Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.851
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ook... Maar dat spul gaat al stevig staan dampen bij 80 graden, en ik heb geen zin mezelf te vergiftigen.
     
  2. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.072
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... maar het staat ook buiten hoor.
    Deksel er op en niet te lang... daarna gaat het uit en laat ik het nasudderen... bokkepootje kwasten van het object...
     
  3. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.851
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je moet er wat mee oppassen: te lang of te heet, en het aluminium kleurt heel lelijk dof donkergrijs....
     
  4. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.072
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Alles met beleid... wat je ook doet.
     
  5. Niek

    Niek Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.770
    Locatie:
    Almere
    Jij rookt!
     
  6. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.851
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja en?
    Glycol dampen inademen is van een "iets" andere categorie van ernstigheid….
     
  7. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.072
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee, dat moet je allemaal niet doen...
    Geen domme dingen.
     
  8. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    593
    Locatie:
    Huizen
    Ik heb gekeken wat er nog in mijn magazijn ligt maar het was helaas niet veel soeps.
    Aardig was wel om te zien dat het blijkbaar een algemeen probleem is.
    Ik vond er ook al eentje die geslodeerd was.
    Maar er moet vast wel iets te vinden zijn of inderaad ook solderen.

    Jan
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2018
  9. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.851
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb nog even tijd om er over na te denken.... Verwacht niet voor de zomer met het ding te gaan vliegen....
     
  10. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    593
    Locatie:
    Huizen
    Ik gebruik exact het zelfde spul. (o.a. bij HBM te koop) Werkt perfect!!
    Met koelvoeistof heb ik ook niet hele goede ervaringen.
    Misschien werk pure antievries zoals dat rode spul wat Ford vroeger gebruikte.
    Ik vind echter ultrasoon prima werken.

    Jan
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2018
    H.B.Busking en jef vinden dit leuk.
  11. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    593
    Locatie:
    Huizen
    Ik heb nog 2 van die motoren.
    Het lijkt me zeker leuk om een er een te laten lopen.
    En inderdaad is een vonkendoos een eerste uitdaging.
    Ik heb wel een pen bobine liggen van mijn auto.
    Zou ik die niet via de puntjes kunnen aansturen? Misschien een wat lagere spanning gebruiken om de energie in de vonk wat te verlagen.
    Zie het schema van de pen bibine hieronder.
    Ik hoorde ook al iemand opperen om een bobine van een snorfiets te gebruiken.
    Heeft iemand hier ervaring mee?

    Jan
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  12. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.454
    Locatie:
    Hulshout België
    Volgens mij is een hoogspanningsbobijn en condensator van een bromfiets op 6 volt bruikbaar , waarschijnlijk niet om in een vliegtuig te steken , te groot en te zwaar , maar om op de teststand zeker bruikbaar .

    Ignition circuit.jpg

    Groeten Jef
     
    H.B.Busking en Beton vinden dit leuk.
  13. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    593
    Locatie:
    Huizen
    Pas een OS FS-40 schoon gemaakt.
    Ik was er een beedje mee aan het "spelen" en als je de krukas draait en de carburateur staat een klein beetje open dan hoor je het als er lucht aangezogen wordt.
    Echter viel me op dat niet op het juiste moment gebeurde. Het gebeurde gelijk na de arbeidslag. Dan heb je normaal natuurlijk een uitlaat slag.
    Dus deze motor zal de ander kant op draaien.....
    De timing stond goed dus daar kon het niet aan liggen.
    Even op internet gekeken en het blijkt dat je een "reverse" nokkenas hebt.
    Nog even het nokkenas deksel er af gehaald en zie het verschil tussen een normale nokkenas een een "reverse" nokkenas.
    De normale.
    En de "reverse".
    Het lijkt me duidelijk dat de nok anders zit en je zier er ook nog een R opstaan.
    Toeval dat ik het merkte anders sta je wel raar te kijken bij het starten:hammer:
    Maar nooit te oud om te leren.

    Jan
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.851
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij mijn weten zijn die Reversed nokkenassen best wel zeldzaam....
    Is een mooi ding voor een twin-project, en daar zal hij wel voor bedoeld zijn (of anders voor een pusher configuratie).

    :D wel een dubbele moer op de prop zetten :D
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.658
    Locatie:
    Woerden
    Ooit is mij wel eens verteld dat je een 4takt de andere kant op kan laten draaien door de nokkenas om te draaien en dan opnieuw de timing in te stellen. Ik heb het nooit geprobeerd dus of dit werkt weet ik niet. Nu blijkt er dus een andere nokkenas te bestaan om de motor de andere kant op te laten draaien.
    Maar kan het ook zoals mij ooit eens is verteld?
     
  16. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.851
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... je kunt een viertakt zoals een OS niet reversen door alleen maar de nokkenas om te draaien. Het enige wat je dan krijgt is dat de motor dezelfde kant uit blijft draaien maar de nokkenas (die nu achterstevoren draait) de verkeerde nokvorm heeft. Ook zijn vaak de kleptijden van in en uitlaat niet hetzelfde, dus de inlaatklep heeft nu de openingstijd van de uitlaat en vice versa.
    Wel kun je (en er zijn mensen die dat gedaan hebben) door zowel de nokkenas om te draaien als ook de inlaat en uitlaat op de kop om te wisselen, een linksomdraaiende motor krijgen. Ik weet dat er een of andere Brit was die dat deed om de OS FS26 in motorfiets-modellen in te bouwen.
    Vooropgesteld dat je de timing correct krijgt (dat je niet op een halve tand verkeerd uitkomt of zo) heb je dan een nokkenas die voor de nokvorm (oploop en afloopflank) de juiste richting op draait, en dat de openingstijden weer kloppen bij de juiste klep.
    Probleem is nu alleen dat mogelijke maatverschillen tussen de kleppen een rol gaan spelen. De meeste motoren hebben een grotere inlaat en kleinere uitlaatklep. Alleen de kleintjes niet, die hebben meestal twee evengrote kleppen.

    Bij motoren met twee aparte nokkenassen voor in en uitlaat kun je de boel mogelijk vertimen, maar dan klopt de nokvorm niet, en dat kan tot voortijdig verslijten van de klepzitting leiden.
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.438
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 26 dec 2018
  18. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.072
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    ATF of anders airpress olie...ATF Ofwel algemeen gesteld hydrauliek olie, die rommel die ik in het reservoir van de stuurbekrachtiging flikker...
    Eigenlijk ook niet... want ‘t kreng lekt niet... al 35 jaar niet...
    Dus de voorraad verdwijnt langzaam in de kudde OS en Saito
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2018
  19. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.851
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar kunnen we wel wat aan doen hoor :D :D :D

    Zonder dollen, doet me wat denken aan die irritante reclame met de broertjes Coronel en die vent met die baard die staat te wachten tot hij pech krijgt....
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.335
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Ze hadden de Loden Leeuw van 2018 dik verdiend.....
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina