Brandstof motoren

... Hirtenberger HP 60F... ga dat maar eens herstellen! ...
Bekijk bijlage 272488
In tegenstelling tot de zwarte :worship:Gold Cups:worship: van de Hirtenberger Patronen-, Zündhütchen- und Metallwarenfabrik Fabrik (1860!) heb ik bovenstaande afwerking altijd vlekkerig en kitscherig gevonden. Was het gewoon polijsten van behuizing, of was er meer voor nodig?
En was het alleen verschil in afwerking, of zijn er ook inwendige verschillen?

En dan was er ook nog de HP Gold Cup twin.
gold_cup_twin.jpeg
hirtenberger-gold-cup-120-power-twin_1_96028b7748e0e629df92f07a6947865b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat hoogglanzende trof je ook bij Webra 61 RC motoren. Puur de castings techniek en de legering die dat opleverde. Hoefde niet gepoetst te worden.
Ook bij Fox trof je de giettechniek. Wellicht dat er een fabriek van spuitgietmachines marktleider was :-)

Dat de opvolgende generaties HP met zwarte afwerkingen kwamen had mogelijk met de verbeterde warmte afgifte van doen. Ze werden zwart gemoffeld in de fabriek. Het is echt een lak, geen annode?
 
Het is weer even stil dus dan maar een Merco 29


Op zich niet zo heel bijzonder maar mijn oog viel gelijk op de uitlaat.
Echt zo'n ouderwetse uitlaat. Heerlijk! Ook hoe die vast zit.


En de binnenzijde met een schot.


Vervolgens de carburateur. Dit type had ik nog niet eerder gezien.


Let op de hevel voor het stationaire mengsel af te stellen. Heel apart.


En over de gashevel zit een dekseltje......


Blijft leuk dat oude spul.

Jan

Edit: Ik keek nog even in het draadje en zag dezelfde carburateur ook op een 10 CC Merco zitten. Is dat echt een Kavan Carburateur? Ik zie ze op internet ook op Merco motoren zitten. Er lijkt een link met Merco te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Die carburateur is voor zo ver ik weet een Kavan aftermarket carb, niet origineel.
 
:D ik kan er ook naast zitten he? Daarom zei ik "voor zover ik weet"... er kwam laatst op RCGroups zo'n carb voorbij en daar werd gezegd dat het een Kavan carb was....
 
Haha...Brutus! Wel degelijk tuti originali :)

Ik heb nu twee van die Merco's 61. Een uiteen en en de ander gaat rond. Mooi soepel in de lagers. Kamzuigertjes. Mooi blokje zo in de hand. Verwacht een vermogen van een 46 FX?
Luchtdoorlaat venuri is krap. Het Kavan carburateur-halsje is uit tere kunststof.
De tweede Merco heeft een ander type carburateur. Eerste is duo-plug... de ander mono...
De Kavan een doorlaat van 7 mm (buitenmaat 9,45 mm),voor de duo-plugger, de standard carb een doorlaat van 7,7 mm en een aanmerkelijk grotere halsdiameter in het motorblokje, de mono-plugger... en dus beiden kamzuigers...

Al die blokjes weer aan de praat???
Even een bende kogellagers voor horden Enya's OS-en HP-ees... gunstig zien in te slaan.
En dan maar een testkist op zetten... kunnen ze real-flight getest worden... zou mooi wezen!

Ook een leuke OS MAX-H 80 uiteen. Prachtig ding...

Zo...de oven gaat aan... lagers uitpellen... en maar weer meten!
 
Vandaag weer top weer dus weer lekker kunnen vliegen en motortjes testen.

Een Cipolla Master C4.
Op de Tacu gekocht voor 15 Euro met vliegtuig. Motor er afgehaald en vliegtuig verkocht voor 20 Euro.:thumbsup:
Apart motortje wat betreft vormgeving. Heeft wel een schoonmaak beurt nodig.


Ook carburateur apart van vormgeving .


Maar loopt best goed!


Jan
 
Hoe dan ook een gaaf dingetje, en voor zover ik weet, redelijk zeldzaam....

EDIT: of ze zeldzaam zijn, weet ik niet, maar ik heb wat gegoogled, en ze zien er tamelijk apart uit van binnen....
 
Ik weet ook niet of ze zeldzaam zijn.
Ik kende het in elk geval niet en het is anders dan we gewent zijn en dat maakt het voor mij leuk en interessant.
En -5 Euro is een nette prijs:beer:

Jan
 
Weer een prachtig brommertje gescoord! En als een zonnetje aan de loop.
De carburateur is wel een best aardige...
Positie hoofdsproeier en brandstofnippel... en stationair... positie oppassen met de prop :)
Zag behoorlijke spoelpoorten op Google.

Tacu... zitten daar ook jongen met lagers? Wat moet je van zo een beurs verwachten?
 
Ik vind het altijd leuk om naar de Tacu te gaan maar het is voor mij maar 25 km rijden. De ene keer staat er wat meer dan de andere keer.
Echt een lager boer is er niet maar wel veel motor spulletjes. Het is altijd afwachten. Ik heb er al een hoop gevonden!

Nog een actie foto van gisteren die een clubgenoot gemaakt heeft.


Jan
 
Heel verstandig om gehoorbescherming te dragen. Ik vergeet het soms wel eens en dan heb ik er toch nog enkele uren "plezier" van...
 
Heel verstandig om gehoorbescherming te dragen. Ik vergeet het soms wel eens en dan heb ik er toch nog enkele uren "plezier" van...

Zeker een nuttige accessoire!
Er zaten 2 motoren bij zonder uitlaat en dan is het zeker geen overbodige luxe!!!

Jan
 
Eigenlijk gebruik ik enkel bij onze F2D motoren (2.5cc, 94dB) gehoorbescherming als ik geen helm draag. Als ik zelf vlieg draag ik geen gehoorbescherming maar als ik ga pitten probeer ik ze wel te dragen. Je hebt dan ongeveer 30 seconden een jankend model in je handen en dat zindert dan toch nog even na.
 
Back
Top