Brandstof motoren

Wel op minimale compressie

Niet lullig bedoeld, maar als machinist gaan daar mijn tenen van krullen als een motor zo loopt. Zo laat ontstekend dat het als toerenbegrenzer gaat functioneren en de helft van de brandstof voor nop die (ongedempte) poorten uit sputterend.

Bijna letterlijk wat mijn oude leraar Meet&Regel zaliger altijd zei: "Je ken nauurlijk ook 100 rijden met een baksteen op het gas en dan je contactsleuteltje heen en weer draaien, en dat werkt ook, maar precies net niet heel erg goed".

Nee, sorry, dat kan ik écht niet meer "beter" vinden... Niet lullig bedoeld, maar dan had ik minstens toch een motor met een luchtschuif en een handmatig regelstangetje gemonteerd, zodat je tenminste het gas lager kunt zetten in plaats van compressie terug te schroeven...
 
Bijna letterlijk wat mijn oude leraar Meet&Regel zaliger altijd zei: "Je ken nauurlijk ook 100 rijden met een baksteen op het gas en dan je contactsleuteltje heen en weer draaien, en dat werkt ook, maar precies net niet heel erg goed".
Oh net als dit, halveer het vermogen verbruik van de microprocessor.
 
Niet lullig bedoeld, maar als machinist gaan daar mijn tenen van krullen als een motor zo loopt. Zo laat ontstekend dat het als toerenbegrenzer gaat functioneren en de helft van de brandstof voor nop die (ongedempte) poorten uit sputterend.

Bijna letterlijk wat mijn oude leraar Meet&Regel zaliger altijd zei: "Je ken nauurlijk ook 100 rijden met een baksteen op het gas en dan je contactsleuteltje heen en weer draaien, en dat werkt ook, maar precies net niet heel erg goed".

Nee, sorry, dat kan ik écht niet meer "beter" vinden... Niet lullig bedoeld, maar dan had ik minstens toch een motor met een luchtschuif en een handmatig regelstangetje gemonteerd, zodat je tenminste het gas lager kunt zetten in plaats van compressie terug te schroeven...
Dat dus, liever een goed afgestelde motor die niet tegen zich zelf moet vechten dan dit waardeloze manier van vliegen. Niks tegen vrije vlucht.
 
Niet lullig bedoeld, maar als machinist gaan daar mijn tenen van krullen als een motor zo loopt. Zo laat ontstekend dat het als toerenbegrenzer gaat functioneren en de helft van de brandstof voor nop die (ongedempte) poorten uit sputterend.

Bijna letterlijk wat mijn oude leraar Meet&Regel zaliger altijd zei: "Je ken nauurlijk ook 100 rijden met een baksteen op het gas en dan je contactsleuteltje heen en weer draaien, en dat werkt ook, maar precies net niet heel erg goed".

Nee, sorry, dat kan ik écht niet meer "beter" vinden... Niet lullig bedoeld, maar dan had ik minstens toch een motor met een luchtschuif en een handmatig regelstangetje gemonteerd, zodat je tenminste het gas lager kunt zetten in plaats van compressie terug te schroeven...

Ik dacht al dat ik iets fout gedaan had.
Mijn dieseltjes liepen mooi soepel rond.
Maar dit klinkt zo raar.

GJ
 
Mijn dieseltjes liepen mooi soepel rond.
Maar dit klinkt zo raar.
Ondergecomprimeerd:Dan ontsteekt ie te laat, en dat dwingt het toerental omlaag. Want snel draaien en te laat ontsteken, is NIET ontsteken: tegen de tijd dat de chemische reactie op gang wil komen, expandeert de verbrandingskamer alweer, en expanderen=afkoelen. Je "blust" bijna letterlijk de ontbranding.

Daarom hoor je, als je het geluid een beetje aandachtiger beluistert, de motor optoeren tot een bepaald toerental, en dan ophouden met ontsteken alsof je het contactsleuteltje omdraait. Dan draait de motor uit op zijn vliegwielwerking totdat het toerental weer laag genoeg is om een verbranding te ondersteunen, en dan pakt ie weer even.

Exact hetzelfde gebeurt, als je een benzinemotor op bijvoorbeeld 10 graden timed. Dan komt ie ook maar met moeite boven de 5000 toeren uit en begint ie precies zo te lopen.

Bepaalde tweetakt racemotoren timen heel laat bij hoge toeren, maar daar zijn andere dingen aan de hand, die via andere weg (opjagen van de temperatuur middels expansie/resonantie uitlaat) de verbranding alsnog ondersteunen, en daar dient het ook een doel, namelijk om de uitlaatgas temperatuur op te jagen waardoor de pijp "korter" word, en dus over een breder toerengebied werkzaam is. Maar dat begint aardig in de richting van zwarte magie te komen, daar ben ik ook niet zo in thuis.

Ik weet dat dit laaggecomprimeerd draaien voor de vrije vlucht dieselmannen de gewoonste zaak van de wereld is, maar ik vind het niet om aan te horen (sorry, Bruno...)
 
Geen excuses nodig hoor, wij kennen elkaar...:beer:
Dit alles in het kader van de vrije uitwisseling van opvattingen. :D
Ondanks -of misschien wel: dankzij- dat onze smaken verschillen, leer ik veel van je gedetailleerde uiteenzettingen. Ga daar vooral mee door.
Wellicht kun je ook je licht eens laten schijnen op waarom een kamzuigermotor als bijv. een ST 60 prachtig 2-4 takt schakelt in de figuren bij F2B viegen en een even grote OS FP of LA niet?
Ik heb er wel ideeën over, maar een beetje theorie kan nooit kwaad...
 
De Enya met de gebroken zuigerpen loopt weer:thumbsup:
Een tik en lopen!!
En nogmaals dan aan Jef voor het maken van de pistonpen:beer:
En de gloeiplug klem durfde ik er niet af te halen:oops:. De prop zit weel erg dicht bij. Spanning was er wel af.

Jan
 
Aan de achterkant van de prop kun je je bijna niet bezeren...

Dat weet ik (Bij het proberen raakte ik de prop al) maar die klem schiet opeens los en je zit dan echt bij de tips van de prop.
Dus toch maar even niet......

En let ook op bij een duwprop. Ten eerste komt het model naar je toe als je gas geeft en die hapt dus wel:mad:

Jan
 
Laatst bewerkt:
Steek hem er maar eens goed in ..........

CF87D6C0-1587-42BA-B3BF-825D324CCFC9.jpeg
 
Ja, duh, DAT moet je ook niet doen....

Maar een plugklem weghalen zoals op de video van Jan, is geen echt risico.
 
Er zijn filmpjes genoeg beschikbaar op you-tube waar het wel is misgegaan.
Dus ik ga zoiets echt niet proberen, heb ze nu nog alle 10 en wil dat zo houden.
 
Back
Top