Maiden, finally!
Helaas was ik alleen, dus heb ik geen filmpje van de maiden, maar vanmorgen toch even een half uurtje (tussen de verzekeringsadviseur en gedoe op het gemeenthuis door) de tijd gevonden om de heli nu dan toch echt even te vliegen....
Wat vliegen betreft: Typisch raptor. Strak, rustig, betrouwbaar en voorspelbaar sturend. Wel erg goed merkbaar dat ik A) met lage toerentallen vlieg, en B) de heli wat zwaarder is, want met afvangen moet je niet tot het laatste moment wachten.
Het vliegbeeld is precies zoals ik me van de vroegere grote StarRanger herinner, met alleen helaas het typische "aziatische-heli-trekje", dat als je wat abrupt stuurt, dat de heli dan wat "na-veert" onder de strakke rotordisc, een beetje een onbenullig gezicht. De massatraagheid van de romp versterkt dit effect nog een beetje...
Voor een rustige klim van 5 m/s (meer dan voldoende voor een sportvliegende rompheli) heb ik maar 70% gas op laag toerental nodig. Het beperkte toerental (niet gemeten nog) maakt dat op de open vlakte het apparaat redelijk rumoerig, maar ook weer niet asociaal luid is.
Ondanks dat de uitlaat hooguit 1 mm afstand heeft tot de epoxy rompwand, word de romp aan de buitenkant niet heel veel warmer dan handwarm. Het dunne witte plaatje Triplex van een paar posts terug, aan de uitlaatzijde ráákt dat de demper, en de verf was in elk geval nu nog niet verkleurd, wat betekent dat de temperatuur van de demper redelijk onder de 150 graden blijft, en dat vind ik echt opmerkelijk. Maar goed, het waren maar korte periodes van optoeren natuurlijk....
Voorlopig loopt hij nog behoorlijk rijk, omdat ik nog steeds het gevoel heb dat de motor nog in moet lopen nadat de castor-laag weg is.
Met deze rijke afstelling heeft de heli vanmorgen in korte tussenpozen 11
1/2 minuut gevlogen met een totale motorlooptijd van bijna een half uur (halve minuut vliegen, minuut idle, etc etc)
en in die tijd heeft hij precies 210 cc brandstof verbruikt. De ontsteking heeft in die periode 195 van de beschikbare 850 mAh verbruikt.
De ontvanger heeft ruwweg 300 mAh van de beschikbare 1900 mA (4.8 V NiMH) verbruikt. Dat zou ongeveer 200 mAh uit een LiPo via UBEC betekenen.
Dat zou ongeveer terugrekenen naar ruwweg 150 cc (plm €0,45) per tien minuten vliegen, met een redelijk rijke afstelling, en een mooi dun rookstaartje achter de heli, en stroom voor minstens 6 van zulke "10 minuten" vluchtjes.
We zitten dus nu al aan ruwweg 900 cc brandstof per uur, kijken hoe ver we hem naar beneden kunnen krijgen qua verbruik...
Groet, Bert