Bouwverslag Zwarte Zee

Ik ga dat andere verslag ook nog bekijken, de dingen stonden nog los gelukkig:koud: na het schilderen ga ik ze pas lijmen. Ik heb al het verkeerde fineer verlijmd maar ik heb al nieuw fineer gescoord. Het parket is nu wel mooi gemeleerd:) die zwarte rand komt erop, de ijzeroxiderood vind ik wel mooi, als schilder meng ik veel zelf. Heb me wel herdacht dat ik de romp ga spuiten, dat wordt strakker. Dan komt het moeilijkste werkje, het beslag en de railings. Daar ga ik wel tijd voor nemen, die wil ik netjes hebben.
 
Ik ga dat andere verslag ook nog bekijken, de dingen stonden nog los gelukkig:koud: na het schilderen ga ik ze pas lijmen. Ik heb al het verkeerde fineer verlijmd maar ik heb al nieuw fineer gescoord. Het parket is nu wel mooi gemeleerd:) die zwarte rand komt erop, de ijzeroxiderood vind ik wel mooi, als schilder meng ik veel zelf. Heb me wel herdacht dat ik de romp ga spuiten, dat wordt strakker. Dan komt het moeilijkste werkje, het beslag en de railings. Daar ga ik wel tijd voor nemen, die wil ik netjes hebben.

Spuiten maakt de romp wel veel netter. Let wel, doordat het een dunnere laag is, zie je alle oneffenheden veel makkelijker. Maar het betreft hier een sleper. Dus mag wel iets minder strak natuurlijk.
 
Marijke, Raad je aan voor zwart op de romp satijnglans te gebruiken. Die van Humbrol en Revell zijn ook goed met de hand te doen. Mooi zacht niet te klein penseel nemen. Heb nergens grondverf gebruikt. Enkel ontvet met wasbenzine en daarna 2 x lak. Zit op mijn Bugsier 3 al vanaf 1976 (Humbrol Hull black). Smit Finland, evenals mijn tankertje (avatar) zit in de Revell 302. Is gemakkelijk bij te plekken ook. Het zijn allemaal werkschepen, dus is het normaal dat ze af en toe een touch up krijgen. En dat mag je best zien vind ikzelf. Sommige bouwers zijn keien in het weatheren, of verweren. Zeewater bijt binnen de kortste keren de glans uit verf of lak.
Misschien al eens in gekeken en de moeite waard om te lezen. Gr. Klaas.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/scratch-build-trawler-hemerica-1-25-met-scheepshelling.216556/
 
64531258-B5C0-4EDD-B779-C4A68DCEC5D1.jpeg
F2ADD86D-AF77-4256-B519-3F0D2FAF8928.jpeg
 
Wat moet ik nu met nietjes, koperdraad, tientallen messing ringetjes, tandwietjes, zat er een deen te slapen of weten jullie het?
 
Wat moet ik nu met nietjes, koperdraad, tientallen messing ringetjes, tandwietjes, zat er een deen te slapen of weten jullie het?


Dit is het beslag. Volgens mij wordt het koperdraad onder andere gebruikt voor de touwen in de masten.
Kan mij voorstellen dat het op z’n minst in de bouwbeschrijving moet staan. Wellicht even wat verder bladeren en wordt het dan wel duidelijk.. Die kleine ringetjes zijn naar mijn weten deels patrijspoortjes. Verder zie ik nog wat katrolletjes en wat bolders. Op zich niet gek. Weet alleen niet waar de nietjes voor zijn, of wel.. ik weet het niet...
 
In de onderdelenlijst staat het koperdraad als 22a. Mag je zelf even op de tekening kijken waar dit zit. Om de draad mooi recht te strekken, iets op overlengte afknippen, het ene eind in de bankschroef en het andere eind in een tang. Goed vasthouden en een paar mm uitrekken. Sommigen gebruiken i.p.v. een tang een accuboormachine en dan even trekken en draaien. Kijk maar wat jou het best afgaat. Waar de nietjes voor worden gebruikt weet ik zo niet. Misschien korte relingdeeltjes? Sorteer het beslag eens aan de hand van de onderdelenlijst. Heb je een naam en een nummer. Altijd makkelijk. Beetje problemen met de benamingen kijk dan in deze linken. Gr. Klaas.
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/index.php?fout=1

https://www.vaartips.nl/
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij worden nietjes nog wel eens gebruikt om trap-tredes tegen bijv. een schoorsteen, een mast of andere opbouw te maken.

Groet, Bert
 
Draad rechten

Als het koperdraad zacht is kun je het in de bankschroef klemmen en dan door een poetslap heen recht trekken.
Is de draad ietwat stugger heb ik een blokje waar ik de draad insluit en dan door trek.
Is de draad echt stug met een halsstarrige roltendens dan is het uitgloeien geblazen. en dan recht trekken.
upload_2020-6-16_19-58-32.png

Ik had deze gemaakt voor het rechten van 6 en 8mm koperen buis. Bewaren.

Heb je veel draad en met regelmaat te rechten is de foto hieronder een idee hoe het dan kan.
upload_2020-6-16_20-1-40.png

Hier is het zachte draad met roltendens, hiervoor is een rollenstel (rechts) voldoende.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Verwarring alom. Mijn kleine patrijspoorten, kon ze al niet vinden, zouden van plastic zijn. Gevonden! Van messing dus. Kan de nietjes echt niet vinden. En die pastic antieke zeilbootblokken, die ik verder alleen op oudere zeilschepen zag, die horen dus in de diverste tuigen. Die dus heeeel slecht zichtbaar zijn en ik zou niet weten hoe ik dat duidelijker krijg. Gaat goedkomen. Ik zie zoon mooie vierdraadsradioantenne bovenin, das nog eens wat anders als een fm spriet.... dank u voor de hulp heren! En het koperdraad is voor de railings. En ik maar denken dat die messingdraadjes daarvoor waren...:rofl:
 
"Marijke,
wauw willum, indrukwekkend!

Oh Sorry
Ik wil niemand bang maken.

Die nietjes vind ik wel leuk gevonden als klimijzer voor bijvoorbeeld een schoorsteen.
Jij moet de nietjes alleen nog afbreken van de strip en monteren.
Ik kom die klimijzers wel eens tegen.
Zware stalen (straptrede) beugels aan een stalen of gemetselde schoorsteen.

Veel plezier met modelbouw Marijke.
Willum
 
De nietjes moeten ook over de patrijspoorten in de grote opbouw op het achterdek. Ik neem aan dat dat ter bescherming is van het glas in de patrijspoorten.

Groet, Rien
 
De nietjes moeten ook over de patrijspoorten in de grote opbouw op het achterdek. Ik neem aan dat dat ter bescherming is van het glas in de patrijspoorten.

Groet, Rien

ja! Dat is het! Dank je wel rien, dat ik dat nu zelf niet zag.... nu zijn bijna alle deeltjes die ik niet kwijt kon verklaard.:banana:
 
Die koperdraad heb ik gebruikt voor de antennedraad tussen de masten, dat zijn de bovenste 4 (2 aan 2 parallel).
Het "rechten" zoals ik het gedaan heb kan je op een van de laatste pagina's in mijn verslag terug lezen, het geheel laten hangen met een gewicht er aan en dan voorzichtig warm maken met een aansteker.
Een paar uurtjes laten hangen en dan zijn ze recht genoeg.
Doe dit dan met de benodigde op lengte gemaakte stukken, dan blijft het handelbaar.

Overigens is de bouwhandleiding niet overal even duidelijk en zal je regelmatig op meerder bladzijdes moeten kijken om uit te vogelen waar een onderdeel thuis hoort of welke je nodig hebt.
De nummers op de foto's van de handleiding komen overeen met de nummers in de stuklijst en er is een overzicht foto (bij mijn handleiding) van de messing en kunststof delen met hun nummers.
Zo iets mis ik wel nu bij mijn Seabex, daar is de puzzel wat groter wat de onderdelen betreft.

Groet,
Mathieu
 
Hallo Marijke,

Die plastic blokken (zoals je zegt voor oude zeilschepen) zijn hoogstwaarschijnlijk voor de davits om de sloepen te laten strijken. wellicht ook voor de laadbomen op de achtermast.

bouw ze.
Groeten Paul
 
Ik heb inmiddels de kraan gebouwd, nu ga ik de sloepen bouwen en ik zag inderdaad daar de blokken en kikkers langskomen. Ik bouw alles zo veel mogelijk los, dan kijk ik of t past, dan schuren en in de gesso en later zet ik het geheel in elkaar. Een mast is ook al af, wel jammer dat ik een toplicht mis. Vandaag de tweede mast lijmen en schuren en dan ga ik parket lijmen op de dekken, daarna kan ik voorzichtig beginnen met vastzetten. Gaat wel een weekeindje duren.
 
Bekijk bijlage 379486 Deze jongen gebouwd. Maaarrr... komt die nou op t voordek onder de golfbreker als ankerwinch? Verder zie ik er geen plaats voor.

Was dat een bouwpakket dan?
Hmm, jouw bouwdoos is duidelijk van een latere datum als die van mij. Bij mij was hij als compleet messing onderdeel erbij.
Maar inderdaad deze komt in de uitsparing onder het voordek, dit is de ankerlier.

Wat betreft de navigatie verlichting zal je wel meer lampen missen, niet alle lampen zitten op het model.
Uit mijn hoofd mis je in ieder geval 1 heklicht, het origineel heeft er 2 direct boven elkaar op de achtermast net boven het bordes.

Groet,
Mathieu
 
Back
Top