Die roffel is geweldig en verslavend
Tijdens onze Hemelvaart fly in Stadskanaal ga ik hem nog een aantal runs draaien op de club

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Die roffel is geweldig en verslavend
Dat ding is 40 jaar oud of zo, dus die beschrijving gaat uit van motoren, zeg maar "Pre-Hanno Special"... Toen waren Schnürle gespoelde motoren puur gebouwd op hoge toerentallen en bitter weinig koppel onderin. De toenmalige kamzuigermotoren kenmerkten zich juist door weliswaar weinig echt puur topvermogen, maar wél een hele hoop koppel onderin.Ze raden juist af om een "schneurle ported engine" te gebruiken.
Dat valt erg mee hoor... de rol zit in het onbelastte deel van de riem, en dient eerder als "klapperbeheersing" dan dat het echt kracht te verwerken krijgt.Op de dubbel kogelgelagerde vooral langwerpige rol, komt een grote belasting te staan, een hefboom moment. Op een relatief dunne as. Het zijn kleine lagertjes. En dat wil best heet gaan lopen. Die krengen vragen vermogen. Een grotere diameter rol zou daar minder last van hebben, maar dat past niet.
Ik denk dat dit ook erg meevalt: Sowieso zijn vliegtuigmotoren ook vrijwel nooit van een luchtfilter voorzien, maar bijvoorbeeld de vroegere stock-cars, maar ook veel heli's (staart) en meerdere type off-road auto's zijn voorzien van tandriem-aandrijvingen, en ik kan me niet heugen die ooit te hebben moeten vervangen.En verder stof/vuil konden de riemen vlot doen slijten omdat deze niet goed afgeschermd waren.
Dat geldt voor iedere riemreductie in de modelbouw…
Paal meenemen en zoeken naar(spijkers op) laagwater.Zal een aardige zoektocht worden naar een geschikt water, met een stevige paal in het midden...
Mijn overbuurman is eigenaar van een bos met een ondiepe ven.
Die is daar perfect voor.
Ja... de geluksvogels vliegen laag dit jaar.dan ben je een geluksvogel!