Brandstof motoren

Wie heeft er ervaring met dit merk of weet meer hierover?
Toyan engine.
5cb886a7-327c-41c5-a353-2c0db98c87b9_9ea8d809-dfc8-456b-93ec-eb3a017d285b@2x.jpg
 
Ik kwan deze tegen op Facebook. Ik zie op de meeste filmpjes iedereen een beetje gas geven maar niet voluit lopen. Koeling problemen wellicht? Zo niet... Dan moet er maar es een rondje Brutification op los om em echt goed te laten lopen...


Test metanol motor op benzine blz. 124 post 2474
Kijk hier eens misschien kom je verder.
En Google doos.

Grt John
 
Die kleintjes, die geloof ik wel dat ze ongeveer doen wat ze moeten doen, mits je de koeling op orde hebt.
De V-4 wellicht ook nog wel, al zal koeling een probleem zijn.

Maar die 4 in lijn, die geloof ik niet. Volledig NIET ondersteunde krukas, niet ondersteunde nokkenas... Dat is vragen om trillingen en vermoeiingsbreuken.

En sowiso, een vetgesmeerde nokkenas zint me niet, en ik zie ook geen mogelijkheden om de kleppen te stellen... Maar daar kan een handige henkie eventueel nog wel iets mee met zelfgemaakte stelplaatjes...

Maar minimaal de eencylinder is er ook in watergekoelde uitvoering, en met een aanpassing voor de bovensmering (mijn klepsmeer-systeem) en een goed koelsysteem, durf ik die 100% te brutificeren en vol te belasten.

Ik heb er niet een, dat dan weer niet...
 
Laatst bewerkt:
en je kan er volgens mij niet veel mee.
Sterker nog, het is zo te zien een gloeiplugmotor, zonder olievulling in de sump.

En heel cru gezegd, daar ga ik geen 12 mille voor neertellen.
Het filmpje wat ik er van gezien heb, zag ik geen uitgaande assen draaien, dus géén idee of je er ook echt iets mee aan kunt drijven of niet.
Als dat nu nog kon, dan zou een fanatiek mens er nog eens over na kunnen denken...

Mischien ben ik een kniesoor, maar voor 12 mille verwacht ik vonkontsteking, sumpvulling en oliepomp, en een bruikbare uitgaande as.
 
Allen bedankt voor jullie reacties.
De vraag, die ik heb gesteld, was om te bezien of ik nu wel of niet een watergekoelde versie zou moeten aanschaffen.
Deze zou dan in een bootje worden geplaatst.
Maar twijfel nu of dit we een juiste keuze is
 
Ik zag laatst een filmpje van een saito met een vliegwiel........ dat liep erg mooi
Wil je wat speciaals dan denk ik aan de saito R19 radial met waterkoeling :kwijl:
 
Allen bedankt voor jullie reacties.
De vraag, die ik heb gesteld, was om te bezien of ik nu wel of niet een watergekoelde versie zou moeten aanschaffen.
Deze zou dan in een bootje worden geplaatst.
Maar twijfel nu of dit we een juiste keuze is
Ik denk, dat de 5 cc eencylinder Toyan of de tweecylinder (ik meen dat beide in watergekoelde uitvoering te krijgen zijn) , absoluut in staat zijn om op een bruikbare manier een bootje aan te drijven.
Wat ik absoluut WEL zou doen: geen buitenwater voor de koeling, maar langs de kiel van de boot over de hele lengte (en terug indien nodig) een messing buis aan de buitenkant, en dan een gesloten watercirculatie. 50/50 mengsel van demi-water en koelvloeistof ter bescherming van het aluminium, en een klein pompje. Electrisch of motor-aangedreven, dat maakt niet uit.

Hoe ik het zou doen: Klein expansietankje, pompje zuigt van expansitankje, perst naar motor, vanaf motor naar de warmtewisselaar buiten de boot (die messing buis) en dan terug naar het expansietankje.
Als je telemetrie hebt, een temperatuurvoelertje in het tankje, dan kun je de boel in de gaten houden.
Als je aan een Marx verstelbare schroef kunt komen, dan is het natuurlijk helemaal super, dan kun je alle kanten op met je boot.
 
Bedankt voor het advies.
Ik twijfel wel maar door jouw advies zie ik wel een opening ontstaan.
Mooiste zou zijn als ik van een bestaand merk, zoals OS, een watergekoelde viertakt kan overnemen.
Als dít niet lukt dan neem ik de tweecylinder in overweging.
 
Of in het horere segment kiezen voor Brown Bear.
Heb een keer op YouTube een inbouw van twee Saito's gezien. Maar daar bleek dat de motoren zulke klappen gaven
dat de gearboxen die de man zelf gemaakt har het snel begaven...

Op YouTube tref je wel schitterende zelfbouwmotoren aan, multi cilinders... in bootjes.
Maar je ziet dat dat het geld heeft gekost. Is het alleen al aan machinerie om het te kunnen maken.
 
Voor de genen die het interessant vinden deze man is serieus aan het testen met dit type motor en maakt er ook aan passingen aan.
 
  • Like
Reactions: Cnn

Je kan het natuurlijk ook dwars op een Solex plaatsen... als Café Racer...
Verderop een mini Bugatti... daar wordt ik wel heel vrolijk van...

Toegift voor tegen het verder zoeken...



Het kan... verschrikkelijk... haha...

 
Laatst bewerkt:

Je kan het natuurlijk ook dwars op een Solex plaatsen... als Café Racer...
Verderop een mini Bugatti... daar wordt ik wel heel vrolijk van...

Toegift voor tegen het verder zoeken...



Het kan... verschrikkelijk... haha...


Dit zijn wel motoren waar je van droomt:thumbsup:

De viercilinder, van het laatste filmpje heb ik serieus overwogen.
Alleen moest ik bij deze motor wel denken aan het advies, van Brutus, over de corrosie.
De twee cilinder is geanodiseerd en zou dus minder gevoelig moeten zijn voor vocht,toch?
 
Laatst bewerkt:
Ja... als de methanol niet de juiste aditieven heeft, vreet het wel weg.
met Aerosave had dat behoorlijk gekund, maar is uit productie.
Regelmatige inspectie. Aluminium lageringen kunnen, maar dan moeten er wel
smeerleidingen zitten, dus een oliedruksysteem. Met methanol en slechts een olie
gaat dat niet lukken en kan je een korte levensduur verwachten.
Oliesmering is wel aan te leggen, maar dan moet je toch slim te werk gaan.
Zelf had ik bij zo een motor voor wetliners gekozen. Nu is dat niet. Maar de koeling met diglicol is dan beter.
De maker wilde het niet te complex maken. Maar moeilijk in te schatten thermodynamica. Gemaakt en in de markt gezet.
Maar het ziet er wel vrolijk uit...
 
Alleen moest ik bij deze motor wel denken aan het advies, van Brutus, over de corrosie.
De twee cilinder is geanodiseerd en zou dus minder gevoelig moeten zijn voor vocht,toch?
ALS ze geanodiseerd zijn (weet ik niet, het kan ook gewoon een lak of andere coating zijn) dan nog is het maar de vraag of het ook aan de binnenkant van de koelkanalen is gedaan.
Aangezien het geen raceboot is (vermoedelijk, want het zijn geen racemotoren) gewoon een gesloten koelcircuit met warmtewisselaar gebruiken. Dan kun je het koelwater behandelen en is corrosie geen issue.
 
Ikke...

Uitsluitend het logo... Mischien wat andere kleine cosmetische verschillen (Magnum heeft wel eens een licht gewijzigd kleppendeksel gehad, geloof ik), maar het zijn gewoon identieke motoren, van dezelfde productielijn.

Het kan WEL zijn dat je bijvoorbeeld een Magnum van 10 jaar oud en een ASP van 5 jaar oud hele kleine detailwijzigingen ondergaan hebben, want er zullen vast wel eens nieuwe gietmallen gemaakt zijn in de loop der jaren.

Hoezo?
 
ALS ze geanodiseerd zijn (weet ik niet, het kan ook gewoon een lak of andere coating zijn) dan nog is het maar de vraag of het ook aan de binnenkant van de koelkanalen is gedaan.
Aangezien het geen raceboot is (vermoedelijk, want het zijn geen racemotoren) gewoon een gesloten koelcircuit met warmtewisselaar gebruiken. Dan kun je het koelwater behandelen en is corrosie geen issue.

.
Je hebt gelijk, zou ook lak kunnen zijn( en dat is het waarschijnlijk ook), en de kanalen zijn het meest essentiële deel waar bescherming dient te zijn aangebracht.
 
Ikke...

Uitsluitend het logo... Mischien wat andere kleine cosmetische verschillen (Magnum heeft wel eens een licht gewijzigd kleppendeksel gehad, geloof ik), maar het zijn gewoon identieke motoren, van dezelfde productielijn.

Het kan WEL zijn dat je bijvoorbeeld een Magnum van 10 jaar oud en een ASP van 5 jaar oud hele kleine detailwijzigingen ondergaan hebben, want er zullen vast wel eens nieuwe gietmallen gemaakt zijn in de loop der jaren.

Hoezo?
Nou, als je nou een mooie nieuwe magnum asp en sc kan kopen dan en ik benieuwd of er verschil in zit, de 4takten schijnen erg goed te zijn, en net als de 2 takten erg duurzaam door het ABC loopwerkje

Als ik het goed heb is dus de XLS van magnum en ASP gelijk aan OS max en zijn de loopwerkjes uitwisselbaar
 
Back
Top