Brevetvliegen & electro, een lastige combinatie

@ proper:

ik zat met hetzelfde probleem (ben al 2 jaar elektro vlieger). Ik wil het brevet gaan halen en dan heb je een toestelletje nodig dat vrij lang kan vliegen en (voor mij belangrijk) kan starten vanaf de grond.
Na een zoektocht een Bonnie 20 van RCM Pelikan gekocht voor 119euro.
Dit is een lichte hoogdekker met een span van 130cm en geschikt voor zowel brandstof als elektro aandrijving.
Vervolgens een Typhoon 2912/10 + Tsunami 30 combo (119euro) gekocht en ingebouwd. De prop is een 10x6 Taipan.
De 3S1P lipo's zijn van ELE, 1500mAh en 15C. Daarvan 2 parallel gezet wat vliegtijden van meer dan 15 minuten geeft.
Dit toestel weegt vliegklaar ca. 1200 gram (o.a. 3-poot landingsgestel omgebouwd naar 2-poot)
Met een Taipan 10x6 propellor erop is de trekkracht meer dan 1 kilo !
De stroom is dan 23A bij een spanning van 10.6V , toerental is 9100rpm.

Dit is een prima setup om het brevet mee te halen, heeft meer dan voldoende power, (gaat bijna loodrecht omhoog) , kan lang vliegen, is gemakkelijk te vliegen (ondanks rolroeren) en kan starten vanaf de grond.

En het belangrijkste: het is een elektro kist .........

Een test kun je nalezen op : http://www.masportaviator.com/ah.asp?CatID=1&ID=39

succes !

Mooi voorbeeld. Dat moet ik even onthouden als een referentie (200 watt/kg, propspeed 23m/s OK. En vooral: vluchtduur en prestaties zijn prima).
Taipan had heel vroeger al een goede naam als elektro prop, maar mischien leuk om ook even een APC-E prop van die maat te proberen. Die bevallen mij erg goed.

Even om misverstanden te voorkomen over brevet regels:
"Een helper mag assisteren bij het starten
van de motor(en), het model loslaten/werpen, en tijdens de vlucht naast de vlieger staan om te
coachen. De startmethode van het model is vrij."

Grondstarten is dus niet verplicht voor het brevet programma, maar hanstart mag ook en je hoeft niet eens zelf te gooien.

"Ingeval van lijnbreuk, motor- of radiostoring mag de kandidaat zijn vlucht éénmaal afbreken en
overstarten, waarna op dat punt verder gegaan wordt waar de vlucht is afgebroken."

Als je het met 1 acculading niet zou redden mag je dus tussendoor wisselen. Bij elektrohelikopter wordt het met name genoemd.
Lijkt mij trouwens sterk dat je tegenwoordig nog een vluchtduurprobleem zou hebben.

(kandidaat voor FAQ)

Theo Coenen zei:
Daarom willen ze geen electrojets meer op de jetmeetings, ze zijn gewoonweg sneller dan die turbinebakken.

Nochtans waren er op Pampa 2005 wel degelijk electro-jets aanwezig.
(maar ze waren even snel, nee, nog sneller :lol: uit het zicht verdwenen... zou dat aan hun snelheid gelegen hebben?)

@ harold,
oh, het brevet dat ik ga halen vereist een grondstart met rechte stijgvlucht.
De reden dat ik juist dat brevet wil halen is dat ik dan , in principe, met elk toestel zelfstandig zou mogen vliegen.
Vluchtduur KAN juist bij grotere elektrotoestellen en met het gebruik van "conventionele" accu's (kostenoverweging) een probleem zijn. Daarom is lipo veel handiger, maar dat wist je al.

Er is een verschil tussen clubregels en de eisen voor een brevet.

Als het bij jouw club zo geregeld is dat je meer mag als je een brevet hebt gevlogen met een grondstart, dan is dat een clubregel (niks mis mee), maar niet een KNVvL brevet eis.

Over eisen voor motor en jet:
"1. Start
Het model moet met draaiende motor stilstaan en mag door een helper worden vastgehouden. De
aanloop moet in rechte lijn zijn, evenals de daarop volgende stijgvlucht. In geval van een handstart
mag het model zowel door de helper als door de vlieger gegooid worden."

Zie:
http://www.modelvliegsport.nl/downloads/reglementenboek2005/sectie8.pdf

:offtopic: Ik zou daar wat filosofisch over kunnen worden. Verschil tussen "eigen mening", "richtlijnen", "gewoontes", "tradities", "religie" en politieke regelgeving.
Gevaarlijk worden zaken (in de maatschappij, niet in ons hobby wereldje) als mensen een eigen mening verkopen door zich te beroepen op een wet of hogere macht.
Ook bij het werk meegemaakt. Een tester was het niet eens met hoe iets correct volgens de specificaties was gemaakt en keurde de test af. Hoop gezeur.
:ontopic: Wees bewust van verschillende achtergronden van KNVvL eisen, officieel afgesproken clubregels en de 100 verschillende meningen van iedereen die op een club rondloopt

Ik ken mensen die "het is leuk" altijd vertalen als "het is dus toegestaan". Sommige dingen zoals nachtvliegen vind ik zelf ook leuk, maar zijn "de uniforme daglicht periode" was een duidelijke regel.
(Is dit nog geldig in de nieuwe luchtvaartwet? In de regeling modelvliegen wordt gesproken over "goed zicht", maar dat kan met lampjes. Mogelijk zit die daglicht periode nog wel in een algemeen geldend verhaal in de luchtvaartwet (iets van "mag niet", tenzij...)
Leuk om uit te zoeken.

krijg nou wat ! Ik lees inderdaad dat ook uit de hand gestart mag worden (brevet A motor), wist ik niet , dom van me, had ik dat toestel niet hoeven bouwen ....
Alhoewel, mijn andere maagdelijke elektro Diablotin kan ik niet uit de hand starten (wordt wat lastig met 2.3kg en 1.60m span) dus hiervoor moet ik toch oefenen met een toestel met landingsgestel.
Tot nu toe heb ik alleen vliegtuigen gevlogen die uit de hand gestart konden worden.
Dus is een grond start training wel handig, het zal niet zo heel moeilijk zijn, ik zie eerder op tegen landen binnen zoveel meter.

thanks voor de tip !

Mag ik even iets opmerken?

Het kan erg dom klinken, maar ik wil het toch even aanhalen.

Iedereen is het erover eens dat toestellen van het type Easy Star en consoorten een nieuwe wending in modelvliegland zijn (ondertussen ook weer opevolgd door Easy Glider en vele anderen waar ik hier niet ga over uitwijden-doet niet ter zake).

Als het een nieuw type toestel (lees klasse) betreft, dat
- géén grondstart kàn maken
- geen landingsgestel heeft (per ontwerp)
- volgens de "Harold-wetten" marginaal van stuw-of trekkracht voorzien is
- onmogelijk een vlucht van pakweg 10 minuten kan volbrengen op
1 batterijlading

enzovoorts, dan kan ik alleen maar wensen dat de heren en dames van de VLM (België) en KNVVL (Nederland) de koppen bij elkaar steken, al dan niet per land individueel uiteraard, en deze nieuwe klasse van modellen een aangepast vliegprogramma te laten vliegen, zodat vliegers met dit toestel ook een (zij het voor dit type van toestel) volwaardig luchtbrevet kunnen behalen.

Dit zou dan eventueel ook per club kunnen aangepast worden, zonder nationale richtlijnen, daar hoeven we niet op te wachten...

Kurt, lees je even mee?? (ik zal dit jaar ook mijn brevetje moeten halen, en heb de keuze tussen een easy star en de easy glider... mijn maxi-shockvlieger heeft gisteren een maxi-shock niet overleefd...) dus iedereen met deze toestellen (die zo veel plezier in de lucht verzekeren), laat ons 1 front vormen, en voor onze (beperkte) vliegrechten opkomen....

Bedenkingen?

Tja, nu je het zegt lijkt het zo voor de hand liggend...

Een parkflyer brevet!

Het is echter ook wel weer een uitdaging om met een parkflyer toch gewoon je motorbrevet te behalen. (En zeker niet onmogelijk)

Maar ik ben met je eens dat er de laatste tijd een duidelijke verschuiving in modelbouwland heeft plaatsgevonden van de "Robbe Charters" naar de "Easy Stars".

Parkflyer brevet?
Bij ons op de club had ik dat dus ingevoerd.
Mensen die met een toestel vlogen <500g (wat dus vroeger officieel geen modelvliegtuig was) konden met clubbrevetje halen alleen voor parkflyers. Nooit gebruik van gemaakt trouwens.

Vroeger veel (zinloze) diskussie gehad over geldigheid van brevet. Bijvoorbeeld iemand die met een motorbrevet geen hotliner mocht vliegen (is het een zwever of motorkist), Iemand die gedwongen werd om met een picojet 3 minuten te zweven (onbegrip over motor en elektrozweef brevet), iemand die niet mocht lessen met een wingo (want <500g, dus geen "modelvliegtuig") en meer van dat soort eigen interpretaties.
Je moet het niet moeilijker maken dan nodig.

Easystar: Het is een elektrozwerver, dus 3 minuten zweven en klaar.
Motor brevet kan je er eventueel ook wel mee vliegen. Volgens KNVvL richtlijnen kan het prima, (mogelijk zijn ze op je club roomser dan de paus).
EasyGLIDER is dus echt een zwever.
De nieuwe minimag is is gewoon een motorkist(je)..
Volgens nieuwe regeling modelvliegen is alles van 0 tot 25kg een modelluchtvaarttuig (ook een papieren vliegtuigje?), dus mag je met een parkflyer of shocky dus ook een brevet halen.
Als ze bij je club daar anders over denken, prima, maar dat is dan GEEN KNVvL regel, maar een CLUB regel.

[zeepkist]Een vliegbrevet heeft zowieso de wettelijke basis van een zwemdiploma. Het is echter wel een manier waarop je als clubbestuur kan aantonen dat niet ieder lis zomaar alleen mag vliegen zonder aan minimale eisen te voldoen. Dit is ooit eens begonnen met een turnstertje die uit de ringen laxerde terwijl er een niet bevoegde begeleider bijstond. Club aansprakelijk, veel gedoe.
Een club(bestuur) heeft er daarom volgens mij ook veel belang bij om mensen snel aan een brevet te helpen, om aansprakelijkheid over te dragen van "club" naar het "lid". Uitroeien van die paarse krokodillen die rond modelvliegvelden rondkruipen dus! [/zeepkist]

666yeti666 zei:
krijg nou wat ! Ik lees inderdaad dat ook uit de hand gestart mag worden (brevet A motor), wist ik niet , dom van me, had ik dat toestel niet hoeven bouwen ...
thanks voor de tip !

toch wel Bas,
de club waar jij lid van bent, heeft een extra eis gesteld voor brevet A: grondstart verplicht! Voor mij hadden ze niet hoeven af te wijken van de KNVvL eis, maar helaas...........

Frank,
wel verdikkeme , ik dacht al dat ik gek was geworden. Dat brevet is inderdaad op veel punten aangepast. Beetje overdreven.
Ik wist dat onze club vrij rooms was maar ze lijken nog roomser dan de paus te worden.
Waar zijn ze in hemelsnaam mee bezig !
Nou ja, zat andere clubs zal ik maar zeggen .....

nog effe water op het vuurtje. (extreem voorbeeld)

Een club(bestuur) heeft er daarom volgens mij ook veel belang bij om mensen snel aan een brevet te helpen, om aansprakelijkheid over te dragen van "club" naar het "lid".

Dus dan zou je met een soort brevet eigenlijk al kunnen volstaan en de vlieger is zelf verantwoordelijk voor wat hij aanricht. Als hij het brevet dan gehaald heeft met de easystar zou hij kunnen overstappen op een dikke kunstvlucht bak met een 3W200 ccm motor en 20 kilo gewicht en de vlieger blijft verantwoordelijk ook al kan hij er niet mee omgaan.

Het lijkt mij dat als zo een situatie zich zou voordoen dat de verzekeringen en de instanties heel snel op hun achterpoten gaan staan en tegen het clubbestuur gaat opspelen.

Eigenlijk zie je dit nu ook met de rijbewijzen, een jonge gast krijgt een puntenrijbewijs en de verzekering zal moeilijk gaan doen als hij direct eene splinternieuwe Golf (weetikveelsportsneltype) of een mooie ferrari koopt.

Let wel ik ben een voorstander van een getrapt brevet waarbij duidelijk verschil is gemaakt tussen de diverse klassen modellen. Alleen waar leg je op dit moment de streep met de verdeling, zeker nu de meesten met een rolroer trainer beginnen. Zij behalen dan hun rolroer brevet maar kunnen daarmee bij de meeste clubs zonder meer overstappen naar die grote kunstvluchtbak met die heel dikke motor erop. Het is aan de KNVvL, de Limburgse Federatie van RC Vliegers en de clubbesturen om daar eens heel goed over te gaan nadenken. En wij de gebruikers moeten die discussie overal voeren. Voor vele modelvliegers is het duidelijk maar anderen daarentegen zullen het stukje extra veiligheid niet zien, maar kijken tegen die extra regeltjes op.

Tenslotte moet je bij de grotere broers ook voor elke kist een nieuw papiertje behalen dat je die kist eigen bent. Hoe dit precies zit mogen de piloten van die toestellen zelf eens toelichten, misschien dat er dan meer duidelijkheid komt met hoe wij als modelbouwers daar mee om kunnen gaan.

@theo,

"Als hij het brevet dan gehaald heeft met de easystar zou hij kunnen overstappen op een dikke kunstvlucht bak met een 3W200 ccm motor en 20 kilo gewicht en de vlieger blijft verantwoordelijk ook al kan hij er niet mee omgaan"

Maar hoe vaak zal dit in de praktijk voorkomen ??? Hoeveel mensen hebben het geld (er voor over) om na een easystar een big scale kist te kopen van een paar duizend euro ?

Ik vind persoonlijk dat het ONMOGELIJK is om een brevet WATERDICHT te maken. Dat kan gewoon niet, net als met zoveel andere regels in Nederland. We hebben er tenslotte al zoveel.

Een brevet is mijns inziens bedoeld om de grootst MOGELIJKE zekerheid van veilig vliegen te bieden.
Ik vind dat clubs soms teveel doordraven, we moeten niet vergeten dat wij zelf clubleden anderen er ook op moeten wijzen wanneer iets potentieel gevaarlijk is. En de piloten zelf voelen ook wel hun eigen verantwoordeljkheid. Er is niemand die het leuk vind om een toestel te crashen, hetzij door onvermogen.

Ik zeg dan ook extreem voorbeeld, maar helaas komen dit soort voorbeelden in iets aangepaste vorm wel voor.

Tuurlijk is een brevet niet waterdicht te krijgen, maar we moeten er wel naar toe om die uitwassen ook tegen te kunnen gaan.

Theo Coenen zei:
Ik zeg dan ook extreem voorbeeld, maar helaas komen dit soort voorbeelden in iets aangepaste vorm wel voor.

Tuurlijk is een brevet niet waterdicht te krijgen, maar we moeten er wel naar toe om die uitwassen ook tegen te kunnen gaan.

dat is de verantwoording van iedereen in de omgeving [club ]
als ik of iemand anders iemand zie met een nieuwe kist dan kijken we altijd even ,
en je kan het ook anders zeggen hoe vertel je iemand met 30 jaar ervaring of meer dat je hem niet meer vertrouwt met zijn kist ?????
er was niks aan de hand maar het tuigje [laagdekker] verloor zijn uitlaat
en de man werd hierdoor nerveus en ramde bijna de zendertafel en omstanders .
ik denk dat je je gezond verstand moet laten werken .
minder regels op papier en meer zelfregulerend.
we hebben hier in nederland al te veel regels
groeten wiebe

Kurt, lees je even mee?? (ik zal dit jaar ook mijn brevetje moeten halen, en heb de keuze tussen een easy star en de easy glider... mijn maxi-shockvlieger heeft gisteren een maxi-shock niet overleefd...) dus iedereen met deze toestellen (die zo veel plezier in de lucht verzekeren), laat ons 1 front vormen, en voor onze (beperkte) vliegrechten opkomen....
Hey Raf, ik lees inderdaad mee!
persoonlijk zou ik me er niet te veel zorgen over maken , het is tenslotte een veiligheidsbrevet waarin je moet aantonen dat je veilig overweg kan met je toestel. Wat de easystar betreft, die valt volgens mij gewoon onder de categorie A-electrozweef. Ik denk niet dat er op de club echt moeilijk gaat over gedaan worden.
Ten andere, wat ik een moeilijker punt vind, wie mag die brevetten uitreiken? De mensen op de club (bestuur?) moet de proeven beoordelen....maar we hebben zelf geen brevet. Het is niet omdat ik in het bestuur zit (of binnenkort zat) dat ik beter kan vliegen dan iemand anders. Op de ganse club is er trouwens maar 1 met een brevet, officieel moet die dan de proeven afnemen. Ze zullen nog wat werk hebben op de VML. Persoonlijk ben ik geen voorstander van het brevet vliegen, het is tenslotte een hobby met meer dan genoeg regeltjes.

Hi allemaal,

Een brevet is volgens mij zinvol om de volgende redenen;

1) De aspirant grondpiloot wordt in iedergeval opgeleidt totdat een persoon met minimale stuurmanskunst. Hierdoor word de kans op crashes of botsingen verminderd.
2) De grondpiloot verkrijgt technisch inzicht bij gebruik van Radio besturing. Hierdoor wordt het gevaar van 2 vliegtuigen op 1 kanaal zitten verminderd. Ook het gevaar van verlies van controlle worden verminderd omdat men nu de technische voorwaarden kent en dus eraan voldoet :lol: zoals opgeladen accu's voor zender en ontvanger, antenne volledig uitgeschoven en niet bij hoogspanningsmasten staan etc.

Wettelijk stelt een vliegbrevet volgens mijn NIETS voor. Het is je eigen verantwoordelijkheid volgens de nieuwe wet. zover ik ervan begrijp :turn-l:

Wat belangrijker is, is de betekenis van een brevet voor een verzekeringsmaatschappij (VM). Als een ongeluk plaats vindt, ben je dan verzekerd?
Keert een VM wel alles uit?
Is dit gebaseerd op een club brevet of alleen als het een KNVVL brevet is?
Zijn daar afspraken tussen de KNVVL en de verzekeringsbranche?
Zijn er wettelijke regels betreffende uitkeringsverplichtingen voor de VM?
In mijn WA-polis kan ik alleen vinden dat een radiografisch object van minder dan 20 KG verzekerd is. Dat is alles! (Terwijl de nieuwe wet het max. gewicht opgeschroeft heeft tot 25 kg)
Kortom dit is voor mijn een zwart gat! :new-alien:

Trouwens; heeft iemand ervaring met een crash en daarna de nasleep met een VM over de vergoeding?

Goede diskussie.

Waar het uiteindelijk in het hele aansprakelijkheids verhaal omgaat is:
- Dat je als club aan kan tonen dat dat alleen mensen die veilig kunnen vliegen zelfstanding mogen vliegen, en anders onder toezicht.
- Dat je als zelfstandige vlieger (op een club) kan aantonen dat je het vliegen beheerst.

De brevetten van KNVvL zijn een manier, maar als je het als club op een andere manier hebt geregeld, dan is dat zeker ook mogelijk. Moet je dan wel beschreven hebben in een reglement.
Wil je als club zelf niets verzinnen, dan neem je gewoon de default "basis veiligheids reglement" van KNVvL ongewijzigd over.

Probleem heb je als club als er gewoon niets geregeld is en er iets heel fout gaat.

Over 20 en 25kg grens: Als jouw verzekering dat nog niet heeft aangepast (of andere verzekeraar) is voor jou de grens dus 20kg.

wiebe zei:
minder regels op papier en meer zelfregulerend.
we hebben hier in nederland al te veel regels
groeten wiebe

Yeah right zelfregulerend, Als het kalf verdronken is dempe men de put..............

Dat is net zoiets als dat is strafbaar maar we gedogen het.

Back