brandstof vliegen voor weinig...

@ Lifeliner: nee, hij was daar nog helemaal niet afgesteld he? Ik heb hem al een fors eind schraler gezet en nu loopt hij tussen de 5500 en 6000 stationair, en dat is langzamer dan de SkyFoxen. Maar dan lopen de rotors nog een beetje mee. Geeft niks verder, komt nog wel, kwestie van afstellen... EDIT: Hier heb je hem al.... http://youtu.be/w3Ws3xVB9oo

Ik heb de sensor dit keer overigens wat eenvoudiger geplaatst, en verdomd als het niet waar is, dit ging eigenlijk exact in één keer precies goed...

Zag de constructie met diagonale strip en verstelbaar heveltje niet zo zitten (die strip kan niet smaller dan 6 mm, maar het deksel word wél steeds kleiner naarmate de motor kleiner wordt) dus nu maar heel simpel een oortje, met een kunststof busje, wat een graad of tien verstelbaar is....

full

Mischien is deze foto voor sommige beeldschermen beter zichtbaar:

full

Voor wie het niet ziet: het is een simpel epoxy stripje, met het kruiskopschroefje zit een kunststof busje vast, en daar zit dit:

full

Met het magneetje weer in geschoven en met het zwarte "blokje" (de feitelijke sensor) tegen het carterdeksel.
Of deze versimpelde constructie op de grotere motoren ook gaat werken durf ik niet te zeggen....

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
En vandaag helaas toch geen vliegweer (harde windstoten....)

Dus maar vrolijk verder met dit projectje....

Het geheel begint nu toch zo ver te geraken dat ik eens serieuze pogingen moet gaan ondernemen de machine luchtwaardig te krijgen.

De rompneus moet demontabel vastgezet worden, en daarvoor heb ik gekozen voor een oude variant waar ik vroeger met de 1/2A vliegtuigjes goede ervaringen had als het er om ging de vleugel zo licht en zo glad mogelijk (geen eleastieken) op de romp te zetten: M3 rechtsstreeks in hout tappen, en een druppel CA lijm door het gat laten lopen. Daarna met kunststof M3 schroeven vast zetten.
Absoluut licht, en het is niet na vijf keer los en vast "gaar gedraaid"...

full

Nadat dat klusje klaar was, de heli maar weer eens helemaal uit elkaar gehaald, nu was het weer een zielig bultje onderdelen:

full

Overigens, voor sleutelwerk in de achtertuin is het wel verukkelijk weer, hoor....

Nu maar het chassis weer in elkaar gezet, zodat de hekrotor-aansturing geplaatst kan worden, en een en ander (servosnoeren etc) mooi op hun plek gezet. Ik heb die braided sleeves maar weggehaald, want wat werkt dat beroerd als je de laatste centimeters lengte uit je bedrading hard nodig hebt....

full

De ontvanger is achterop de tank geplaatst: grootste afstand tot de ontsteking, de massa van het blok absorbeert de storing wat, de antenne hoeft op zijn weg naar achteren ook niet langs de ontsteking, en de brandstoftank is, vanwege het feit dat hij gevuld is met een vloeistof, een van de betere natuurlijke trillingsdempers...

full

Voor nu was dat het weer, want ik moet nu eerst een manier gaan verzinnen om de hekrotor aansturing te kunnen los en vast koppelen als het geheel in de romp zit (zo wil dat prima, maar in de romp kun je nergens bij komen...).

Wellicht later vandaag meer.

Groet, Bert

Tussen de bedrijven door toch nog een paar kleine dingetjes opgelost....

De hekrotor-aansturing moet aan de servo-zijde afgekoppeld worden, als je de staartboom los wilt maken (en dat is per sé nodig, iedere keer dat het mechaniek uit de romp moet).

De oplossing bleek achteraf héél simpel (maar ja, normaal denk ik over dit soort dingen nooit na: aan een Vario kun je "normaal" werken zonder eerst van alles en nog wat los te moeten peuteren), want de hekrotor-servo zit achter de luchtgaten in de doghouse.
Normaal had ik die OF alleen geschilderd, OF van metaalgaas voorzien, maar nu laat ik ze gewoon open:

full

Het is niet supergoed te zien, maar in een van de openingen zie je precies nog de ballink van de hekservo.

Verder moet natuurlijk ook die staartboom vastgezet en losgemaakt kunnen worden, en daarvoor heb ik een paar gaatjes recht tegenover de boutjes geboord....

full

Next step is de aansturing van de hekrotor verbeteren zodat de stuurstang niet meer tegen de doghouse aan schuurt.

Maar dat is weer voor de volgende keer....

Groet, Bert

EDIT: Géén idee hoe die "angry" emoticon in de bericht-titel terecht komt, en gekker nog, geen idee hoe ik hem weer weg krijg....

Geheel volgens mijn methode (de "methode ongeduld") geef ik een rompheli een luchtdoop, ver voordat hij af is....

Deze heli is in elk geval zo ver, dat hij mechanisch gezien de lucht in kan:

full

De staartboom zit vast, de hekrotor-aansturing is zodanig aangepast dat het niet meer tegen de romp aan schuurt, ook de collective pitch bediening raakt niet meer het cockpitdak.

Er moet nog veel gebeuren voor dat de heli "echt áf" is: niet in het minst moet er nog een kleurtje op en de horizontale stabilizer ontbreekt ook nog, maar ook moet bijvoorbeeld de bevestiging van het onderstel nog iets beter, en ik moet nog een opto-schakelaar voor de ontsteking op de kop tikken.
De koellucht geleiding moet nog verbeterd worden (warme lucht van de motor kan nu nog terugstromen de romp in) en ook de achterste zijramen moet ik nog een mooi idee voor verzinnen (moeten makkelijk open kunnen i.v.m. tanken en ontvanger aan/uit).

Maar dat zijn allemaal dingen die ik lekker op het gemakje ga doen als de heli eenmaal vliegt....

Ondertussen is het al best een klein dapper dingetje geworden...

full

Groet, Bert

Dank je....

Ik zit stiekum even te denken of ik vandaag even een uurtje uit huis kan sluipen om de maiden er tussendoor te persen.

Maar ja, moeders de vrouw krijgt vanmiddag grootse visite en dat kippehok gaat dan weer gezellig kakelen en vooral: eten!!!! (mijn vrouw is Indonesische... zet vier of vijf van die dames bij elkaar en je hebt een hoop gekakel en gekrakeel, maar ook pannen vol uitermate lekker eten.... :thumbsup:)

Maar ik denk wel dat ik er even tussenuit kan piepen....

Groet, Bert

Hoi Bert,

leuk is, dat de heli mechanisch goed is,
dat kleurtje kan morgen ook nog,
trouwens ziet dat wit ook leuk staan,

tanken kan je ook via een 3-wege-nippel zo als ik het doe,
.. hier te zien onder de volt-indicator

full

suc6 als het lukt met maiden, hou hem heel !

Groet
Uwe

Nou.... dat was dus bijna einde heli....

Twee dagen met de servo's etc om lopen klooien, en alles werkt, alles getest en gedaan, maar uitgerekend ongeveer 5 seconden nadat ik hem voor het eerst los trok van de grond, hield de nick-servo er mee op....

Kon hem nog net aan de grond krijgen, maar de hekrotorbladen rausden wel even over de klinkers (de tailfin steekt niet ver genoeg uit blijkbaar....) dus nu heeft de hekrotor wat last van gespleten haarpunten....

Verder nul schade, maar de hele heli moet weer uit elkaar, om die servo na te kijken....
EDIT: dat was dus mijn eigen fout, de connector was volledig uit de ontvanger gekomen dus die heeft er nooit goed in gezeten....
Mooie gelegenheid om weer wat andere aanpassingen te doen....

Maar hoewel er nog een hoop afgesteld moet worden, ach, het is een Raptortje, het vliegt wel....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Joh, dat hebben ze niet eens door ! ben benieuwd . succes !

Nou.... dat viel tegen, want hier:

full

ontkwam ik toch niet aan.... maar jeetje, wat vond ik dát errug....:rolleyes:

Groet, Bert

En aangezien het eten op is, en ik toch nog even op het drogen van wat verf moet wachten, maar weer even melding van de verdere voortgang maken....

Eerste foto zijn twee dunne triplex schotjes, die de motorruimte in het chassis aan de zijkant moeten afsluiten, om te voorkomen dat er gebruikte koellucht terugstroomt naar de romp (vanwaar de fan het wegtrekt) en op die manier gaat circuleren. Da's namelijk de beste manier om warmteproblemen te krijgen: de warme lucht terug de romp in laten stromen!

full

Verder zijn de verticale en horizontale stabilizers klaar, en met z'n drieën, gelakt en incl montagemateriaal wegen ze totaal 16 gram.... niet slecht voor "old fashioned wood"...

full

De verticale fin, daar moest ik een wig op zetten omdat de romp voor linksdraaiend ontworpen is, en de fin zodanig staat dat de hekrotor neutraal kon bij full speed, maar bij een rechtsdraaiende rotor zou dat tot een extreem hard werkende hekrotor leiden.... Die hoek, die is vastgelegd in het montagevlak aan de staartboom. Voor dezelfde hoek maar dan naar rechts, had ik bijna 6 mm offset nodig, dus heb ik hem maar met 3 mm gewoon recht gezet.

full

Dit is voorlopig weer even alle voortgang....

Oh ja: de heli is nu nagenoeg vliegklaar en heeft me tot nog toe in z'n geheel ruwweg 325 euro gekost. Wat de nieuwprijs geweest zou zijn weet ik niet, maar iedereen die een Raptor 30 of een Shuttle ZX of iets dergelijks heeft staan, kan hem voor minder dan 100 Euro (afhankelijk van waar je je ontstekingsspullen koopt) ombouwen.
Daarna lach je iedereen uit die bij de LHS aan de kassa zwetend zijn kannetje 30% staat af te rekenen.... :D

Groet, Bert

Aangezien het kippehok vanmiddag vrolijk door kwetterde, werd ik na het eten verder niet meer gemist (allemaal typisch damesgekwebbel, en dan ok nog eens in 't bahasa...:rolleyes:).

Dus ik heb de heli weer in elkaar geschroefd, en ben hem dan toch maar gaan maidenen.... Gewoon achter huis een beetje hooveren....

Het apparaat is wel luidruchtig vanwege dat ik de Zimmermann heb moeten verwisselen voor een origineel ThunderTiger standaard potje (de Zimmermann paste niet binnen de romp).

Ik ben gewend aan het vliegen met resonantie-dempers, en die maken dat de motor behoorlijk zelfregelend wordt, en dat ontbreekt hier.... dus het zal nog wel even duren voor ik een paar strak regelende curves heb...

Eerst moet de motor maar eens knap afgesteld worden, dan komen die curves daarna ook wel....

Qua vliegen valt er weinig over te zeggen: het is een Raptor, en hij vliegt "als een zware Raptor"...
De staart is strak, maar dat mag ook wel met een GY401 en een S9254, ook al staat het ding maar in rate mode.

Vermogen lijkt hij plenty te hebben (voor een rompheli dan), en dat is een prettige bijkomstigheid...

Ik heb overigens nog geen flauw idee van het brandstofverbruik, daarvoor moet ik eerst een beetje vertrouwen in de motor krijgen....

EDIT: voorlopig ziet hij er zo uit, en tot ik voldoende vertrouwen in de heli heb om de moeite van het verder afwerken en spuiten te nemen, zal hij er ook zo uit blijven zien, denk ik:

full

full

Groet, Bert

Heel leuk project Bert!

Enne dat met dat servostekkertje heb ik ook gehad, sindsdien gaat er geen heli meer de lucht in zonder een beetje hotglue om de stekkers te zekeren op de ontvanger.

Groeten, Marco.

Maiden, finally!

Helaas was ik alleen, dus heb ik geen filmpje van de maiden, maar vanmorgen toch even een half uurtje (tussen de verzekeringsadviseur en gedoe op het gemeenthuis door) de tijd gevonden om de heli nu dan toch echt even te vliegen....

Wat vliegen betreft: Typisch raptor. Strak, rustig, betrouwbaar en voorspelbaar sturend. Wel erg goed merkbaar dat ik A) met lage toerentallen vlieg, en B) de heli wat zwaarder is, want met afvangen moet je niet tot het laatste moment wachten.
Het vliegbeeld is precies zoals ik me van de vroegere grote StarRanger herinner, met alleen helaas het typische "aziatische-heli-trekje", dat als je wat abrupt stuurt, dat de heli dan wat "na-veert" onder de strakke rotordisc, een beetje een onbenullig gezicht. De massatraagheid van de romp versterkt dit effect nog een beetje... :(

Voor een rustige klim van 5 m/s (meer dan voldoende voor een sportvliegende rompheli) heb ik maar 70% gas op laag toerental nodig. Het beperkte toerental (niet gemeten nog) maakt dat op de open vlakte het apparaat redelijk rumoerig, maar ook weer niet asociaal luid is.

Ondanks dat de uitlaat hooguit 1 mm afstand heeft tot de epoxy rompwand, word de romp aan de buitenkant niet heel veel warmer dan handwarm. Het dunne witte plaatje Triplex van een paar posts terug, aan de uitlaatzijde ráákt dat de demper, en de verf was in elk geval nu nog niet verkleurd, wat betekent dat de temperatuur van de demper redelijk onder de 150 graden blijft, en dat vind ik echt opmerkelijk. Maar goed, het waren maar korte periodes van optoeren natuurlijk....

Voorlopig loopt hij nog behoorlijk rijk, omdat ik nog steeds het gevoel heb dat de motor nog in moet lopen nadat de castor-laag weg is.

Met deze rijke afstelling heeft de heli vanmorgen in korte tussenpozen 111/2 minuut gevlogen met een totale motorlooptijd van bijna een half uur (halve minuut vliegen, minuut idle, etc etc)
en in die tijd heeft hij precies 210 cc brandstof verbruikt. De ontsteking heeft in die periode 195 van de beschikbare 850 mAh verbruikt.
De ontvanger heeft ruwweg 300 mAh van de beschikbare 1900 mA (4.8 V NiMH) verbruikt. Dat zou ongeveer 200 mAh uit een LiPo via UBEC betekenen.

Dat zou ongeveer terugrekenen naar ruwweg 150 cc (plm €0,45) per tien minuten vliegen, met een redelijk rijke afstelling, en een mooi dun rookstaartje achter de heli, en stroom voor minstens 6 van zulke "10 minuten" vluchtjes.

We zitten dus nu al aan ruwweg 900 cc brandstof per uur, kijken hoe ver we hem naar beneden kunnen krijgen qua verbruik... :D

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Heel leuk project Bert!

Enne dat met dat servostekkertje heb ik ook gehad, sindsdien gaat er geen heli meer de lucht in zonder een beetje hotglue om de stekkers te zekeren op de ontvanger.

Groeten, Marco.

Is een goed idee, maar voor mij een beetje lastig uitvoerbaar (kan soms niet heel goed bij de ontvanger met zo'n lijmpistool) dus ik heb een elastiek om de ontvanger getrokken wat de stekkers borgt...

Groet, Bert

let op Bert,
die elastiek's gaan na een bepaalde tijd stuk,
trouwens .. ik heb bij mijn stekkertjes nooit problemen gehad
gefeliciteerd nog met de "finally maiden"

Groet
Uwe

let op Bert,
die elastiek's gaan na een bepaalde tijd stuk,
trouwens .. ik heb bij mijn stekkertjes nooit problemen gehad
gefeliciteerd nog met de "finally maiden"

Groet
Uwe

Dank voor de felicitaties, en ik weet het van die elastiekjes, Uwe.... maar gelukkig kan ik niet alleen via een piepgaatje die elastieken zien, maar ook bijvoorbeeld de beide Accu's worden door gelijke elastiekjes op hun plek gehouden, dus ik kan perfect zien wat de conditie van die elastiekjes is....

Ik zet al héél erg lang dingen als ontvangers etc vast met elastiekjes. Komt goed... ;)

Groet, Bert

ha Bert,

Dat "veren"
Ik heb wel eens begrepen, dat dit bij zijn grotere broer in de pitch brug zat..
jouw pitch wordt denk ik gestuurt door 1 servo, met een hele brug die het spul beweegt..
bij de .50 raptor was die brug schijnbaar wat flexibel, waardoor zeer abrupte pitchbewegingen niet 100% strak waren.
iig, niet in vergelijking met de trex 600, die dus alles met 3 servo's (bijna) direct op de swash deed..

Misschien eens een blik waardig.. alu plaatje erlangs bouten om te kijken of dit helpt..

Als het op de andere inputs ook is, zal de kop wat te hard staan..
maar dat weet jij net zo goed denk ik ;-)

Gefeliciteert met de geslaagde vlucht ;-)
eens zien hoe weinig deze kan verbruiken..

Dat is niet het veren wat ik bedoel.... en het zit niet in de pitchbrug, want ik heb hetzelfde verschijnsel ook gezien bij een T-rex 600.

Het is het verschijnsel dat als je bijvoorbeeld na het ronden van een bocht (in de bocht heb je de elevator licht getrokken) als je de elevator wat te abrupt neutraal zet, dat de disk dan vlak komt, maar de romp nog even door probeert te gaan met de bocht, waarna de romp als een soort van tuimelaartje een of twee knikbewegingen maakt.

Het gebeurt hoofdzakelijk op elevator, omdat de romp t.o.v. die as het grootste massatraagheidsmoment kent.

Waar het precies in zit, ik denk een beetje in het geheel van de constructie. Shuttles deden het afschuwelijk sterk, Raptors doen het, T-rexen doen het, SkyFoxen doen het véél minder, en bijvoorbeeld een X-treme doet het helemaal niet....

Wat het verbruik nog gaat worden weet ik niet, maar ik zit nu al tamelijk laag vind ik zelf, maar kan volgens mij nóg beter, denk ik....

Groet, Bert

Back