Brandstof motoren

Richard heb ik op eBay.de hier besteld.
https://www.ebay.de/str/dswalzlagerdssports?_trksid=p2047675.l2563

SKF? Dat stop ik voor het geld liever in een wisselstroomdynamo of anders aan de oude brik...
ook wiellages kan je maar beter de beste kwaliteit nemen... als die maat beschikbaar is...en niet een patentlager...

Voor 16 euro heb je 16 lagers van 1 type voor een motor...Dat is 16 jaar lagers wisselen... als het tegen ziet doe je er 50 jaar over om ze op te maken... passen ze in de rollator...

In mijn geval overleven ze ver uit de OS bussen... op de cilinderbussen staat geen FAG, NGK nog SKF ballen...
Het is de zwakste schakel die de ketting doet breken...

Bert... benzine telt niet mee... Haha... die hebben geen last van zuurvreterij...
 
  • Like
Reactions: Cnn
Thnx.. ik ga Hier een setje voor de AX en FX bestellen en bij de link van Bert een setje SKF voor de saito 91..... zie ik gelijk het verschiltussen beide
Toch handig zo’n forum :D
 
Bert... benzine telt niet mee... Haha... die hebben geen last van zuurvreterij...
Dat is één van de voordelen van benzine: niet alleen maakt de kostenbesparing al bij de allereerste maand vliegen een setje nieuwe lagers "gratis", het maakt het ook zinvol om iets GOEDS in je motor te proppen, want het rot niet meer weg...
 
De drijfstang van de Hanno roest ook niet. Net als die van de 50SX.
Dan heeft het zin om er RVS in te zetten.
RVS roest als het in contact staat met pisbakkenstaal...

Maar vergeet vooral de afterrun niet in de motor te kieperen na de vliegdag...
Met Klotz krijg je anders roestschade...

Hoe kostbaar dat lager ook... als de cilinder pealt... en je hebt het niet helemaal door... zijn
ook je SKFjes aan gort...
 
De drijfstang van de Hanno roest ook niet. Net als die van de 50SX.
Dan heeft het zin om er RVS in te zetten.
RVS roest als het in contact staat met pisbakkenstaal...

Maar vergeet vooral de afterrun niet in de motor te kieperen na de vliegdag...
Met Klotz krijg je anders roestschade...

Hoe kostbaar dat lager ook... als de cilinder pealt... en je hebt het niet helemaal door... zijn
ook je SKFjes aan gort...

Klopt Bas, ook bij mij ging uiteindelijk de Hanno cilinder pealen. Maar goed, de motor is 26 jaar oud.
Volgens een clublid komt dit door gebruik van synthetische olie. "Vroeger" gebruikte ik inderdaad brandstof met deels wonderolie en toen had ik geen last van pealen. (Heb er toen zeker 4 jaar bijna iedere week mee gevlogen)

Zuiger cilinder setjes zijn nog verkrijgbaar via Ralf Schweizer of via de VS. Is echter een heel gedoe en kost een hoop centen. (Misschien doe ik het wel een keer, dan is de motor weer bruikbaar)
Blijft wel een wonderlijk stukje techniek voor die tijd 12x12 prop bij ca. 10.500 rpm. De motor heb ik ook op een Simprop Antares (40 size model) gehad. Ging oneindig recht omhoog tot je "break" stuurde. Dat waren mooie tijden.....

Grt,

Arnoud.
 
nee..... zolang het kan gewoon Doennn !!!

Eens, zo lang je de methanol brandstof nog kunt kopen.
Mijn belangrijkste reden is dat je met methanol meer vermogen hebt dan met benzine. Bij de modellen waar ik mee vlieg is dat wel nodig.
Een oplossing zou zijn om dan een grotere motor te gebruiken, maar dat vind ik de investering dan weer niet waard.

Grt,

Arnoud.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Nee… heeft niets met syntheet te doen. Ook bij wondersmeer gaat het fout. Daar is al heel veel over geschreven. Wat wonderolie wel doet is gaten dichten.
En dan kan je lang door. Echter top power kan je niet meer verwachten. Clubgenoot vliegt al eeuwen met een .40 SF… die is self healing geworden op wonderolie… Puma… het landingsgestel zal wel als wichelroede werken. Dat schijnt te werken op de Drenthse plaggenvelden[emoji39]
 
Een oplossing zou zijn om dan een grotere motor te gebruiken, maar dat vind ik de investering dan weer niet waard.
Dan pak je het gewoon verkeerd aan. Je verhuist gewoon al je bestaande motoren naar de eerstvolgende kleinere maat kist.
Ik stel ook gewoon mijn vliegtuig-motor combo's gewoon specifiek samen voor de brandstof.
Ik ga geen nieuwe motoren op bestaande vliegtuigen zetten, kom nou...
 
Eindelijk weer eens tijd gevonden voor dit draadje.
Alweer een paar maanden geleden een Enya 35-4C open rocker op de kop getikt. Nou ja, eigenlijk te duur maar ik miste deze nog in mijn collectie dus voorruit:D Natuurlijk kwam er 2 maanden later nog een op mijn pad voor de helft van het geld dus die dan ook maar gekocht;)
Ik had al gezien dat de motor best zwart was. Net alsof deze in Dasty schoon gemaakt was. Maar verder wel heel.
Dus grondig schoonmaken en glasparel stralen.
Wat me op viel is dat er een losse lichtmetalen bus in zit. Dat had ik nog niet eerder gezien.
Verder net motortje en van nieuwe lagers voorzien.
En het resultaat ben ik erg gelukkig mee:)
Wat me overigens wel op viel bij het in elkaar zetten is dat de zuiger bovenin best strak zit. En wat nog meer opviel is dat de klemming van de zuiger afhankelijk is van het moment waarmee de kopboujes worden aangehaald:eek: Dus netjes vastzetten.
Bij het tweede exemplaar zit de zuiger bovenin ook strak dus dat lijkt normaal te zijn.
Lopen doet het ook. Erg makkelijk starten. Nog wel wat rijk. Ik moet zeggen dat ik de Enya viertakten tot nu toe ook allemaal erg vriendelijke en fijne motoren vind.
Jan
 
Wat me op viel is dat er een losse lichtmetalen bus in zit. Dat had ik nog niet eerder gezien.
Wat me overigens wel op viel bij het in elkaar zetten is dat de zuiger bovenin best strak zit. En wat nog meer opviel is dat de klemming van de zuiger afhankelijk is van het moment waarmee de kopboujes worden aangehaald:eek: Dus netjes vastzetten.
Laat me raden.... ook geen zuigerveer?

Enya gebruikte voor een aantal van hun motoren verchroomde aluminium cylinderbussen, en die zouden inderdaad taps moeten zijn.

Het insnoeren van de bus als je de kop vastzet, is ook een bekend fenomeen van de 35 viertakt diesel van Enya, maar die heeft mij mijn weten een stalen bus. Waar het door veroorzaakt wordt weet ik niet, want ik ken het niet van andere motoren.

In de sportschieterij worden veel "momentschroevendraaiers" gebruikt, wellicht een idee om zoiets op de kop te tikken? Want wat ik er van begrepen heb, help je zo'n motor naar zijn grootje als je de kop te vast zet en er dan mee gaat draaien.

Heel mooi motortje, trouwens!
Laat hem maar lekker gillen, Enya viertakten waren in tegenstelling tot de oudere OS viertakten meestal ERG hoogtoerig, van wat ik er van begreep voelden ze zich het prettigst bij 12~12,5 K toeren.
 
Laat me raden.... ook geen zuigerveer?

In de sportschieterij worden veel "momentschroevendraaiers" gebruikt, wellicht een idee om zoiets op de kop te tikken? Want wat ik er van begrepen heb, help je zo'n motor naar zijn grootje als je de kop te vast zet en er dan mee gaat draaien

Heel mooi motortje, trouwens!
Inderdaad geen zuigerveer!
Ik heb deze. Werkt perfect.
Dank je:)

Jan
 
  • Like
Reactions: Cnn
Heb hier een 10cc Enya 2 takt, idd ook met chroom alu bus. Uitzettingscoöefficient gelijk van zuiger en bus.

Viertakt met klempassing die morphed bij het aandraaien van de kop! Bijzonder! Klinkt als eeuwig leven.

Fraai motortje.

Of het aanhaalmoment van de kop de klempassing van de 10cc X bus beïnvloed? Ik zou het bij godnieglorie niet weten???
 
Back
Top