weg en blijft er een net gat met voldoende verband/stijfheid over. Ik maak een opstaande rand waar de kajuit overheen valt en de buitenste kuip rand loopt gewoon door. Deze opstaande water kerende rand lijm ik aan de dekbalken.
De kajuit ga ik bouwen op een bouwplank waarna ik deze in de juiste ronding zaag/schuur. Hierdoor moet hij exact de zeeg van het schip volgen.
De kuip bouw ik los van de kajuit om een houten mal heen en zal uiteindelijk netjes in het waterkerende schot vallen. Het geheel wordt afgedekt met een sierlijst. Als alles goed past worden de kajuit en kuip aan elkaar gelijmd.
Verder nog even een overzichtsplaatje omdat het wel steeds meer, hoewel het nog erg grof gedetailleerd is, ergens op begint te lijken.
Binnenkort een update met foto's van de echte bouw! De romp vordert namelijk gestaag!