Brandstof motoren

Een zeer vriendelijke Duitse modelbouwer heeft het messing vliegwiel voor mij gedraaid.
Ik had hem in SolidWorks getekend volgens orginele maten voor deze klassieke motoren.
Tevens andere bandjes met aluminium velgen gemonteerd.
Ik wil schade aan de spaakwielen voorkomen en uit voorzorg deze keuze gemaakt.

Bekijk bijlage 583037 Bekijk bijlage 583038 Bekijk bijlage 583039

Ik heb vandaag mijn bestelling uit Amerika ontvangen.
Nu een Super Cyclone GR60 met één bougie.
De bobine, nieuw en met verpakking, kreeg ik er gratis bij.
Via veiling gekocht voor $56,-
Motor, net als de twin spark, in een uitstekende conditie.
IMG_20240528_140324.jpg
IMG_20240528_140332.jpg
IMG_20240528_140340.jpg

T'is maar een 3,5CC Webra Glo Star
Dus echt hard zal het niet gaan(denk ik :), maar denken moet ik aan ons paard overlaten)
Ik zeg niks ,maar ik heb een nova Rossi rex 7poorts 3,5 cc gehad op mijn serpent vector, 0 tot 100 was binnen 2 tellen en top was rond de 130. Een zuinige 40000 toeren was ook geen probleem ;D

Maar een Glo Star is een, uiterst tamme, kamzuigermotor.
Je mag al blij zijn als deze op een 9 x 6 de 12.000 toeren haalt.....

Gisteren een aantal vintage vliegtuigjes opgehaald waaronder een hele oude Robbe Puma schouderdekker van zeker 20 jaartjes oud(als die niet ouder is).
Deze Puma heeft een 10cc motor (wat veels te zwaar is voor dit kistje tenzij er een pylon racer van gemaakt wilde worden).
Nu heb ik een vraagje over deze 10cc motor waar ik niet achter kom ondanks dat ik me helemaal suf heb zitten zoeken op het internet welk merk motor het is.
Wat wel bekend is omdat het op het motortje staat is dat deze in Oosterijk gemaakt is(er staat Austria op het motortje).
Ook staat er op dat het een 10cc is maar (en daar komt ie) dat is aangegeven door een stickertje.
De 61 staat erop maar nu is het bovenste deel van het stickertje eraf.
Ook heeft dit motortje een Perry carburateur.
Ik heb het motortje al uit elkaar liggen en wat mij gelijk opviel is dat de zuigerveer ontbreekt.
Of is dat bij dit motortje normaal want ik weet dat sommige motortjes een groef hebben zitten waarin zich een oliefilm moet vormen die dan zeg maar als zuigerveer gaat functioneren.
Wel zit er een heel klein pinnetje(slotje) in de groef die het zuigerveertje op z'n plek houd.
Zouden jullie mij verder kunnen helpen welk merk motor dit is en of er toch een zuigerveertje in moet.
Wie herkend dit motortje?
Ik zou graag dit motortje willen gaan gebruiken op een best wel oude Big Lift van zeker zo'n 30 jaar oud die ik een aantal weekjes geleden heb overgenomen.

Hier wat foto'tjes.

S8300043.jpg

S8300046.jpg

S8300047.jpg

Bij voorbaat hartelijk dank .

Mvgr Hans

Laatst bewerkt:
Ben niet helemaal zeker, maar het lijkt mij een HP (Hirtenberger Patronen, NIET de HB van Helmut Bernhard) toe. Of de Perry carburateur standaard was voor deze motoren weet ik niet.

Ik zou graag dit motortje willen gaan gebruiken op een best wel oude Big Lift van zeker zo'n 30 jaar oud die ik een aantal weekjes geleden heb overgenomen.

Dat kan, maar een 10 cc tweetakt is weliswaar periode-correct, maar niet een erg prettige off geschikte aandrijving voor een BigLift. Die vliegt veel fijner met een grotere langzamer draaiende viertakt of zo. Het type toestel en de afmetingen lenen zich gewoon beter voor een langzaamdraaiende grote prop dan een kleine sneldraaiende.

Wat jij zegt is helemaal waar.
Ik zat ook te denken aan HP of Webra.
Hegi(HB motor type) heeft n.m.l ook motoren op de markt gebracht maar weet niet of die uit Oosterijk kwamen.
Ik heb van HP soortgelijke motoren gevonden(met andere carburateur en gegoten HP embleem) maar niet met een stikkertje erop geplakt en dat is nu juist het aparte ervan.
Dat is n.m.l belangrijk om erachter te komen of deze motor een zuigerveertje heeft of niet.
Het kan ook zijn dat degene die het kistje gebouwd heeft(en dat is niet degene waarvan ik de kist heb overgenomen) dit motortje zo heeft aangekocht of zelf heeft zitten rommelen aan het motortje en het zuigerveertje vergeten heeft of dat ie toen nieuw er al niet in zat o.i.d.(het is ernaar gissen)
Naar mijn idee moet er een zuigerveertje gemonteerd worden gezien de soort groef die in het zuigertje zit.
Ik denk een geschikt zuigerveertje ervoor vinden is geen slecht idee lijkt mij.

Voor wat de big lift betreft vliegt ie prima met de 10cc motor(heb daar in het verleden met de 10cc aandrijving vaak mee gevlogen)maar dan met een 12x5 propje erop(gaat prima).

Mvgr Hans

Laatst bewerkt:
Ik zat ook eerst aan een HB motor te denken door de Perry carb. Maar daar was het embleem ingegoten.
Erg vreemd dat de zuigerveer ontbreekt.
Wellicht is het een samenraapsel.

Helaas,deze heeft ook het gegoten HP embleem op de cilinder.
In ieder geval bedankt voor de moeite met het meezoeken.

Mvgr Hans

Een HP kwam niet met een Perry standaard. Die brouwden zelf perfecte carburateurs.

Had hier een BigLift op 10cc Webra staan. Planning is 20 cc DLE benzine. Project in de wacht.
De 10cc Webra sneerde 11x7 en 12,5K
Dat woei opperbest bij de test, met de vleugel er op vast gretig weg gestoven.
Standaard BigLift was voor 10cc ontwikkeld.
Daarmee bracht je dociel delicate zwevers met zwakke liggers de hoogte in. Zonder ze in tweeën te trekken. We hebben het over de 1970er jaren.

thans beschikken we over excentrieke vermogens, en denkt men dat het zonder dat niet meer lukt…

Ik heb van HP soortgelijke motoren gevonden(met andere carburateur en gegoten HP embleem) maar niet met een stikkertje erop geplakt en dat is nu juist het aparte ervan.
HP heeft bij mijn weten een aantal motoren zonder ingegoten logo geproduceerd voor derden. Die konden er dan hun labeltje op plakken.

De HB motoren zagen er iets anders uit en HB heeft, afgezien van een paar 3,5 cc automotoren, nooit Schürlegespoelde motoren gebouwd. Daarnaast hadden HB motoren eigenlijk bijna altijd een L-veer, en zijn nooit in oostenrijk gebouwd.

Webra had OF kamzuigermotoren met de koelribben tamelijk grof uitgevoerd en pas van boven de transferpoort, OF Schnürlegespoelde motoren waarbij de tamelijk fijne koelribben helemaal doorliepen tot aan de motorflenzen zowat.
Deze motor is geen kamzuigermotor, maar ook geen Webra Speed, en als er Austria op staat, blijft dan eigenlijk alleen HP over.

De carburateur kan gerust een latere toevoeging zijn, Perry carburateurs waren eigenlijk de enige die goed los verkrijgbaar waren in een tijd (pre-internet) waarin het vaak een enorm gedoe was om originele reserveonderdelen te bestellen.

thans beschikken we over excentrieke vermogens, en denkt men dat het zonder dat niet meer lukt…
Begrijp me niet verkeerd... Ik WÉÉT dat de BigLift met een 10 cc goed vliegt, omdat ie daarvoor ontworpen was... Maar je moet ook bedenken dat dat ook niet anders kon, omdat er eigenlijk maar heel weinig groters beschikbaar was. 15 cc was al "exotisch" en groter, zoals de Tartan al helemaal.
Het gaat nog niet eens om het vermogen (altijd fijn natuurlijk) maar een grotere, langzamere prop past nu eenmaal gewoon beter bij het karakter, ongeacht vermogen, ongeacht of het ding nu wel of niet voor 10 cc ontworpen is destijds.
En heden ten dage is geluid natuurlijk óók en dingetje...

Helaas,deze heeft ook het gegoten HP embleem op de cilinder.
In ieder geval bedankt voor de moeite met het meezoeken.

Mvgr Hans
En TOCH is dat volgens mij dezelfde motor... Zoals ik al zei, HP produceerde ook motoren voor anderen, zonder ingegoten logo.
Voor het overige zijn de details van het cylindergietstuk identiek, en het lagergietstuk lijkt er in ieder geval verdomd veel op, zodanig dat ik denk dat de verschillen die ik meen te zien, ook kunnen worden veroorzaakt door vertekening vanwege andere beeldhoeken.

Als Hp ook voor anderen motoren maakte dan verklaard dat een heleboel .
Dat deden meerdere merken: HB is begonnen met licentiebouw van Veco, maar maakte later ook de motoren voor Hegi, SuperTigre maakte motoren onder het "Como" label (wel ingegoten overigens), Sanye maakte ASP, Magnum en SC gelabelde motoren maar ook een aantal van de Kyosho motoren.
Zo uit mijn hoofd...

Er zullen ongetwijfeld nog wel meer van dat soort constructies geweest zijn.

Back