Bovendek U177

Discussie in 'Duikboten' gestart door mdejong, 29 mei 2005.

  1. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hoi Mathijs,
    ik heb gesproken over jouw probleem met iemand uit Keulen.
    Die kwam met de gedachte om alleen een nieuwe romp van de boot te bestellen bij Engel.
    Eventueel een met een foutje of zo erin.
    Informeer eens.
    Om het er uit te fresen zag hij niet zo zitten.
    Heb jij een frees machine?

    Hein
     
  2. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Hein,

    Helaas heb ik niet de beschikking over een frees machine. Ik heb echter mijn accu ca. 1 cm kunnen laten zakken, misschien is dat net genoeg.

    Mocht dit niet het gewenste effect hebben dan denk ik dat ik meer lood onderin de boot ga aanbregen en meet drijfvermogen bovenin de vrijevloed ruimte.

    Ik zal in ieder geval de resultaten hier posten.


    Groetjes:

    Mathijs
     
  3. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Probleem opgelost

    Het probleem met het hoge zwaartepunt a.g.v. het gietijzerenblok is opgelost. De oplossing was het gietijzerblok heet te stoken met een brander terwijl de boot in een testbak met water lag. Dit om te voorkomen dat de romp zou vervormen en/of de verf eraf zou bladeren.
    Toen het blok eenmaal heet was kwam het zonder al te veel geweld los.

    Bovendien bleek de romp in z'n geheel niet warm te worden. Dit bracht mij op het volgende "gewaagde" idee om lood te smelten en het voorzichting in de kiel te gieten. Uiteraard met de boot in het water voor de nodige koeling.

    Zie hier het resultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het zwaartepunt kan haast niet lager lijkt mij zo, bovendien kan de accu ook nog een flink eind zakken wat de stabiliteit verder ten goede zou moeten komen.

    Ik wil eerst de bodem weer even netjes afvlakken met wat giethars en ga daarna de hele boel (voor de zoveelste keer) weer inbouwen.

    Overigens is dezer werkwijze een aanrader voor de andere U177 bouwers, doe er jullie voordeel mee!


    Groetjes:

    Mathijs
     
  4. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Mathijs,
    kreeg je het niet zelf erg warm?
    Toen ik het begin van je bericht las toen dacht ik,
    hij zal toch niet. . . . . . . .?
    En ja.
    Alles goed gegaan?

    Hein
     
  5. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Hein,

    Ik kreeg het zeker erg warm!!!! :oops:

    Maar ik had eerst op een proefstukje bekeken wat er gebeurde met expoxy wanneer het wordt blootgesteld aan een "naakte" vlam.

    Toen dat goed ging heb ik het blok gekoeld eruit gehaald met de brander. Hoeveel het blok loei heet werd leek het niets met de epoxy romp te hebben gedaan.

    Toe heb ik eerst een klein proefstukje gegoten in de kiel en ook dat ging goed. Toen heel langzaam verder gegaan. Eerst een dun laagje over de bodem, toen af laten koelen, en daarna weer laagje voor laagje. Natuurlijk met de romp continue in het water.

    Alles is goed gegaan, nog geen blaasje op de verf!!


    Groetjes:

    Mathijs
     
  6. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    pas wel op voor de looddampen !
    dit kan je het beste buiten doen, lood is gemeen spul, zeker
    als je boven een pannetje gesmolten lood staat te
    snuiven.

    niets voor niets dat er minder lood in het soldeer moet (van de EU)

    gefeliciteerd met het goede resultaat !

    ps hoe heb je het spul gesmolten ? gewoon oud pannetje
    op de campingbrander of zo ?
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Even een stukje 'ervaringen met lood'... :oops:

    Vroeger, toen ik nog simpel Infanterist was, maar al wel bootjes bouwde, kwam ik op het idee om blokjes lood te smelten in oude lucifersdoosjes.
    Lekker, standaard gewichten, rechthoekig, makkelijk op de bodem van mijn schepen.
    Een bakje met vochtig zand gemaakt, lucifersdoosje er tot de rand toe in, doosje ook kletsnat, zand goud aangestampt.
    Oud conservenblikje gepakt, met een tang er een tuit in gebogen, campinggasbrandertje en een soldeerbrander, een paar stukjes lood, en stoken maar!
    Maar ja, dat was midden in het bouwseizoen (Januari dus). Buiten koud, wind, guur, regen en andere ellende.
    Dus zat ik in de schuur... Deur dicht, ramen dicht, en maar lood stoken!
    Ging prima, en na een uurtje had ik zo'n 8 blokjes standaard ballastgewicht.
    En de volgende dagen snapte ik niet waar die heftige hoofdpijn vandaan kwam... :?:

    Nu ben ik veiligheidskundige, en toen ik de gevolgen van looddamp ergens in een boek las, ben ik me rotgeschrokken.
    Moraal van dit verhaal: Lood smelten doe je buiten, met je gezicht bovenwinds! Of, indien binnen, zorg voor voldoende aanvoer van frisse lucht, ook al is dat koud! En als je een stuk lood hebt wat in kleinere stukjes verdeeld moet wworden, kan je wellicht beter zagen. (met een ouwe zaag)
     
  8. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Roel en Ronald,
    bij mensen die in de "Oude" Grafische industriegewerkt hebben was loodvergiftiging heel normaal.
    Ik heb het ook gehad toen ik Handzetter was.
    Je moest veel melk drinken dat was goed tegen het lood.
    Nu blijkt 35 jaar later dat je het net daardoor kreeg.
    In de drukkerijen die nog een loodzetmachine hebben wordt het ook nog steeds gewoon binnen gebruikt hoor.
    Er zijn wel niet veel loodzetters meer.
    Het loodsmelten was niet zo gevaarlijk maar de poeder die gebruikt werd om het lood te zuiveren.
    Daar kwam me toch een rook van het warme lood, 320 graden, door dat spul.
    Gezond was dat echt niet.
    Het blijft rommel maar een enkele keer zal niet zo veel kwaad kunnen.
    Het verkeer is gevaarlijker met de uitlaatgassen
    dat hebben we iedere dag.
    Maar wat vindt je van polyester en die 2 componenten lijmen Roel.
    Daar hangen we veel boven met het bouwen.
    De lucht van polyester blijft een paar dagen in huis hangen.

    Hein
     
  9. Mario88

    Mario88

    Lid geworden:
    20 jan 2006
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn -> Zuid Holland -> Nederlan
    @mdvn

    je moet polyester ook niet in huis gebruike he ;) :wink: :p
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    @Hein:
    Vrijwel alle middelen die we in de modelbouw gebruiken, zijn op een of andere manier gevaarlijk.
    't Is maar net hoe je ermee omgaat. Gezond verstand doet wonderen...
     
  11. U-Kater

    U-Kater Guest

    I love the smell of polyester in the morning!!!

    (Vrij naar: Apocalypse Now)

    U-Kater
     
  12. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Vandaag eindelijk mijn boot weer "vaarklaar" gekregen. Het was de eerste keer na mijn loden-kiel-actie.

    Zoals te zien is helt de U177 aan de oppervlakte nog een klein tikkie over naar stuurboort (dit was bakboord en in veel sterkere mate). Daarnaast ligt ze iets te diep in het water naar mijn zin (met lege ballast tanks). Ik hoop dit met een beetje extra drijvermogen te kunnen oplossen.

    Wel is de trim (achtersteven/boeg) al redelijk goed (zonder er iets aan te hebben gedaan). Het model "hangt" lekker aan zijn peroscopen.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Groetjes:

    Mathijs
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Mathijs,

    De operatie kan dus geslaagd genoemd worden! Ze ligt al mooi in het water, nog succes met het fine-tunen van de trim! :thumbsup:
     
  14. U-Kater

    U-Kater Guest

    Ziet er gelikt uit Mathijs en ja hij "mot nog iets omhoog komen" maar volgens mij is dat makkelijk op te lossen.

    Groetjes
    U-Kater :wink:
     
  15. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Daar is helemaal niets mis mee. het is altijd mooi als je duikboot aan de periscopen "hangt''. Je avondtuur met het loodgieten heeft zeker succes gehad.

    Groetjes Douglas
     
  16. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste U-kater,
    ik heb ook last van dat probleem, met betrekking tot het te diep liggen.

    e.e.a. is redelijk makkelijk op te lossen volgens jou.
    ik sta open voor elke suggestie.

    mvg Rene
     
  17. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Rene,

    Bij mijn kit (van Engell) zat een speciale schuimplaat bijgevoegd. Het idee hiervan is dat je deze stukken van plaat in de vrijevloed ruimte lijmt.

    Plaatsing van dit schuim moet in ieder geval onder de waterlijn maar wel zo hoog mogelijk. Zodat het schuim ook aan de oppervlakte extra drijfvermogen levert. Door het schuim zo hoog mogelijk te plaatsen komt het de stabiliteit te goede en voorhelpt het (hopelijk) de slagzij welke mijn U177 nog steeds maakt.

    Als je geen vrijevloed ruimte(s) hebt in je boot, wordt het moeilijker dan is de enige oplossing je boot een dieetje te laten volgen en gewichtsbesparing te bewerkstelligen.



    Groetjes:

    Mathijs
     
  18. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste Mathijs,
    Dat is een aardige oplossing welke ik zelf ook al heb uitgeprobeerd, en welke niet helpt.
    Met de ene oplossing creer je weer een volgend probleem namelijk,
    het weer niet voldoende kunnen afzinken door te veel opwaartse
    kracht.
    het zal wel een mix hier tussen moeten zijn.
    Maar een ding is duidelijk ik moet het zoeken in gewichtsbesparing.
    Maar alle ideeen zijn natuurlijk welkom.

    bedankt voor je reaktie, mvg Rene
     
  19. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    René,

    Als je boot 'kaal' (dus zonder extra schuim) goed zinkt is je ballastsysteem mooi uitgebalanceerd. Als je dan schuim toevoegt omdat de boot niet aan de waterlijn drijft maar te diep ligt wordt inderdaad je totale 'af te zinken' volume groter en heb je meer ballast nodig om te kunnen duiken. Als je ballastsysteem vast ligt heb je hier dus een aardig probleem en is er toch tijdens de bouw/het ontwerp iets niet helemaal goed uitgedacht. :oops:
    Anders is het met stabiliteit (neiging tot hellen in de bochten) of het licht slagzij maken (zoals de 177 van Mathijs): in dit geval voeg je 'drijfvermogen' (schuim dus) toe zo hoog mogelijk aan de waterlijn, en compenseer je dit drijfvermogen weer met ballast zo diep mogelijk ónder de waterlijn. Hierbij geldt ook nog eens de theorie van 'momenten': hoe verder drijfvermogen en ballast uit elkaar zitten hoe meer effect het heeft, en de plaatsing t.o.v. het centrale zwaartepunt evenzo.
    Ik ben trouwens benieuwd welke boot die je aan het bouwen bent problemen geeft... :?:

    Jos
     
  20. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste Jos,
    je hebt helemaal gelijk, het is geen ontwerpfout of probleem maar een ombouwproject van de Robbe U-47 en U-2540.
    Beide boten heb ik voorzien van een zelfbouw plunjerduiktank model Engel.
    Voor de U-47 een inhoud van 650ml en voor de U-2540 900ml.
    Het standaard basisframe van kunststof is verwijderd en vervangen door een 4 tal rvs draadstangen met daartussen een 3 tal ronde spantjes.
    Alles zo licht mogelijk uitgevoerd maar toch nog niet voldoende.
    Dus we blijven lekker prutsen.

    Afgezien van bovenstaand (probleem) varen de boten met gebruik van de lageregler 2 boven verwachting.

    mvg Rene
     

Deel Deze Pagina