brandstof vliegen voor weinig...

Je zou zeggen dat dit uit de kop komt..

jij draait in verhouding tot het ontwerp best lage toerentallen, ik gok dat het daarin gezocht moet worden.. En dan nog in combinatie met een romp, dus meer gewicht

Op een gestabiliseerd systeem zou ik zeggen dat de gain te hoog staat, in het geval van jouw lage toerentallen en flybar misschien de paddles te licht? dat is immers de mechanische stabilisatie..
hoger toerental = meer centrifugaal effect in de flybar..
lager toerental, zwaardere paddles nodig voor identiek effect ?

Ik heb dit namelijk zelf nog niet op mijn trex 600 terug gezien.. alleen bij een onzedelijk laag toerental zie je de staart op en neer gaan rommelen, het te harde rubber effect..
En ik vlieg toch ook regelmatig een nette bocht met af en toe een "enthousiaste" elevator actie

Zeg het maar, ik weet het niet....
Wat ik zie is een rotordisc die haarstrak draait, en loepzuiver reageert als je de stick loslaat, en een romp, die als je de stick loslaat nog héél even doorgaat en dan een of twee zwiepertjes maakt.

Lage toerentallen leidde (in elk geval bij de Shuttle) tot oscilleren, en dat doet de heli niet. De disc schommelt niet, de romp er onder slingert wat na als het ware.

Maar, er is niks ernstigs aan de hand, gewoon een tikkeltje soepeler sturen en er is niks aan de hand. en dan vliegt het ding ook als op rails.

Ik ben vooral happy dat hij op de hekrotor netjes reageert, want die hangt nu "trekkend" aan de staart en blaast deels tegen de verticale vin aan... Maar daar merk ik dan weer heel weinig van.

Groet, Bert

Ik heb bij T-rexen dit nooit gezien, wel bij de Raptors. Mijn R-90 deed het ook en dat vond ik vreselijk. Bij lage toeren werd het erger. Het ziet er knullig uit als de romp hangt te wiebelen onder de rotor.

Vandaag twee tankjes leeg gevlogen.
Ik heb het verbruik vandaag niet goed kunnen meten, maar ik heb ruwweg een 50 minuten tot een uur motorlooptijd gehad, waarvan ruim 27 minuten vliegtijd, en een verbruik van ongeveer 0.5 liter. Nauwkeuriger kon ik het vandaag niet bepalen.

EDIT: ik had op andere momenten al eens het stationair verbruik van de motor bepaald op ~5 cc per minuut, en met dat gegeven in het achterhoofd kom ik na terugrekenen voor vanmorgen op 14,8 cc per minuut, ofwel bijna 0.9 L per uur, nagenoeg gelijk aan de getallen uit post #75.
Ik had nog niet aan de naalden gedraaid, hooguit de vliegstijl iets aangepast.
De schatting/richtwaarde uit post #8 ga ik denk ik niet halen, ook al niet omdat de heli zwaarder is dan ik gehoopt had....

De ontsteking heeft hierbij 330 mAh verbruikt (of beter gezegd: dat is wat er in terug ging) en dat betekent dat zodra ik het aandurf aan één stuk door te vliegen, dat 4 vluchtjes van een kwartier moeiteloos haalbaar moeten zijn op dat kleine ontstekingsaccu'tje.

Het viel me wel op, dat hoewel de olie er nog steeds glashelder uit kwam, hij nu wel wat verkleurd was. Het triplex plaatje wat tegen de uitlaatdemper aan zit, verschroeit of verkleurt nog steeds niet.
De motor word wel redelijk heet, dus ik wil nog wel kijken of ik de koeling kan verbeteren.
Ik ben er overigens redelijk zeker van, dat in trainer uitvoering de koeling geen issue is....

De heli weegt nu vliegklaar en volgetankt 3600 gram volgens mijn niet geijkte weeghaak, en dat is wat meer dan ik verwacht had, maar ook niet heel schrikbarend zwaar.... Ben benieuwd welk effect een setje asymetrische bladen gaat opleveren.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Hihi.... dat zal niet snel gebeuren denk ik....

Maar iedereen kan (en mag) het nadoen.... En ik ben niet te beroerd om sensors te maken of eventueel achterdeksels te bewerken....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
(mijn vrouw is Indonesische... zet vier of vijf van die dames bij elkaar en je hebt een hoop gekakel en gekrakeel, maar ook pannen vol uitermate lekker eten.... :thumbsup:)

:o :o Bert, hoezeer ik ook van helivliegen hou, indisch eten ging bij mij toch wel voor....... Helaas is de mogelijkheid bij mij al jaaaaren voorbij. Mijn oma had altijd eten op het fornuis staan. Je kon zo opscheppen..... Ik denk er met veel plezier aan terug!

Steven

Ik hoop er nog jáááren van de kunnen genieten....

Maar hoe lekker ik eten (en zeker indisch eten) ook vind: eten doe ik 3 keer per dag of het nu regent, stormt of prachtweer is, heli vliegen moet ik de gelegenheid pakken wanneer die zich voordoet.... ;)

Groet, Bert

En vandaag ondanks niet vliegen (heu...:oops: brandstof op....) toch nog wel weer wat gedaan aan de heli...

Eerst maar eens de koeling aangepakt, want een Raptor heeft een abominabel slechte koelluchtgeleiding.... Na het fannetje zit een 90 graden gebogen "luifeltje" wat de lucht "ongeveer in de richting" van de kop slingert, en daarna kan de lucht naar alle kanten opzij, naar voren en naar achteren ontsnappen zonder de motor daadwerkelijk te koelen.... Als ik onder de SkyFox of de Xtreme voel, voel ik zelfs bij stationair lopende motor een behoorlijke "woei" van licht opgewarmde lucht, en je ziet het gras flink flapperen als de heli staat te pruttelen.
Onder de Raptor voel ik heel flauwtjes een beetje beweging maar de lucht is wel behoorlijk warm. Een teken dat de lucht niet goed langs de motor stroomt.

Ik heb ook de indruk dat het fannetje zelf maar heel weinig lucht verplaatst, en dat kan komen van de kleine inlaatopening. Gaan we op een later moment nog aanpakken, want binnenkort moet de motor er toch nog weer uit (kleinigheidje aan de koppeling...).

Dus heb ik eerst maar eens de motor aan de zijkanten en de voorkant ingekapseld, zodat de lucht wel langs de koelribben MOET....

full

full

Verder hebben we ook nog wat aan het uiterlijk gedaan, al is dat maar heel marginaal: Een beetje lafjes wat oldskool striping tape langs de romp (lekker licht, en vooral ERG makkelijk :D) en de uitlaat-dummies op hun plek gelijmd. Dat laatste was toch weer een ouderwets modelbouw projectje, waarbij je uit vier ABS halve pijpjes (in de lengte doorgesneden) twee uitlaatjes moet maken. Veel knip, snij en schuurwerk om de twee helften pas te maken, daarna restjes ABS oplossen in Aceton en de boel aan elkaar "lassen"...

LEUK (voor weer eens één keertje... ;) )

Het is nog niet af (de pijpjes moeten nog open gemaakt worden en er moet nog een kleurtje op), maar het geeft het machientje toch wel gelijk een ander aanzicht....

full

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Ach, het is ook zo....

Ik was al even kwijt wat ik ook alweer van wie gekocht had.... ik wist dat ik hem uit België had, maar van wie ook alweer?

Nu, van jou dus....

Het rompje vliegt leuk, de raptor die er in gepropt zit, paste nét niet helemaal helaas, maar vooreerst moet ik nog wat technische problemen oplossen met de koeling (heeft niks met de romp te maken).

Wanneer de verf er op komt, weet ik nog niet....

Maar het is een alleraardigst klein vliegertje, en precies "Kofferraumfreundlich" zoals die Duitsers dat zo mooi zeggen: de heli past zonder moeilijk gedoe, zó door de achterklep in de kofferbak....
Geen gehannes met dikke startkoffers, een knijpfles brandstof en een Align-starter is voldoende om het ding aan de gang te krijgen.

EDIT: vandaag weer brandstof opgehaald, en een tankje leeggevlogen. Dit keer wat meer gevlogen en wat minder aan de grond gestaan, zo ongeveer 22 minuten looptijd waarvan 13 minuten vliegtijd, met een brandstofverbruik van 200 ml en een stroomverbruik voor de ontsteking van 155 mAh.... Echter wel met een wat hoger toerental (i.v.m. hoger toerental koelfan) maar dan merk je ook gelijk een veel hoger brandstofverbruik... Maar voor eerst durf ik nog niet schraler te gaan, i.v.m. nog steeds niet echt overtuigende koeling.... Daar heb ik al een paar oplossingen voor, die ook voor de niet al te technisch onderlegden goed uitvoerbaar moeten zijn....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
EDIT: vandaag weer brandstof opgehaald, en een tankje leeggevlogen. Dit keer wat meer gevlogen en wat minder aan de grond gestaan, zo ongeveer 22 minuten looptijd waarvan 13 minuten vliegtijd, met een brandstofverbruik van 200 ml en een stroomverbruik voor de ontsteking van 155 mAh.... Echter wel met een wat hoger toerental (i.v.m. hoger toerental koelfan) maar dan merk je ook gelijk een veel hoger brandstofverbruik... Maar voor eerst durf ik nog niet schraler te gaan, i.v.m. nog steeds niet echt overtuigende koeling.... Daar heb ik al een paar oplossingen voor, die ook voor de niet al te technisch onderlegden goed uitvoerbaar moeten zijn....

Groet, Bert

Ik realiseer mij opeens, dat ik eigenlijk niet schraler KAN.... Ik had het niet zo heel erg in de gaten, maar ik zit ruwweg aan het zelfde brandstofverbruik als de grote les-heli's, omgerekend per kilo per tijd....
Die verbruiken bij een vlieggewicht van 5.5 kilo ongeveer 270 cc per 15 minuten....
Dat is 49,1 ml per kilo, per 15 minuten
Ik heb bovenstaand ongeveer 155 ml in 13 minuten verbruikt (stationair is iets minder dan 5 ml/minuut), en dat komt neer op 49,7 ml per kilo per 15 minuten....

Ik kom er steeds meer achter, dat je met zo'n vonkendoos gewoon kunt rekenen aan motoren zoals ik gewend ben van de dikke scheepsdiesels, en ik raak steeds meer verrast van hoe precies die cijfers soms uitkomen....

Ik moet nog eens een methode verzinnen om preciezer te kunnen meten....

Groet, Bert

EDIT: korte impressie: [media=youtube]tvfmamQsgkw[/media]

Aangezien de motor tóch uit de heli moest wegens een vuiligheidje (de koppelingsklok was "weggezakt" en raakte het vliegwiel, wat veroorzaakt werd doordat de startadapter los bleek te zitten. Vast zetten geen probleem, maar om die start-as naar boven te drukken tijdens het vast zetten, daarvoor moet de motor er wel uit....)

Anyway, die motor was er dus uit, dus die heb ik maar even uit elkaar gehad voor een korte inspectie.

Sinds de conversie naar vonkontsteking, heeft de motor ongeveer 3 uur gelopen, waarvan ongeveer 1 uur vliegend, en tijdens vliegen word het ding echt bloedheet, vanwege het magere mengsel, en hij krijgt nog eens maar 15% (volsynthetische) olie ook.

Dit is wat ik aantrof:

full

De zuigerkroon had een lichte aanslag met wat "zwarte korreltjes" die zich met een schuursponsje vrij moeiteloos liet wegpoetsen. Onder dat laagje kwam een mooie gladde zuigerkroon vandaan.
full

De binnenkant van de kop vertoonde dezelfde aanslag, en die liet zich ook net zo makkelijk schoonmaken. De Bougie lijkt nogal zwart en nat, maar dat valt erg mee... die is wel verkleurd, maar dat vertekent wat op de foto.

full

De krukpen laat wat verkleurde randjes zien, en hier durfde ik niet met het schoonmaakspul inde buurt te komen (als er een vuiltje in dat lager komt gaat het mis....). Geen idee wat dat randje is, en eerlijk gezegd, ik weet niet of het er al zat of niet....

full

De zuiger zelf ziet er uit alsof hij de voering nog nooit aangeraakt heeft (her en der een klein krasje van het onvermijdelijke stofje als je zonder luchtfilter draait, verder een onbelopen oppervlak).

Ik merkte wel iets geks: als ik de motor in de normale looprichting ronddraaide dichtte de zuigerveer mooi af en had de motor goede compressie. Maar als ik de motor tegen de richting in draaide, begon de zuigerveer te lekken.... Het enige verschil is dat de drijfstang dan de zuiger tegen de andere kant van de voering drukt en wellicht de zuiger een beetje kantelt. Beetje vreemd, kan ik niet goed verklaren.

Maar voor een motor die zo heet loopt als deze, vind ik hem er voorlopig keurig netjes uit zien van binnen....

Groet, Bert

bert,
Die kleine korreltjes..
zit er geen deukje ergens in de zuigerkop, waardoor de zuigerveer aan 1 kant word vastgeklemt?
er lijkt op de eerste foto een paar heldere plekjes in de zuiger te zitten, wat evt misschien zo'n deukje kan geven..

Of heb je deze heli nog niet met een luchtfilter uitgerust? Op jouw vliegplek is dat aan te raden :mrgreen:

Deze heli heeft nog geen luchtfilter, maar hij heeft ook nog maar 3.5 minuut op mijn vliegplek gevlogen, en toen regende het (geen stof). Maar de korreltjes kunnen insectenlijkjes o.i.d. zijn, het ziet er net zo uit als de zwarte deeltjes die er uit het carter van de viertakt kwamen voordat ik daar een luchtfilter op zetten....

Helaas, die Raptor 30 is zo klein, daar ga ik behoorlijk lastig een filter op krijgen, ben ik bang....

De heldere plekjes op de zuiger zijn een randje glasheldere olie (van de wand geschraapt door omhoogdraaien van de zuiger) in combinatie met de flits.

Ik heb door de uitlaatpoort met een stokje tegen de zuigerveer geduwd, en die is gewoon los en beweeglijk. In elk geval aan de kant van de uitlaat... :D

Het is gewoon opvallend, dat de zuiger echt geen enkel spoor van metaal-op-metaal contact met de voering vertoont. Die loopt blijkbaar echt volledig op een oliefilm....
De zuiger-zijwand had toen ik de motor kreeg een beetje een mocca-kleur van de wonderolie, en dat kleurtje is volledig verdwenen.
De krukas had dat kleurtje ook, en is idem dito schoon. Alleen op de binnenkant van de zuiger en de drijfstang zie ik het wonderolie-kleurtje nog....
Maar de kleur in de verbrandingskamer (in de kop en op de zuigerkroon).... die LIJKT iets donkerder te zijn.Het is in elk geval vlekkeriger....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Nou... Ik heb het voor elkaar dat de motor gewoon door blijft lopen, en ik kan nu achter elkaar door een tankje leeg vliegen.
Hiervoor heb ik helaas wel een héél klein haartje vetter moeten gaan draaien, wat het brandstofverbruik héél lichtjes opkrikte tot nét geen liter per uur (exacter dan dat durf ik het nog niet te zeggen, meer dan 900 ml, minder dan een liter)

Daarmee zit ik BIJNA aan de doelstelling van 45 cent per 10 minuten, in dit geval ergens tussen de 48 en 53 cent per tien minuten (de brandstof die ik gebruik kost €3,20/L).
Maar er zit nog een setje asymetrische spinblades aan te komen en dan kan daar gerust nog eens 5 cent vanaf gaan.

Hoe dan ook: de doelstelling om een leuke rompheli te bouwen die met niet meer dan een liter brandstof en Align-starter (o.i.d.) een uur vliegfun oplevert, dat is WEL bereikt.... Het is geen powerhouse wat uitnodigt tot continue de pootjes op het dak te zetten, maar het is gewoon een leuk machientje om sportief je hooggetrokken bochtjes, stall-turns en low level passes mee te vliegen. Maar het is een .30-size heli van 3600 gram, en dat merk je natuurlijk wel....

Ik heb vanmiddag in ongeveer 35 minuten motorlooptijd 28 minuten vliegtijd opgedaan, en de motor gaf verder geen krimp.
De ontsteking heeft daarbij ongeveer 320 mAh verbruikt, en daarmee is er met een 850 mAh lipootje dus ook voldoende stroom aan boord om dat uur motorlooptijd te geven, met een goede 25% reserve.

Ik merk dat de koeling verre van optimaal is (ik merk een trage "warme walm", en vlak daarnaast een dunne relatief krachtige straal lucht die min of meer koud uit de romp komt, en dus niet langs de motor stroomt om te koelen...). Dat kan beter! Betere koeling is een magerder mengsel, en dus een zuiniger heli... Dat in combinatie met die Spinblades en ik heb er alle vertrouwen in dat ik die 45 cent per 10 minuten wel ga halen....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Heel kort mijn commentaar:

ik vind het is een heel mooie heli geworden,
en een liter per uur vind ik geweldig !!

mooi werk, Bert !

Groet
Uwe

Heel kort mijn commentaar:

ik vind het is een heel mooie heli geworden,
en een liter per uur vind ik geweldig !!

mooi werk, Bert !

Groet
Uwe

Hihi, Uwe, over smaak valt niet te twisten, de heli is gewoon wat hij is, en echt heel veel aandacht heb ik niet aan het uiterlijk gegeven.

Wat die liter per uur betreft: Keek toevallig op jouw "Gaui NX4" draadje en zag 8,5 minuut per tank, 10 minuten als je de header ook leeg vliegt....

Ik heb exact dezelfde motor in dit machien zitten als wat jij in die Gaui NX4 gebruikt, en nu weet ik niet hoe groot de tank van die Gaui is, maar mijn Rangertje heeft na 15 minuten nog ongeveer 100 ml over (en da's méér dan er in jouw headertank zit, en ruim 5 minuten "reserve"....)

Tijd voor vonkjes?

Groet, Bert

lol

op mijn 600 vond ik het al een uitdaging om alles netjes kwijt te raken :mrgreen:

Ja... :D maar jij bent daar ook TE moeilijk in.... ;)

zonder dollen, jouw heli is héél mooi opgebouwd, maar het kan makkelijker en vlotter.... Persoonlijk vind ik die aangepaste bodemplaat van "ekas" érg mooi voor een T-rex 600...

Als ik dat ding kwijt kan op een Raptor 30 en dan nog een baksteen door de romp kan gooien zonder wat te raken, krijg je zo'n vonkendoos óók op die Gaui weggewerkt....

Groet, Bert

Back