Bouwverslagje v/d Stroep

De aansluiting v/h systeem in de boot.

In de onderkant v/d spuiten,wordt een nippel ingedraaid en gelijmd (endfest 300).
Op de nippel komt een dikke O-ring.
Het geheel wordt in de gaten v/d romp geschoven en de uitstekende draad wordt van vlas en vet voorzien.Dan de moeren erop draaien en de doorvoeren zijn waterdicht.
Eenmaal klaar met de montage v/h systeem,kunnen de spuiten gewoon met enkele druppeltjes seconden lijm aan het pvc gekleefd worden Dit laat nooit meer los.
Hier een afbeelding v/d aansluitnippels.(Gamma)

t78jla6vn0wb0.jpg


Hier het systeem in de Stroep geplaats.
Een zee van ruimte in de boot!

vevd8ks3p87kp.jpg


u8o2z5xsgj.jpg


De boot met de max ballast.

cy5w95.jpg


dclzr7a.jpg


vcu75lo8a2jei.jpg


De boot met lege ballast.

1ijmii.jpg


Op de laatste afbeelding zie je nu goed de siliconen afdichtings naad in de toren.

Grtjs,Marc.
 
Aan dit systeem blijf ik nog wat aan sleutelen.
Het werkt goed,maar de beperking v/d diepte en het warm worden v/d servo is niet wat ik verwachtte.
De servo wordt warm door de belasting v/d verlengde arm en de waterdruk op de pistons.Ook het oplopen v/d inwendige druk in de boot bij het innemen van water(laat geen lucht ontsnappen),speelt een rol.Kan deze arm een ietsje inkorten,wat de belasting op de servo iets doet verminderen.Doch moet rekening houden met de max waterballast.
Heb hier nog een jumbo servo liggen,met een trekkracht van 50kg.
Deze gaat ook ingebouwd worden,als test.
Ik hou jullie daarvan op de hoogte.

Grtjs,Marc.
 
Laatst bewerkt:
Ja kan je bestellen via e-mail. Ze zijn aan de prijs, al heb je dan wel kwaliteit. Heb ze via Ali of Amazon nog geen vergelijkbare kunnen vinden. Althans niet met een lage amperage consumptie. Niet dat dát een grote prio heeft bij mij. Persoonlijk zou ik een goedkopere oplossing willen zoeken. Dat heb ik tot nu toe nog niet kunnen vinden.


@MarcT

Dit is (en wordt) een erg mooi en overzichtelijk bouw verslag.
Zijn dit geschikte thrusters?
https://nl.aliexpress.com/item/3303...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
 
Dag Paul,

bedankt voor de info.Die thrusters vallen wat groot uit,als je de afmetingen ziet.Denk ook dat ze gewoon in't nat draaien.Vandaar ook de vermelding:niet in zeewater.
Bij de Open rov,draaien ze ook gewoon in't nat.

Grtjs,Marc.
 
Ik wacht nog even met bestellen bij Norbert Bruggen.
Verwacht dat het boodschappenlijstje nog wel iets langer wordt. :)
Kan het in 1 keer.
De rubbers van de Playmobil motortjes.?
Die moeten er ook echt op gemonteerd worden, ook als je de motoren van Norbert Bruggen gebruikt.?

Groetjes Willem
ps morgen komen de zgn Dome's binnen. 100 mm en 50 mm
 
Dag Willem,

de motoren van Norbert Bruggen zijn waterdicht gemaakt.
Deze zijn klaar voor gebruik,dus geen dichting nodig.Ze kosten 75euro/stuk plus nog een regelaar van 35euro/stuk.
De gondeltjes van Play Mobile kosten 15euro.Heb er op een duikboottreffen een 10tal gekocht aan 1euro/stuk.Deze afdichtingen passen perfekt op de as van 2,3mm(speed 400).

Grtjs,Marc.
 
Dag SRS,

op elke Stroep zitten de 400 motoren.
Je kan ze ook heel langzaam laten draaien.Op volgas(gebruik 7,2v) heb je een redelijke vaart onder water.
Gebruik voor deze motoren een Robust Regler van Norbert.Deze kosten zonder BEC 30euro.Heb er op al die jaren nog niet ééntje stuk gehad.
 
Het volgende duiksysteem v/d Stroep.

Dit is eigenlijk een zeer mooie vinding van SRS.
Door dit systeem te zien op een duikboottreffen ben ik de Stroep gaan bouwen.
Er is al die jaren wat aan het syteem van SRS gesleuteld,maar de basis van zijn systeem is hetzelfde gebleven.

Grtjs,Marc.
 
Een dagje niets kunnen posten wegens andere prioriteiten.

We gaan het nu hebben over het systeem van SRS.
Voor dit systeem heb je een injectie spuit van 6Oml nodig.(bij de apotheek)
Het eerste wat moet gebeuren is de piston eruit trekken en dan het kruisdeel afzagen tot 1cm boven de rubberen piston.Bedoeling is dat de rubberen piston vrij in de injectie spuit kan bewegen.Deze kan er nooit uitvliegen bij doorpompen,daar er aan de bovenkant een stopplaatje is gemonteerd met een ontluchtingsgat.Door dit ontluchtingsgat en de beweging v/d piston naar boven,komt de boot dus onder druk te staan.Bij het uitpompen van de waterballast helpt deze inwendige druk ook een beetje om het water eruit te persen.
Hier een afbeelding v/d spuit en het kruisgedeelte.Op de laatste afbeelding zie je hoever het kruisdeel ingekort wordt.





Grtjs,Marc.
 
Laatst bewerkt:
De aansluiting v/d spuit.

Dit is een messing stuk met draad en een geribbelde kant voor slangetjes op aan te sluiten.
In de onderkant v/d spuit wordt een gaatje geboord en het ingekorte draadeind voorzien van endfest en erin draaien.Op dit onderdeel wordt het slangetje (verlengd)(v/d slangenpomp) geschoven.Normaal zit dit heel goed vast zonder klemmetje.





Op de laatste foto zie je een ander aansluitstukje,maar zo weet je wat ik bedoel.

Grtjs,Marc.
 
Laatst bewerkt:
De aansluitnippel kan ook nog wat ingekort worden.2 rechte kanten is voldoende voor de aansluiting.
De aanzuig leiding moet onder in de boot in een glooiende bocht liggen.Nooit onder een scherpe bocht want de slangenpomp trekt deze nauwe bocht volledig toe.
Grtjs,Marc.
 
Een paar vraagjes; welke maat heeft die messing slang-pilaar.?
En diameter vd slang, voor mn cnc frees gebruik ik 3 en 6 mm luchtslang.
Dat is te stug/hard denk ik.
Vandaag een 1/4 m2 dibond - hard pvc en geschuimd pvc ontvangen met de post.
Bijna weekend hier dus dan kan de zaag er in.:)
 
Dag Willem,
over jou vraagjes wilde ik het vanavond hebben.
Alvast enkele maten.
De draad v/d aansluitnippel is M9,het gekarteld stuk is 6mm.
De slang is een siliconen slang.Deze zit op de slangenpomp van Norbert.Het slangetje heeft een buiten diam van 7mm en binnen 4mm.Dit slangetje v/d pomp moet verlend worden met een extra slangetje(hetzelfde als de slangenpomp).Vandaar ook de foto van het kunststof verbindings stuk.(5mm)
Hoop dat je alvast wat aan deze info hebt.

Grtjs,Marc.
 
Verder met het ballastsysteem v/d Stroep.

Er moet nu een plaatje dibond gezaagd worden met een breedte van 4cm.De lengte is de diameter v/d verticale buis(binnendiameter).In het midden van het plaatje dibond wordt een gat voorzien met de diam v/d spuit.Op de spuit komt een acryl plaatje van 3mm(zelfde contouren als de bovenkant v/d spuit) met 2bevestiggings gaatjes en een ontluchtingsgat.Het stopplaatje wordt tesamen met de spuit op het dibond plaatje gevijsd.
Er worden 2 steuntjes gemaakt uit pvc met de breedte van het dibond plaatje(4cm).De pvc plaatjes worden rond gemaakt naar de ronding van de binnenkant v/d verticale buis.Deze worden tamelijk hoog in de verticale buis gelijmd met seconden lijm.Daarop komt dan het dibond plaatje met aan elke kant een vijsje.Dat de spuit zo hoog komt te zitten is voor een zachte glooing te krijgen van de siliconen toevoer leiding.
De spuit is nu klaar.
Het volgende is de slangenpomp en de aansluiting aan de spuit.
Grtjs,Marc.

gh8x6e0u4q.jpg


qc5pv6dpzhdl3.jpg


gmj0drk5.jpg
 
Dag,

nog even verder met de bouw van het ballastsysteem.

Voor de bevestigging v/d slangenpomp,moet er eerst een pvc onderdeel gemaakt worden.
Dit zijn 2 pvc latjes van 52X20X10(LXBXH).Deze worden op elkaar gelijmd met seconden lijm.(met de breedte op elkaar)
Dan moet de binnen ronding v/d buis(125) afgetekend worden op het pvc onderdeel.Ook de ronding v/d motor moet eruit gehaald worden.Aan de buitenkanten van het pvc onderdeel,worden 2gaatjes van 4mm geboord.Deze dienen om de slangenpomp eraan te bevestiggen en stemmen overeen met de verboringen in de houder v/d slangenpomp
Hier het klaar gemaakte onderdeel.
Grtjs,Marc.

qgalcw9p8.jpg


4kp5b982x7p2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top